Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2009, 08:37   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Geen enkele partij haalt nog 20% : gevolgen?

In de standaard lezen we de 1° peiling van na de installatie van Van Rompui I.

Blijkt dat geen enkele partij nog meer dan 20 persent behaalt.
En dat geeft konklusies voor de samenstelling van een Vlaamse regering.

De drie klassieke tesamen, zou een te nipte meerderheid geven.

En dan krijg je het oude gekende fenomeen van de machtige kleine partij om wiens bruidschat gevochten kan worden (maar in een andere vorm natuurlijk).

In het artikel zegt men dat Lijst Dedekker een sleutelrol zou kunnen bekomen.
Ik denk dan: De Dekker, buitengebonjoerd bij of door zoveel partijen, De Dekker die maar blijft een uiterst smerige taal hanteren tegenover de anderen (presies of het zoveel beter gaat bij hem intern ...): is dat een betrouwbare partner ???

Dan vind ik de nva een veel meer betrouwbare partner. Toch in het Vlaams parlement, waar de politisji iets gemakkelijker dan hun vrienden in de hoofdkwartieren of in de kamer/senaat, de Vlaamse trom roeren.

Iemand zin in een voorspelling ?

link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...euwsoverzicht#

Citaat:
zaterdag 17 januari 2009 | Bron: BELGA
Geen enkele partij haalt nog 20 procent

BRUSSEL - Als er nu verkiezingen zouden zijn, haalt geen enkele partij nog 20 procent van de stemmen. Lijst Dedecker wordt de derde partij in Vlaanderen en SP.A zakt weg naar een nieuw dieptepunt. Dat blijkt uit een peiling van Het Laatste Nieuws.
Het gaat om de eerste peiling naar de kiesintenties onder het bewind van de regering-Van Rompuy. De partij van de premier, CD&V, blijft de grootste met 19,9 procent.

Open VLD volgt met 18,3 procent. Lijst Dedecker zet zijn opmars voort en krijgt nu 16,3 procent van de kiesintenties, terwijl SP.A wegzakt tot 13,4 procent.

De grootste klap is er voor Vlaams Belang, dat bijna 10 procent verliest tegenover het topjaar 2004 en uitkomt op 15,2 procent. N-VA zou nipt de kiesdrempel halen.

Mocht de verkiezingen dit resultaat geven bij de Vlaamse verkiezingen, wordt wordt het moeilijk om een Vlaamse regering op de been te brengen, stelt Het Laatste Nieuws. De drie traditionele partijen komen samen maar nipt aan de helft van de stemmen. Het kan Lijst Dedecker in een sleutelpositie brengen.
br> 50 procent van de deelnemers aan de peiling heeft vertrouwen in premier Herman Van Rompuy. 80 procent wil nu of in juni federale verkiezingen.

dsl

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 08:52   #2
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Misschien CD&V+VLD+N-VA+LDD

VB, SProgressieven.A en Groen in de oppositie. Met zo'n rechtse regering kan VB misschien nog als objectieve meerderheidsbondgenoot dienen in sommige gevallen.

Dan zit Vlaanderen bijna met een de facto Forza Flandria.
Oud 17 januari 2009, 09:22   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Nog een beetje verder partijtje oprichten en de particratie zal eindigen in democratie.

ik hoop wel tegen dat LDD in de regering zit, dat de man toch eens zijn tanden laat bleachen, voor 50euro in de apotheek, moet ik mij dan niet ergeren aan zijn koffiebruine tanden

Laatst gewijzigd door brother paul : 17 januari 2009 om 09:25.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 09:33   #4
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

Nog een beetje verder partijtje oprichten en de particratie zal eindigen in democratie.

...
De invoering van het BROV volstaat om in dit land eindelijk - na al die jaren van halfslachtigheid, mooipraterij en schone schijn - van 'democratie' te kunnen/mogen spreken.

Als ik al ga stemmen (en als die stemcomputers hier in Brussel nog stééds zomaar kunnen worden opgedrongen is dat nog lang niet zeker) dan gaat mijn stem hoe dan ook naar een partij die dat BROV in het programma staan heeft.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 09:35   #5
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

http://www.hln.be/hln/nl/1274/Land-i...-procent.dhtml

Citaat:
De partij van de premier, de CD&V, blijft de grootste met 19,9 procent, maar betaalt de prijs voor de val van de regering-Leterme. Sinds de vorige peiling in december is de partij meer dan een procent kwijt.

...

Nog opvallend: premier Herman Van Rompuy krijgt net 50 procent vertrouwen en 80 procent van de respondenten wil nu of in juni federale verkiezingen. (belga/mvl)
De CD&V is aan haar grote afglijden begonnen: het resultaat van het afstoten van de NVA, het verloochenen van haar verkiezingsbeloften en haar re-integratie in de Belgicistische logica.

Even heeft Leterme de afkalving van de CD&V sinds drie decennia kunnen stoppen. De partij heeft die allerlaatste kans grandioos verknoeid. Het is afgelopen met de Vlaamse christendemocratie als Belgische machtsfactor.

Het wordt nu genieten van de komende paniek in de gelederen ten gevolge van het verminderd uitzicht op postjes en zetels allerhande.
Oud 17 januari 2009, 09:36   #6
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Wat heb je aan een NVA die de kiesdrempel niet haalt. Vogels mikt op 10%.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 09:47   #7
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Misschien CD&V+VLD+N-VA+LDD

VB, SProgressieven.A en Groen in de oppositie. Met zo'n rechtse regering kan VB misschien nog als objectieve meerderheidsbondgenoot dienen in sommige gevallen.

Dan zit Vlaanderen bijna met een de facto Forza Flandria.
CD&V + VLD die plotseling het beste met Vlaanderen voorhebben en VB gaat dat steunen?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 10:12   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat ik me ook nog afvraag, is het volgende:
bij de tsjeven was er bijna een jaar lang steun vanuit de basis om "niet te plooien, en niet toe te geven aan de frankofonen". Heel spesifiek moet ik daarbij denken aan de zogenaamde Kempense burgemeesters, die destijds toch een soort van gezamenlijk standpunt ingenomen hadden.

Ik peins ook dat heel wat tsjevenburgemeesters in Vlaanderen, tenminste die meerderheid onder hen die niet ministeriabel zijn, best wel wat meer budgetten zouden willen krijgen van "Brussel", om in hun gemeente mooie zaken te verwezenlijken. En die mannen weten ook wat de transferts daarbij betekenen. Die mannen weten ook wat gisteren in de gazet stond dat madammeke Lizin scheefsloeg bij de ziekenhuizen van haar kiesarrondissement ....

Zulke zweren kunnen lang onderhuids blijven ... maar ze barsten liefst open als het slecht gaat. Als ze beginnen vrezen dat hun politieke overwicht aan het tanen is ....

Dus: ik hoop op een krisis intern de tsjevenpartij; een soort afscheuring van de Vlaamsgezinden onder hen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 17 januari 2009, 10:28   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We gaan nog lachen na de gewestverkiezingen. Dat staat vast.

Maar het zal zeker geen goed doen aan Vlaanderen dat er zoveel partijen in de meerderheid zitten.
Het is namelijk een wetenschappelijk bewezen feit dat hoe groter het aantal partijen in een meerderheid, hoe moeilijker het word om deftig te besturen.
Elke partij wil immers zijn stempel kunnen drukken op het bestuur.

Het verscheurde politieke landschap in Vlaanderen komt de Vlaming dus helemaal niet ten goede.

Om Vlaanderen bestuurbaar te houden, zal er in Vlaanderen een kiesdrempel van 12%moeten komen, anders zal Vlaanderen in verval geraken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 10:34   #10
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel voor Groen ! en PVDA ?
Oud 17 januari 2009, 10:36   #11
armando
Schepen

Standaard

Als deze trend klopt, dat betekent dat de Vlamingen het nog steeds niet begrepen heeft wie de macht in handen heeft in dit land. Blijkbaar hebben ze hun conclusies nog niet getrokken over het feit dat belgie niet meer funcioneert. Ik dacht bij mijzelf nu moeten de Vlamingen toch massaal voor vlaamse onafhankelijkheid kiezen maar blijkbaar ben ik naif dit te denken, arm vlaanderen, wat baat kaars en bril als de vlaming niet zien wil.
armando is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 10:37   #12
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Nipt de kiesdrempel voor N-VA? Hoeveel is dat dan? 5,1%? 6%? 7%?
Oud 17 januari 2009, 10:38   #13
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Mijn voorspelling ? Binnen de 10 jaar het BROV en gedaan met het verkwanselen van geld aan bijklussende advokaten !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 10:44   #14
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
NVA onder de drempel zou mij zeer verbazen. Doe er bij de CD&V nog 1 % af en bij VB 2 % bij.

Belangerijk is of Groen! onder de grens duikt of niet. Al Gore is al een tijdje geleden en dioxinekiekens zijn niet te verwachten. Als dit gebeurt dan werkt de zetelverdeling in het voordeel van de 'groten'. De 3 klassieken in een vlaamse coalitie zal nipt zijn. Wie van de oppositie denkt dan dat zij België moeten deblokkeren.
Oud 17 januari 2009, 10:45   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Ja, dat is dan 5,1 of 6 of 7 persent.

Of woudt ge drie sijfers na de komma?
Afronden tot op de halve kiezer?

(ps: persoonlijk denk ik - maar ik ben bevooroordeeld - dat het met de nva is zoals met het Blok in kiespeilingen. Sommige mensen zeggen liever niet aan de opiniepeiler dat ze op de die stemmen ...)

Oud 17 januari 2009, 10:48   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Mijn voorspelling ? Binnen de 10 jaar het BROV en gedaan met het verkwanselen van geld aan bijklussende advokaten !
Kan er iemand al één ernstige politieker, politieke partij of publieke figuur met naam noemen die iets ziet in wat op politiks zo vaak "uitgepuft-als-lucht" wordt als het nietszeggende "brov" ?

Oud 17 januari 2009, 10:53   #17
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kan er iemand al één ernstige politieker, politieke partij of publieke figuur met naam noemen die iets ziet in wat op politiks zo vaak "uitgepuft-als-lucht" wordt als het nietszeggende "brov" ?
Verhofstadt in zijn Burgermanifest. Maar ja, we weten dat hij geen ernstig politieker is.
Oud 17 januari 2009, 11:02   #18
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Zwitserland : 4 culturen, vlot bestuurd mede dank zij het BROV

Nog even dit :

17 maart: Principes van een vrije en democratische samenleving: een formaliserende benadering. Een democratie zonder parlementsgebouw, kan dit? Spreker: Eric Verhulst

Vrijheid, democratie en recht in een nieuw Vlaanderen (Abdijdreef 22, 3070 Kortenberg)

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 17 januari 2009 om 11:02.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 11:19   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Verhofstadt in zijn Burgermanifest. Maar ja, we weten dat hij geen ernstig politieker is.
Verafstoot is wel degelijk een ernstige pollentieker, maar hij vergeet toch zo gauw. Zijn manifesten waren amper geschreven en nog niet gedrukt, of hij was ze al vergeten.
't Zelfde met zijn gebouwen: hij had ze nog niet verkocht, of hij was al vergeten dat hij ze nog nodig had ....

samengevat: gelieve bij de les (lees: de juiste eeuw) te blijven.

Oud 17 januari 2009, 11:21   #20
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Geloof jij echt dat Belgique zoveel democratie gaat aankunnen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be