Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Körperwelten
Schandalig, zou verboden moeten zijn. 2 11,11%
Het heeft zeker een educatief/wetenschappelijke waarde. 5 27,78%
Als mensen de post-mortale aandachtshoer willen uithangen, mij niet gelaten. 9 50,00%
ik hoop mijn naasten niet zo gek zijn om zich te laten plastificeren. 3 16,67%
Ik ga er naar toe, maar zou het zelf niet laten doen. 3 16,67%
Ik heb al getekend om a mijn dood ook zo'n plastinaat te worden. 0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2008, 14:00   #1
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard Körperwelten

Nu dat er op de radio nogal véél reclame word gemaakt voor Körperwelten leek het mij eens interessant om naar de meningen van de forumers te peilen.

Ik heb het volste respect voor mensen die beslissen om na hun dood hun lichaam te schenken aan de wetenschap, maar bij Körperwelten heb ik toch wel het wrange gevoel dat get showelement overheerst, en dat de wetenschappelijke waarde vrij beperkt tot zelfs onbestaande is.
Oud 18 oktober 2008, 14:01   #2
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

En dat allemaal voor sex.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 14:50   #3
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Ik heb het volste respect voor mensen die beslissen om na hun dood hun lichaam te schenken aan de wetenschap, maar bij Körperwelten heb ik toch wel het wrange gevoel dat get showelement overheerst, en dat de wetenschappelijke waarde vrij beperkt tot zelfs onbestaande is.
Die show is er voor mij ook te veel aan. Maar ik vind wel dat elk lijk aan de wetenschap geschonken moet worden.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 17:32   #4
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Nu dat er op de radio nogal véél reclame word gemaakt voor Körperwelten leek het mij eens interessant om naar de meningen van de forumers te peilen.

Het showelement is wel een manier om deze wetenschap bekend te laten worden bij 'het grote publiek'. Dhr. Von Hagens bereikt 1000 maal meer mensen met zijn 'spectaculaire' shows dan één of andere conventionele professor in zijn ontleedzaal of laboratorium. Met Körperwelten slaagt hij erin moeilijke medisch-wetenschappelijke materie aanschouwelijk te maken en ingang te laten vinden onder de massa. En wat is er gruwelijk aan deze tentoonstelling ? Het zijn ook levensechte menselijke lichamen, net zoals we zelf zijn. Enkel niet levend. Ze kunnen ons echter heel wat leren over de anatomie en bepaalde ziekten (zoals rokerslongen door roken).

Ik ben zeven jaar geleden al gaan kijken en ga nu nog zeker terug. En eventueel schenk ik m'n lichaam ook wel voor zoiets. Beter aan de wetenschap of om het publiek te informeren dan gewoon weg te rotten in een kistje of zomaar opgestookt te worden. Zelfs als je niks nuttig hebt gedaan in je leven, kun je dan nog nuttig worden !!!
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 19:00   #5
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Na Körperwelten bezichtigd te hebben, kan ik enkel en alleen de conclusie trekken dat het een mooie, serene tentoonstelling is, met respect voor de plastinaten en waar ook veel aandacht is voor het wetenschappelijke element.

De plastinaten worden in interessante posities gezet, zodat bepaalde spieren of andere anatomische eigenschappen benadrukt worden, maar een echt showelement vind ik in de tentoonstelling niet terug.

Dat hoeft ook niet, de tentoonstelling is interessant genoeg op zichzelf.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 21:17   #6
Groentje-18

Standaard

Ik ben ooit geweest in het kader van een schoolreis.
Het beviel me iets meer dan ik had verwacht. Alleen de geur die rond het gebouw (was een voormalig slachthuis...) hing was ondraaglijk ... De 'plakjes' en de foetussen of baby's met misvormingen bevielen met het minst.
Soms was het balanceren op het randje van erover, maar ik denk niet dat dit de intentie was van de oprichter, maar eerder het gevoel van de heu ... gevoelige bezoeker.
Het was interessant om bv organen te zien, spieren, pezen, aders, de gevolgen van roken op je longen, ... Er zijn dus zeker educatieve en wetenschappelijke troeven.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 21:22   #7
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik ben ooit geweest in het kader van een schoolreis.
Het beviel me iets meer dan ik had verwacht. Alleen de geur die rond het gebouw (was een voormalig slachthuis...) hing was ondraaglijk ... De 'plakjes' en de foetussen of baby's met misvormingen bevielen met het minst.
Soms was het balanceren op het randje van erover, maar ik denk niet dat dit de intentie was van de oprichter, maar eerder het gevoel van de heu ... gevoelige bezoeker.
Het was interessant om bv organen te zien, spieren, pezen, aders, de gevolgen van roken op je longen, ... Er zijn dus zeker educatieve en wetenschappelijke troeven.
LOL, die geur herinner ik me nu ook terug nu ik jouw reactie lees. Ik ben er ongeveer 4 a 5 jaar geleden, en was toen wel onder de indruk van Korperwelten. Die geur gaf het nog een versterkend effect
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 23:54   #8
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Ik ben een paar weken geleden gaan kijken en vond het best wel leerrijk om eens te zien wat er allemaal in je lijf zit, en om de gevolgen van bepaalde ziektes of een ongezonde levensstijl te kunnen bekijken.

Van die geur van het slachthuis in Anderlecht heb ik toen niets van gemerkt
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be