Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Is de BUB een racistische partij
ja 19 63,33%
nee 8 26,67%
geen mening 3 10,00%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2008, 19:22   #1
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard BUB en racisme

Wat Vindt u.
Oud 30 september 2008, 20:59   #2
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Hans I Le Grand vind geen mensenras superieur aan een ander, dus is er geen sprake van racisme.

Er is enkel sprake van radicaal Belgisch staatsnationalisme, die zeker neigingen heeft tot onderdrukking.

Maar racisme dat speelt hier niet. Eerlijk is eerlijk.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 21:20   #3
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Hans I Le Grand vind geen mensenras superieur aan een ander, dus is er geen sprake van racisme.

Er is enkel sprake van radicaal Belgisch staatsnationalisme, die zeker neigingen heeft tot onderdrukking.

Maar racisme dat speelt hier niet. Eerlijk is eerlijk.
In deze ben ik het met Max van Dietschland eens.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 21:24   #4
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Wat Vindt u.
Vlamingen behandelen als witte negers die de lamme franstaligen moeten onderhouden is een vorm van racisme. Ja.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 21:38   #5
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Vlamingen behandelen als witte negers die de lamme franstaligen moeten onderhouden is een vorm van racisme. Ja.
Het FDF redeneert zo, de BUB niet (naar mijn ondervindingen).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 22:01   #6
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat Vindt u.
Als ze het zijn, hebben ze het volgens mij zelf niet in de gaten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 22:10   #7
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

BUB steunt een staat die gebouwd is op racistische fundamenten. Aangezien de BUB belgicistisch is, is ze dus ook racistisch.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 22:12   #8
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
BUB steunt een staat die gebouwd is op racistische fundamenten. Aangezien de BUB belgicistisch is, is ze dus ook racistisch.
Volgens die redenering is ook multiculturalisme racistisch.
Oud 30 september 2008, 22:37   #9
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat heeft België met multiculturalisme te maken?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 30 september 2008, 23:15   #10
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

De BUB is op z'n minst medeverantwoordelijk voor het scheppen van een klimaat van haat naar alle Vlamingen toe. Tijd om ze voor de rechter te slepen.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 10:06   #11
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat Vindt u.
Ik denk niet dat de BUB racistisch is, maar het is wel interessant eens te kijken wat zijzelf als racisme beschouwd. Een greep uit het partijforum:

De openingspost (de relevante passages heb ik zelf cursief geplatst of onderlijnd):

Citaat:
RACISME IN PERSBERICHTEN
by Belgica on Fri Sep 26, 2008 9:50 am

DS: Belgische militairen gewond in Kandahar

Twee Belgische militairen zijn gisteravond gewond geraakt tijdens een raketaanval op de luchthaven van Kandahar in Afghanistan. Het gaat om twee Franstaligen. Dat meldt de persdienst van Defensie.
... en een reconstructie van de daaropvolgende discussie:

Citaat:
Alex378: Wat is daar racistisch aan?

Belgica: Waarom dan niet zeggen dat het een blonde en een bruine was of misschien zelfs twee homoseksuelen? Dat zou minstens even "relevante" informatie geweeest zijn ! Het feit dat men het nutteloze en in de context ergerlijke adjectief "Franstalige" toevoegt, wijst er alleen maar op dat we in een maatschappij leven die in de ban is van het taalracisme. Iedereen wordt gereduceerd tot zijn taalgemeenschap alsof het begrip taal de mens volledig determineert. Stel u nu even voor, Alex, dat er had gestaan: het waren twee "zwarten"? Er zou al een klacht wegens racisme ingediend zijn.

Alex378: In het bestrijden van taalracisme en taalnationalisme mag men niet paranoïde worden, of men wordt zoals het politiek-correcte intellegentsia: wie kritiek durft uiten op immigratie of allochtone criminaliteit is meteen een racist of xenofoob... Er is een hemelsbreed verschil tussen irrelevante informatie zoals hierboven beschreven en tendentieuze berichtgeving!
Persoonlijk vind ik het niet tendentieus, ik vind het zelfs vleiend voor onze Franstalige landgenoten, dat bewijst dat niet alle Franstaligen thuis in hun luie zetel op hun leefloon teren, maar dat er nog Franstaligen zijn die zich inzetten voor ons land en daarbij het met hun leven bekopen...

Bruno (reageert op post Belgica): Zeer juist.

Alex378: Wat is dan racistisch aan dit persbericht? En dan bedoel ik in strijd met de wetgeving (wet-Moureaux bv.)...

Bruno: Er is sprake van impliciet racisme door suggestie.

Alex378: Kan je dat uitleggen?

Bruno: Er wordt impliciet gesuggereerd dat het goed is dat het geen "Vlamingen" zijn

Alex378: Dat is jouw interpretatie! Dus als de VRT het incident vermeldt waarbij een 80-tal Indiërs overleden zijn in een stormloop, dan wordt impliciet gesuggereerd dat het goed is dat het geen Belgen c.q. Vlamingen c.q. Europeanen zijn?

Bruno: Dat hangt ervan af in welke context ze het zeggen. Als Belg ben je - volgens VRT - of "Vlaming" of "Waal" ('Franstalige'), er is dus één element dat kan weggelaten worden. In jouw voorbeeld niet.
Wat blijkt hieruit? 'Racisme' wordt gebruikt als een leeg strijdwoord: het is het etiket dat de BUB kleeft op de erkenning van verschillen in de Belgische samenleving, op de erkenning dat er sociologisch gezien twee gemeenschappen zijn, of -met andere woorden- op de ontkenning van het ideaalbeeld 'België' dat zij in hun hoofd gecreëerd hebben. Er zijn slechts Belgen, geen Vlamingen, Walen of Duitstaligen: al wie nog maar durft te suggereren dat er een verschil is, is een (taal)racist. Je kan hierin echo's vinden van het oude politiek-correcte denken, waarin elke verwijzing naar afkomst of mogelijk culturele verschillen afgewezen werd, omdat we 'toch allemaal mensen zijn'. Bij de BUB echter, krijgt dat een erg wrange bijsmaak: vooral de uitlatingen van Bruno verraden een denken dat in de lijn ligt van de politiek van franquistisch Spanje, titoïstisch Joegoslavië of het Turkije van (de opvolgers van) Atatürk: één gemeenschap, één land, en elke ontkenning, elke twijfel daaraan is een rechtstreekse aanval op de staat. Not in my name, denk ik dan.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 1 oktober 2008 om 10:07.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 10:29   #12
Jozef Ostyn

Standaard

Neen.

Is de term "racisme" nog niet genoeg gedevalueerd?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 10:49   #13
Goe weere
Partijlid

Goe weere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Wa voor ne flauwe zever is da nu weer! Wat men hier uit zijn botten kraamt mist werkelijk elk niveau.

Zo kun je elke vorm van kritiek meteen de mond snoeren. Als ik kritiek heb op het hegemonisme van de VS ben ik nen anti-amerikaanse racist, als ik kritisch ben tegen de manier waarop Israël zich gedraagt, bijvoorbeeld in relatie met het Arabische bevolking in en omheen Israël dan ben ik antisemiet.

Ben ik dan ook anti-man als ik vind dat Bart de Wever een gevaarlijke en demagogische politicus is. Of is dat ook al een racistische antivlaamse uitpraak. Hebben de flaminganten dan last van driedubbel uitschuifbare gevoelige tenen?

Overigens zijn het vele flaminganten zelf die voortdurend met banbliksems en vooroordelen zwaaien. Kijk maar eens naar het bovenstaande citaat, waar sprake is van 'DE lamme franstaligen'. Een hele groep mensen over dezelfde kam scheren zonder enige individueel onderscheid, dat gaat inderdaad al heel sterk in de richting van racisme en vooroordeel.

Wees een beetje ernstig mannen! Als jullie kritiek hebben op de BUB zoek dan naar echte argumenten.

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)
Goe weere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 16:48   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
multikul is ook racistisch. Multikul is segregatie en dat leidt tot apartheid.
Leve de interkul
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 16:51   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wat heeft België met multiculturalisme te maken?
Wat ik wou zeggen is dat als je bijvoorbeeld de Islam steunt onder het mom van ''multiculturalisme'', je een racist bent. Het was maar een vergelijking.
Oud 2 oktober 2008, 21:04   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ik wou zeggen is dat als je bijvoorbeeld de Islam steunt onder het mom van ''multiculturalisme'', je een racist bent. Het was maar een vergelijking.
Nu snap ik er nog minder van.
Oud 2 oktober 2008, 21:13   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
multikul is ook racistisch. Multikul is segregatie en dat leidt tot apartheid.
Leve de interkul
Lijkt me iets te simplistisch gesteld.
Multicultuur is altijd een tijdelijk stadium. In het geval één cultuur stilaan verdrongen wordt door een andere. Een cultuur duldt immers nooit een andere cultuur op zijn gebied. Zij heeft daarvoor grosso modo drie middelen: zij evolueert zelf en past zich aan aan de nieuwe situatie, ze dwing de nieuwkomer zich aan te passen, of ze probeert de nieuwkomer te marginaiseren/neutraliseren/... (en combinaties van de drie).

Maar multicultuur als langdurig model voorstellen, is inderdaad een utopie. Zoiets is enkel mogelijk in een apartheidsysteem.
Oud 2 oktober 2008, 21:18   #18
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, u zei; een ideologie die een establishment steunt dat gebaseerd is op racistische elementen onder het mom van ''tolerantie'', is racistisch.

Ik zeg, dat op diezelfde manier het ondersteunen van multiculturalisme racistisch is, omdat je daarmee de weg vrij maakt voor discriminerende godsdiensten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be