Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2008, 23:32   #1
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Fiere Jood's schermafbeelding

Standaard Guantanamo sluit.

Vandaag gaf de pas verkozen president Obama zijn eerste interview.
Hij bevestigde zijn voornemen om het detentiecentrum voor terreurverdachten in Guantanamo Bay te sluiten. Hij zei het Amerikaanse morele aanzien in de wereld te willen herstellen door te verzekeren dat 'wij niet martelen'.

Ik geloof er niks van.

Published 12:49 11.05.11
Fiere Jood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 00:21   #2
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
Hij bevestigde zijn voornemen om het detentiecentrum voor terreurverdachten in Guantanamo Bay te sluiten. Hij zei het Amerikaanse morele aanzien in de wereld te willen herstellen door te verzekeren dat 'wij niet martelen'.

Ik geloof er niks van.
van watte ?
de sluiting of het voornemen/verzekeren dat de VS niet (meer) zal martelen ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 00:31   #3
FDM
Banneling

Standaard

ik kan aannemen dat forumstarter allergisch is aan kampen maar er moet toch een zekere vorm van opsluiting zijn voor gevallen die ons allen willen terugdraaien naar de middeleeuwen
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 00:34   #4
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
ik kan aannemen dat forumstarter allergisch is aan kampen maar er moet toch een zekere vorm van opsluiting zijn voor gevallen die ons allen willen terugdraaien naar de middeleeuwen
Oh, maar het Prison-Industrial Complex staat vrij sterk in de VS hoor.

Laatst gewijzigd door netslet : 18 november 2008 om 00:34.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 00:53   #5
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
Dat men naar zo'n kampen grijpt is net het teken dat we aan het terugdraaien zijn naar de middeleeuwen. Men zou nu toch al beter moeten weten.
Oud 18 november 2008, 10:03   #6
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Ja, die zullen ze misschien sluiten, maar "achter de hoek" doen ze een ander open.
Ik heb er niet echt problemen mee, ze moeten er ergens mee naartoe, maar als je wil dat zo'n wantoestanden niet meer voorkomen moet je het hele rechtssysteem daar aanpassen, ze steken je daar in Amerika gewoon binnen tot nader order, en dat geld niet alleen voor verdachten van terrorisme.
En dan heb je die martelingen.
Tjah, 't is Amerika he, ik denk niet dat je hun cowboy-attitude zal veranderen
Oud 18 november 2008, 10:39   #7
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Fiere Jood's schermafbeelding

Standaard

Martelen mag in Amerika niet en werden tot nu de verdachte terroristen naar Guantanamo Bay(cuba) of Arabische landen gestuurd.
Obama wil duidelijk Amerika een nieuwe imago geven,weg van Irak en finito Guantanamo Bay.
Maar ik zie niet direct een verandering komen;Guantanamo Bay zal misschien sluiten maar iets anders zal in plaats komen.

Published 12:49 11.05.11
Fiere Jood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 13:45   #8
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht

Ik geloof er niks van.
Ja, Guantanamo begint wat té bekend te worden . Volgens mij gaan ze ergens anders zo een nieuw gevang bouwen . En dan duurt het weer enkele jaren voor dat bekend word.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 22:30   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Het sluiten van Guantanamo op zich betekent niet dat we een verbetering zullen te zien krijgen ivm de rechten en de behandeling van gevangenen. Er wordt hier namelijk geen politiek afgekondigd, slechts het sluiten van 1 instelling. Dit kan een positieve symbolische daad zijn, die het begin van een nieuwe politiek aankondigd, maar het zou ook een mediastunt kunnen zijn. Wat het is weten we nog niet.

Indien Guantanamo, na sluiting, teruggegeven wordt aan Cuba, is dat een belangrijke positieve stap. Guantanamo is namelijk Cubaans grondgebied. Zo'n daad zou meer zijn dan een symbolische intentieverklaring.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 november 2008 om 22:42.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 02:21   #10
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard Gevangenen moeten vrij.

Het beste wat Obama kan doen als hij het gevangenenkamp van Guantanamo sluit is elk van de kostgangers terug naar het eigen thuisland terugsturen. Oeigoeren naar China, Pasjtoenen naar Afghanistan, Irakezen naar Irak, Saoediërs naar Saoedië-Arabië enz.. Ze zullen er als "helden" op de eigen tradionele wijze ontvangen worden.
Oud 19 november 2008, 08:01   #11
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Het beste wat Obama kan doen als hij het gevangenenkamp van Guantanamo sluit is elk van de kostgangers terug naar het eigen thuisland terugsturen. Oeigoeren naar China, Pasjtoenen naar Afghanistan, Irakezen naar Irak, Saoediërs naar Saoedië-Arabië enz.. Ze zullen er als "helden" op de eigen tradionele wijze ontvangen worden.
Zodat ze hun plannen verder kunnen gaan voorbereiden.
Hela, niet naar mij kijken he, zo denken die Amerikanen he.
En ergens hebben ze ook wel een punt, maar wat moet een mens er na een tijdje mee gaan doen, ze martelen om valse verklaringen te krijgen is voor mij ook niet het alternatief...
Tjah... Ik weet het niet meer
Oud 19 november 2008, 10:33   #12
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Indien Guantanamo, na sluiting, teruggegeven wordt aan Cuba, is dat een belangrijke positieve stap. Guantanamo is namelijk Cubaans grondgebied. Zo'n daad zou meer zijn dan een symbolische intentieverklaring.

U bent niet zo voor het eerbiedigen van verdragen?

De idee dat Obama Guantanamo zou afstaan aan Cuba en haar dictatuur is belachelijk.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 11:30   #13
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zodat ze hun plannen verder kunnen gaan voorbereiden.
Hela, niet naar mij kijken he, zo denken die Amerikanen he.
En ergens hebben ze ook wel een punt, maar wat moet een mens er na een tijdje mee gaan doen, ze martelen om valse verklaringen te krijgen is voor mij ook niet het alternatief...
Tjah... Ik weet het niet meer
LOL! U weet blijkbaar niet wat China doet met Oeigoerse Islamitische terroristen of welk lot de eigen extremisten beschoren is volgens de locale rechtspraak in Pakistan, Afghanistan of in de Arabische landen.
Wees gerust hun luilekker Guantanamo-leventje zal een, volgens hun vredelievende godsdienst, paradijselijk eind krijgen.
Oud 19 november 2008, 11:33   #14
morgen
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Ja, die zullen ze misschien sluiten, maar "achter de hoek" doen ze een ander open.
Ik heb er niet echt problemen mee, ze moeten er ergens mee naartoe, maar als je wil dat zo'n wantoestanden niet meer voorkomen moet je het hele rechtssysteem daar aanpassen, ze steken je daar in Amerika gewoon binnen tot nader order, en dat geld niet alleen voor verdachten van terrorisme.
En dan heb je die martelingen.
Tjah, 't is Amerika he, ik denk niet dat je hun cowboy-attitude zal veranderen
Ge weet toch dat de meeste mensen die daar al jaren vastzitten onschuldig zijn?
morgen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 13:30   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U bent niet zo voor het eerbiedigen van verdragen?
Om het in uw stijl te zeggen: 'U heeft misschien nog niet vernomen dat Cuba Guantanamo al illegaal beschouwd?'

Cuba beroept zich op de conventie van Geneve (artikel 52) die een verdrag nietig verklaard indien geweld of interventie gebruikt werden, in dit geval de inclusie van de 'enmienda Platt' in de Cubaanse constitutie. De VS waarschuwde de Cubaanse Constitutionele Conventie de 'enmienda Platt' niet aan te passen en beval haar troepen Cuba niet te verlaten totdat die voorwaarden werden aangenomen als een conditie voor de onafhankelijkheid van Cuba tav de VS de garanderen.

Het is onwaarschijnlijk dat de VS de conventie van Geneve zullen respecteren in dit geval, of de Cubaanse 'interpretatie' ervan zullen aanvaarden, maar laat het duidelijk zijn dat de Cubanen Guantanamo als 'bezet gebied' beschouwen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 november 2008 om 13:31.
Oud 19 november 2008, 13:47   #16
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Om het in uw stijl te zeggen: 'U heeft misschien nog niet vernomen dat Cuba Guantanamo al illegaal beschouwd?'

Cuba beroept zich op de conventie van Geneve (artikel 52) die een verdrag nietig verklaard indien geweld of interventie gebruikt werden, in dit geval de inclusie van de 'enmienda Platt' in de Cubaanse constitutie. De VS waarschuwde de Cubaanse Constitutionele Conventie de 'enmienda Platt' niet aan te passen en beval haar troepen Cuba niet te verlaten totdat die voorwaarden werden aangenomen als een conditie voor de onafhankelijkheid van Cuba tav de VS de garanderen.

Het is onwaarschijnlijk dat de VS de conventie van Geneve zullen respecteren in dit geval, of de Cubaanse 'interpretatie' ervan zullen aanvaarden, maar laat het duidelijk zijn dat de Cubanen Guantanamo als 'bezet gebied' beschouwen.
Ja, dus is Nederlands Limburg waarschijnlijk ook bezet Belgisch gebied volgens u?

Het spijt mij, maar uw interpretatie is belachelijk. Als men uw redenering volgt dan is bijna geen enkel verdrag nog geldig en zeker per definitie geen enkel vredesverdrag.
Oud 19 november 2008, 13:58   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dus is Nederlands Limburg waarschijnlijk ook bezet Belgisch gebied volgens u?
Ik zie het verband niet met een 'verdrag' dat onder militiare druk tot stand gekomen is.

En ik heb de conventie van Geneve niet gemaakt, maar durf ze zeker niet 'belachelijk' te noemen. Of de conventie van toepassing is op het geval van Guantanamo lijkt me niet eenduidig. Iets voor een rechtbank. Wat echter vasttaat is dat er een meningsverschil is over de legale status van Guantanamo. Cuba weigert ook 'huurgeld' te aanvaarden voor Guantanamo als ik me niet vergis.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 november 2008 om 14:24.
Oud 19 november 2008, 14:03   #18
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ik zie het verband niet met een 'verdrag' dat onder militiare druk tot stand gekomen is.
In 1831 moest het nieuwe België onder druk van de mogendheden akkoord gaan met verdrag van de 24 artikelen waarbij het o.m. Nederlands Limburg en het Duitse gedeelte van Luxemburg moest afstaan.
Oud 19 november 2008, 14:26   #19
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In 1831 moest het nieuwe België onder druk van de mogendheden akkoord gaan met verdrag van de 24 artikelen waarbij het o.m. Nederlands Limburg en het Duitse gedeelte van Luxemburg moest afstaan.
De VS beschouwen Guantanamo niet als VS gebied, anders zouden ze daar hun gevangenen niet zonder proces kunnen vasthouden.
Oud 19 november 2008, 14:30   #20
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
De VS beschouwen Guantanamo niet als VS gebied, anders zouden ze daar hun gevangenen niet zonder proces kunnen vasthouden.
Het verdrag tussen de Vs en Cuba voorziet ook niet in een gebiedsafstand maar wel in een eeuwigdurende pachtovereenkomst. Die pachtovereenkomst werd trouwens later nog aangepast om de betalingsmodaliteiten te herzien.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be