Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2009, 21:04   #1
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard Red Belgie : Taal

Sinds ik op dit forum deelneem aan diverse topics, heb ik steeds mijn “ Vlaams nationalistisch” standpunt getoetst aan de mening van andere forum gebruikers. Dank u wel daarvoor.

Nu ga ik eens de omgekeerde kant op. Om het yin yan evenwicht, omdat niet alles zwart wit is. Water en vuur kan stoom geven.

De voorbije maanden heeft het topje van de communietaire ijsberg zijn deel getoond die onder water zit. En dat is behoorlijk groot.

In dit topic twee standpunten schetsen
In Wallonië is men van oordeel : dat het gebruik van de Franse taal overal moet kunnen in België.
In Vlaanderen is men van oordeel : dat wie naar Wallonie verhuist moet Frans leren, wie naar Vlaanderen komt wonen moet Nederlands leren.

Mijn vraag : hoe verzoenen we die twee ideeën met elkaar?
Ik kan het antwoord raden. Ieder Belg moet tweetalig zijn. Maar als mensen reeds 20 jaar in Vlaanderen wonen en nog niet eens kunnen “ goedendag” over de lippen krijgen …………

Allez, dit topic is voor de echte Belgen. Bied een oplossing………….
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 21:08   #2
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Mensen gerust laten. Ieder het eigene.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 21:21   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
En wat als die mensen de behoefte of de noodzaak hebben om met andere mensen te communiceren?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 21:32   #4
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Ik zou niet weten waarom die standpunten met elkaar verzoend moeten worden.

Wat is er mis met het beginsel dat ieder op eigen grondgebied doet wat hem goeddunkt?

Dat is net dé grote verzuchting van de Vlamingen, dat Wallonië zich aanmatigt ons de les te komen spellen.
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 21:37   #5
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Hangt er vanaf, kan men overal in België dan in het Nederlands terecht? Als dit niet zo is waarom zou men in Vlaanderen dan overal in het Frans terecht moeten kunnen? Als dit wel zo is dan eknt iedereen zowel Frans als Nederlands en dan is hier dus geen nood voor.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 21:44   #6
Busse87
Burgemeester

Standaard

Tja het zou opgelost zijn om Belgie tweetalig te maken maar dan kun je beter ineens de gemeenschappen terug afschaffen .

Ik denk niet dat we dat kunnen verzoenen .
Busse87 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 21:57   #7
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En wat als die mensen de behoefte of de noodzaak hebben om met andere mensen te communiceren?
Dan doen zij dat maar he. Als ze zo bekrompen zijn problemen te maken van elkanders taal, dan is dat hun probleem en dan moeten ze dat maar onder elkaar oplossen. Ik zie niet in waarom zij daar anderen mee moeten lastigvallen.
Oud 25 mei 2009, 22:01   #8
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Opsluiten en martelen uiteraard
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 10:21   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
En met "gerust laten" bedoel je eigenlijk: als ze geen Vlaams kennen, maar toch werkloos zijn, geen goesting hebben om dat boerentaaltje te leren, dan maar "gerust laten en eeuwig dopgeld uitbetalen ..."

En met "gerust laten" bedoel je: als die franstalige dan in Vilvoorde een milieuvergunning indient in het Frans, hem "gerust laten en hem rustig laten doen ...geen kontrole nodig .. da's enkel voor Vlamingen te pesten"

Let op, ik ga niet zo ver als die Blokkers die hier zitten te roepen dat ie moet kommuniseren en moet Vlaams leren.
Niemand is verplicht om een taal te leren.
Maar hij of zij die hier komt wonen, moet geen bijzondere eisen stellen en moet op alle vlakken in staat zijn om te doen wat nodig is:
vb. de uitnodiging om te kiezen, het belastingsformulier voor de vuilbakken van de gemeente, de vuilniskalender, ....
Helemaal erover gaat het natuurlijk als die Vlaamsonkundige in de gemeenteraad wil zetelen, en daar het maar normaal vindt dat de andere verkozenen zouden voldoende Frans verstaan om rekening te houden met zijn opmerkingen ... (ziet ge zoal in een West-Vlaams dorpje langs de Franse grens een politieke partij opkomen die de overheveling naar Frankrijk wenst te bekomen ??)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 11:20   #10
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En met "gerust laten" bedoel je eigenlijk: als ze geen Vlaams kennen, maar toch werkloos zijn, geen goesting hebben om dat boerentaaltje te leren, dan maar "gerust laten en eeuwig dopgeld uitbetalen ..."
Nee.

Citaat:
En met "gerust laten" bedoel je: als die franstalige dan in Vilvoorde een milieuvergunning indient in het Frans, hem "gerust laten en hem rustig laten doen ...geen kontrole nodig .. da's enkel voor Vlamingen te pesten"
Nee.

Citaat:
Let op, ik ga niet zo ver als die Blokkers die hier zitten te roepen dat ie moet kommuniseren en moet Vlaams leren.
Niemand is verplicht om een taal te leren.
Maar hij of zij die hier komt wonen, moet geen bijzondere eisen stellen en moet op alle vlakken in staat zijn om te doen wat nodig is:
vb. de uitnodiging om te kiezen, het belastingsformulier voor de vuilbakken van de gemeente, de vuilniskalender, ....
Helemaal erover gaat het natuurlijk als die Vlaamsonkundige in de gemeenteraad wil zetelen, en daar het maar normaal vindt dat de andere verkozenen zouden voldoende Frans verstaan om rekening te houden met zijn opmerkingen ... (ziet ge zoal in een West-Vlaams dorpje langs de Franse grens een politieke partij opkomen die de overheveling naar Frankrijk wenst te bekomen ??)
Die "A" in mijn avatar staat daar niet zomaar.
Oud 26 mei 2009, 15:27   #11
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Busse87 Bekijk bericht
Tja het zou opgelost zijn om Belgie tweetalig te maken maar dan kun je beter ineens de gemeenschappen terug afschaffen .

Ik denk niet dat we dat kunnen verzoenen .
Het probleem is niet de taal, maar de macht.
De Latino's hebben altijd de macht gehad in Belgie en Vlamingen zijn altijd gewend geweest te schikken en te kruipen.
Op dit moment worden deze verhoudingen verstoord en ontstaan er conflicten.
Als de machtstrijd is uitgevochten door een staatshervorming, dan zal de vrede om de taal weerkeren.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 15:44   #12
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

en hebt ge al in de glazenbol gekeken hoe die staatshervorming zal gerealiseerd worden?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 19:23   #13
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
en hebt ge al in de glazenbol gekeken hoe die staatshervorming zal gerealiseerd worden?
Zodra de Vlamingen het lef hebben om te gaan scheiden.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be