![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Afgelopen zaterdag was Bree weer even in de ban van de Bokkenrijders. Onder het thema ‘Criminaliteit en bendevorming tijdens de 18de eeuw’ organiseerden Heemkunde Limburg en het Bokkenrijdersgezelschap een gouwdag.
“Het beeld dat de mensen hebben van de roemruchte Bokkenrijders is misvormd en geromantiseerd”, zeggen Jo Corstjens en Albert Paredis van het Bokkenrijdersgezelschap. “Een van de doelstellingen van onze vereniging is fictie en werkelijkheid van elkaar te scheiden. Het gaat immers niet op om hele groepen mensen louter als misdadigers te bestempelen zonder rekening te houden met de sociale achtergronden van de 18de eeuw”. Uit het aantal inschrijvingen voor de gouwdag en de massa bezoekers die de gelegenheidstentoonstelling in het oud stadhuis op de Markt bezochten, bleek dat het thema Bokkenrijders het grote publiek nog altijd aanspreekt. “We mochten ook zowat 40 nazaten van Bokkenrijders hier in Bree begroeten. Nog niet zo lang geleden schaamden de mensen zich ervoor als ze afstamden van een Bokkenrijder, maar die tijd ligt gelukkig achter ons. Tegenwoordig pakken sommige mensen er zelfs mee uit. PaBr Bron: Het Belang van Limburg, maandag 19 juni 2006. Laatst gewijzigd door Bokkerijder : 16 september 2006 om 05:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() voor alle duidelijkheid: ik ben zelf bij mijn weten geen afstammeling van die beruchte bokkerijders
maar ik had het echt wel graag gewild mischien moeten we de bokkerijders terug oprichten ??? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Bokkerijders, addergebroed dat is 't. Ze moete ze uitroeien met wortel en tak. Dat moete ze! Achterbaks gepeupel dat met lage streken en omkoperij het gewone volk knecht. Laat ze de landheer maar 's beroven, dan kome ze van 'n kouwe kermis thuis...
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven Laatst gewijzigd door Tantist : 16 september 2006 om 07:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() zeer interrestante geschiedenis, de bokkerijders.
het waren ook praktiserende satanisten. honderden mensen hebben ze opgeknoopt omdat ze 'verdacht' werden van lid te zijn van de bokkerijders. bekentenissen onder foltering, heksenprocessen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier se, onze stoere spreekt zenne!
![]()
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() wij voelens ons nogal geprovoceerd hé kim.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Ik stam af van bokkerijders !
![]() Mijn nonkel heeft daarover een boek waarin namen staan van mensen die veroordeeld zijn, en daar is een voorouder van ons tussen. Ze hebben toen zijn baard in de fik gestoken en naderhand opgehangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Dat moet nogal gestonken hebben. Verband haar stinkt en als men je ophangt, schijt je je broek vol... heb ik me laten wijsmaken.
![]() |
#12 |
|
![]() Jammer dat ik te laat geboren ben. De bokkenrijders, daar zou ik graag bij geweest zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
ik denk eerder dat de bijgelovigen de praatjes overnamen van de rijke hereboeren en de pastoors die de bokkerijders vreesde ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() misschien zou JIJ een van hen geweest zijn, metternichjen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
woont je nonkel in Wellen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wellen - Zaterdag om 16 uur onthult het gemeentebestuur officieel een kunstwerk op de rotonde aan de Veerstraat en de Russeltstraat. Het kunstwerk stelt een levensgrote bokkenrijder voor en is in metaal gemaakt. Kunstenaar Jos Peters van Hasselt ontwierp het beeldhouwwerk in opdracht van het gemeentebestuur. Eerder kreeg een andere rotonde ook al een kunstwerk met de buste van Armand Neven, de stichter van ANL-Plastics.
“Omdat Wellen bekend staat als bokkenrijdersgemeente, door de vele terechtstellingen van meestal onschuldige arme mensen in de 18de eeuw, vonden wij dat de bokkenrijdersgeschiedenis in Wellen ergens gestalte moest krijgen”, vertelt Jeannine Leduc, schepen van cultuur. “Vandaar dat wij kunstenaar Jos Peters de opdracht hebben gegeven om in metaal een figuratief bokkenrijdersbeeld te ontwerpen”. Volgens de legende heulden de bokkenrijders samen met de duivel en vlogen zij ’s nachts op bokken door de lucht om zich snel te kunnen verplaatsen. “Om de duivel te symboliseren heb ik het beeld van de bok drie keer zo groot gemaakt als de werkelijkheid”, zegt Jos Peters. “De bokkenrijder zelf heb ik op ware grootte gemaakt. Voorts heb ik het beeld in nachtkleuren geschilderd”. Bron: Het Belang van Limburg, vrijdag 22 september 2006. Laatst gewijzigd door Bokkerijder : 26 september 2006 om 00:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heeft je geslijm wat opgeleverd?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Mijn nonkel woont aan de maaskant, waar ook die veroordeelde voorouder vandaan komen. We hebben ook familie afkomstig uit Schinnen (NL Limburg). Zij hadden ook een link met de bokkenrijders. |
|
![]() |
![]() |