Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 maart 2009, 12:43   #1
Frutella
Banneling

Standaard Toename geweld in de samenleving?

Of is dit slechts een perceptie omdat alles tegenwoordig veel meer gemediatiseerd wordt?

Als ik krantenartikelen zoals dit lees stel ik me daar toch bezorgde vragen bij:

Man overvallen en in brand gestoken in Tielt
Frutella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 12:46   #2
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Dubbeltopic, Derk heeft er al eentje geopend in Maatschappij & Samenleving.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 12:49   #3
Frutella
Banneling

Standaard

Oeps, dat wist ik niet.
Ik heb het ondertussen gezien. Maar met dit topic wil ik me niet enkel op dit voorval toespitsen. Het vormde gewoon de aanleiding voor mijn vraag die de titel van dit topic uitmaakt (want bij mijn weten is het hier geen nieuwssite).
Frutella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 13:04   #4
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Statistiekjes uitpluizen:

http://www.statbel.fgov.be/fiGurEs/d352_nl.asp
http://www.polfed-fedpol.be/crim/crim_stat_nl.php

En dan beseffen dat je daarmee enkel iets kan zeggen over het aantal gemeten misdaden en niet rechtstreeks iets over misdaadpleging zelf, laat staan geweld.
Oud 10 maart 2009, 15:35   #5
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frutella Bekijk bericht
Of is dit slechts een perceptie omdat alles tegenwoordig veel meer gemediatiseerd wordt?

Als ik krantenartikelen zoals dit lees stel ik me daar toch bezorgde vragen bij:

Man overvallen en in brand gestoken in Tielt
Vooral perceptie denk ik. Lees er "Ellendelingen voor galg en rad" of "Misdadiger tussen rechter en beul" van Fernand Van Hemelrijck maar eens op na. Geweld is gewoon van alle tijden.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 15:45   #6
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Er was onlangs nog een triomfantelijk bericht volgens hetwelk het aantal dodelijke slachtoffers bij verkeersongevallen teruggebracht is kunnen worden op het peil van de jaren '50. Ik vraag me echt af of het aantal gevallen van misdaad "met lichamelijke schade"
ook niet zou kunnen onderworpen worden aan een methode van preventie zodat het aantal slachtoffers zou kunnen verminderen (een referentiepunt is hier minder noodzakelijk - verminderen is op zich een goed criterium)..

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 16:16   #7
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door het slachtoffer.
Een getuige verwittigde meteen de hulpdiensten die nog net van het slachtoffer vernamen dat de drie daders van het Noord-Afrikaanse type waren en Frans spraken, alvorens het bewustzijn te verliezen.
Straf, nog net voor het flauwvallen toch nog het racistje spelen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 16:35   #8
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Er was onlangs nog een triomfantelijk bericht volgens hetwelk het aantal dodelijke slachtoffers bij verkeersongevallen teruggebracht is kunnen worden op het peil van de jaren '50. Ik vraag me echt af of het aantal gevallen van misdaad "met lichamelijke schade"
ook niet zou kunnen onderworpen worden aan een methode van preventie zodat het aantal slachtoffers zou kunnen verminderen (een referentiepunt is hier minder noodzakelijk - verminderen is op zich een goed criterium)..
Niet zolang onze samenleving op deze wijze verder gaat. Alleen wie succes heeft, een goede job en veel geld is nog van tel. Iedereen die ook maar een beetje anders is dan de "norm" wordt uitgestoten. Van kleins af worden kinderen aan de kant gezet als ze niet voor 100 % in het plaatje passen. Voor jongeren is de samenleving nog veel harder. Deskundigen zijn het erover eens dat dit leidt tot steeds meer psychische problemen bij jongeren. Geweld zal dus enkel maar toenemen als we niets doen aan de huidige egoïstische en medogenloze mentaliteit.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 16:37   #9
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

"Het franssprekende noord-afrikaanse type" is een veel voorkomende mensensoort in Tielt en omstreken....

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 10 maart 2009, 16:43   #10
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Niet zolang onze samenleving op deze wijze verder gaat. Alleen wie succes heeft, een goede job en veel geld is nog van tel. Iedereen die ook maar een beetje anders is dan de "norm" wordt uitgestoten. Van kleins af worden kinderen aan de kant gezet als ze niet voor 100 % in het plaatje passen. Voor jongeren is de samenleving nog veel harder. Deskundigen zijn het erover eens dat dit leidt tot steeds meer psychische problemen bij jongeren. Geweld zal dus enkel maar toenemen als we niets doen aan de huidige egoïstische en medogenloze mentaliteit.
Ik twijfel eraan of dit werkelijk zo is. Zelf beleef ik mijn bestaan niet binnen die krijtlijnen & ik zie ook veel mensen die zich eerder bezig houden met het insluiten van mensen ipv het uitsluiten ervan.

Nu ben ik de eerste om toe te geven dat indien men de "zware criminelen"
hun verhaal leest men allicht op een verhaal van "uitsluiting" en "gepest worden" stuit of van "gemiste kansen". Maar ik durf toch te betwijfelen of het streven naar een vervroegde opsporing van sociopaten het gewenste resultaat zal hebben.

In elk geval is je opmerking een nuttig begin van discussie...

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 10 maart 2009, 16:59   #11
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik twijfel eraan of dit werkelijk zo is. Zelf beleef ik mijn bestaan niet binnen die krijtlijnen & ik zie ook veel mensen die zich eerder bezig houden met het insluiten van mensen ipv het uitsluiten ervan.

Nu ben ik de eerste om toe te geven dat indien men de "zware criminelen"
hun verhaal leest men allicht op een verhaal van "uitsluiting" en "gepest worden" stuit of van "gemiste kansen". Maar ik durf toch te betwijfelen of het streven naar een vervroegde opsporing van sociopaten het gewenste resultaat zal hebben.

In elk geval is je opmerking een nuttig begin van discussie...
Het opsporen van sociopaten op zich heeft niet veel zin... wel het voorkomen van de toename van het aantal sociopaten. Je gelooft niet dat steeds meer mensen verstoten worden maar toch is het zo. Vroeger waren er heel wat waarden, nu is er maar één waarde meer en dat is presteren. Kinderen en jongeren zijn bikkelhard voor elkaar en van wie leren ze dat? Van hun ouders en van de samenleving op zich hé die al even bikkelhard zijn voor anderen. Wie niet werkt is lui, wie niet mee kan is onaangespast, wie marginaal is heeft dat aan zichzelf te danken,.... Als iemand autistisch is dan is die asociaal, als iemand overgevoelig is dan is dat een watje, als iemand zich vreemd kleed dan is dat een freek als iemand idealistisch is dan is dat een domme dromer,... intussen blijven we erop hameren dat maar één ding van belang is: Een goede job en een goed inkomen, kortom... je status. En wees nu eerlijk, wat wensen we onze kinderen tegenwoordig vooral toe? Dat ze het op school goed doen en dan in het juiste milieu terecht komen om een goede job en een goede partner te vinden. Wat met al die jongeren voor wie het niet weg gelegd is? Omdat ze niet in het plaatje passen en dus aan de kant gezet worden? Wat doet het met deze mensen in een wereld waar alles rond succes draait?
Oud 10 maart 2009, 22:04   #12

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Het opsporen van sociopaten op zich heeft niet veel zin... wel het voorkomen van de toename van het aantal sociopaten. Je gelooft niet dat steeds meer mensen verstoten worden maar toch is het zo. Vroeger waren er heel wat waarden, nu is er maar één waarde meer en dat is presteren. Kinderen en jongeren zijn bikkelhard voor elkaar en van wie leren ze dat? Van hun ouders en van de samenleving op zich hé die al even bikkelhard zijn voor anderen. Wie niet werkt is lui, wie niet mee kan is onaangespast, wie marginaal is heeft dat aan zichzelf te danken,.... Als iemand autistisch is dan is die asociaal, als iemand overgevoelig is dan is dat een watje, als iemand zich vreemd kleed dan is dat een freek als iemand idealistisch is dan is dat een domme dromer,... intussen blijven we erop hameren dat maar één ding van belang is: Een goede job en een goed inkomen, kortom... je status. En wees nu eerlijk, wat wensen we onze kinderen tegenwoordig vooral toe? Dat ze het op school goed doen en dan in het juiste milieu terecht komen om een goede job en een goede partner te vinden. Wat met al die jongeren voor wie het niet weg gelegd is? Omdat ze niet in het plaatje passen en dus aan de kant gezet worden? Wat doet het met deze mensen in een wereld waar alles rond succes draait?
Ja Debbie ... succes is nu eenmaal het doel dat we allemaal nastreven hé. En misschien maar best ook ... immers ... streef jij bijvoorbeeld geen succes na in je relatie met je partner .. je kinderen .. kleinkinderen .. vrienden? Eigenlijk is succes iets dat we GRAAG iedereen toewensen en niet eens verwonderlijk want als het goed gaat met diegene waar jij mee begaan bent dan heb je er toch een goed gevoel aan over.
Succesverhalen (en vooral die van de mensen die aan je hart liggen) zijn nu eenmaal die verhalen die ons ook opbeuren hé. En als we goed gezind lopen ... schrijven we misschien ook een succesverhaal ... voor onszelf ... en voor anderen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 22:46   #13
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ja Debbie ... succes is nu eenmaal het doel dat we allemaal nastreven hé. En misschien maar best ook ... immers ... streef jij bijvoorbeeld geen succes na in je relatie met je partner .. je kinderen .. kleinkinderen .. vrienden? Eigenlijk is succes iets dat we GRAAG iedereen toewensen en niet eens verwonderlijk want als het goed gaat met diegene waar jij mee begaan bent dan heb je er toch een goed gevoel aan over.
Succesverhalen (en vooral die van de mensen die aan je hart liggen) zijn nu eenmaal die verhalen die ons ook opbeuren hé. En als we goed gezind lopen ... schrijven we misschien ook een succesverhaal ... voor onszelf ... en voor anderen.
Ik had het over materieel succes. En eerlijk gezegd, ik heb mijn kinderen altijd geleerd dat dat niet het belangrijkste is in het leven.
Oud 11 maart 2009, 03:50   #14
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk is er een toename van geweld.

In 1992 - om maar een jaar te noemen - was er geen sprake van homejacking, carjacking, het aanvallen van buschauffeurs en leraars. Dat waren allemaal 'Amerikaanse toestanden,' nu is het regelmatige kost in Europa.

Wie dat niet inziet, is ofwel naief, ofwel niet oud genoeg om te weten hoe snel Europa veranderd is - in negatieve zin.

In de meeste Aziatische landen is het gelukkig - nog - niet zo. Ja, er zijn ook moorden, bankovervallen en inbraken, maar ik kan nog gerust om 3 uur 's nachts alleen rondlopen in Beijing, Taipei, Bangkok of Osaka (miljoenensteden waar Brussel mee vgl een dorp is) zonder te moeten rondkijken voor verdachte types.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2009, 11:39   #15
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dubbeltopic, Derk heeft er al eentje geopend in Maatschappij & Samenleving.
Vreemd, als een linkse bij zulke voorvallen komt melden dat het een dubbeltopic is beginnen er direct een stuk of vijf rechtsen te roepen dat hij een poco en een moslimvriendje is en dat hij zulke daden stiekem goedkeurt.
Oud 11 maart 2009, 12:04   #16
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Vreemd, als een linkse bij zulke voorvallen komt melden dat het een dubbeltopic is beginnen er direct een stuk of vijf rechtsen te roepen dat hij een poco en een moslimvriendje is en dat hij zulke daden stiekem goedkeurt.
Moslimvriendje!

Dat vind je weer goed zeker?

Verschaeve
Oud 11 maart 2009, 12:44   #17
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Eigenlijk is succes iets dat we GRAAG iedereen toewensen en niet eens verwonderlijk want als het goed gaat met diegene waar jij mee begaan bent dan heb je er toch een goed gevoel aan over.
Hier moet ik je jammer genoeg ongelijk geven. Ik ben de laatste om mijn eigen volk af te vallen maar één kwalijke eigenschap hebben de Vlamingen wel, nl. een ziekelijke jaloezie en afkeer van succesvolle mensen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2009, 12:49   #18
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Moslimvriendje!

Dat vind je weer goed zeker?

Geweldig dat ik dat vind, HAMC! Ge kunt het niet geloven!

Laatst gewijzigd door IronChef : 11 maart 2009 om 12:49.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2009, 12:51   #19
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht

Geweldig dat ik dat vind, HAMC! Ge kunt het niet geloven!

Hoe ik dat weet he?

Verschaeve
Oud 11 maart 2009, 19:56   #20
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

de media verdient zijn brood door berichtgeving van geweld
eveneens de filmindustrie en de softwarebedrijven die geweldadige games op de markt brengen, en natuurlijk ook sommige politieke partijen

Laatst gewijzigd door globalmedia : 11 maart 2009 om 20:00.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be