Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2009, 02:11   #1
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard Inge Vervotte gaat studeren: 'toekomstperspectieven in de gezondheidssector'

Citaat:
Ze wil in Cambridge werken rond toekomstperspectieven in de gezondheidszorg, onder meer een meer geïntegreerde zorg, de rol van de huisarts en evoluties in de ziekenhuissector.

Als leidraad gaat ze het eindverslag van de Seppensgesprekken, waaraan zijzelf deelnam, over de toekomst van het gezondheidsbeleid hanteren.

"Als parlementslid wil ik al dat werk niet verloren laten gaan. Ik wil deze visietekst verder uitwerken", geeft ze als motivatie.

Zie: Artikel
Maar Inge Vervotte toch.
U verdiepen in het inhoudelijke.

Terwijl populistische zeikers die langs de zijlijn staan te
schreeuwen daar veel stemmen mee halen.
Zonder naar school te gaan.

Zou je jezelf niet beter wat scheldproza inlepelen?
Daar valt het gepeupel voor.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 3 maart 2009 om 02:28.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 02:35   #2
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Cambridge? Beroemde universiteit, maar moet je voor voorbeelden in de gezondheidszorg naar het VK?
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 20:41   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als leidraad gaat ze het eindverslag van de Seppensgesprekken, waaraan zijzelf deelnam, over de toekomst van het gezondheidsbeleid hanteren.
Citaat:
Wivina Demeester neemt afscheid van de actieve politiek en om haar laatste politieke werkjaar extra kleur te geven, organiseert zij de Seppensgesprekken. In elk van die gesprekken komt een belangrijk maatschappelijk thema aan bod, ingeleid door bevoorrechte getuigen.
Citaat:
Beleid uitstippelen op lange termijn is voor politici een moeilijke opdracht. Van hen wordt dat immers wel verwacht, maar tegelijk worden ze vooral beoordeeld op de actualiteit van de dag en op hun dagelijkse beslissingen. Gezien zeker de gezondheids- en welzijnszorg een langetermijnbeleid vereisen, zijn in het najaar van 2006, op initiatief van Wivina Demeester, drie denkgroepen samengekomen om in een informele sfeer na te denken over ‘Toekomstperspectieven in de welzijns- en gezondheidszorg’. De werkgroepen bestonden ieder uit een tien- tot vijftiental personen die vanuit hun ervaring kunnen bijdragen tot nieuwe ideeën voor de welzijns- en gezondheidszorg. Enkele leden van het kabinet van Vlaams Minister Inge Vervotte waren aanwezig bij die gesprekken. De gesprekken vonden plaats in het Seppenshuis te Zoersel en kregen daarom de naam ‘Seppensgesprekken’.

Een eerste denkgroep besprak ‘Nieuwe trends in het ziekenhuislandschap’. Een tweede groep reflecteerde over de vraag ‘waar de welzijnszorg eindigt en de gezondheidszorg begint, en hoe de muurtjes tussen welzijn en gezondheid kunnen gesloopt worden’. De derde denkgroep boog zich over de vraag hoe we in de toekomst de ‘doelstellingen van de preventieve gezondheidszorg kunnen integreren in de globale gezondheidszorg en wat de rol van de huisarts daarbij kan/moet zijn’.

Op een afsluitende vergadering van alle denkgroepen in maart 2007 werd een eindverslag besproken en werden een aantal beleidsvoorstellen geformuleerd. Dit eindverslag met de aanbevelingen wordt aan de Minister overhandigd.
Seppensgesprekken

Deelnemers:
  • Lieven Annemans
  • Bea Cantillon
  • Bob Cools
  • Jo De Cock
  • Peter Degadt
  • Wivina Demeester
  • Joke Denekens
  • Gilbert De Swert
  • Leo Deville
  • Dirk Dewolf
  • Marie-Jeanne Festjens
  • Jan Heyrman
  • Bruno Holthof
  • Gaby Jennes
  • Jos Kesenne
  • Willem Lemmens
  • Paul Maertens
  • Magda Mertens-Doms
  • Pierre Mertens
  • Koen Michiels
  • Catherine Molleman
  • Herman Nys
  • Koen Raes
  • Walter Sermeus
  • Sonja Teughels
  • Bart Van Baelen
  • Marc Van De Gucht
  • Bernadette Vanden Heuvel
  • Chris Vander Auwera
  • Robert Van Der stichele
  • Guido Van Oevelen
  • Rosette Van Overvelt
  • Josse Vansteenberge
Oud 3 maart 2009, 21:40   #4
Hallebarde
Banneling

Standaard

Je kan je afvragen wat je in Cambridge kunt vernemen over de wijze waarop de gezondheidszorg in België is georganiseerd.

Meteen kennen we de echte reden van het ontslag van Vervotte als federaal minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven. Ze wou in Cambridge even gaan uitblazen, in afwachting van een betere carrièrekans dan te mogen vegeteren in het vleugellam federaal Van Rompuy-clubje.

Maar kom, laat ons niet cynisch wezen. Als er in de Belgische politiek al eens een uitzonderlijk iemand blijkt te zijn die een beetje kennis wil opdoen, moeten we dat weten te waarderen, wellicht.

Niettemin blijf ik mij afvragen wat Vervotte, die ik van enige rechtlijnigheid meen te mogen verdenken, bij de tsjeven doet.

Gods wegen, en die van zijn partij, zijn ondoorgrondelijk.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 21:52   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

[quote=Nr.10;4006683]Seppensgesprekken
/QUOTE]

Ik snap wel niet hoe je zo'n tekst kunt schrijven zonder te spreken over geneesmiddelen, kinesisten, thuisverpleging,chyropractors, en alles die gerelateerd is aan de gezondheidszorg, maar blijkbaar vierkant niet besproken wordt.

Zonder te spreken over analyse van diverse systemen of mogelijkheden, in het buitenland, en extrapolatie van die voordelen naar Belgie. vb prescriptionrefills, terugbetalingen van ziektes en behandelingen in het buitenland die in belgie niet terugbetaald zijn en harmonisatie daarvan...,

Zonder te spreken over limieten wat is een menselijk leven waard, en welk budget kan een arts spenseren, specifiek denken we dan aan leukemiepatienten en de kostprijs van 100.000euro per patient, waarvan dan 1:20 het haalt, of is een 60jarige nog 2M euro waard ? We kunnen ook denken aan de kosten van coma patienten, en hoe lang hou je iemand kunstmatig in leven,

zonder te spreken over demografische trends, en behoeftebepaling, en de anticipering van een verhoogde thuiszorg zodat we niet oneindig aantal rusthuizen bijbouwen die feitelijk ook maar gerund worden als een commercieel bedrijf die de begrotingen op gehaaide manier melken...

etc.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 21:53   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Je kan je afvragen wat je in Cambridge kunt vernemen over de wijze waarop de gezondheidszorg in België is georganiseerd.

Meteen kennen we de echte reden van het ontslag van Vervotte als federaal minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven. Ze wou in Cambridge even gaan uitblazen, in afwachting van een betere carrièrekans dan te mogen vegeteren in het vleugellam federaal Van Rompuy-clubje.

Maar kom, laat ons niet cynisch wezen. Als er in de Belgische politiek al eens een uitzonderlijk iemand blijkt te zijn die een beetje kennis wil opdoen, moeten we dat weten te waarderen, wellicht.

Niettemin blijf ik mij afvragen wat Vervotte, die ik van enige rechtlijnigheid meen te mogen verdenken, bij de tsjeven doet.

Gods wegen, en die van zijn partij, zijn ondoorgrondelijk.
VDB heeft ook zijn sabbatjaren gedaan. Ik vind het in principe een dikke luxe als je dit kunt doen.
Oud 3 maart 2009, 21:56   #7
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Cambridge? Beroemde universiteit, maar moet je voor voorbeelden in de gezondheidszorg naar het VK?
was ook mijn eerste idee, Franky Vandenbroucke deed hetzelfde na zijn geldverbranding, ook toen al vond ik het raar dat iemand sociaal beleid ging studeren uitgerekend in het West-Europees land waar de sociale zorg het allerslechtst is.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 21:59   #8
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
VDB heeft ook zijn sabbatjaren gedaan. Ik vind het in principe een dikke luxe als je dit kunt doen.
Fel afzien is het in het parlement nooit, vanzelfsprekend.

Hoogstens eens enkele krokodillentranen laten, als het goed uitkomt voor de carrière.
Oud 3 maart 2009, 22:00   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die universiteiten werken daar toch gans anders, ik vind wel dat het systeem een deel mag overgenomen worden aan onze universiteiten, bvb voor een jaar of voor een paar vakkenop die leest geschoeid lopen, moet het universitaire niveau minder ex cathedra en meer het 'genie' in de mens vrijzetten.
Oud 3 maart 2009, 22:25   #10
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom Cambridge ?

Eenvoudig : omdat het goed staat op je CV.

In ken enkele mensen die bijvoorbeeld aan het zeer gedegen PENN (University of Pennsylvania) een Ph-D haalden, maar er toch nog een jaartje aan een “grote naam”- universiteit bijnamen, louter om voornoemde reden.
Oud 3 maart 2009, 22:28   #11
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Waarom Cambridge ?

Eenvoudig : omdat het goed staat op je CV.

In ken enkele mensen die bijvoorbeeld aan het zeer gedegen PENN (University of Pennsylvania) een Ph-D haalden, maar er toch nog een jaartje aan een “grote naam”- universiteit bijnamen, louter om voornoemde reden.
is Universiteit Gent een grote naam?
Oud 3 maart 2009, 22:41   #12
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
is Universiteit Gent een grote naam?
Iets minder dan Cambridge, allez.

Mijn persoonlijke mening, in zoverre ik dat nu nog kan volgen, is dat Gent voor bepaalde studierichtingen (Rechten, bijvoorbeeld) in niets moet onderdoen voor veel andere universiteiten.

Ach, een universitair of welkdanig ander diploma is slechts de sleutel waarmee je - met een beetje meeval - een aantal deuren kunt openen.

Maar eens binnen, moet je jezelf bewijzen. D�*�*r wegen je persoonlijke kwaliteiten meer door dan je diploma en/of de plaats waar je het haalde.
Oud 4 maart 2009, 00:03   #13
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Maar Inge Vervotte toch.
U verdiepen in het inhoudelijke.

Terwijl populistische zeikers die langs de zijlijn staan te
schreeuwen daar veel stemmen mee halen.
Zonder naar school te gaan.

Zou je jezelf niet beter wat scheldproza inlepelen?
Daar valt het gepeupel voor.
Misschien moesten ALLE politiekers zich maar eens gaan herbronnen en een sabat-studiejaar inlassen: de CD&V naar Lourdes, de SPA bij de geschriften van Marx, de VLD bij Obama, het VB kan Mein Kampf bestuderen en LDD kan b.v. in Afghanistan op retraite gaan, kunnen ze nog wat leren van de Taliban...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 08:11   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iets minder dan Cambridge, allez.

Mijn persoonlijke mening, in zoverre ik dat nu nog kan volgen, is dat Gent voor bepaalde studierichtingen (Rechten, bijvoorbeeld) in niets moet onderdoen voor veel andere universiteiten.

Ach, een universitair of welkdanig ander diploma is slechts de sleutel waarmee je - met een beetje meeval - een aantal deuren kunt openen.

Maar eens binnen, moet je jezelf bewijzen. D�*�*r wegen je persoonlijke kwaliteiten meer door dan je diploma en/of de plaats waar je het haalde.
had je nu nog hun bioengineering genoemd, dan was ik even meegegaan met uw post
Oud 4 maart 2009, 21:03   #15
fabianen
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
was ook mijn eerste idee, Franky Vandenbroucke deed hetzelfde na zijn geldverbranding, ook toen al vond ik het raar dat iemand sociaal beleid ging studeren uitgerekend in het West-Europees land waar de sociale zorg het allerslechtst is.
En die nog geen probleem kan uitdokteren van de schoolwachtlijsten.
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 21:05   #16
fabianen
Gouverneur

Standaard

en op kosten van wie?
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 21:24   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fabianen Bekijk bericht
en op kosten van wie?
Op onze kosten, want zij is nog steeds parlementaire en verkozen volksvertegenwoordiger. Zij blijft dus haar loon behouden tot de volgende federale verkiezingen en kan het zich dus gerust veroorloven om nu eerst 2 jaar in het buitenland te gaan studeren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 21:30   #18
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Op onze kosten, want zij is nog steeds parlementaire en verkozen volksvertegenwoordiger. Zij blijft dus haar loon behouden tot de volgende federale verkiezingen en kan het zich dus gerust veroorloven om nu eerst 2 jaar in het buitenland te gaan studeren.
+ Uittredingsvergoeding moest ze het toch afbollen
Oud 4 maart 2009, 21:43   #19
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Euh ?

NHS iemand ?

Gezondheidszorg is daar niet slecht hoor !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2009, 10:35   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Euh ?

NHS iemand ?

Gezondheidszorg is daar niet slecht hoor !
De NHS is een monopolitisch gedrocht van hier tot ginder.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be