Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2008, 22:13   #1
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard Joodse hoofddeksels

Er was hier iemand die ons een gelukkig Joods nieuwjaar wenste. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om eens een vraag stellen, waar ik al jaren mee rondloop en die ik niet zo geformuleerd krijg dat ik op google het antwoord kan vinden.

Hoe zit dat met die Joodse hoofddeksels? Ik loop regelmatig in Antwerpen Joden tegen het lijf, van die chasidische, of hoe heet dat Ze kleden zich, om het vriendelijk te zeggen, vrij vreemd. Kent er iemand die reglementen? Of weet er iemand waar ik op het internet daar info over kan vinden? Wat ik wil weten zijn de volgende zaken:

Die krulletjes achter de jongetjes hun oren, hoe zit dat? Wie krijgt die en waarom, vanaf/tot, hoe oud?
Die hoeden zijn percies chicagohoeden, borsalinos ofzo, maar ze staan boven op hun hoofd alsof ze de voering binnenste buiten hebben gekeerd en dan de hoed opgezet. Of zie ik gewoon het keppeltje eronder uit komen?
Dan heb je die cilindervormige hoeden, wie draagt die?
Zijn er zo nog hoeden? Andere vormen ofzo?

Oh ja, en die water-in-hun-kelder-broeken? Is dat ook een verzoek van god?

Laatst gewijzigd door Travis66 : 2 oktober 2008 om 22:13.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 22:43   #2
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Er was hier iemand die ons een gelukkig Joods nieuwjaar wenste. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om eens een vraag stellen, waar ik al jaren mee rondloop en die ik niet zo geformuleerd krijg dat ik op google het antwoord kan vinden.

Hoe zit dat met die Joodse hoofddeksels? Ik loop regelmatig in Antwerpen Joden tegen het lijf, van die chasidische, of hoe heet dat Ze kleden zich, om het vriendelijk te zeggen, vrij vreemd. Kent er iemand die reglementen? Of weet er iemand waar ik op het internet daar info over kan vinden? Wat ik wil weten zijn de volgende zaken:

Die krulletjes achter de jongetjes hun oren, hoe zit dat? Wie krijgt die en waarom, vanaf/tot, hoe oud?
Die hoeden zijn percies chicagohoeden, borsalinos ofzo, maar ze staan boven op hun hoofd alsof ze de voering binnenste buiten hebben gekeerd en dan de hoed opgezet. Of zie ik gewoon het keppeltje eronder uit komen?
Dan heb je die cilindervormige hoeden, wie draagt die?
Zijn er zo nog hoeden? Andere vormen ofzo?

Oh ja, en die water-in-hun-kelder-broeken? Is dat ook een verzoek van god?
Gewoon, religeuze gebruiken. U kunt dit toch opzoeken op om het even welke site die daarover handelt. Ik wil u wel (zo is uw vraag dan toch niet volledig overbodig) meegeven dat elke getrouwde joodse vrouw een pruik draagt. Maw: hoe mensen zich het leven gecompliceerd maken. Let wel, met alle respect voor eender welke religieuze gebruik.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2008 om 22:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 22:49   #3
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Gewoon, religeuze gebruiken. U kunt dit toch opzoeken op om het even welke site die daarover handelt. Ik wil u wel (zo is uw vraag dan toch niet volledig overbodig) meegeven dat elke getrouwde joodse vrouw een pruik draagt. Maw: hoe mensen zich het leven gecompliceerd maken. Let wel, met alle respect voor eender welke religieuze gebruik.
Nuance:
Citaat:
"dat elke getrouwde strikt joods-orthodoxe vrouw een pruik draagt."
@Travis66:
Misschien eens proberen, een exemplaar te vinden van Uw Joodse Buurman van Sylvain (Solomon) Brachfeld.

Dit is aangename kennismakingslitteratuur:
The Joys of Yiddish door Leo Rosten (1968, maar er is een latere versie van verschenen, The New Joys of Yiddish, door Lawrence Bush)

Laatst gewijzigd door filosoof : 2 oktober 2008 om 23:02.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 22:51   #4
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Respect voor "eender welk" religieus gebruik? Waarom? Toen mijn vrouw bij Joden werkte mocht ze ze zelfs geen hand geven. Want ze zou wel eens onrein kunnen zijn.
Als ze tegen jou zouden zeggen "eikes, blijf uit mijn buurt, jij bent vies!" ga je dan ook respect hebben voor een religieus gebruik?

Trouwens, als je een link hebt voor mij, graag, ik vind ze niet.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 2 oktober 2008 om 22:52.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 22:52   #5
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Nuance:
Ja, goed. Maar ik ga er van uit (misschien onterecht) dat, wanneer we over de Joden praten (in deze context), dat we het dan hebben over de 'orthodoxe joden'.
Oud 2 oktober 2008, 23:05   #6
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Respect voor "eender welk" religieus gebruik? Waarom? Toen mijn vrouw bij Joden werkte mocht ze ze zelfs geen hand geven. Want ze zou wel eens onrein kunnen zijn.
Als ze tegen jou zouden zeggen "eikes, blijf uit mijn buurt, jij bent vies!" ga je dan ook respect hebben voor een religieus gebruik?

D�*t waren dan wel héél erge "Frommer" van het Mea Shearim-soort(Haredim of zo)
http://en.wikipedia.org/wiki/Meah_Sh...od_Regulations
http://en.wikipedia.org/wiki/Haredi_Judaism
De échte ultras daar zijn antizionist, weigeren Hebreeuws te spreken en spreken Yiddish.

Laatst gewijzigd door filosoof : 2 oktober 2008 om 23:35.
Oud 2 oktober 2008, 23:19   #7
system
Banneling

Standaard

Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Meah_Shearim
Ja en neen. U moet de waarheid zeggen. Immers, wanneer men bij sommige joden op bezoek gaat, hebben ze een 'speciaal bestek voor de gojim'. Speciale glazen, enz. Want een goj is 'onrein' en wanneer die 'goj' drink uit een glas is het glas 'onrein'. Maw: het is besmet! Je reinste discriminatie noem ik dit. Punt uit.
Oud 2 oktober 2008, 23:22   #8
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja en neen. U moet de waarheid zeggen. Immers, wanneer men bij sommige joden op bezoek gaat, hebben ze een 'speciaal bestek voor de gojim'. Speciale glazen, enz. Want een goj is 'onrein' en wanneer die 'goj' drink uit een glas is het glas 'onrein'. Maw: het is besmet! Je reinste discriminatie noem ik dit. Punt uit.
De ultra-orthodoxe minderheid idd. (er valt trouwens best met die mensen te praten) Als jij dat aanvoelt als discriminatie, ik niet (ik werkte twee jaar in de Pelikaanstraat)

Laatst gewijzigd door filosoof : 2 oktober 2008 om 23:29.
Oud 2 oktober 2008, 23:24   #9
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De ultra-orthodoxe minderheid idd. (er valt trouwens best met die mensen te praten)
Ik geloof niets van wat u nu vertelt.

Uit ervaring uiteraard.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2008 om 23:40.
Oud 2 oktober 2008, 23:39   #10
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geloof niets van wat u nu vertelt. Uit ervaring uiteraard.
Mijn ervaring is dus anders... Het vraagt gewoon wat inlevingsvermogen om ermee om te gaan.
(en die ultraconservatieven kunnen maar op beperkt begrip binnen de gemeinde rekenen)

Laatst gewijzigd door filosoof : 2 oktober 2008 om 23:42.
Oud 2 oktober 2008, 23:40   #11
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn ervaring is dus anders...
En zo zien we maar.
Oud 2 oktober 2008, 23:45   #12
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn ervaring is dus anders... Het vraagt gewoon wat inlevingsvermogen om ermee om te gaan.
(en die ultraconservatieven kunnen maar op beperkt begrip binnen de gemeinde rekenen)
De 'gemeinde'? Tja, de connotatie is me zeer duidelijk. Alleen, de enige 'gemeinde' is de mensheid. Maw , het menselijk ras. Van welke 'gemeinde' die ook mogen wezen. Maak u geen illusies: het is samen pompen of verzuipen. 'Overleven' zal de boodschap zijn de komende decennia. Van welke 'gemeinde' ook . De messias zal niet komen. Wees daar maar zeker van. En of u nu melk en vlees samen in een schotel vermengt of niet, allemaal futiliteiten: allen samen pompen of allen verzuipen op onze aarde, de komende decennia. Zeker weten.

Laatst gewijzigd door system : 3 oktober 2008 om 00:01.
Oud 3 oktober 2008, 13:09   #13
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Te vergelijken met islamietische geestelijken die een vrouw geen hand wil geven. Correct toch?
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 13:50   #14
Zoethout002
Schepen

Zoethout002's schermafbeelding

Standaard

Schop ze naar Israel, hun huilde dat ze het wilde nu moeten ze er ook heen ook.
Oud 3 oktober 2008, 15:27   #15
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De 'gemeinde'? Tja, de connotatie is me zeer duidelijk. Alleen, de enige 'gemeinde' is de mensheid. Maw , het menselijk ras. Van welke 'gemeinde' die ook mogen wezen. Maak u geen illusies: het is samen pompen of verzuipen. 'Overleven' zal de boodschap zijn de komende decennia. Van welke 'gemeinde' ook . De messias zal niet komen. Wees daar maar zeker van. En of u nu melk en vlees samen in een schotel vermengt of niet, allemaal futiliteiten: allen samen pompen of allen verzuipen op onze aarde, de komende decennia. Zeker weten.
Yep, maar het zal allemaal samen verzuipen zijn. Er valt niks te redden op deze planeet zolang er geen kweekverbod komt. Minder met de auto rijden? Futiliteit, als je een kind maakt, want die gaat later ook met de auto rijden. We moeten af van 3 of 4 miljard mensen, en als we zelf niet het verstand hebben om voortplantingsrestricties op te leggen, dan zal een oorlog daar wel voor zorgen.
Oud 3 oktober 2008, 15:30   #16
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Respect voor religie, welke dan ook, is onzinnig. Geen enkele overtuiging die discriminatie in de hand werkt verdient respect, religie of niet.
Oud 3 oktober 2008, 15:31   #17
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Meah_Sh...od_Regulations
http://en.wikipedia.org/wiki/Haredi_Judaism
De échte ultras daar zijn antizionist, weigeren Hebreeuws te spreken en spreken Yiddish.

Ik weet niet welke soort, ja, het was in de pelikaanstraat, en ze waren gekleed zoals de joden daar gekleed gaan. Of er een onderscheid is tussen die uniformen weet ik niet.
In alle geval, mijn vrouw moest het geld dat ze hen moest leveren (belastingen mogen dat niet weten natuurlijk) op tafel leggen en dan achteruitstappen zodat zij het konden oprapen. Ze was tenslotte gojem, en ze zou zelfs kunnen menstrueren. Oh God, het risico dat die mensen alle dagen lopen.
Oud 3 oktober 2008, 15:53   #18
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Te vergelijken met islamietische geestelijken die een vrouw geen hand wil geven. Correct toch?
Of met Vlamingen die geen Frans willen spreken in Brussel?
Oud 3 oktober 2008, 15:56   #19
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zoethout002 Bekijk bericht
Schop ze naar Israel, hun huilde dat ze het wilde nu moeten ze er ook heen ook.
Weer eens een super-ultra-verdraagzaam postje...

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 oktober 2008 om 15:57.
Oud 3 oktober 2008, 16:10   #20
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Respect voor religie, welke dan ook, is onzinnig. Geen enkele overtuiging die discriminatie in de hand werkt verdient respect, religie of niet.
Wat men onder "Respect voor religie" verstaat is niet zozeer het respect voor die geloofsregels of dat geloof, dan wel respect voor de gevoeligheden van de mensen die er door hun opvoeding als het ware in "gevangen zitten".
Ik voel me niet gediscrimineerd door iemand die in zijn gedachtenwereld in feite vooral schrik van mij heeft omdat ik zijn geloof niet deel, wat hij niet begrijpt. Voor hem is dat onvatbaar en ben ik angstaanjagend vanuit het referentiekader waarin hij door opvoeding vast zit.

Citaat:
Ik weet niet welke soort, ja, het was in de pelikaanstraat, en ze waren gekleed zoals de joden daar gekleed gaan. Of er een onderscheid is tussen die uniformen weet ik niet.
In alle geval, mijn vrouw moest het geld dat ze hen moest leveren (belastingen mogen dat niet weten natuurlijk) op tafel leggen en dan achteruitstappen zodat zij het konden oprapen. Ze was tenslotte gojem, en ze zou zelfs kunnen menstrueren. Oh God, het risico dat die mensen alle dagen lopen.
Inderdaad, je drukt het goed uit:
die mensen hebben daar echt angst voor, hen zo ingepompt via godsdienstige opvoeding. In hun ogen zijn ze godvrezend (komt trouwens voor in de voor hen gebruikte term):

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wiki:
Haredi (חֲרֵדִי) is derived from charada, meaning fear or anxiety, which in this context is interpreted as "one who trembles in awe of God" (cf. Isaiah 66:2, Isaiah 66:5).[2]

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 oktober 2008 om 16:25.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be