![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Vandaag gaf de pas verkozen president Obama zijn eerste interview.
Hij bevestigde zijn voornemen om het detentiecentrum voor terreurverdachten in Guantanamo Bay te sluiten. Hij zei het Amerikaanse morele aanzien in de wereld te willen herstellen door te verzekeren dat 'wij niet martelen'. Ik geloof er niks van.
Hamas accepts 1967 borders, but will never recognize Israel, top official says Speaking to Palestinian news agency Ma'an, Mahmoud Zahar says recognition of Israel would deprive future Palestinian generations of the possibility to 'liberate' their lands. Published 12:49 11.05.11 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de sluiting of het voornemen/verzekeren dat de VS niet (meer) zal martelen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() ik kan aannemen dat forumstarter allergisch is aan kampen maar er moet toch een zekere vorm van opsluiting zijn voor gevallen die ons allen willen terugdraaien naar de middeleeuwen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Oh, maar het Prison-Industrial Complex staat vrij sterk in de VS hoor.
Laatst gewijzigd door netslet : 18 november 2008 om 00:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Dat men naar zo'n kampen grijpt is net het teken dat we aan het terugdraaien zijn naar de middeleeuwen. Men zou nu toch al beter moeten weten.
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ja, die zullen ze misschien sluiten, maar "achter de hoek" doen ze een ander open.
Ik heb er niet echt problemen mee, ze moeten er ergens mee naartoe, maar als je wil dat zo'n wantoestanden niet meer voorkomen moet je het hele rechtssysteem daar aanpassen, ze steken je daar in Amerika gewoon binnen tot nader order, en dat geld niet alleen voor verdachten van terrorisme. En dan heb je die martelingen. Tjah, 't is Amerika he, ik denk niet dat je hun cowboy-attitude zal veranderen ![]()
![]() |
#7 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Martelen mag in Amerika niet en werden tot nu de verdachte terroristen naar Guantanamo Bay(cuba) of Arabische landen gestuurd.
Obama wil duidelijk Amerika een nieuwe imago geven,weg van Irak en finito Guantanamo Bay. Maar ik zie niet direct een verandering komen;Guantanamo Bay zal misschien sluiten maar iets anders zal in plaats komen.
Hamas accepts 1967 borders, but will never recognize Israel, top official says Speaking to Palestinian news agency Ma'an, Mahmoud Zahar says recognition of Israel would deprive future Palestinian generations of the possibility to 'liberate' their lands. Published 12:49 11.05.11 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het sluiten van Guantanamo op zich betekent niet dat we een verbetering zullen te zien krijgen ivm de rechten en de behandeling van gevangenen. Er wordt hier namelijk geen politiek afgekondigd, slechts het sluiten van 1 instelling. Dit kan een positieve symbolische daad zijn, die het begin van een nieuwe politiek aankondigd, maar het zou ook een mediastunt kunnen zijn. Wat het is weten we nog niet.
Indien Guantanamo, na sluiting, teruggegeven wordt aan Cuba, is dat een belangrijke positieve stap. Guantanamo is namelijk Cubaans grondgebied. Zo'n daad zou meer zijn dan een symbolische intentieverklaring. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 november 2008 om 22:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het beste wat Obama kan doen als hij het gevangenenkamp van Guantanamo sluit is elk van de kostgangers terug naar het eigen thuisland terugsturen. Oeigoeren naar China, Pasjtoenen naar Afghanistan, Irakezen naar Irak, Saoediërs naar Saoedië-Arabië enz.. Ze zullen er als "helden" op de eigen tradionele wijze ontvangen worden.
![]() |
#11 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hela, niet naar mij kijken he, zo denken die Amerikanen he. En ergens hebben ze ook wel een punt, maar wat moet een mens er na een tijdje mee gaan doen, ze martelen om valse verklaringen te krijgen is voor mij ook niet het alternatief... Tjah... Ik weet het niet meer ![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
U bent niet zo voor het eerbiedigen van verdragen? De idee dat Obama Guantanamo zou afstaan aan Cuba en haar dictatuur is belachelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wees gerust hun luilekker Guantanamo-leventje zal een, volgens hun vredelievende godsdienst, paradijselijk eind krijgen.
![]() |
![]() |
#14 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Cuba beroept zich op de conventie van Geneve (artikel 52) die een verdrag nietig verklaard indien geweld of interventie gebruikt werden, in dit geval de inclusie van de 'enmienda Platt' in de Cubaanse constitutie. De VS waarschuwde de Cubaanse Constitutionele Conventie de 'enmienda Platt' niet aan te passen en beval haar troepen Cuba niet te verlaten totdat die voorwaarden werden aangenomen als een conditie voor de onafhankelijkheid van Cuba tav de VS de garanderen. Het is onwaarschijnlijk dat de VS de conventie van Geneve zullen respecteren in dit geval, of de Cubaanse 'interpretatie' ervan zullen aanvaarden, maar laat het duidelijk zijn dat de Cubanen Guantanamo als 'bezet gebied' beschouwen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 november 2008 om 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Het spijt mij, maar uw interpretatie is belachelijk. Als men uw redenering volgt dan is bijna geen enkel verdrag nog geldig en zeker per definitie geen enkel vredesverdrag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik heb de conventie van Geneve niet gemaakt, maar durf ze zeker niet 'belachelijk' te noemen. Of de conventie van toepassing is op het geval van Guantanamo lijkt me niet eenduidig. Iets voor een rechtbank. Wat echter vasttaat is dat er een meningsverschil is over de legale status van Guantanamo. Cuba weigert ook 'huurgeld' te aanvaarden voor Guantanamo als ik me niet vergis. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 november 2008 om 14:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() In 1831 moest het nieuwe België onder druk van de mogendheden akkoord gaan met verdrag van de 24 artikelen waarbij het o.m. Nederlands Limburg en het Duitse gedeelte van Luxemburg moest afstaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De VS beschouwen Guantanamo niet als VS gebied, anders zouden ze daar hun gevangenen niet zonder proces kunnen vasthouden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Het verdrag tussen de Vs en Cuba voorziet ook niet in een gebiedsafstand maar wel in een eeuwigdurende pachtovereenkomst. Die pachtovereenkomst werd trouwens later nog aangepast om de betalingsmodaliteiten te herzien.
|
![]() |
![]() |