![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Twee Belgische senatoren en drie kamerleden worden door de OVSE (Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa) op een snoepreisje naar de Verenigde Staten getrakteerd. Vl.Pro-senator Geert Lambert en de kamerleden François-Xavier de Donnea (MR) en Guy Coëme (PS) gaan naar New Mexico, en CD&V-senator Elke Tindemans naar Colorado en Open Vld-kamerlid Bart Tommelein naar Ohio. Tussen de recepties, ontvangstdiners en uitstapjes door, dienen zij daar op 4 november in naam van OVSE op te treden als 'verkiezingswaarnemers'.
Wie dacht dat Europa zich alleen maar bezighield met verkiezingen in Afrikaanse bananenrepublieken of Oost-Europese mafia-staten, heeft het dus mis. Wij zien er dus blijkbaar ook op toe of de voornaamste wereldleider (de onze?) op democratische wijze wordt gekozen. Als Amerikaan zou ik toch enig bezwaar hebben, dat Belgen in mijn land als 'democratisch' controleur optreden. Vooral dan omdat het gaat over vertegenwoordigers van een land waar de bevolking zelf geen inspraak heeft over wie zijn staatshoofd en ministers zijn, en waar het merendeel (bij federale verkiezingen) maar voor de helft van het aantal politieke partijen kan stemmen. Democratie is niet meer wat het was; tenminste, als het ooit geweest is wat het moest zijn...
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En maar doen alsof ze belangrijk zijn he
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Inderdaad een super-de-luxe snoepreisje voor onze particratische tafelspringers. Wat een pech, dat Geert zich aan een streng dieet zal moeten houden.
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() In Rusland en China zijn die ook altijd van harte welkom...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Wat de topicstarter er 'vergeet' bij te vermelden is dat dergelijke controles zijn, en dat ook bijvoorbeeld onze eigen verkiezingen ook door buitenlandse warnemers gecontroleerd worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Juist! en wat? wijzigt dat iets inhoudelijk op mijn stelling? Het gaat mij niet om het feit dat stembusgangen gecontroleerd worden maar om de opportuniteit ervan. In landen zoals bij ons en de VS is een dergelijke controle van buitenlandse waarnemers totaal zinloos. Die controle wordt (zelfs veel beter) sowieso uitgevoerd door vertegenwoordigers van de onderscheiden deelnemende politieke partijen, om nog maar te zwijgen van de 'sociale' controle door het feit dat de bijzitters en tellers zelf aanhangers van verschillende partijen zijn.
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En hoe denkende ze de flipperkasten in de stembuslokalen aldaar te gaan controleren? Gaan ze mee flipperen? Of gaan ze buiten staan en papiertjes controleren.
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Gelet op de problemen bij de vorige discussie en de insinuaties dat er op zijn minst onregelmatigheden zijn gebeurd, lijkt externe controle me echt zo gek niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Hoe wil je die doorvoeren? dat je gelijk hebt is wel duidelijk, dat weten we intussen allemaal wel maar tegen Amerikaans gefoefel begin je niets. Maarf met lunches van 12 tot 3 zal het allemaal wel loslopen.
![]() |
#10 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Alleen wanneer er verkiezingen worden gehouden in een minder aantrekkelijk Afrikaans land, lijkt het mij eerder aangewezen om gewone ambtenaren te sturen want uit ervaring weten we toch allemaal dat verkiezingen aldaar steeds zonder problemen verlopen zodat er geen zwaarwichtige Belgische politieke delegatie vereist is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb ooit eens de kans gehad een commisie van Belgische parlementairen op bezoek te krijgen tijdens een verkiezing in een Latijns Amerikaans land. Toen ik naar hun conclusies vroeg was het eerste wat ze opmerkten (en veel verder kwamen ze niet) 'de stemhokjes zijn te laag', en dat terwijl er duidelijke tekenen van fraude waren voor iedereen zichtbaar die een beetje de situatie ter plaatse kende. Snoepreisjes waren dat inderdaad. Die mensen waren totaal niet capabel om te oordelen over die verkiezignen.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 31 oktober 2008 om 17:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Waarvan akte.
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Die Elke Tindemans(dochter van de Leo?) heeft wel het meest chance van de 5. De skipistes zijn al open in Colorado.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Da's dus een heel goed motief......
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mag ik u dan vragen door welke buitenlandse waarnemers de afgelopen twee verkiezingen in België werden gecontroleerd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het idee alleen al ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() http://www.9lives.be/forum/politiek-...ntroleren.html
http://forums.zita.be/showthread.php?p=2117185 http://forum.politics.be/showthread.php?t=114197 Ge bent het dit keer nog op het forum van Humo vergeten te plaatsen, Renaat. Zorg ervoor dat dit niet opnieuw gebeurt! Laatst gewijzigd door Pølle : 1 november 2008 om 20:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Parlementslid
|
![]() Mag Michel Daerden niet mee om de Budweiser te proeven? Da's toch een Belgisch merk nu?
Laatst gewijzigd door forzaflandria : 2 november 2008 om 09:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |