![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Er was hier iemand die ons een gelukkig Joods nieuwjaar wenste. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om eens een vraag stellen, waar ik al jaren mee rondloop en die ik niet zo geformuleerd krijg dat ik op google het antwoord kan vinden.
Hoe zit dat met die Joodse hoofddeksels? Ik loop regelmatig in Antwerpen Joden tegen het lijf, van die chasidische, of hoe heet dat ![]() Die krulletjes achter de jongetjes hun oren, hoe zit dat? Wie krijgt die en waarom, vanaf/tot, hoe oud? Die hoeden zijn percies chicagohoeden, borsalinos ofzo, maar ze staan boven op hun hoofd alsof ze de voering binnenste buiten hebben gekeerd en dan de hoed opgezet. Of zie ik gewoon het keppeltje eronder uit komen? Dan heb je die cilindervormige hoeden, wie draagt die? Zijn er zo nog hoeden? Andere vormen ofzo? Oh ja, en die water-in-hun-kelder-broeken? Is dat ook een verzoek van god?
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 2 oktober 2008 om 22:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2008 om 22:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Misschien eens proberen, een exemplaar te vinden van Uw Joodse Buurman van Sylvain (Solomon) Brachfeld. Dit is aangename kennismakingslitteratuur: The Joys of Yiddish door Leo Rosten (1968, maar er is een latere versie van verschenen, The New Joys of Yiddish, door Lawrence Bush) Laatst gewijzigd door filosoof : 2 oktober 2008 om 23:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als ze tegen jou zouden zeggen "eikes, blijf uit mijn buurt, jij bent vies!" ga je dan ook respect hebben voor een religieus gebruik? Trouwens, als je een link hebt voor mij, graag, ik vind ze niet.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 2 oktober 2008 om 22:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Meah_Sh...od_Regulations http://en.wikipedia.org/wiki/Haredi_Judaism De échte ultras daar zijn antizionist, weigeren Hebreeuws te spreken en spreken Yiddish. Laatst gewijzigd door filosoof : 2 oktober 2008 om 23:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 2 oktober 2008 om 23:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uit ervaring uiteraard. Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2008 om 23:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(en die ultraconservatieven kunnen maar op beperkt begrip binnen de gemeinde rekenen) Laatst gewijzigd door filosoof : 2 oktober 2008 om 23:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() De 'gemeinde'? Tja, de connotatie is me zeer duidelijk. Alleen, de enige 'gemeinde' is de mensheid. Maw , het menselijk ras. Van welke 'gemeinde' die ook mogen wezen. Maak u geen illusies: het is samen pompen of verzuipen. 'Overleven' zal de boodschap zijn de komende decennia. Van welke 'gemeinde' ook . De messias zal niet komen. Wees daar maar zeker van. En of u nu melk en vlees samen in een schotel vermengt of niet, allemaal futiliteiten: allen samen pompen of allen verzuipen op onze aarde, de komende decennia. Zeker weten.
Laatst gewijzigd door system : 3 oktober 2008 om 00:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Schepen
|
![]() Schop ze naar Israel, hun huilde dat ze het wilde nu moeten ze er ook heen ook.
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik weet niet welke soort, ja, het was in de pelikaanstraat, en ze waren gekleed zoals de joden daar gekleed gaan. Of er een onderscheid is tussen die uniformen weet ik niet. In alle geval, mijn vrouw moest het geld dat ze hen moest leveren (belastingen mogen dat niet weten natuurlijk) op tafel leggen en dan achteruitstappen zodat zij het konden oprapen. Ze was tenslotte gojem, en ze zou zelfs kunnen menstrueren. Oh God, het risico dat die mensen alle dagen lopen.
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 3 oktober 2008 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik voel me niet gediscrimineerd door iemand die in zijn gedachtenwereld in feite vooral schrik van mij heeft omdat ik zijn geloof niet deel, wat hij niet begrijpt. Voor hem is dat onvatbaar en ben ik angstaanjagend vanuit het referentiekader waarin hij door opvoeding vast zit. Citaat:
die mensen hebben daar echt angst voor, hen zo ingepompt via godsdienstige opvoeding. In hun ogen zijn ze godvrezend (komt trouwens voor in de voor hen gebruikte term): Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 3 oktober 2008 om 16:25. |
|||
![]() |
![]() |