Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Beschouw jij Duitsers en Oostenrijkers als 1 volk?
ja, omdat... 9 52,94%
nee, omdat... 8 47,06%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2008, 23:20   #1
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard Een politiek incorrecte poll!(nu goed)

Tot de tragiek van de Tweede Wereldoorlog beschouwden veel Oostenrijkers zichzelf als Duitsers. Doordat het idee van een Groot-Duitsland volledig verpest is door Adolf Hitler, beschouwt vandaag de dag slechts 10% van de Oostenrijkers zich als Duitser, waarvan het overgrote deel neonazi is. Wat vind jij? Beschouw jij Oostenrijkers en Duitsers als 1 volk? Waarom (niet)? Ik ben bijzonder benieuwd naar jullie mening (met name van Vlaams-nationalisten)
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 00:30   #2
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Waar is de optie het zal me wat?

Maar ik vind de Duitsers ook niet bepaald één volk, ik bedoel hier over de grens is echt een andere wereld dan Beieren. Ik zou zeggen het Duitse taalgebied is een soort van eenheid, maar daar binnenin zijn merkbaar verschillende culturen. Ik zie Zuid-Tirolers nog niet een land vormen met Saksen bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door BenIsaac : 15 september 2008 om 00:31.
BenIsaac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 01:11   #3
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

neen, omdat volkeren een grappig verzinsel zijn.
Oud 15 september 2008, 07:31   #4
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Neen. Al die volkeren hebben ieders hun eigenheid. Noren zijn ook geen Denen of Zweden en dat moet gewoon zo blijven. Daarom ook dat ik geen voordeel zier in een erenigd Europa.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 07:43   #5
Anna List
Banneling

Standaard

Tirolers (ook SudTirolers) zijn geen Oostenrijkers, en nog minder Duitsers.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 11:36   #6
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Neen. Al die volkeren hebben ieders hun eigenheid. Noren zijn ook geen Denen of Zweden en dat moet gewoon zo blijven. Daarom ook dat ik geen voordeel zie in een erenigd Europa. Wel in een bepaalde samenwerking en het sluiten van akkoorden tussen de verschillende Europese landen maar zonder een veel te dure en veel te problematische eenmaking waarbij ieder land zijn zelfbeschikkingsrecht voor een groot deel kwijt speelt.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 september 2008 om 11:42.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 12:02   #7
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Dus jij zou ja moeten stemmen. Hoe minder staatsgrenzen, hoe beter toch?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 12:19   #8
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Neen, omdat cultuurhistorisch gezien Oostenrijk en Duitsland een totaal verschillende geschiedenis hebben, mede ten gevolge van de interne verdeeldheid in het HRR. Je kan een Pruis en een Wiener niet met elkaar vergelijken. Taal is de enige bindende factor.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 12:24   #9
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac Bekijk bericht
Maar ik vind de Duitsers ook niet bepaald één volk, ik bedoel hier over de grens is echt een andere wereld dan Beieren. Ik zou zeggen het Duitse taalgebied is een soort van eenheid, maar daar binnenin zijn merkbaar verschillende culturen. Ik zie Zuid-Tirolers nog niet een land vormen met Saksen bijvoorbeeld.
Inderdaad. Dit is een erfenis uit de middeleeuwen en het intern verdeelde Heilige Roomse Rijk. Taal is het enige bindende karakter doch er zijn cultuurhistorisch veel verschillen. Ook religieus t.g.v. de Godsdienstoorlogen. Men was dan ook eerder op de eigen regio gericht dan op het geheel.

Een Sakser, een Pruis en een Beier hebben allemaal een andere culturele achtergrond. ook ethnisch is er een verschil. Bepaalde Duisters stammen af van de Germaanse stammen, andere zijn dan weer eerder van Slavische afkomst (Noord-oosten). Duits nationalisme of pangermanisme is dan ook iets dat pas na de Napoleontische oorlogen opkomt. Duitsland zelf als natie is trouwens een recent begrip (1870).
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 15:22   #10
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ja, omdat ze qua taal genoeg overeenkomen. En als Beieren bij Duitsland kan passen, waarom Oostenrijk niet? Beieren is meer verwant met Oostenrijk dan met Duitsland. Als Duitsers met hun landgenoten spotten, dan spotten ze met dat bondesland. Ik geloof dat minder staatsgrenzen bijdragen aan een beter Europa (toch als ze taalkundig bepaald zijn).
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 16:51   #11
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Ik zelf beschouw Duitsers en Oostenrijkers als 1 volk door in de eerste plaats de taal en met name Beieren vormt een soort overgangsgebied. Ook waren voorlopers van Duitsland en Oostenrijk al een eenheid (Duitse bond 1815-1866).
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 17:45   #12
willem1940NLD

Standaard

Het belangrijkste lijkt mij wat de volkeren zelf ervan vinden en hoe zit dat verder nog met een groot deel van de Zwitsers dat ook duitstalig is?
Oud 18 september 2008, 17:47   #13
Jozef Ostyn

Standaard

Ik bemoei mij daar eigenlijk niet mee. Laat de oostenrijkers en de Duitsers dat maar uitmaken.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 18:33   #14
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Neen, omdat cultuurhistorisch gezien Oostenrijk en Duitsland een totaal verschillende geschiedenis hebben, mede ten gevolge van de interne verdeeldheid in het HRR. Je kan een Pruis en een Wiener niet met elkaar vergelijken. Taal is de enige bindende factor.
Er bestaan geen Pruisen meer. Die zijn al honderden jaren geleden uitgeroeid door de Duitsers. Die Duitsers hebben, na hen te hebben uitgeroeid, hun naam overgenomen, maar zijn dus simpelweg... Duitsers.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 19:37   #15
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

De Duitsers zijn een mengelmoesje van Cherusken, Bructeren, Usipeten, Marcomanni, Chatten, Teneteren en zo zijn er nog wel een paar.

Oostenrijkers zijn weer sterk beïnvloed door de Westgothen die in "Noricum" een toevlucht dachten te hebben gevonden (zie "Alaric").

Ze hebben ongetwijfeld overeenkomsten maar zijn sterker door de Romeinen beïnvloed.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 18 september 2008 om 19:38.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 20:10   #16
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
De Duitsers zijn een mengelmoesje van Cherusken, Bructeren, Usipeten, Marcomanni, Chatten, Teneteren en zo zijn er nog wel een paar.

Oostenrijkers zijn weer sterk beïnvloed door de Westgothen die in "Noricum" een toevlucht dachten te hebben gevonden (zie "Alaric").

Ze hebben ongetwijfeld overeenkomsten maar zijn sterker door de Romeinen beïnvloed.
Oostenrijk en Duitsland-beneden-de-Rijn waren/zijn vooral Keltisch.

Ostar Richi = Land der Stromen; Hallein = Salzburg; München = Mansching. Zie ook: La Tène-cultuur.
Oud 18 september 2008, 22:37   #17
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
beschouwt vandaag de dag slechts 10% van de Oostenrijkers zich als Duitser, waarvan het overgrote deel neonazi is. Wat vind jij?
wat voor een fucking gezever is dat nu weer O_o. Leest gij wat ge zelf schrijft?
Volgens u is dus het overgrote gedeelte van de mensen die in Oostenrijk wonen en zich als Duitser beschouwen, een nazi?
Kortzichtig, soms? Is het abnormaal dat er bepaalde mensen zich zo voelen? Is het een automatisme om ze het nazi-etiquette te geven? U moet trots zijn op uzelf...
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 23:05   #18
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Niet grappig volgens mij.

Hoe dan ook, volkeren vervagen. Kijk maar naar de voetbalelftallen van België en Nederland. De spelers vormen een willekeurige afspiegeling van de bevolking. Hun origine is steeds verscheidener.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 23:12   #19
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Tot de tragiek van de Tweede Wereldoorlog beschouwden veel Oostenrijkers zichzelf als Duitsers. Doordat het idee van een Groot-Duitsland volledig verpest is door Adolf Hitler, beschouwt vandaag de dag slechts 10% van de Oostenrijkers zich als Duitser, waarvan het overgrote deel neonazi is. Wat vind jij? Beschouw jij Oostenrijkers en Duitsers als 1 volk? Waarom (niet)? Ik ben bijzonder benieuwd naar jullie mening (met name van Vlaams-nationalisten)
Oostenrijk is toch gewoon een overgangsgebied van Beiers naar Tirools, enz...? Ik vraag me af of na de bezetting van de geallieerden de Oostenrijkers misschien liever bij Duitsland gebleven waren of toch gescheiden wilden blijven. In ieder geval vind ik het jammer dat Oostenrijk qua kritiek reden buiten schot is gebleven, waardoor veel Oostenrijkers nog zo'n hautaine houding t.o.v. buitenlanders hebben in plaats van een Duits door schuldgevoel gedreven aardigheid.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 05:24   #20
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Net zoals we nu de Vlamingen een beetje (een) volk kunnen noemen, kunnen we zeggen dat Oostenrijkers en Duitsers (een)verschillend volk zijn.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 19 september 2008 om 05:24.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be