![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Schepen
|
![]() De ontkrachting van het Christendom
Omdat ik de Islam al ontkracht heb Zie hier: http://forum.politics.be/showthread.php?t=110426 Tijd om het Christendom erbij te pakken: Als men discussieert over het Christendom is het altijd of God wel of niet bestaat of kan bestaan in verband met de evolutieleer, dit is een doodlopende discussie gezien men wel kan argumenteren dat er meer bestaat maar niet kan bewijzen dat de Christelijke God bestaat, het is beter om elke religie apart te onderzoeken naar zijn leer en geschiedenis, hier zijn de feiten die ik over het Christendom heb gevonden, het gaat alleen maar over het Nieuwe Testament gezien het Oude Testament van de Joodse religie is: Ik heb hier een boek liggen genaamd: The Jesus Mysteries: Was the "Original Jesus" a Pagan God? In het Nederlands: De jezus Mysteries: Was de ''Originele Jezus'' een Pagan God? een boek uit 1999. Hierin word verklaard dat meerdere oude pre-christelijke godheden dezelfde kenmerken hadden als Jezus zoals Osiris uit Egypte, Dionysus uit Griekenland, Attis uit Asia Minor, Adonis uit Syrië, Bacchus uit Italië, en Mithras uit Perzië. De schijver beweerd dat Jezus nooit heeft bestaan maar gebaseerd is op oudere Goden, half Goden en zonen van Goden, omdat er meerdere ''personen'' zijn die overeenkomen met Jezus heeft men dit in het boek samengevat tot de naam Osiris-Dionysus, deze hebben allemaal dezelfde basis kenmerken met elkaar en Jezus. Hier een aantal overeenkomsten: -Osiris-Dionysus is een God gemaakt van vlees, de redder en ''Zoon van God'' -Zijn vader is God en zijn moeder is een sterfelijke maagd. -Hij is geboren in een grot of in een kleine schuur op 25 december in de bijzijn van drie herders. -Hij biedt zijn aanhangers de kans aan opnieuw door de riten van doopsel geboren te worden. -Hij verandert wonderbaarlijk water in wijn bij een huwelijksceremonie. -Hij komt triomfantelijk de stad in op een ezel terwijl mensen met palmbladen zwaaien om hem te eren. -Hij sterft tijdens Paastijd als offer voor de zonden van de wereld. -Na zijn dood daalt hij naar de Hel*, op de derde dag komt hij terug uit de dood en stijgt hij naar de hemel in glorie. -Zijn aanhangers wachten op zijn terugkeer als rechter tijdens de Laatste Dagen. -Zijn dood en verrijzenis worden gevierd door een rituele maaltijd van brood en wijn, dat zijn lichaam en bloed symboliseren. Volgens de Jezus mysteries is het Christendom voortgekomen uit een Joods gemaakte versie van de Paganistische religies. Dit boek is overal te koop voor mensen die zich erin willen verdiepen, er zijn nog meer feiten en details maar ik kan moeilijk een topic van tientallen pagina's gaan maken. Twee versies maar het enigste wat verschilt zal wel de grote zijn vandaar het verschil in pagina's: http://www.bol.com/nl/p/boeken-engel...549/index.html http://www.bol.com/nl/p/boeken-engel...902/index.html De enigste tegen argument die de schrijvers van dit boek van Christenen hebben gekregen is dat Satan dit valse bewijs heeft gemaakt ![]() Maar waar is het hele concept op gebaseerd ? dan gaan we eventjes nog dieper graven en daarvoor heb ik een filmpje die dat goed uitlegt, de plaatser heeft hem in drie delen geknipt omdat hij bij elkaar een klein half uurtje is, het komt erop neer dat Jezus en dat hele concept van zijn voorgangers gebaseerd is op de Zon, waarin het bij de Pagan religies dit opzettelijk was om natuurkrachten een menselijke gedaante te geven werd het bij het Christendom letterlijk genomen. Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=KPq_J0JCTug Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=lw5zksv0D9k Deel: 3 http://www.youtube.com/watch?v=2so7UEU49Ek Is van Part I: "The greatest story ever told" (het ware verhaal achter Jezus Christus) van de film Zeitgeist, een samenzweringsfilm, wat halve waarheden en propaganda om zo te zien zelf een politieke beweging te promoten maar het gedeelte over Jezus hebben ze tenminste wel correct gemaakt (zeker omdat het aanvallen/bekritiseren en het ontkrachten van het Christendom niet politiek incorrect is :rolleyes: ). *Het woord hel komt van het Oergermaanse woord *haljæ wat dodenrijk of onderwereld betekende. De godin Hel was in de Noordse mythologie de koningin van de onderwereld. Ik zeg dit maar voordat mensen gaan beweren dat de Hel een puur joods-christelijk concept is.
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Ik zie niet in hoe de geschiedenis van het christendom het christendom zou ontkrachten, gelet op de wetenschap dat vele christenen mét jou onderschrijven dat het christendom inderdaad niet-christelijke elementen bevat, of tenminste elementen met andere (oudere verdwenen) religies deelt.
Het zou me eerlijk gezegd verbazen mocht het christendom geen enkele binding hebben met andere religies die opgeld deden tijdens en kort na het leven van Christus. Méér dan het jodendom was het christendom een multiculturele aangelegenheid. Dan is het niet meer dan normaal dat "heidense" elementen in een christelijke context werden ingebed. Dat geschiedde overigens niet alleen tijdens de eerste decennia of eerste eeuwen, maar ook vele honderden jaren later. De Mariacultus bvb. die in onze contreien eeuwenlang prominent aanwezig is geweest - en nu nog steeds bij de meeste pratikerende katholieken - vindt ontegensprekelijk tenminste deels haar oorsprong in een prechristelijke context, waarover later een christelijk sausje werd gegoten. En de bedevaartsplaats waarheen het me al tweemaal vergund werd er naartoe te fietsen (heen en terug) - ik doel op Santiago de Compostela - draait rond een gebeente dat minstens 5 eeuwen te oud is om dat van de apostel Jakobus de Meerdere te zijn. Maar dat is niet de essentie van het christendom. De essentie is gewoon de idee dat God vooral met mensen bestaat, niet zozeer erboven. En die idee overstijgt elk historisch of ander wetenschappelijk onderzoek. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 november 2008 om 09:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De voorspraak van heiligen (tussenpersonen) onderstreept het transcendente karakter van God. Nergens ontkracht het christendom dit transcendente. Maar tegelijkertijd propageerde het - als één van de zeer weinige religies - God als een concreet menselijk wezen, in de persoon van Jezus Christus. Het is niet omdat Gods transcendente karakter tijdens bepaalde historische periode sterk benadrukt werd, dat Zijn concreet-menselijke gestalte werd doodgezwegen. Verre van!!! Ook speelt Gods menselijke kant vooral in de individuele geloofsbeleving, en minder in de collectieve (waar Zijn transcendente karakter wat overheerst). Er is geen enkele reden om aan te nemen waarom bvb. een 12e-eeuwer in zijn persoonlijke geloofsbeleving geen nauwe band met God Zélf kon aangaan. En als je dit niet gelooft, verdiep je dan maar eens eventjes in de spiritualiteit van Sint-Franciscus van Assisi. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Waarom? Vanwege de wonderen die hij heeft verricht? Vanwege zijn geboorte? Vanwege zijn uitstekende en verheven levenstijl? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja, maar dat is steeds het dubbelzinnige in het christendom. Jezus is mens, maar ook God. Het feit dat mensen zich richtten tot heiligen of tot de 'moeder Gods' impliceert dat God zelf (ook Jezus) te hoog gegrepen bleek voor de gelovigen en men zich daarom maar richtte tot de moeder van de 'menselijk-goddelijke' Jezus. Dus zo 'menselijk' werd Jezus weer niet ervaren, anders had men zich rechtstreeks tot hem gewend in de devotie. En dat werd ook in de feiten erkend door de kerk, want zij promootte mee de Maria-cultus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tweedens lijkt mij persoonlijk vooral Zijn levensstijl doorslaggevend. Of Zijn geboorte al dan niet maagdelijk geschiedde ligt me minder na aan het hart. Ik kan er goed inkomen dat die maagdelijke geboorte een nadien toegevoegd element is om de persoon van Christus nog méér luister te geven. Dat dit element bij velen vandaag niet meer zo doorslaggevend is, neemt geenszins weg dat het dit bij vroegere generaties wél was. Maar nogmaals, mijn geloof staat noch valt met de maagdelijkheid van Zijn moeder. Hetzelfde geldt de wonderen: die passages uit het Evangelie bevatten een dubbele bodem. Wie de Bijbel letterlijk leest, ontgaat die dubbele bodem, en ontzegt daarmee me dunkt zichzelf een kans op een zich sterker verdiepen in het Evangelie. Ook het wonder van de maagdelijkheid van Maria catalogiseer ik daaronder. Is het belangrijk of Maria letterlijk maagd was, toen zij Jezus baarde? Of is niet veeleer de symboliek erachter van belang. Vergeten we niet dat de Bijbel absoluut geen verslaggeving is, en als dusdanig niet te vergelijken met bvb. een krantenartikel. Het is moeilijke litteratuur, die haar symboliek niet zo makkelijk prijsgeeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zeitgeist heeft het trouwens over Horus en het boek over Osiris.
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het christendom is niet uniek omdat het God als mens voorstelt; wel omdat het de menselijke dimensie in God blootlegt - naast de transcendente dimensie die al door oudere religies is geopenbaard. Of anders gesteld: de menselijke dimensie ontkent geenszins de transcendente. Dit lijkt ongerijmd, en dit is het wellicht ook. God onderwerpt Zich nu eenmaal niet aan menselijke - dus beperkte en beperkende - logica. Eenzelfde soort van discussie voer ik tegenover moslims die maar niet kunnen vatten hoe christenen God tegelijkertijd als Eén God zien met Drie naturen. Of heel kort: per definitie is God niet (menselijk) logisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Toch niet weer die discussie... ![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Staatssecretaris
|
![]() Het Christendom is gewoon uitgevonden door een Romeins keizer als middel om de bevolking onder controle te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Schepen
|
![]() Een Joodse sekte heeft het christendom naar Rome gebracht, daarna is het door een Romeinse keizer ingevoerd en toen begon de ellende.
*Verwijderd* Laatst gewijzigd door Zoethout002 : 24 november 2008 om 14:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Schepen
|
![]() 18% van het boek bestaat uit bronnen, lees het maar na.
![]() |
#15 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() het is en blijft een feit dat het christendom die bewuste dag expliciet is ingevoerd als machtsinstrument.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 24 november 2008 om 14:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() Dat is geen antwoord op mijn vraag. In welk standaardwerk kan ik de hierboven aangehaalde stellingen terugvinden?
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 november 2008 om 15:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik wil graag met jou verder discussiëren. 1. Op de één of andere manier lijkt dit heel sterk op wat ik zèlf over het fenomeen 'God' (of liever: het 'Goddelijke') al een tijdje vermoed. Aangezien "religie" een menselijk fenomeen is - voor zover ik weet zijn er geen �*ndere levende wezens bekend die een gelijkaardige entiteit in het leven hebben geroepen - is het aangewezen in de eerste plaats 'de mens' te onderzoeken. Twee belangrijke onderzoeksterreinen : de ontstaansgeschiedenis van 'religieuze' praktijken enerzijds en de 'economie' van religies (de relatie tussen de geestelijke investering en de geestelijke opbrengst, een soort kosten-baten analyse) anderzijds. De ontstaansgeschiedenis : - op wereldschaal: hoe oud zijn de oudste als 'religieus' ('ritueel'/'cultisch') omschreven objecten, waaruit bestaan ze, hoe zijn ze geëvolueerd). Hoe oud zijn de mythen/openbaringsteksten/... en welke veranderingen traden daarbij op? Hoe zit het met de onderlinge beïnvloeding? - op individueel vlak: wanneer begint een kind 'metafysische' vragen te stellen? Wanneer begint een kind spontaan 'rituele handelingen' uit te voeren? De economie : - welke 'geestelijke ontwikkeling' moet een aanhanger van een bepaalde religie doormaken, welke inwijdingsriten ondergaan, welke inspanning leveren om de door de religie beloofde voordelige effecten te ervaren? Welke stappen moet een 'beginner' zetten om door te stoten naar een volgend niveau, en nog een, en nog een, en ... Waarom die stap van tribale religies naar universele? Vertelt ons dit iets over de functie van een religie? En tegelijkertijd misschien ook iets over de manier waarop onze hersenen (zouden kunnen) functioneren? Waarom wordt er zo'n belang gehecht aan 'trance', 'symbolen', ... ? Kunnen 'symbolen' beschouwd worden als een soort toegangscode tot een collectieve bewustzijnstoestand, en 'mantra's' als een manier om een bepaalde 'trance'-achtige energie (die je misschien in de hersengolven zou kunnen 'meten') op te wekken die de collectieve bewustwording moet stimuleren? Als hersenen 'golven' kunnen opwekken, is het dan onlogisch te veronderstellen dat ze ook (door andere hersenen opgewekte) 'golven' kunnen 'registreren' en eventueel zelfs 'decoderen'? Is een gemeenschappelijke 'religie' met andere woorden een voorwaarde om telepathie binnen een sociale groep tot stand te kunnen brengen? Voil�*, het is eruit, FlamencoLoco. Ik heb zo het gevoel dat u één van de mensen bent (samen met Diego Raga) van wie ik veel zal kunnen leren (zelfs al komen we niet tot een overeenstemming), tenminste als u er mee akkoord kunt gaan dat punt 2. van uw bericht een beetje voorbarig was, en eigenlijk had moeten luiden: "die idee sméékt om verder historisch en ander wetenschappelijk onderzoek." Vriendelijke groeten, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 24 november 2008 om 17:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() Het Evangelie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik baseer me op het Evangelie en op de Traditie. Eigenaardig steeds maar weer te moeten vaststellen dat tegenwoordig zowat alles en nogwat blijkbaar evangelie is - tot zelfs Dan Browns Da Vinci Code toe - behalve... het Evangelie zélf. En eigenaardig hoe hier ook niet- en anders-gelovigen, samen met fundamentalisten, er een letterlijke lezing op nahouden. Kennelijk is dat de enige lezing die voor hen duidelijk genoeg is... |
|
![]() |
![]() |