Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 november 2008, 12:35   #1
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard Belgen hebben gekozen voor het kippenlijntje

Eindelijk een accoord over de "IJzeren Rijn"

Eurlings was verontwaardigd dat de Belgen hebben gekozen voor wat hij noemt
"het kippen lijntje" Zijn voorstel voor een alternatief met meer mogelijkheden haalde het niet.
citaat NRC
Rotterdam, 17 nov. Het jarenlange conflict over de IJzeren Rijn, het historische goederenspoor tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied dat over Nederlands grondgebied loopt, lijkt opgelost.

Het spoor gaat in de toekomst ten oosten van Roermond lopen en dan met een tunnel onder het Nederlandse natuurgebied De Meinweg door. Vervolgens sluit de verbinding aan op het nog bestaande tracé van de IJzeren Rijn. Daarover bereikte Minister Eurlings (Verkeer) gisteren een akkoord met zijn Duitse en Belgische collega’s.

Een voorstel van Eurlings over een alternatieve spoorlijn die langs de A52 zou lopen, haalde het eerder op de dag niet. Eurlings bood 100 miljoen euro extra voor de A52-variant, maar dat vonden de verkeersministers van België en Duitsland te weinig. „Als een van de partijen voor het einde van het jaar alsnog met geld op tafel komt, dan valt daar nog verder over te praten”, aldus de woordvoerder van Eurlings
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 16:15   #2
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Het kippenlijntje loopt van Amersfoort via Barneveld naar Ede-Centrum.
http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-ns-kippenlijn.htm
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 18:04   #3
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het kippenlijntje loopt van Amersfoort via Barneveld naar Ede-Centrum.
http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-ns-kippenlijn.htm
Dat is niet helemaal correct: A'foort, Barneveld-Noord, Barneveld-Centrum,
Lunteren, Ede-Centrum, Ede-Wageningen. Dat is de kippenlijn ten voeten uit.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 19:06   #4
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Dat is niet helemaal correct: A'foort, Barneveld-Noord, Barneveld-Centrum,
Lunteren, Ede-Centrum, Ede-Wageningen. Dat is de kippenlijn ten voeten uit.
Je hebt gelijk!

Vandaag zette de NMBS ook de eerste reizigerstrein in op de IJzeren Rijn.
Overgens een Duitse locomotief van de oorlogsklasse 52.


Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 18 november 2008 om 19:15.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 20:53   #5
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Je hebt gelijk!

Vandaag zette de NMBS ook de eerste reizigerstrein in op de IJzeren Rijn.
Overgens een Duitse locomotief van de oorlogsklasse 52.

Eurlings is een Limburger
Hij kent de streek dus goed
Als hij het een kippenlijntje noemt, dan zal het wel zo zijn.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 20:56   #6
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Eigenlijk vraag ik me af waarom ik als belastingbetaler moet meebetalen aan een spoorlijn waar alleen de Belgen voordeel van hebben. En dat alles op basis van een verdrag uit 1838, toen Nederland nog niet eens een democratie was.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 20:59   #7
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eigenlijk vraag ik me af waarom ik als belastingbetaler moet meebetalen aan een spoorlijn waar alleen de Belgen voordeel van hebben. En dat alles op basis van een verdrag uit 1838, toen Nederland nog niet eens een democratie was.

De haven van rotterdam is evengoed vragende partij.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 11:21   #8
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eigenlijk vraag ik me af waarom ik als belastingbetaler moet meebetalen aan een spoorlijn waar alleen de Belgen voordeel van hebben. En dat alles op basis van een verdrag uit 1838, toen Nederland nog niet eens een democratie was.
Dat is de EU...een beetje solidariteit.....een spoorlijn die wij allang niet meer gebruiken.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 11:48   #9
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Dat is de EU...een beetje solidariteit.....een spoorlijn die wij allang niet meer gebruiken.
De Belgen hadden beter voor een echte spoorlijn kunnen kiezen i.p.v. voor zo'n verouderd lijntje.
Nu ze zoveel miljarden aan banken hebben betaald, kunnen ze niet een paar honderd miljoen meer betalen voor een behoorlijke spoorlijn.
In dit geval ben ik het met Eurlings eens.
Nederlanders houden niet van broddelwerk

www.gva.be/nieuws/economie

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 19 november 2008 om 11:58.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 12:11   #10
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
De Belgen hadden beter voor een echte spoorlijn kunnen kiezen i.p.v. voor zo'n verouderd lijntje.
Nu ze zoveel miljarden aan banken hebben betaald, kunnen ze niet een paar honderd miljoen meer betalen voor een behoorlijke spoorlijn.
In dit geval ben ik het met Eurlings eens.
Nederlanders houden niet van broddelwerk

www.gva.be/nieuws/economie
Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven
Blijkbaar hebben ze niet veel geld over voor een goede spoorverbing Antwerpen --Ruhrgebied.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 12:43   #11
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven
Blijkbaar hebben ze niet veel geld over voor een goede spoorverbing Antwerpen --Ruhrgebied.
Overgens is ook de Waalse PS tegen.
Die wil de Montzenlijn dubbelsporig maken.
http://www.snlm.nl/archief/ir110902.htm
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 14:17   #12
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Dat is de EU...een beetje solidariteit.....een spoorlijn die wij allang niet meer gebruiken.
Solidair? Sinds wanneer zijn de Belgen solidair met ons? Nog niet zo heel lang geleden trachtten ze ons uit te zuigen met een wegenvignet. De Belgische politiek is altijd weinig vriendschappelijk richting Nederland.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 15:17   #13
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Als Eurlings een beetje slim is geweest heeft hij dit hangijzer in het contract meegenomen. Als hij dat niet gedaan heeft snapt hij ook niet waarf Abraham de jam haalt.....
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 15:29   #14
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Als Eurlings een beetje slim is geweest heeft hij dit hangijzer in het contract meegenomen. Als hij dat niet gedaan heeft snapt hij ook niet waarf Abraham de jam haalt.....
Eurlings is blij dat er eindelijk een acoord is over de IJzeren Rijn.
Ik had het idee dat hij het wel goed vindt
Als de Belgen dat accoord nog willen veranderen dan, hebben ze nog een half jaar de tijd.
De Molens draaien niet zo snel in Belgie.
Terwijl men in Nederland spreekt over een accoord ,stelt het Vlaams parlement nog vragen en weet blijkbaar van toeten of blazen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 15:30   #15
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Solidair? Sinds wanneer zijn de Belgen solidair met ons? Nog niet zo heel lang geleden trachtten ze ons uit te zuigen met een wegenvignet. De Belgische politiek is altijd weinig vriendschappelijk richting Nederland.
Wat 178 jaar zo is geweest, kan altijd nog veranderen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 15:34   #16
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Overgens is ook de Waalse PS tegen.
Die wil de Montzenlijn dubbelsporig maken.
http://www.snlm.nl/archief/ir110902.htm
Het accoord over de IJzeren Rijn is er ,dat veranderen de Walen niet meer.
Alleen duurt het nog 10 jaar voordat hij gaat rijden ,want de Belgen willen perse het historische traject dat Eurlings het kippenlijntje noemt.
Met het Nederlandse voorstel van een dubbel traject ,had de trein heel wat eerder kunnen rijden.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 14:09   #17
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Het accoord over de IJzeren Rijn is er ,dat veranderen de Walen niet meer.
Alleen duurt het nog 10 jaar voordat hij gaat rijden ,want de Belgen willen perse het historische traject dat Eurlings het kippenlijntje noemt.
Met het Nederlandse voorstel van een dubbel traject ,had de trein heel wat eerder kunnen rijden.
Waarom iets makkelijk doen als het moeilijk kan?
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 15:52   #18
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eigenlijk vraag ik me af waarom ik als belastingbetaler moet meebetalen aan een spoorlijn waar alleen de Belgen voordeel van hebben. En dat alles op basis van een verdrag uit 1838, toen Nederland nog niet eens een democratie was.
Dat heet goed nabuurschap. De ene keer geeft de een wat meer voordeel, een volgende keer de andere. Vergelijk het met een buurman waar je een relatie mee hebt en elkaar beurtelings helpt. Daar heb je meer profjt van dan van een buur met wie je ruzie hebt.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 17:25   #19
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Het accoord over de IJzeren Rijn is er ,dat veranderen de Walen niet meer.
Alleen duurt het nog 10 jaar voordat hij gaat rijden ,want de Belgen willen perse het historische traject dat Eurlings het kippenlijntje noemt.
Met het Nederlandse voorstel van een dubbel traject ,had de trein heel wat eerder kunnen rijden.
Ik heb zelf weinig vertrouwen in het accuraat plannen van een spoorlijn, noch door Nederland, noch door Duitsland.
De HSL heeft wederom een jaar vertraging omdat NS-Reizigers persé Italiaanse treinen wou hebben.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 23:05   #20
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Overgens is ook de Waalse PS tegen.
Die wil de Montzenlijn dubbelsporig maken.
http://www.snlm.nl/archief/ir110902.htm
Die is al dubbelsporig.

De vraag is of die lijn de verdere groei van het spoorwegverkeer die onvermijdelijk zal komen eens het verzet van de NMBS en de vakbonden ophoudt wel aan kan.

Het probleem met de ijzeren rijn is dat Nederland hem absoluut niet wil, en met allerhande excusen en alternatieven komt die eingelijk enkel maar dienen om de boel te vertragen. Men zou gewoon het bestaande tracé kunnen opknappen. De bedding is nog beschikbaar, en zelfs doorgaand dubbelspoor is mogelijk. Maar dat is te makkelijk, en past dus niet in het kraam van de Hollanders.
Om dwarsligen nog makkelijker te maken heeft iemand op een kaart het gebied waar de spoorlijn doorheen gaat als natuurgebied ingekleurd, en zoals iedereen weet zijn vogeltjes en beestjes in Nederland belangrijker dan mensen, en dus moet er een dure tunnel komen, of een ander tracé. Meer vertraging. Joepie...
Dat vogeltjes en beestjes helemaal geen last hebben van treinen (en zelfs lustig nesten bouwen in bovenleidingsportalen) is van geen tel. De antimensenbeweging in Nederland is maar tevreden als ze eender welk project minstens twee keer zo duur hebben kunnen maken...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be