Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten werkwillige werknemers onder druk gezet worden om een staking te vervoegen?
ja 19 33,33%
nee 38 66,67%
Aantal stemmers: 57. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2008, 01:28   #1
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard Mogen stakingspiqueten werknemers onder druk zetten om te staken?

Deheer Marc Leemans (ACV) roept op om mensen die werkwillig zijn onder druk te zetten. Een staking moet volgens hem immers solidair zijn. Hebben werknemers de vrije keuze om te staken of moeten zij solidair zijn met collega's? Mogen werknemers gedwongen worden tot staken?

Laatst gewijzigd door maarte : 10 november 2008 om 01:30.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 01:37   #2
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Afgedwongen solidariteit?
Oud 10 november 2008, 01:47   #3
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

De vakbond gebruikt dezelfde retoriek als Bush: Je bent óf voor óf tegen ons. En tegen is geen optie.
Oud 10 november 2008, 09:59   #4
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Dat komt ervan als kleinlinks de vakbonden terroriseert.
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 10:06   #5
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jarno Bekijk bericht
Afgedwongen solidariteit?
Belgische solidariteit wordt bedoeld, niet te verwarren met het begrip solidariteit in een ander land liefst.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 10:14   #6
Sfax
Banneling

Standaard

Heel eenvoudig: nee, ze horen niet onder druk gezet te worden.
Dergelijke uitspraken en het feit dat de vakbonden vandaag zo spastisch doen rond het gebruik van deurwaarders, is niet meer of minder dan een bewijs dat hun boodschap steeds minder en minder mensen aanspreekt. Het is niet omdat zij geen argumenten meer hebben, dat ze dan een vrijgeleide moeten krijgen om anderen dwang op te leggen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 11:04   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Men kan veel dingen verstaan onder "onder druk zetten".

Stakers hebben recht om hun mening te uiten.

Aan de poort staan en zelfs schelden "vuile ratten" is m.i. toegelaten, maar dat is dan ook de limiet. (geweld aan de poort; bedreigingen aan huis ... allemaal dingen die gebeurd zijn in Vlaanderen, zijn er dik over)

Trouwens, als ik me niet vergis (en dat doe ik niet vaak ahum) hebben de bedrijfsleiding en de werkwiligen een mooie tegenaktie in hun arsenaal zitten: de raadpleging van het personeel in een geheime stemming ....

waarbij ...... 2/3 zich moet uitspreken voor staking !!!!!!!

Twee derden !!! Dat is meer dan de demokratische meerderheid. Te verdedigen, want niet iedereen kan een staking ekonomisch verdragen in zijn gezinsportemonnee ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 12:07   #8
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Deheer Marc Leemans (ACV) roept op om mensen die werkwillig zijn onder druk te zetten. Een staking moet volgens hem immers solidair zijn. Hebben werknemers de vrije keuze om te staken of moeten zij solidair zijn met collega's? Mogen werknemers gedwongen worden tot staken?
Dwingen kan nooit, maar ja, de vakbonden mogen alles.
Maar hoe zit het eigenlijk met de ikea en de carrefour stakingen ? Worden deze door de werknemers gedragen ? Zijn er voorafgaandelijke stemmingen geweest... ?
Het schijnt mij meer een machtsspel van de vakbonden te zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 12:40   #9
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Ik kan me nu vergissen maar is dit per definitie niet onmogelijk? Is solidariteit normaal niet uit vrije wil en kan dit dus niet afgedwongen worden? Ik vind persoonlijk dat de vakbonden veel te ver aan het gaan zijn, vroeger hadden ze zeker een nut, maar nu?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 15:11   #10
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ik kan me nu vergissen maar is dit per definitie niet onmogelijk? Is solidariteit normaal niet uit vrije wil en kan dit dus niet afgedwongen worden? Ik vind persoonlijk dat de vakbonden veel te ver aan het gaan zijn, vroeger hadden ze zeker een nut, maar nu?
Hier doelde ik dus met mijn eerste reactie ook op. Afgedwongen solidariteit is iets als afgedwongen liefde.
Oud 10 november 2008, 19:00   #11
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Natuurlijk mag de vakbond dat. De meeste mensen zijn zo'n angsthazen dat ze zelfs half verhongert en met dikbuikige kinderen nog niet zelf in actie zouden treden. Laat de moedigen maar opkomen voor de rest.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 19:01   #12
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

De zotten zeker. LOL
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 19:07   #13
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uilenspiegeltje Bekijk bericht
De zotten zeker. LOL
Eigenlijk wel ja. Ik zou wel eens willen zien hoe de wereld er zou uit zien moesten de vakbonden twintig jaar geleden opgedoekt zijn.
Oud 10 november 2008, 19:12   #14
Sfax
Banneling

Standaard

Fainéantisme zou in elk geval minder als normaal bekeken worden...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 19:15   #15
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Natuurlijk mag de vakbond dat. De meeste mensen zijn zo'n angsthazen dat ze zelfs half verhongert en met dikbuikige kinderen nog niet zelf in actie zouden treden. Laat de moedigen maar opkomen voor de rest.
Mag ik straks ook nog posts verwachten dat de vakbonden gerust bedrijven mogen opblazen, bedrijfslijders gijzelen,... als de "werkomstandigheden" volgens "hen" niet goed genoeg zijn? Er moet ergens een grens zijn.
Oud 10 november 2008, 19:30   #16
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Mag ik straks ook nog posts verwachten dat de vakbonden gerust bedrijven mogen opblazen, bedrijfslijders gijzelen,... als de "werkomstandigheden" volgens "hen" niet goed genoeg zijn? Er moet ergens een grens zijn.
Natuurlijk en die grens ligt duidelijk bij iedereen anders en de vakbond zoekt daarin een gulden middenweg. Bedrijven opblazen en bedrijfsleiders opblazen daar zijn we natuurlijk nog een heel eind vanaf . Het is niet dat hier mensen van honger sterven natuurlijk. Maar mensen moeten wel de kans krijgen om hun kinderen een toekomst te geven en dat gebeurt niet alleen door voor onderwijs te zorgen en liefde te geven. Kinderen moeten ook opgroeien in een bepaalde welstand, zich dingen kunnen veroorloven zodat ze meekunnen met hun groep want uiteindelijk leren ze daar nog het meest van, van hun leeftijdsgenoten.
Oud 10 november 2008, 19:39   #17
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Natuurlijk en die grens ligt duidelijk bij iedereen anders en de vakbond zoekt daarin een gulden middenweg. Bedrijven opblazen en bedrijfsleiders opblazen daar zijn we natuurlijk nog een heel eind vanaf . Het is niet dat hier mensen van honger sterven natuurlijk. Maar mensen moeten wel de kans krijgen om hun kinderen een toekomst te geven en dat gebeurt niet alleen door voor onderwijs te zorgen en liefde te geven. Kinderen moeten ook opgroeien in een bepaalde welstand, zich dingen kunnen veroorloven zodat ze meekunnen met hun groep want uiteindelijk leren ze daar nog het meest van, van hun leeftijdsgenoten.
Ik vergroot het natuurlijk wat uit, ik stel gewoon dat we niet alles zomaar moeten accepteren onder het mom van "het is voor je eigen bestwil". Met de momentele situatie lijkt het me niet onrealistisch dat de vakbonden onze welzijn meer schade toebrengen dan dat ze helpen.
Oud 10 november 2008, 21:02   #18
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alsof de vakbonden voor het algemeen belang zorgen. Eigen gilde eerst, verder komen ze niet.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 21:06   #19
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Alsof de vakbonden voor het algemeen belang zorgen. Eigen gilde eerst, verder komen ze niet.
zie de 8.000.000 euro van de NMBS !!

rijden de treinen daarom juister op tijd ? NEEN !!

zijn de treinstellen properder ? NEEN !!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 21:07   #20
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uilenspiegeltje Bekijk bericht
Dat komt ervan als kleinlinks de vakbonden terroriseert.
Chipie was grappiger.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be