![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Eerste deelnemer:
Iran |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Tweede: men toekomstige schoonmoeder
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Buzz : 20 maart 2009 om 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Venezuela's Chavez daarentegen, die is (door Obama) bevorderd tot een terrorisme-bevorderaar.
't Is weer eens wat nieuw kattekwaad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Bron? Laatst was Obama juist héél respectvol tegenover Iran, en hij wil tenminste met hen praten, toch al heel iets anders dan ze constant "het kwaad" te noemen zoals Bush heel de tijd deed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Iran is al geen groot kwaad meer, 't is nu Chavez..(op het radionieuws)
Laatst gewijzigd door eno2 : 23 maart 2009 om 11:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Jah, ik heb het ondertussen al tegengekomen, het is Chavez zelf die zei dat Obama hem van dat beschuldigd heefd (tesamen met nog meer typische en persoonlijke Chavez-beledigingen op hem), maar van Obama zelf heb ik nog niets gehoord. Kben benieuwd naar zijn reactie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Allemaal goed en wel, maar diezelfde Obama heeft (dacht ik) tegelijkertijd het defensiebudget ook serieus opgetrokken... wat concreet betekent dat er ergens een offensief/project gaat zijn dat redelijk wat geld mag kosten. Wat daarmee gaat gebeuren heeft Obama nog niet gezegd. Daarnaast blijft Obama alsmaar verkondigen dat het terrorisme bestreden moet worden. Ook dat wijst niet bepaald op 'change'. Tot voor kort was de Amerikaanse militaire aanwezigheid in Irak en Afghanistan de beste garantie voor Iran dat het land niet aangevallen zou worden. De US heeft simpelweg het geld en het leger niet om in het Midden-Oosten een derde front te openen van een dergelijke schaal. Nu de kosten van de oorlogen in Irak en Afghanistan voor de Amerikanen sterk af gaan nemen,... opent dit nieuwe perspectieven mbt een inval in Iran. Tegen zo'n achtergrond zou de 'constructieve boodschap' aan Iran ook het perfecte wapen kunnen vormen tegen Iran. Het enige wat Obama daarvoor moet doen is morgen zeggen dat Iran niet tot samenwerking bereid is. Dat zou wellicht voldoende zijn om de oorlogsmachine en -retoriek opnieuw op gang te trekken en dat defensiebudget opnieuw een bestemming te geven...
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 23 maart 2009 om 13:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Als derde, de ouwwijvenbond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het oorlogsbudget gaat omhoog omdat Obama z'n inzet in Afghanistan net (voor in de nabije toekomst toch) verhoogt!, omdat hij nog steeds (en terecht, vind ik) die Al-Qaeda bende daar wil verslaan. Als Obama Iran zou willen binnenvallen zou terugtrekking uit Irak en Afghanistan juist niet zo'n goed idee zijn trouwens, kijk maar naar de kaart ![]() Obama probeerd, met praten en later eventueel sancties te verwijderen, Iran te overtuigen om z'n nucliar programma op te geven, en hopelijk lukt het, zodanig dat we niet naar alternatieven moeten zoeken, zoals oorlog. Maarja, dan moet - zoals Obama zegt - ook Iran wat goodwill tonen. Laatst gewijzigd door Buzz : 23 maart 2009 om 13:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
De pers gaat echt geen moeite doen om de bereidheid van Iran tot onderhandelen op een genuanceerde wijze weer te geven. Net zomin die pers een serieuze analyse maakte van de oorlogen in Irak, Afghanistan of Pakistan. Citaat:
Merk overigens op dat Obama dat defensiebudget optrekt nadat zijn voorganger dat budget al tot belachelijke proporties had opgeblazen. Bush was met dat geld in staat om twee oorlogen te ontketenen en lopende te houden. Obama heeft dezelfde (eigenlijk +1,4% meer) middelen. Dat het bevechten van Al Quaida logisch en noodzakelijk is, lijkt me een hersenspinsel van de Bush-regering. Minstens tot augustus 2001 werkten Al Quaida en de Amerikaanse geheime diensten samen in Macedonië. Op 12/09/01 laat men het hoofd van Al Quaida, Bin Laden, gewoon doen in een Amerikaans militair hospitaal in Rawalpindi, Pakistan (hoewel men tegelijkertijd beweert een oorlog in Afghanistan te ontketenen om hem te vinden). Vandaag de dag zijn er kwatongen die beweren dat cellen van Al Quaida en afdelingen van het ISI (in opdracht van de CIA) nauw samenwerken in China's Oostelijke provincies. Ik leid uit die informatie af dat het minstens de Bush-regering niet te doen was om Al Quaida. Ik zie geen redenen om aan te nemen dat het Obama daar nu plots wel om te doen zou zijn. Dat de terugtrekking uit Irak en Afghanistan impliceert dat een aanval op Iran moeilijker wordt lijkt me niet te kloppen. Obama heeft aangekondigd ca. 50.000 soldaten (+100.000 huurlingen) in Irak te houden. Daar komen natuurlijk tal van militaire basissen bij kijken. Deze basissen, alsook de andere die de VS in de regio heeft, zouden gebruikt kunnen worden bij een eventuele aanval op Iran. Citaat:
Als het Obama te doen is de verspreiding van kernwapens tegen te gaan, dan zou hij beginnen met de acties in Pakistan stop te zetten. Vooralsnog heeft hij daar geen dingen over gezegd. Als het Obama erom te doen zou zijn de kans op een nucleaire oorlog te minimaliseren, dan zou hij ofwel er in Israël op gaan aandringen een fatsoenlijk beleid te gaan voeren, ofwel Iran juist aan een kernwapen helpen (en zo een MAD te bewerkstelligen). Wat Obama in zo'n geval zeker niet zou moeten doen, is Iran de productie van kernenergie gaan ontzeggen.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 23 maart 2009 om 14:00. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Weg met obama, leve Iran.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat hij wel nog steeds Al Quaida wil verslaan is overigens een uitspraak die je makkelijk kan vergelijken met de wens van Bush om democratie te brengen in het Irak of met diens wens om een oplossing voor de kwestie Israël te zoeken. Buiten wat mooie retoriek zijn er nauwelijks aanwijzingen dat Al Quaida überhaupt bevochten wordt in Afghanistan. Moest Obama nu zeggen dat men de Taliban nog wat zou willen bevechten, ik zou het nog enigszins willen geloven. Maar Al Quaida lijkt me erg onwaarschijnlijk om verschillende redenen: - de nauwe samenwerking tss Al Quaida en de CIA in het recente verleden (zie o.m. mijn vorige post) - het feit dat Al Quaida (als we iets oudere berichtgeving mogen geloven) wellicht erg gedecentraliseerd is. Het uitschakelen van topfiguren zou het terrorisme in het beste geval verder decentraliseren... en dus minder traceerbaar maken. Een grote maffiabende is immers makkelijker af te luisteren/infiltreren dan honderd kleine crimineeltjes. - de onwil van de Amerikanen om bvb Bin Laden uit te schakelen/te arresteren (getuige daarvan het feit dat men zeer goed wist waar de man op 12 sept 2001 was). - de opmerkelijke afwezigheid van de war on terror in een land als Saudi-Arabië (waar Al Quaida toch niet bepaald zwak staat) Tot slot: het sussen van het anti-oorlogssentiment kan je idd op twee wijzen realizeren. Ofwel hou je het anti-oorlogskamp aan het lijntje door bvb een speech die een opening naar Iran zou moeten bewerkstelligen. Ofwel verander je grondig je retoriek en gebruik je zeker de aloude oorlogsretoriek niet meer. Enkel door over te schakelen op een andere retoriek kan je ook het binnenlandse Amerikaanse publiek op andere dan offensieve gedachten brengen. Aangezien de oorlogsretoriek ('het bevechten van terrorisme') nog steeds aanwezig is, vermoed ik dat Obama voor optie 1 koos. Die optie speelt misschien in op de perceptie, maar ook niet meer dan dat. Citaat:
De stelling dat Bin Laden op 11 en 12 september 2001 in een Amerikaans militair ziekenhuis lag in Pakistan vind je o.m. terug bij Chossudovsky. Het is deze man die ook wees op de steun van de CIA/ISI aan Al Quaida in China. Citaat:
Misschien moet je de 'terugtrekking' van Obama eens proberen te bekijken als een gigantisch besparingsplan, veeleer dan een koersverandering. Met veel minder middelen kan die man nagenoeg hetzelfde bewerkstelligen als Bush. mbt het civiele kernprogramma van Iran zijn op dit forum al tal van bewijzen geleverd door o.m. de Minister van Agitatie. Als ik het mij goed herinner verwees hij o.m. naar de inspectieteams die deze nucleaire installaties doorlichten, alsook naar een fatwa vanuit Iran die het bezit van kernwapens veroordeelde. Hij verwees ook naar het feit dat het vooral Israëlisch-Amerikaanse propaganda is die 'waarschuwt' voor de nucleaire dreiging van Iran. Ik dacht dat hij ook verwees naar verschillende internationale rapporten die stelden dat Iran geen nucleaire wapens heeft en er ook niet aan bezig is.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 23 maart 2009 om 21:20. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Buzz : 24 maart 2009 om 15:06. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Cuba is nu ook al de as van het kattekwaad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |