Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2008, 21:10   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Belgische Alliantie pleit voor politiek van de verantwoordelijkheid

WIE GELOOFT DEZE POLITIEKE KLASSE NOG?Zoals alle burgers heeft ook de Belgische Alliantie kennis genomen van de zoveelste aflevering in de onwaardige soap opera van de Belgische politiek. De federale regering blinkt al maanden uit in niet besturen. Nu dreigt de crisis de gewesten en gemeenschappen mee te sleuren in haar val en het hele land te verlammen in een permanent pre-electoraal klimaat. Daarin zullen stoere verklaringen, spiergerol en holle kreten natuurlijk de bovenhand halen op visie en verantwoordelijkheidszin. Het lijkt wel of de politieke klasse weigert om haar verantwoordelijkheid op te nemen en te doen waarvoor ze betaald wordt: besturen, maatregelen nemen, handelen. En dat voor een zogenaamde staatshervorming waarover onder de politici maar ook in het land zelf de meest uiteenlopende visies bestaan en waarvan de meerwaarde bijzonder twijfelachtig is. Uit alles blijkt dat de Belgische burgers dit gedoe spuugzat zijn en willen dat het land bestuurd wordt en de problemen van de mensen worden aangepakt. De kloof tussen burger en politiek is nog nooit zo groot geweest. Wie gelooft deze mensen nog?

Voor de Belgische Alliantie is deze crisis het zoveelste bewijs dat het hoog tijd is om het geweer van schouder te veranderen. Er is behoefte aan een andere politiek waarin niet de middelpuntvliedende maar juist de middelpuntzoekende krachten de bovenhand halen. De samenhorigheid en solidariteit in België en onder de Belgen moeten weer worden versterkt, niet de argwaan, de achterdocht en het vijanddenken! Dit vergt een nieuwe politieke cultuur met een dienstbare politiek die niet zichzelf maar de burgers en het landsbelang centraal stelt.

De Belgische Alliantie ziet de oplossing van deze crisis niet in minder maar juist in meer en krachtiger centraal bestuur. Daarom willen wij strategische bevoegdheden zoals buitenlandse handel, wegen en infrastructuur, milieupolitiek, toerisme en sport weer centraal regelen. Bovenal pleit de Belgische Alliantie voor een cultuur van gematigdheid en stabiliteit. Een stabiel systeem met tekortkomingen is beter dan een voortdurend wisselend bestel, omdat dit leidt tot een ongunstig investeringsklimaat en de geloofwaardigheid van ons land aantast.

Om die stabiliteit te waarborgen is de Belgische Alliantie voorstander van het invoeren van een bevestigend referendum voor elke staatshervorming. Dat geeft aan de kiezer de macht om een voorstel voor een grondwetsherziening goed te keuren of naar de prullenbak te verwijzen. De grondwet vormt ten slotte de basis van ons democratisch samenleven en hoort het soevereine volk toe. Hij mag niet meer de favoriete private speeltuin zijn van een onverantwoordelijke politieke klasse die alleen maar aan haar eigen belangen en postjes denkt.

Overigens zijn de gebeurtenissen van de jongste dagen voor de Belgische Alliantie het bewijs dat de politieke kartelvorming aan banden moet worden gelegd, omdat zij, zoals de kartelvorming in de economie, de markt van de politieke ideeën vervalst. Kartels bemoeilijken een heldere keuze van de kiezers, die immers gedwongen moeten kiezen voor twee verschillende, soms tegenstrijdige partijen en programma’s. Het voorbije politieke jaar is overduidelijk gebleken dat de kartels aan kleine, radicale fracties meer invloed geven dan waarop zij op basis van hun aantal stemmen aanspraak kunnen maken. Het radicaal separatistische minipartijtje N-VA dat zonder kartel wellicht niet eens de kiesdrempel had gehaald, houdt dit land nu al meer dan een jaar in een wurggreep!

De Belgische Alliantie doet een beroep op alle Belgen van goede wil om hun mening te laten horen en actief bij te dragen aan de toekomst van ons land, in het belang van onze kinderen.

Met beleefde groeten
Belgische Alliantie

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 02:03   #2
Goe weere
Partijlid

Goe weere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
WIE GELOOFT DEZE POLITIEKE KLASSE NOG?
Tès noendedzuu touch woar zekers... wie geluuft die gaste neu noug? Zakkeveulers, nietsneute, ruzemoakers, profiteurs...

Veur maa meuge ze amoal goang doupe... En diene Yves Leterme meuge ze veur maa oupanghe ang den uugsten buum. Tuupe mee BDW en GB.

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)
Goe weere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 09:14   #3
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

wacht eens, welke club is dat nu weer?
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 10:19   #4
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Splitsingsscherf nr. 155145bis van de Belgische eenheidsbeweging.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 29 september 2008 om 10:19.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 10:21   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Een splinterpartij van de partij die voor de eenheid ijvert.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 15:52   #6
Goe weere
Partijlid

Standaard

Citaat:
In hun alziende wijsheid menen onze flamingantistische superintellectuelen – niet gehinderd door enig ethisch besef als het om valide denkvormen gaat – te moeten schimpen op het lilliputterkarakter van de boodschapper van het persbericht waarmee deze 'draad' begint. Dat is leuk ende amusant en wekt de indruk dat het zaakje daarmee is afgedaan, zonder dat men op de boodschap zelf en de argumenten die erin worden genoemd hoeft in te gaan.

Deze wijze van discussies naar je hand zetten heet in logica en retorica sinds mensenheugenis een 'argumentum ad hominem'. Het is in de retorica een truc voor wie gelijk wil krijgen zonder (noodzakelijk) gelijk te hebben. In de logica gaat het argument als niets anders dan als fallacy, denkfout door het leven. Zoals die andere taaie klassieker, die bekend staat onder de naam ‘post hoc ergo propter hoc’. Een klein beetje gezond verstand is voldoende om te beseffen dat lilliputters soms behartenswaardige dingen kunnen zeggen en kolossen soms klinklare onzin, zever in pakskes. De validiteit van een oordeel hangt immers niet af van de omvang van de boodschapper (of de kleur van zijn ogen e.d.) maar van de relatie tussen het oordeel en de ervaringsgegevens. Bam!

In de jaren 70 is een partij die nu Vlaams Belang heet ook klein begonnen. Ik heb van bij het begin zo ongeveer alles gehad tegen ongeveer alle argumenten en voorstellen van die partij. Ik heb nooit hun kleine omvang gebruikt om hen belachelijk te maken. En zie, maar goed ook, want de partij is ondertussen iets meer dan het grassprietje van toen. Je kunt daar blij of triest om zijn, maar ze is erin geslaagd een plaats op de politieke markt te veroveren, omdat ze de gevoelens en instincten van een deel van de bevolking heeft weten te verwoorden.

Om nu terug te keren op de boodschapper van het bovenstaande persbericht, laten we zeggen op scherf nr. 155145bis. Haar politieke toekomst zal afhangen van twee factoren:

(a) of er een voldoende groep van kiezers is die gekant blijft tegen het heersende splitsingsdiscours en vooral van kiezers die gaandeweg een heuse dégout van dat dominante discours hebben gekregen.

(b) of scherf such and so erin slaagt het denken, de gevoelens en drijfveren van groep (a) voldoende geloofwaardig te interpreteren en verwoorden, een politieke stem te geven.

Als (a) te klein en marginaal is of blijft dan gaat het hele zaakje niet door, hoe goed scherfje nr. zoveel ook haar best doet. Als (a) wel groot genoeg is, maar ons scherfje de verkeerde snaren betokkelt, dan zal het als partij eveneens gedoemd blijven tot marginaliteit. Er is in dat laatste geval een gat op de markt, dat al dan niet door andere, snuggerder spelers kan worden ingevuld.

Voorlopig is het nog te vroeg om een uitspraak over (a) te doen, laat staan over (b). of om het vrij naar de dichter Remco Campert te zeggen:
Citaat:
Een vuurzee begint soms ook met een lucifer, een stormwind met een zachte bries die ritselt in de tuin. Verzet met iemand die een vraag stelt, en die vraag vervolgens aan anderen stelt. En dan nog iemand en nog iemand en nog
Ik kom onder de mensen die ik ken steeds meer mensen tegen die mij hun dégout verklaren...

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)

Laatst gewijzigd door Goe weere : 29 september 2008 om 15:54.
Oud 29 september 2008, 15:56   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

grappig, ik kom onder de mensen die ik ken óók steeds meer mensen tegen die mij hun dégout verklaren... maar waarschijnlijk niet in de zin die gij graag hebt.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 16:00   #8
Goe weere
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
grappig, ik kom onder de mensen die ik ken óók steeds meer mensen tegen die mij hun dégout verklaren... maar waarschijnlijk niet in de zin die gij graag hebt.
Tuurlijk ben ik mij daar van bewust. Het gaat om polarisatie, en die werkt meestal naar beide polen....

Oud 29 september 2008, 18:09   #9
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goe weere Bekijk bericht
In hun alziende wijsheid menen onze flamingantistische superintellectuelen – niet gehinderd door enig ethisch besef als het om valide denkvormen gaat – te moeten schimpen op het lilliputterkarakter van de boodschapper van het persbericht waarmee deze 'draad' begint. Dat is leuk ende amusant en wekt de indruk dat het zaakje daarmee is afgedaan, zonder dat men op de boodschap zelf en de argumenten die erin worden genoemd hoeft in te gaan.

Deze wijze van discussies naar je hand zetten heet in logica en retorica sinds mensenheugenis een 'argumentum ad hominem'. Het is in de retorica een truc voor wie gelijk wil krijgen zonder (noodzakelijk) gelijk te hebben. In de logica gaat het argument als niets anders dan als fallacy, denkfout door het leven. Zoals die andere taaie klassieker, die bekend staat onder de naam ‘post hoc ergo propter hoc’. Een klein beetje gezond verstand is voldoende om te beseffen dat lilliputters soms behartenswaardige dingen kunnen zeggen en kolossen soms klinklare onzin, zever in pakskes. De validiteit van een oordeel hangt immers niet af van de omvang van de boodschapper (of de kleur van zijn ogen e.d.) maar van de relatie tussen het oordeel en de ervaringsgegevens. Bam!

In de jaren 70 is een partij die nu Vlaams Belang heet ook klein begonnen. Ik heb van bij het begin zo ongeveer alles gehad tegen ongeveer alle argumenten en voorstellen van die partij. Ik heb nooit hun kleine omvang gebruikt om hen belachelijk te maken. En zie, maar goed ook, want de partij is ondertussen iets meer dan het grassprietje van toen. Je kunt daar blij of triest om zijn, maar ze is erin geslaagd een plaats op de politieke markt te veroveren, omdat ze de gevoelens en instincten van een deel van de bevolking heeft weten te verwoorden.

Om nu terug te keren op de boodschapper van het bovenstaande persbericht, laten we zeggen op scherf nr. 155145bis. Haar politieke toekomst zal afhangen van twee factoren:

(a) of er een voldoende groep van kiezers is die gekant blijft tegen het heersende splitsingsdiscours en vooral van kiezers die gaandeweg een heuse dégout van dat dominante discours hebben gekregen.

(b) of scherf such and so erin slaagt het denken, de gevoelens en drijfveren van groep (a) voldoende geloofwaardig te interpreteren en verwoorden, een politieke stem te geven.

Als (a) te klein en marginaal is of blijft dan gaat het hele zaakje niet door, hoe goed scherfje nr. zoveel ook haar best doet. Als (a) wel groot genoeg is, maar ons scherfje de verkeerde snaren betokkelt, dan zal het als partij eveneens gedoemd blijven tot marginaliteit. Er is in dat laatste geval een gat op de markt, dat al dan niet door andere, snuggerder spelers kan worden ingevuld.

Voorlopig is het nog te vroeg om een uitspraak over (a) te doen, laat staan over (b). of om het vrij naar de dichter Remco Campert te zeggen:

Ik kom onder de mensen die ik ken steeds meer mensen tegen die mij hun dégout verklaren...
Amen.

Voor de rest: ja, ik hoor ook van het degout van de mensen. En die zeggen vooral: 't is nu wel genoeg geweest met die Walen.
Oud 29 september 2008, 19:09   #10
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Amen.

Voor de rest: ja, ik hoor ook van het degout van de mensen. En die zeggen vooral: 't is nu wel genoeg geweest met die Walen.
Ja, die Walen...
Dat komt omdat de Vlaamse Beweging zelden beter weet dan "de mensen", zeker bij het (extreem-)rechtse deel ervan.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 20:29   #11
Goe weere
Partijlid

Standaard

Citaat:
Amen.
Natuurlaak maane juungne! Daddès neu juust et proubleim met da simpliesties wulder-zulder gedoe. Wulder èmme natuurlaak altaat gelaak, en zulder èn natuurlaak altaat uungelaak. Kzoe zèlfs mir zègge: oanze zulder uuns gruut gelaak nie wille zieng, zaanze oufwèl van slèchte wil oufwel zuu doum ouf tpeird van christuus. Giene maansch dietter zelfs moar an paast, dadde woaraat misschien een klaan beitse mier noar tmidde zoe keune ligge.

Oas iederieng da zègt en oas de gazètte moar 1 geload loaten uure en den teivei uuk, toes moete de maansche da wel beginne paaze...

En pasoup: langst den andere kant ès juust tzelfde, moar in dandere richtijnghe.

Misschien ès da neu de viseuzen cirkel diemme zoeng moete deurbreike. Misschien damme toes de probleime echt keunen ouplosse ...

Oud 29 september 2008, 20:31   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Ja, die Walen...
Dat komt omdat de Vlaamse Beweging zelden beter weet dan "de mensen", zeker bij het (extreem-)rechtse deel ervan.
Euh, wat bedoel je daar mee?
Oud 29 september 2008, 21:13   #13
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, die Walen...
Ik kom ook nog tussen andere mensen dan de 'Bewegers' en dan heb ik géén zin om een half uur uitleg te gaan geven. Feit is: 't is hun reactie.
Oud 30 september 2008, 10:26   #14
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Euh, wat bedoel je daar mee?
Het Vlaams Belang is een demagogische partij die haar leden of kiezers niet uitlegt waar België voor staat, als het dat zelf al zou weten. België is de ruif van een Franstalige burgerij en haute finance die haar lot aan de Europese Unie heeft verbonden. Slechts op de tweede plaats komt de "Waalse PS-staat".

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 30 september 2008 om 10:28.
Oud 30 september 2008, 10:29   #15
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik kom ook nog tussen andere mensen dan de 'Bewegers' en dan heb ik géén zin om een half uur uitleg te gaan geven. Feit is: 't is hun reactie.
Een "antipolitieke" stemming is eerder mijn indruk.
Oud 30 september 2008, 11:20   #16
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een "antipolitieke" stemming is eerder mijn indruk.
Kan je 't ze verwijten?
Oud 30 september 2008, 14:41   #17
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kan je 't ze verwijten?
Uiteraard niet, want de hele Belgische politieke kaste moet voor mij weg.

Het VB wil - logisch - als goed vertegenwoordigde burgerlijke partij slechts een deel van die politieke kaste afstoten.
Oud 30 september 2008, 17:23   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Vlaams Belang is een demagogische partij die haar leden of kiezers niet uitlegt waar België voor staat, als het dat zelf al zou weten. België is de ruif van een Franstalige burgerij en haute finance die haar lot aan de Europese Unie heeft verbonden. Slechts op de tweede plaats komt de "Waalse PS-staat".
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. De Vlaamse beweging zou er goed aan doen af te stappen van het anti-waals sentiment en te kiezen voor een constructieve natie-opbouw.
De strijd dient dus gevoerd te worden tegen België, niet tegen het Waalse volk.
Oud 30 september 2008, 21:21   #19
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. De Vlaamse beweging zou er goed aan doen af te stappen van het anti-waals sentiment en te kiezen voor een constructieve natie-opbouw.
De strijd dient dus gevoerd te worden tegen België, niet tegen het Waalse volk.
Dat klopt natuurlijk wel, maar zo werkt het in de praktijk niet. Kijk maar naar de 'anti-hollandse' sentimenten in België. Ook gekweekt.

Ik vind trouwens dat het Vlaams Belang met de huidige VL-campagne daar wél op in speelt.
Oud 30 september 2008, 21:44   #20
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Dat klopt natuurlijk wel, maar zo werkt het in de praktijk niet. Kijk maar naar de 'anti-hollandse' sentimenten in België. Ook gekweekt.
Gekweekt? Vaak heeft het ook te maken met de ervaringen hoor... Een bende Nederlanders in je stad laat sporen na (meer negatieve dan goede).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be