![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In DS van vandaag vertelt Roel De Cuyper, directeur van het psychiatrisch Centrum Sleidinge, over de toename van het aantal jonge psychoten, de behandeling en de vermoedelijke oorzaken.
Vooral deze passus frappeert: Citaat:
Lees het hele artikel.
![]() |
![]() |
#2 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even interessante lectuur, ook uit DS online van vandaag:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 28 januari 2009 om 09:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() maar is dat zo? zijn er nu relatief gezien meer jonge psychoten? we zijn ook met meer mensen hé, dus meer kansen op zo iemand?
was het vroeger allemaal zoveel beter? zaten vroeger de psychoten niet gewoon meer aan de macht met al die oorlogen tot gevolg? gingen vroeger de ouders zoveel beter om met hun kinderen, emotioneel gezien?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() er is een verschil tussen relativeren en kapot relativeren natuurlijk, maar ik krijg iets van "vroeger was het allemaal beter". ik geloof daar niet in, vroeger was het mss iets anders, kan, maar beter? of slechter? in de oorlog was het slechter, dat zeker, maar beter of slechter dat is iets subjectief en dus per definitie niet correct.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() We ontdekken misschien rapper psychoten, waar dat vroeger deze mensen weinig hulp kregen.
Ben wel akkoord dat drugs ook wel een rol spelen, maar het is natuurlijk makkelijk om het af te schuiven op de maatschappij en/of drugs. Het feit dat we altijd met meer samenleven op minder oppervlakte zal het zaakje niet ten goede komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn in het verleden en het heden dingen die beter waren/zijn en dingen die slechter waren/zijn. Zo hebben moderne kinderen veel meer kans om met hun vader iets wat op een echte relatie lijkt te hebben. Dat lag vroeger heel wat moeilijker: veel vaders waren niet of weinig toegankelijk. Anderzijds was er vroeger, zoals De Cuyper aangeeft, een min of meer organische gemeenschap waarbinnen kinderen een veelheid aan mogelijkheden hadden, terwijl ze nu vaak uitsluitend op hun ouders en/of een paar vrienden aangewezen zijn. Dat lijkt te mager als opvangnet.
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 28 januari 2009 om 09:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vaak bestond die opvang uit een pak slaag voor afwijkend gedrag. Mensen hadden toen weinig zelfkennis en werd dat vervangen door opvattingen die niet meer van deze tijd zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb zelf zo'n jeugd gehad, als ik het wat uithing als kind werd ik geklopt totdat ik stillag = problemen opgelost. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en heeft het opgebracht?
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Eigenlijk niet, met de geestesingesteldheid die ik toen had dacht ik van hoe harder jullie kloppen, hoe meer je me verbrand, hoe meer ik door de hond gebeten wordt hoe meer ik ga dwarsliggen.
Uiteindelijk ben ik later toch geworden wat ik moest worden, Hells Angel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het ontgaat mij waarom je dat 'beter' vindt. Een 'organische gemeenschap' is een eufemisme. Het staat voor een maatschappij die voornamelijk uit gelijkgezinden bestaat per 'laag'. De gelijkgezindheid over de totale bevolking heen was ver te zoeken. Wat dan ook onvermijdelijk tot vandaag, het ontkoppelen van de 'gelijkgezinden' van de lagen, heeft geleid. Met een 'laag' bedoel ik: armen, rijken, middenstand, adel, dorpsmens, stadsmens ....... Alles, maar dan ook alles was gekoppeld aan in welke laag dat ge uw bevond. Een lijstje. Jouw taak, maar ook de kansen op een taak die bij je past. Jouw kansen. Jouw mening, maar ook het belang van jouw mening. Jouw actie radius, dus ook jouw 'sex' radius. De mate van sociale controle. Jouw afkomst. De kans dat je 'verborgen' werd in de sociale spelonken. Of je beter wist of niet. De kans dat je in de statistieken werd opgenomen. De kracht van je politieke stem en de inhoud van die politieke stem. En vooral. Het aandeel van 'de zorgen die gepaard gaan met gewoon in leven te blijven' in 'het volledige pakket van dingen waar een mens zich zorgen over maakt'. Die 'lagen' en hun belang zijn niet volledig verdwenen, maar we streven er wel naar. Vroeger gebruikte heel het systeem politiek en godsdienst om de 'lagen' in stand te houden. Ik kan me niet voorstellen dat je dat beter vind.
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over de gevolgen heb je het niet. Logisch, de voorbije 300 jaar zijn we praktisch exclusief bezig geweest met ze af te schaffen. Natuurlijk had niemand een idee wat de gevolgen zouden zijn voor de individuele en sociale stabiliteit. Daar komen we nu pas, bij de overgang van de 20ste naar de 21ste eeuw, aan toe. De voorbestemdheid van het lagensysteem verschafte tegelijk een basis-veiligheid en -stabiliteit. We zijn die - uiteraard - in een belangrijke mate kwijt. Het ziet er naar uit dat we daarvoor een vervanger gaan moeten vinden.
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 28 januari 2009 om 10:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() Politiek is gelijk aan economie.Werken is de boodschap,je hoort het reeds al jaren,presteren,en presteren,en dat wordt er al ingepompt bij de geboorte nu tegenwoordig.één diploma is niet meer voldoende,je hebt er een aantal nodig nu tegenwoordig.
Verschiet jij dan dat er een paar ontsporen? Laatst gewijzigd door fabianen : 28 januari 2009 om 11:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Ik heb het niet over repressie, ik vind gewoon dat mensen met een bepaalde levensstijl de kans mogen hebben om samen te wonen en dat ze volgens die waarden mogen kunnen leven. Gij die blijkbaar tegen de overgevarieerde samenleving zijt, moet daarmee toch gediend zijn? Iedereen kan zijn gemeenschap kiezen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nu is de vraag: Wil je en kan je leven met die remmen. Want zie. Als je 't absolute in de context van een 'organische maatschappij' wil plaatsen EN dit eufemisme tot 't ideaal promoveert. Ja, dan. Dan impliceert dat een wens om 'terug te keren' naar dit model. Concreet betekent terugkeren vooral een rem, bedoeld en onbedoeld, naar een rem op 'vrije meningsuiting' maar ook op 'vrijheid van godsdienst" en zelfs een aanval op 'het gelijkheids principe' tussen man en vrouw. Want dat laatste was een belangrijk aspect van die 'organische maatschappij'. Nu moet je eens zo vriendelijk zijn om die 'roep naar terugkeren' de traceren naar de hoeken waar ze voornamelijk gehoord en geschreeuwd wordt. Je moet naast horen ook eens proberen te luisteren. Ik verwacht dat je de puzzle wel zal vervolledigen, zonder dat ik 't concreet en aanwijzend moet brengen. (mijn moeder zei altijd: wijzen is onbeleefd) Koppel dat nu ook eens aan de 'gezonde' kritiek die wij toch hebben op de meeste 'moslim maatschappijen'. En wees consequent. Die streven namelijk naar een 'organische maatschappij'. En dat staat dikwijls haaks op onze visie op ons zelf. Om een beeld te hebben van wat 'terugkeren' zal betekenen moet je niet ver zoeken.
![]() |