![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Is het echt zo'n slecht boek ?
Heb enkel de recensie in Knack gelezen, en die was verschrikkelijk negatief. Iemand het boek al gelezen ? Of 'de helaasheid' ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burgemeester
|
![]() De 'helaasheid' is wel een zeer onderhoudend boek. Leest vlot, is kort en grappig. Dat maakt het ideale vakantielectuur, vind ik.
"Godverdomse" heb ik nog niet gelezen, echter " Mevrouw Veronica daalt de heuvel af" ,ook van Verhulst, is een aanradertje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() ik vind dat die verhulst nen air heeft van '...inderdaad, IK BEN DE PRINS DER LETTEREN, en dus...'
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik lees eigenlijk bijna geen Vlaamse schrijvers, of het zou al stom toeval moeten zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Ik heb het geprobeerd er iets van te vinden maar het liet me volstrekt koud.
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ergens is het ook zo dat hier nogal wat "grote Vlaamse schrijvers" enkel worden geëerd omdat ze in een "ons-kent-ons" circuit zitten dat heel klein is en nauw verbonden met het evenzeer kleinschalige clubje van de locale media. Het was bijvoorbeeld aandoenlijk om zien hoe zo'n 15 jaar bij iedere Nobel prijsuitreiking onze media het dagenlang over niets anders hadden dan Hugo Claus. Hoe het land door politici en media wekenlang in diepe rouw werd gestoken. Hoe al die camerageile "ons-kent-ons" figuren die jankend in het stof kropen bij de begrafenis daarna bij de vraag of ze "Het verdriet van België" hadden gelezen, in het beste geval toegaven dat ze het na 50 bladzijden weer hadden weggelegd. Ik zal niet gezegd hebben dat we geen goede Vlaamse schrijvers hebben. Daarvoor ken ik er trouwens te weinig van omdat als ik lees, het ofwel non-fictie is ofwel qua fictie gewoon een lekkere turn-pager zoals de meeste boeken van Stephen King die sneller schrijft dan ik kan lezen, maar die me wel ontspanning en eerlijk gezegd voor het genre ook nog kwaliteit levert. Als ik in bed kruip en mijn ogen wat wil vermoeien om rust te vinden en makkelijker in slaap te vallen, dan ga ik absoluut geen filosofische of overdreven met de borst vooruit uitgestalde erudiete boeken lezen (die laatste categorie is zeker een handelsmerk van Umberto Eco van wie ik - ik geef dat gerust toe - vooral het populaire De naam van de Roos kan genieten). Misschien kunnen medemensen me hier eens een goed boek van een Vlaams auteur aanraden. Want voor mij is ontspannende - maar liefst wel onderhoudende en ook wel humoristische maar soms evenzeer bittere - fictie een must. De HHGTTG-serie van Douglas Adams (alle 5 delen waarvan de 4de het zwakke broertje was) staan in mijn boekenrek en natuurlijk de boeken van Colin Dexter (sommige in het Engels omdat ik vind dat dat zo hoort bij Colin) van zijn "Inspector Morse serie", waarvan ik ook een DVD-box heb met 11 films. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Mijn 5 Vlaamse favorieten:
1. Kartonnen dozen - Tom Lanoye Sindsdien heeft hij alleen maar bocht geschreven, maar Kartonnen Dozen was in mijn jonge jaren toch een gekoesterd boekje. Waarschijnlijk speelde de herkenbaarheid van sommige gebeurtenissen ook wel mee. 2. Soap - Paul Mennes "Het leven is mooi, maar het duurt zo lang". Ik vraag me af of ik er vandaag nog steeds van zou genieten, maar geestiger en puntiger heb ik geen Vlaamse auteur weten wezen. Ga ik ooit nog eens herlezen, denk ik. 3. Klinkaart - Piet van Aken Iets uit mijn middelbareschooltijd. Maakte toen enige indruk op mij, maar ik herinner me er nog maar weinig van. Een beetje een vergeten Vlaamse klassieker, lijkt me, ondergesneeuwd door "the usual suspects". 4. Uitvaren - Pascal de Duve Een Franstalige Vlaming die ijverig filosofeert over liefde en vergankelijkheid. Ik herinner mij dat de thematiek mij wat afschrikte (aids toen het nog gegarandeerd dodelijk was), maar het greep me wel aan. 5. God in Vlaanderen - Astère Michel D'Hondt Vermakelijk boekje van een openlijk pedofiele schrijver, met het guitige knaapje Tim in de rol van erotisch wonderdier. D'Hondt kreeg er de Arkprijs voor het Vrije Woord voor. Aardig, maar niet onvergetelijk. Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 25 mei 2009 om 20:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Het enige Vlaamse boek dat ik bij mijn wete ooit heb gelezen is "Los" van Tom Naegels. Ik vond het toen wel goed, denk ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik lees geen boeken
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() ik drink geen bier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hou niet van reizen
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() reizen houdt niet van mij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Ik drink soms bier terwijl ik boeken lees.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Da lijkt me nie echt een probleem
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() En soms drink ik bier terwijl ik boeken lees terwijl ik reis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() de helaasheid der dingen is wel ok; godverdomse dagen heb ik niet gelezen maar gemengde reacties opgevangen. love-it-or-hate-it-achtig iets...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hou wel van marginaal
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Vrijemeningsuiting is iets mooi toch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |