![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Ik ben absoluut niet gelovig. Het is onbegrijpelijk dat velen hun tijd verspillen aan godsdienst en zich nog steeds laten leiden door geschifte geschriften van duizenden jaren oud.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ge dat tegen een mohamedaan zegt, dan ben je racist en strafbaar!
Voor de andere gelovigen in "heilige" boeken behoort het tot de vrije meningsuiting.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Dat komt omdat velen een onverbreekbare band zien tussen normen en regels, die een samenleving leefbaar maken en godsdienst.
Wat zij vergeten is dat die samenleving en die normen er héél lang voor de godsdienst waren. Het is pas in de laatste 40 eeuwen van de meer dan 400 dat de homo sapiens sapiens hier rondloopt dat er sprake is van godsdienst. Als we de 700 eeuwen van de Neanderthaler er even bij tellen dan zijn er al meer dan 100.000 jaar normen en regels om een samenleving leefbaar te maken. De godsdienst is dus een zeer recente uitvinding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Kwestie van het beest in ons een beetje in toom te houden he. Je zou het nu zo niet echt zeggen maar er is niet veel nodig om ons in de wreedaardigste beesten te doen veranderen. Daarvoor dienen religie en nu ons wetssysteem. Om onszelf in de hand te houden. We leven nog voor het grootste deel onbewust en eens in een masa, ... kijk nog maar naar iets als hooliganisme, dat zijn echt niet enkel werklozen hoor. Daar verandert de mens in groep in één bloeddorstig wezen. Kijk ook maar naar de voortdurende slachtpartijen in afrika. Neen diep in ons dut een bloeddorstig angstig aggressief beest en religie is of was een van de kettingen waar we in waren geslaagd het aan te leggen. Spijtig genoeg krijgt ge het beest ook gemakkelijk wakker door eens goed aan zo'n ketting te trekken. Wat we nu weer eens zien gebeuren met de islam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Het bizarre is nu net dat de oudste religies (Boedhisme, Shintoisme, Druidisme, Wotanisme, Hindoeisme, ...) veel meer wijsheid bevatten dan de recentere religies (jodendom en haar afgeleiden).
Mijn persoonlijke overtuiging is de grootste gemene deler van de eerste 4 religies. Ik vereer niets of niemand, en ik doe niet aan bizarre rituelen. Ik zie God vooral als de natuur en al zijn krachten, maar zeker niet als een wezen met een geest. Mijn overtuiging gebruik ik maar voor twee dingen : - een instelling in het leven die mij leert nederig te zijn tegenover diegene die natuurlijke autoriteit* over mij heeft, die mij leert om de mens te zien als deel van de natuur en niet als meester van de natuur, die mij leert om iedereen te respecteren die mij respecteert, die mij leert hoe harmonie te zoeken met mijzelf en mijn omgeving, die mij leert dat een bloedband en een vriendschapsband heilig zijn, ... - een visie over het universum die de wetenschap aanvult maar niet tegenspreekt * natuurlijke autoriteit : autoriteit op basis van capaciteiten, bijvoorbeeld intelligentie of spierkracht |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eens de grens overschreden wordt krijg je hommeles. Er zijn ook voorbeelden uit de oudheid. In mijn tijd noemde men dat sociale controle, nu noemt men dat kliklijnen. Ik vind het wel grappig dat er steeds naar oude filosofen of voorspellers moet verwezen worden. Zijn we nog niet slim genoeg om uit onze eigen fouten en het verleden te leren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Je moet deze geschriften zien in hun tijd. De verhaaltjes zijn een kapstok. Basisbegrippen als respect voor de medemens blijven "voor eeuwig en altijd" dezelfde waarden hebben.
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geef mij dan toch maar de pre-Judaistische religies.... DAAR was respect pas een issue. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ieder mens moet een opvoeding krijgen, zodanig dat hij in staat is zijn eigen waarden- en normenpatroon te scheppen? De Judeo-Christelijke religies geven de mogelijkheid onvoldoende. Bij bijvoorbeeld boedhisme daarentegen, staat zelf-onplooiing centraal. Een intelligent mens moet zijn geloof kiezen op basis van zijn waarden en normen, en niet omgekeerd. De waarden en normen moeten slechts afhankelijk zijn van de het logisch denkvermogen van de persoon in kwestie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Damn... per ongeluk twee keer gepost.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zal mijn kinderen zoveel mogelijk onafhankelijk proberen op te voeden van bestaande religies, en hen de mogelijkheid geven om zelf hun eigen pad te zoeken. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() liefde voor de medemens zou ook een leidraad moeten zijn bij de opvoeding, en naar mijn gevoel zit dat ook wel in het christendom
![]() Respect is natuurlijk heel belangrijk en je hebt ook gelijk: weg met dat menselijk superioriteitsgevoel! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als je ziek wordt of door één of andere ongeval in het ziekenhuis belandt een daar je alleen voelt dan zul je weten hoe groot het nut van die "geschifte geschriften van duizenden jaren oud" is !!
![]() |
![]() |
#19 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#20 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Als je je niet alleen wil voelen en je dus Iets verzint, hoef je een ander nog niet bij dat Iets te betrekken. |
|
![]() |
![]() |