Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2008, 20:40   #1
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard nog meer mensenkloterij, dankzij Europa

Wie zijn huis wil verkopen heeft vanaf november een energieprestatiecertificaat nodig. Allemaal goed en wel maar wat kost dat zaakje weer. En zie ik het goed, is het weer zo een pestmaatregel enkel voor Vlamingen? Mogen de Walen weer niet mee spelen of heb ik het fout. Indien het weer enkel voor Vlaanderen telt geeft dit weer blijk alsdat België al gesplitst is.

http://www.energiesparen.be/epcparticulier

Laatst gewijzigd door Garry : 8 oktober 2008 om 20:44.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 20:52   #2
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Je klaagt voor niets. Het energieprestatiecertificaat is ook van toepassing in Wallonië.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 21:03   #3
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

En al jaren van toepassing in de meeste Scandinavische landen. Het had er al veel langer moeten zijn.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 21:51   #4
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
En al jaren van toepassing in de meeste Scandinavische landen. Het had er al veel langer moeten zijn.
Morgen bel ik wel even met Italië. Ik geloof nooit dat er daar al iemand over die klotemaatregel gehoord zal hebben, maar misschien behoort Italië niet tot Europa, dat zou kunnen.

Hoezo, al veel langer moeten zijn? Denk jij nu echt dat er iets veranderen zal met dat soort geldklopperij. De huizen die te koop staan zullen evengoed verkocht worden hoor, buiten een enkeling, eerste klas groenganser, zal niemand het huis van zijn dromen aan hem laten voorbij gaan omwille van zo'n stom certificaatje, maar hij gaat het er wel bij gepresenteerd krijgen bij de uiteindelijke koopsom. Of dacht je soms dat de verkoper dit uit eigen zak ging betalen zonder door te rekenen.

Men koopt nog altijd zoals het ook altijd al geweest is een huis in de eerste plaats met zijn hart en met zijn portemonnee, niet met zijn verstand. Ze geraken al dan niet verliefd op een huis, en ze nemen er de mankementen bij. Het is nooit anders geweest.

Laatst gewijzigd door Garry : 8 oktober 2008 om 22:03.
Oud 8 oktober 2008, 21:56   #5
schaduw
Gouverneur

schaduw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Morgen bel ik wel even met Italië. Ik geloof nooit dat er daar al iemand over die klotemaatregel gehoord zal hebben, maar misschien behoort Italië niet tot Europa, dat zou kunnen.
Italië is Scandinavië niet.
Oud 8 oktober 2008, 22:06   #6
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduw Bekijk bericht
Italië is Scandinavië niet.
Nee, en Europa is ook schijnbaar Europa niet of toch niet overal. In ieder geval ik geraak dit klote land meer en meer stront moe. 't Zal gelukkig niet lang meer duren alvorens ik alles ge herinvesteerd heb in het buitenland en ik ben echt niet de enige hoor. Daarna mag het hier voor mij verder wegrotte.

Ik hoop voor Vlaanderen dat het uiteindelijk onafhankelijk kan worden en vooral kan blijven. De idioten die nu steeds opnieuw staan te roepen dat België al zo klein is, dat ons landje veel te klein is, wel daar heb ik deze bootschap voor. België is nog de helft te groot.

Laatst gewijzigd door Garry : 8 oktober 2008 om 22:17.
Oud 8 oktober 2008, 22:11   #7
yvanwalle
Vreemdeling

Standaard

Los van het feit of ze het in europa, scandinavië of god weet waar doen, dit is toch een goede maatregel? Als ik een huis koop wil ik weten wat ik koop (of huur natuurlijk) dienen verkoper kan zeggen wat hij wil, met dat certificaat weet ik tenminste of het juist is. Trouwens, je moet maar eens uitrekenen hoeveel je bespaart als je huis goed geïsoleerd is, en als die cv niet van de jaren stillekes is... Ik weet nu niet hoeveel zo'n certificaat kost, maar als je de prijs van een huis ziet zal dat wel niet zo veel zijn...
yvanwalle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 22:15   #8
Pierette
Banneling

Standaard

250 eurootjes
tv tax verdwijnt en ze vinden iets anders uit...
de belastingen verlagen, ge voelt dat toch ook

Laatst gewijzigd door Pierette : 8 oktober 2008 om 22:16.
Pierette is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 22:18   #9
yvanwalle
Vreemdeling

Standaard 250 eurotjes?

Dus voor 250 euro weet de koper dat hij kwaliteit koopt? Ik heb het er in ieder geval voor over!
Oud 8 oktober 2008, 22:24   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie zijn huis wil verkopen heeft vanaf november een energieprestatiecertificaat nodig. Allemaal goed en wel maar wat kost dat zaakje weer. En zie ik het goed, is het weer zo een pestmaatregel enkel voor Vlamingen? Mogen de Walen weer niet mee spelen of heb ik het fout. Indien het weer enkel voor Vlaanderen telt geeft dit weer blijk alsdat België al gesplitst is.

ja ik kan moeilijk tegen een van mij suggesties zijn, volgens mij zal het u verplichten om eventueel essentieel energiemaatregelen te nemen zodat uw huis een meerwaarde toont op de markt

een tip: condensatie ketel zetten, driedubbelglas en dakisolatie moeten uw huis een royale meerwaarde geven

En huis van 200.000euro met een energiefactuur van 3000euro per jaar zal dus minder waard zijn dan eenzelfde huis met een energie factuur van 500euro per jaar.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 22:27   #11
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, en Europa is ook schijnbaar Europa niet of toch niet overal. In ieder geval ik geraak dit klote land meer en meer stront moe. 't Zal gelukkig niet lang meer duren alvorens ik alles ge herinvesteerd heb in het buitenland en ik ben echt niet de enige hoor. Daarna mag het hier voor mij verder wegrotte.
Bon voyage en de wind vanachter.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 22:30   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yvanwalle Bekijk bericht
Los van het feit of ze het in europa, scandinavië of god weet waar doen, dit is toch een goede maatregel? Als ik een huis koop wil ik weten wat ik koop (of huur natuurlijk) dienen verkoper kan zeggen wat hij wil, met dat certificaat weet ik tenminste of het juist is. Trouwens, je moet maar eens uitrekenen hoeveel je bespaart als je huis goed geïsoleerd is, en als die cv niet van de jaren stillekes is... Ik weet nu niet hoeveel zo'n certificaat kost, maar als je de prijs van een huis ziet zal dat wel niet zo veel zijn...
Wanneer jij een nieuwe wagen koopt zou dat ook kunnen interessant zijn om te weten wat hij verbruikt. Als je dat wil weten zul je er mee langs een diagnosecenter moeten gaan. Dan zul je het wel zelf moeten betalen uiteraard.

Nu, met deze maatregel wordt iedereen verplicht dit te doen. Daar schuilt de fout. Wanneer jij vroegen het zo belangrijk vond om dat te weten kon je ook een architect aan stellen om dat soort zaken in uw plaats te controleren. Maar wie deed het? Nee , ze moeten nieuwe jobs creëren en alle middelen zijn goed om geld binnen te krijgen.
Oud 8 oktober 2008, 22:32   #13
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Bon voyage en de wind vanachter.
Wees gerust, ik zal wind hebben, goede wind, maar hier vrees ik dat jullie dagin daguit met zware stormen zullen komen te zitten.
Oud 8 oktober 2008, 22:36   #14
yvanwalle
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dan zul je het wel zelf moeten betalen uiteraard.
- ... en wie denk jij dat dit uiteindelijk betaald? de verkoper/verhuurder?
- Ik denk trouwens ook dat die 250 euro veel meer kan opleveren als je kan bewijzen dat uw huis goed geisoleerd is. Heb onlangs zo'n milieu advies laten doen in ons huis, (natuurlijk wel zelf betaald...) ben er heeeeeeeel tevreden over, en weet nu waar wij op moeten werken om energie te besparen. En geef toe, in tijden als vandaag is besparen op energie toch de beste beleging?
Oud 8 oktober 2008, 22:36   #15
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Welk prestatiecertificaat hebben banken nodig in Europa?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 22:41   #16
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja ik kan moeilijk tegen een van mij suggesties zijn, volgens mij zal het u verplichten om eventueel essentieel energiemaatregelen te nemen zodat uw huis een meerwaarde toont op de markt

een tip: condensatie ketel zetten, driedubbelglas en dakisolatie moeten uw huis een royale meerwaarde geven

En huis van 200.000euro met een energiefactuur van 3000euro per jaar zal dus minder waard zijn dan eenzelfde huis met een energie factuur van 500euro per jaar.
Dacht je?

Een vriend van mij woont in een, ja hoe noem je dat, villa met binnenzwembad op een domein van 14 ha, met in de 20 paardenstallen een grote en een kleine springpiste en daaromheen een koerspiste, ter waarde van+/- 2.500.000€ heel laag geschat. Over de energierekening zullen we beter zwijgen om u niet duizelig te doen worden.

Denk je dat zo iemand die dergelijk eigendom koopt dat niet zal kopen omdat het een certificaat heeft met een misschien iets minder goed resultaat.

Doe me niet lachen!

Laatst gewijzigd door Garry : 8 oktober 2008 om 22:44.
Oud 8 oktober 2008, 22:47   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- ... en wie denk jij dat dit uiteindelijk betaald? de verkoper/verhuurder?
- Ik denk trouwens ook dat die 250 euro veel meer kan opleveren als je kan bewijzen dat uw huis goed geisoleerd is. Heb onlangs zo'n milieu advies laten doen in ons huis, (natuurlijk wel zelf betaald...) ben er heeeeeeeel tevreden over, en weet nu waar wij op moeten werken om energie te besparen. En geef toe, in tijden als vandaag is besparen op energie toch de beste beleging?
Denk je nu dat iemand die zijn huis gaat verhuren of verkopen daar ook maar een cent extra voor op tafel zal leggen om betere isolatie van het pand of andere verwarmingsketel. In verkoop krijgt hij die extra kost er nooit uit en in verhuur al helemaal niet. Nee, alweer een dode lmaatregel voor niets.
Ge krijgt de grote hoop nog niet zo ver dat ze jaarlijks hun schouw en ketel laten kuisen, wat ook normaal dient te gebeuren met certificaat, en waarna na goede afstelling de ketel ook minder zou moeten verbruiken.

Hoeveel van al die progasten hier op het forum durven er eerlijk voor uit te komen of ze daar al dan niet mee in orde zijn?

Laatst gewijzigd door Garry : 8 oktober 2008 om 22:54.
Oud 8 oktober 2008, 23:06   #18
yvanwalle
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Hoeveel van al die progasten hier op het forum durven er eerlijk voor uit te komen of ze daar al dan niet mee in orde zijn?
...Je hebt er al zeker 1, schouw en ketel worden jaarlijks gekuist. Niet om energie te besparen, wel om veiligheidsredenen.

Stel je dan ook eens voor dat je een huis zoekt, je vind 2 identieke huizen, in huis 1 is cv oud, enkele beglazing, je kent dat wel, het 2e huis (kost wel 10.000 euro duurder) heb je wel dubbele beglazing, goed onderhouden cv...
welk huis kies je? (als je weet dat een condetieketel alleen al 6500 euro kost ==> (juist offerte had...))
Ik weet wel, dubbele beglazing kan je gewoon zien, maar of de cv goed is onderhouden, niet te veel verbruikt ed. daarvoor moet je de verkoper geloven. Als die dan zo'n certificaat heeft is het voor de koper veeeeeeeeeeeeel gemakkelijker om te vergelijken. Je moet ook toegeven dat 250 euro niet echt zal wegen op de verkoopprijs van een huis. OK de verkoper zal het niet zo leuk vinden dat hij geen goede beoordeling krijgt, maar daar heeft hij dan wel zelf voor gezorgd...
Oud 8 oktober 2008, 23:30   #19
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Je hebt er al zeker 1, schouw en ketel worden jaarlijks gekuist. Niet om energie te besparen, wel om veiligheidsredenen.

Stel je dan ook eens voor dat je een huis zoekt, je vind 2 identieke huizen, in huis 1 is cv oud, enkele beglazing, je kent dat wel, het 2e huis (kost wel 10.000 euro duurder) heb je wel dubbele beglazing, goed onderhouden cv...
welk huis kies je? (als je weet dat een condetieketel alleen al 6500 euro kost ==> (juist offerte had...))
Ik weet wel, dubbele beglazing kan je gewoon zien, maar of de cv goed is onderhouden, niet te veel verbruikt ed. daarvoor moet je de verkoper geloven. Als die dan zo'n certificaat heeft is het voor de koper veeeeeeeeeeeeel gemakkelijker om te vergelijken. Je moet ook toegeven dat 250 euro niet echt zal wegen op de verkoopprijs van een huis. OK de verkoper zal het niet zo leuk vinden dat hij geen goede beoordeling krijgt, maar daar heeft hij dan wel zelf voor gezorgd...
Dat van die 10000€ goedkoper, onder de voorwaarde dat het een identiek zelfde huis is in identiek zelfde staat op identiek de zelfde plaats, wat onbestaande is.

Het meest identiek zelfde huis wat je kunt aantreffen is een woning in een witte productenwijk. Hoewel ik daar nooit zou kopen zou ik, om U antwoord te geven op uw vraag, opteren voor de goedkoopste en zelf laten voorzien van een nieuwe ketel en isolatie (verbouwing) zo kan je nog premies krijgen, krijg je een nieuwe situatie naar eigen keuze en voorzien van garantie.

Koop jij maar de duurdere versie, zonder garantie en zonder de keuze te hebben met betrekking tot de materialen, geen premie en mogelijk een instalatie te treffen die allerlei, niet op het eerste gezicht aanwezigen mankementen, bezit..

Iedereen zit hier maar te lullen over 250 € maar deze middag op de radio sprak men van +/-600 € en dan nog afhankelijk van de grote van het gebouw. Zoals ik al eerder aangaf. Wanneer iemand niet zelf in staat is om een gebouw naar waarde te schatten kan hij om een beter inzicht te krijgen in dat soort toestanden , altijd zelf een architect aanstellen om deze controle voor hem uit te voeren.

Laatst gewijzigd door Garry : 8 oktober 2008 om 23:35.
Oud 8 oktober 2008, 23:50   #20
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Welk prestatiecertificaat hebben banken nodig in Europa?
Geen, die hebben genoeg aan een vet varken aan de top.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be