Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2008, 17:28   #1
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Even ernstig: het Obama Cabinet

Laat ons even al het hallelujah-geroep achter ons laten en proberen te gissen wie Barack Obama zal kiezen om zich te omringen. Hij zal zeker een Hispanic in zijn Cabinet willen en flink wat vrouwen. Ook een Republikein (of zelfs twee) lijkt aangewezen.

Laat ons even proberen raden:

Secretary of State: Bill Richardson (bekwame man met diplomatieke ervaring inzake bv. Noord-Korea; een Hispanic; steunde Obama nadat hij zichzelf terugtrok)

Treasury Secretary: Timothy Geithner (hoofd van de Federal Reserve Bank New York; naar verluid een goede keuze)

Secretary of Defense: Robert Gates (vrij neutrale Republikein; eigenlijk vrij kleurloze figuur; niet echt enthousiasmerend)

Attorney General: Janet Napolitano (gouverneur van Arizona; bekende juriste)

National Security Adviser: Susan Rice

Andere posten lijken mij veel moeilijker te raden.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:33   #2
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Ergens (NYT ?) heb ik gelezen dat Kerry wel eens Secretary of State zou kunnen worden.

Timothy Geithner lijkt inderdaad favoriet voor Treasury Secretary, en lijkt me (gezien de huidige fianciële en economische toestand) een uitstekende keuze.
Oud 7 november 2008, 17:36   #3
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ergens (NYT ?) heb ik gelezen dat Kerry wel eens Secretary of State zou kunnen worden.

Timothy Geithner lijkt inderdaad favoriet voor Treasury Secretary, en lijkt me (gezien de huidige fianciële en economische toestand) een uitstekende keuze.
Er zijn ook diverse andere namen die voor Secretary of State circuleren.

Richard Holbrooke bv. (een ramp). Ook Kerry zou volgens mij een bijzonder slechte keuze zijn.

Larry Summers wordt ook genoemd voor Treasury Secretary, maar zijn controversiële speech over vrouwen aan de universiteit zorgt ervoor dat hij er niet komt denk ik. En Paul Volcker is te oud.
Oud 7 november 2008, 18:08   #4
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

We zullen het binnenkort weten en we hebben er geen invloed op. Interessanter lijkt me gemaakte benoemingen te becommentariëren dan te gissen naar namen.

In het algemeen vermoed ik een keuze voor mensen met veel ervaring en intelligentie, partijoverschrijdend, zoals dat bij Obama zou passen. Religieuze fundamentalisten verwacht ik niet.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 18:11   #5
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Dat van dat partijoverschrijdend, daar ben ik niet zo zeker van.

Hij zal proberen een republikein te benoemen (Gates wellicht, anders misschien Lugar), maar de meeste topbenoemingen zullen toch democraten zijn. En logischerwijze zullen velen oudgedienden van de Clinton-administraties zijn.
Oud 7 november 2008, 18:15   #6
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Colin Powell: defense? Gates doet wel een goede job en hem nu vervangen lijkt me niet verstandig. En Hillary Clinton zou ook wel een positie kunnen krijgen al zie ik niet in welke het best voor haar lijkt, HUD, Labor, Interior..??? Wellicht te weinig prestige voor haar.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 18:17   #7
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Colin Powell: defense? Gates doet wel een goede job en hem nu vervangen lijkt me niet verstandig. En Hillary Clinton zou ook wel een positie kunnen krijgen al zie ik niet in welke het best voor haar lijkt, HUD, Labor, Interior..??? Wellicht te weinig prestige voor haar.
Een gok: zou je haar Buitenlandse Zaken geven?
Oud 7 november 2008, 18:22   #8
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Een gok: zou je haar Buitenlandse Zaken geven?
Neen. Ik vind Bill Richardson het best geschikt voor die job. Hillary zou ik liefst 'Senate Majority Leader' zien worden. Harry Reid is nogal een mietje imo.
Oud 7 november 2008, 18:24   #9
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Als attorney general wordt vooral Eric Holder genoemd. De zwarte Holder is een voormalig onderminister van justitie onder Clinton en was de juridisch adviseur van Obama. Janet Napolitano heeft als nadeel dat ze als gouvernuer van Arizona door een Republikein zal worden opgevolgd. En volgens de peilingen zou ze in 2010 John McCain kunnen verslaan mocht die voor nog een ambtstermijn in de senaat gaan en ze zich ook kandidaat zou stellen.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 23:14   #10
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen. Ik vind Bill Richardson het best geschikt voor die job. Hillary zou ik liefst 'Senate Majority Leader' zien worden. Harry Reid is nogal een mietje imo.
Hé, New Mexico, mijn favoriete staat. Heb er twee maanden doorgebracht. Ik weet't niet Longhorn, zeer zeker een geschikte persoon, maar iets te vriendelijk ogend. Ik heb liever wat scherpe katteklauwtjes (niet die van C. Rice) die van een wat sophisticated kaliber. Maar dat is mijn idee. Ik zou naar een politieke globetrotter zoeken, liefst een die Frans en Duits spreekt.
Oud 7 november 2008, 23:20   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ik vind volgend gisspelletje interessant want onrechtstreeks een discussie over buitenlandse politiek, en minder gebaseerd op wat er allemaal in de media verschijnt op dit moment:

De vraag 'welke zal de eerste buitenlandse bestemming zijn van Obama als president?' of 'Welke zal het eerste staatshoofd zijn dat hij ontvangt?'
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 23:55   #12
Jedd
Banneling

Standaard

als hij slim is zet hij een republikein op defensie.
Kan hij een eventueel falen in Irak op een republikein afschuiven
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2008, 00:00   #13
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Chuck Hagel op defense.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2008, 00:08   #14
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Chuck Hagel op defense.
Hagel zou inderdaad een goeie zijn. Ook senators Jim Webb of Jack Reed zijn geschikt. De eerste 2 dik gedecoreerde Vietnam-veteranen die het nodige respekt van de soldaten krijgen en Reed is een West Point graduate en ex-para.

Laatst gewijzigd door longhorn : 8 november 2008 om 00:11.
Oud 8 november 2008, 00:19   #15
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Hé, New Mexico, mijn favoriete staat. Heb er twee maanden doorgebracht. Ik weet't niet Longhorn, zeer zeker een geschikte persoon, maar iets te vriendelijk ogend. Ik heb liever wat scherpe katteklauwtjes (niet die van C. Rice) die van een wat sophisticated kaliber. Maar dat is mijn idee. Ik zou naar een politieke globetrotter zoeken, liefst een die Frans en Duits spreekt.
Richardson heeft zijn sporen verdiend met onderhandelingen met Noord-Korea, is minister van energie geweest en spreekt vloeiend Engels-Spaans. Hij heeft zeker iets teddybeer-achtig maar is internationaal ervaren en komt heel diplomatisch over. Ik hoop alleszins dat het niet John Kerry wordt.
Oud 9 november 2008, 20:37   #16
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hagel zou inderdaad een goeie zijn. Ook senators Jim Webb of Jack Reed zijn geschikt. De eerste 2 dik gedecoreerde Vietnam-veteranen die het nodige respekt van de soldaten krijgen en Reed is een West Point graduate en ex-para.
Weinig kans dat die het worden... De gouverneur benoemt immers in de meeste staen eenzijdig een vervanger indien er een senaatszetel vacant komt waarvoor de ambtstermijn nog niet is afgelopen.

Jack Reed komt immers uit een staat - RI - met een Republikeinse gouverneur (Don Carcieri) waardoor hardcore Democratisch Rhode Island ineens een Republikeinse senator zou krijgen. Jim Webb's vertrek zou aanleiding geven tot een special election waardoor de democraten wel eens deze zetel zouden kunnen kwijt geraken aan de GOP.

Obama is me dunkt niet zo dom dat hij een senaatszetel gaat cadeau doen aan de oppositie.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2008, 20:48   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik blijf gokken dat Bill of Hillary een hoge positie gaan krijgen.
Oud 9 november 2008, 20:50   #18
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik blijf gokken dat Bill of Hillary een hoge positie gaan krijgen.
Lijkt me sterk, hij is haar niets verschuldigd en hij boekt er generlei winst mee. Als hij het wel doen kan zij op de een of andere manier de troon gedeeltelijk kunnen opeisen en dat is schadelijk voor de positie van Obama waarvan gezegd wordt dat hij erg houdt van de touwtjes strak in handen te hebben.
Oud 10 november 2008, 09:38   #19
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Nog afgezien van het feit dat ik het principieel een slechte zaak vind om een ex-generaal minister van defensie te maken denk ik niet dat Powell een goede keuze zou zijn. Ik betwijfel overigens of hij het zou willen. Maar je weet nooit natuurlijk.
Oud 10 november 2008, 09:40   #20
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Als attorney general wordt vooral Eric Holder genoemd. De zwarte Holder is een voormalig onderminister van justitie onder Clinton en was de juridisch adviseur van Obama. Janet Napolitano heeft als nadeel dat ze als gouvernuer van Arizona door een Republikein zal worden opgevolgd. En volgens de peilingen zou ze in 2010 John McCain kunnen verslaan mocht die voor nog een ambtstermijn in de senaat gaan en ze zich ook kandidaat zou stellen.

Een goed punt. Daar staat echter tegenover dat Obama vooral voldoende vrouwen op vooraanstaande posten zal willen benoemen. Hij hoeft minder rekening te houden met het benoemen van zwarten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be