![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Kijk, al dertig jaar vol ik de nationale en internationale politiek, en nog nooit heb ik iemand gezien met een redenaarstalent dan ook maar in de buurt van dat van Obama komt.
Hij zal wel goed omringt zijn, met de allerbeste speechschrijvers, enz. maar uiteindelijk is hij het die het doet. Ik heb zijn overwinningsspeech 'Yes, we can!' twee keer volledig bekeken, net zoals al zijn vorige speeches - dankzij Youtube, en ik kreeg er kippevel van. Ik weet het: woorden zijn nog iets anders dan daden, maar iemand die zo het volk kan bezielen, daar wil ik mijn typisch Europees cynisme zelfs voor laten varen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zeg nou zelf, wie gelooft die mensen nog?
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() We kunnen hem nog niets ten laste leggen. Pas na zijn inauguratie zal hij zijn ware gezicht tonen,vooralsnog houdt hij zich op de vlakte.
De mensen die hij benoemd heeft, kan hij er even snel weer uitzetten. Zou een goed stuk politiek zijn als wilde hij de R een stuk zand in de ogen strooien. We wachten wel af. Praatjes vullen geen gaatjes.
![]() |
#4 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is niet alleen Obama’s redenaarstalent, maar ook de inhoud van zijn speeches die bijzonder goed is. Ten tijde van Obama’s speech A More Perfect Union here heb ik proberen die te analyseren. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
![]() Citaat:
Dat werkt tot vandaag voort in zwarte kerken in de V.S., waar preachers excellente sprekers zijn, en een bijzondere techniek hebben ontwikkeld om de luisteraar mee te trekken. Die techniek bouwt sterk op de "dialoog" die zo typisch is in negergezangen (zowel in Afrika als in de V.S.) en die werkt met een in crescendo gaand "vragen" (door de preacher) en "antwoorden" (door de crowd). Deze zeer interactieve vorm van orale kunst zijn wij verleerd. Maar die werkt wel zeer inspirerend, nu ook op de nogal steriele en brave blanke medemens. Ge merkt die negertraditie trouwens ook als ge bijvoorbeeld naar Martin Luther King z'n speeches luistert. Iedereen die ooit naast een Afrikaanse verteller, in Afrika, heeft mogen zitten, herkent de Afrikaanse roots van MLK's redenaarstalent. Daarnaast is de man natuurlijk erg begaafd, wat toch een basisvereiste is voor het redenaarschap. Hij heeft, tot slot, ook een fabuleuze persoonlijke geschiedenis waaruit hij kan putten. En inderdaad, het is sinds RFK, JFK of MLK geleden dat een Amerikaans politicus nog zo bezielend was.
Laatst gewijzigd door C2C : 8 december 2008 om 22:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Desondanks werd Ronny niet voor niets The Great Communicator genoemd. De mensen hingen aan zijn lippen, aan hun radio's en aan hun televisies. Jaren aan een stuk, zowel de Democraten als de Republikeinen. Ronald Reagan vertrok na 8 jaar Presidentschap als de meest populaire President ooit. En dat is hij vandaag, post mortem, nog altijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ronald Reagan was een mediocre en oppervlakkige prater die net goed genoeg was voor rolletjes in zwakke B-films. Dat hij Amerikanen bekoorde, mag niet verwonderen. Maar bij Europeanen heeft hij nooit enige indruk van betekenis achtergelaten. Wel integendeel. Dat kan van JFK, RFK, MLK en Obama niet gezegd worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij was een oppervlakkige prater die net goed genoeg was voor z'n eigen B-film achtige ondergang. ![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Hij kan goed spreken, dat is zeker. Ik wil wel kijken hoe hij het tijdens zijn presidentschap zal doen. Hoeveel van de woorden zal hij waar gaan maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() Hoeveel hij zal waarmaken is niet de meest interressante vraag. Zijn speeches zitten vol met 'ik als president ben beperkt maar kan en zal een richting geven, het zijn jullie Amerikanen die 't moeten waarmaken". De vraag is hoeveel en hoelang kan hij mensen motiveren om de 'change' daadwerkelijk te laten gebeuren ?
![]() |
#11 |
Gouverneur
|
![]() Feit is dat zo'n figuur bij ons totaal niet mogelijk zou zijn.
De grootsheid zou door boersheid vervangen moeten worden om de mensen te kunnen aanspreken. Maar Obama? Je moet er gewoon naar luisteren om versteld te staan. Omdat ik weet dat slechts een zeer kleine minderheid de speech volledig heeft gehoord, hier een link: http://http://nl.youtube.com/watch?v=FrXkBuWNx88 N.B.: Ja, ja, ik weet het: ik ben een Amerikanofiel! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Zijn stemtimbre.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 9 december 2008 om 14:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik heb het ook bekeken maar zoals je zelf aangeeft heeft hij wellicht de beste speechwriters en een hele ploeg spindoctors die op basis van opiniepeilingen en het momentum aangeven wat hij moet zeggen.
Je weet eigenlijk nooit echt of ze een groot redenaar zijn of waren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Hij heeft op 3 weken tijd toch al meer zinnige acties ondernomen dan George W. Bush op 8 jaar tijd. Dus dat belooft.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Wat Queensbury over zijn redenaarskunst zegt snijdt wel hout. Ik geloof ook niet dat hij zich in alles voor laat kauwen. Of hij al meer gedaan heeft dan Bush kan in eerste aanzet natuurlijk niet; tenslotte heeft hij nog geen bestuurlijke macht.
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 9 december 2008 om 18:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de economie toch wel een rol zal spelen in de motivatie, het klinkt wellicht vreemd, maar als het goed gaat met de economie zal men gemotiveerder zijn om aan die verandering te blijven werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Vooral wetende dat zijn rethoriek in de VS een grotere impact heeft dan in pakweg Europa zou kunnen tot gevolg hebben dat hij enorm gaat mobiliseren. Indien de media mee willen natuurlijk ![]()
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() W8&C
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() Ik stel me gewoon de vraag: "Welke polticus in België kan zo bezielend spreken?"
Niemand... Het lijken hier allemaal boertige boekhouders die 'ten eerste en ten tweede' hun lijstje afwerken. Het contrast met wonderboy Obama is groot. Té groot om niet erg op te vallen. |
![]() |
![]() |