Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2009, 11:53   #1
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard Tientallen doden bij gevechten in Peru

bron

Het aloude verhaaltje. Amerikaans kapitaal strijkt neer om onze levenswijze te verdedigen. Het milieu, de mens, ... het moet allemaal wijken zodat wij met de auto naar de bakker kunnen en terwijl de kleine afzetten en daarna nog gauw ... .
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 11:56   #2
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
bron

Het aloude verhaaltje. Amerikaans kapitaal strijkt neer om onze levenswijze te verdedigen. Het milieu, de mens, ... het moet allemaal wijken zodat wij met de auto naar de bakker kunnen en terwijl de kleine afzetten en daarna nog gauw ... .
Dat stoute Amerikaanse kapitaal toch

Ik las in het artikel trouwens niets over Amerikaans kapitaal. De regering van Peru wilt de gebieden ontginnen en privatiseren.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 12:21   #3
jones
Banneling

jones's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

Ik las in het artikel trouwens niets over Amerikaans kapitaal. De regering van Peru wilt de gebieden ontginnen en privatiseren.

En dat China, Congo volledig aan het uitbuiten is momenteel, lees ik ook nooit.

Op Amerika Bashen is natuurlijk veel makelijker
jones is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 12:37   #4
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

Had je een beetje verder gelezen was je dit misschien nog tegen gekomen :

Citaat:
De inheemse bevolking en kleine landbouwers van het Peruviaanse Amazonegebied verzetten zich tegen regeringsdecreten, waarin de bepalingen van een nieuw vrijhandelsakkoord met de VS doorgevoerd worden.

Volgens de indianen schenden die bepalingen hun aangeboren rechten op hun gronden en vormen ze een bedreiging voor hun bestaan. Concreet gaat het vooral om de aardolie- en aardgasontginningen door buitenlandse concerns.

Buurland Ecuador vormt voor hen het schrikwekkende voorbeeld. Daar wordt in het Amazonegebied al decennialang aardolie opgepompt. Bij "ongevallen" stroomt daarbij ruwe olie in het oerwoud en de rivieren. Het water wordt ondrinkbaar en de vissen sterven.

De Peruviaanse regering belooft dat alles streng zal worden gecontroleerd en dat de olie uiteindelijk ook de inheemse bevolking welstand zal verschaffen, maar daar hecht de inheemse bevolking geen geloof aan.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 13:34   #5
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Peruviaanse regering belooft dat alles streng zal worden gecontroleerd en dat de olie uiteindelijk ook de inheemse bevolking welstand zal verschaffen, maar daar hecht de inheemse bevolking geen geloof aan.
Het omgekeerde is meestal het geval voor die indianengemeenschappen. Die worden volledig ontwricht en in de armoede gestort door dit soort van projecten. Waarom komen die in opstand denk je? Dat de regering van Garcia in conflict komt met de indianen verwondert me niet. En van de betrokken multinationals zonder wiens deelname er van deze projecten geen sprake zou zijn moet je geen 'meedelijden' verwachten. Voor hen telt het geld, niet de mens, 'losgeslagen' als ze zijn.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 juni 2009 om 13:44.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 15:08   #6
thefishdoesntthink
Gouverneur

thefishdoesntthink's schermafbeelding

Standaard

http://www.survival-international.or...ontactedtribes

Steun Survival International?
Oud 7 juni 2009, 16:13   #7
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink Bekijk bericht
Een 'movement' vóór 'tribal peoples' waar je hun handwerkjes kan kopen, dat zou ik niet direct steunen. De naam 'movement' lijkt me misleidend. Alhoewel ik deze organizatie niet persoonlijk ken geven ze de indruk een privaat iniatief te zijn dat ervoor zal zorgen dat er nog meer buitenlanders in 4x4's door het amazonewoud kruisen, en nog meer versnippering in de hulp optreedt. Mijn steun zou uitgaan naar echte 'movements'...die dóór 'tribal peoples', niet zogezegd vóór de tribal peoples. Hoe minder tussenhandelaars hoe beter is de algemene regel.

Coica (Coordinator of Indigenous Organizations of the Amazon Basin ) weet ik uit betrouwbare bron is degelijk en helemaal van de originele volkeren zelf.

Trouwens, de meeste originele volkeren willen dikwijls wel 'vooruitgang' maar op hun manier. Ze willen inderdaad geen staat of geen multinational die hun leven kapot maakt, maar evenmin willen ze behandeld te worden als een beschermde diersoort zoals deze organizatie dat blijkbaar voor ogen heeft. Dat is top down 'ontwikkeling' vanuit westers perspectief.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 juni 2009 om 16:17.
Oud 7 juni 2009, 17:19   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verwacht wordt dat de zware incidenten president Alan Garcia zullen dwingen om maatregelen te nemen. Zo zou hij op zijn minst zijn regering moeten herschikken.
Het enigste wat Garcia en zijn (buitenlandse) steungevers hoeven te doen is geen verkiezingsfraude plegen.
Oud 8 juni 2009, 00:42   #9
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jones Bekijk bericht
Wij belgen moeten daar niet te veel over zeggen...
Oud 8 juni 2009, 09:28   #10
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Coica (Coordinator of Indigenous Organizations of the Amazon Basin ) weet ik uit betrouwbare bron is degelijk en helemaal van de originele volkeren zelf.
bedankt voor de link. Aangestipt
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 10:14   #11
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
bedankt voor de link. Aangestipt
Er i s niet veel op te vinden en de Nederlandse link werkt niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 14:56   #12
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Er i s niet veel op te vinden en de Nederlandse link werkt niet.
Er is contactinformatie te vinden. Misschien zoek je een knopje met 'stort nu'. Dat is er niet. Via de site kan je kontakt krijgen met alle nationale organizaties die indianen uit het amazonewoud vertegenwoordigen in Zuid Amerika. Toegegeven ze zijn niet zo gericht op 'fondsenwerving' op die site. Daar kunnen ze wat hulp gebruiken.
Oud 9 juni 2009, 14:58   #13
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet alleen Amerikaans kapitaal, maar ook Europees. O.a. de brits franse groep Perenco is erbij betrokken.
Oud 12 juni 2009, 09:45   #14
eno2
Banneling

Standaard

Ja, het openstellen van de leefgebieden van de indianen voor exploitatie, we kennen dat. Altijd de eerste voorwaarde voor uitroeiing en deportatie.

Dat dit moet gebeuren onder druk van de overeenkomsten met de VS is ook niet verwonderlijk. De VS heeft op die manier ook zo goed als al zijn native Americans uitgeroeid.

De omstreden wetgeving is ondertussen door het Peruviaanse congres opgeschort.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 15:51   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De omstreden wetgeving is ondertussen door het Peruviaanse congres opgeschort.
Denk niet dat daarmee het probleem is opgelost. De Garcia regering staat op 1 lijn met de buitenlandse corporaties in deze zaak.

Garcia zei gisteren over de indianen:

Citaat:
Deze personen hebben geen kroon, ze zijn geen burgers van eerste klasse. Vierhonderduizend inboorlingen kunnen niet aan 28 miljoen Peruanen zeggen 'jij hebt geen recht om hier te komen'. Op geen enkele wijze, dit is een zeer grote fout en wie op deze wijze denkt wil ons naar de irrationaliteit voeren en naar de primitieve achterlijkheid

Peru heeft wel meer dan 400000 indianen tussen haakjes. Blijkbaar beschouwd Garcia ze niet eens als Peruanen. Deze houding kom ik soms tegen maar slechts bij racisten van het ergste soort, zoals er in Guatemala bv. veel rondlopen.

Garcia laat zijn ware aard weeral eens zien. De protesten van de indianen zijn een gevolg van 'extrimistische policitici' volgens deze 'democraat'.

Je kan wel denken dat de politici die de kant van de indianen gekozen hebben onder 'druk' staan, en meer. Maar Garcia is een 'goeie' volgens de westerse 'democratieën'. Weeral kiezen 'we' voor het geld en niet voor de mensenrechten.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 juni 2009 om 15:56.
Oud 12 juni 2009, 23:12   #16
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bron

Geweldig hoe de anti's er steeds weer instinctief en automatisch de Amerikanen erbij halen.
Oud 13 juni 2009, 00:28   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Geweldig hoe de anti's er steeds weer instinctief en automatisch de Amerikanen erbij halen.
anti wat? anti mensenrechtenschendingen? Amerikaanse en Europese corporaties zijn niet rechtstreeks verantwoordelijk voor deze conflicten. Dat is in de eerste plaats de Peruaanse regering die in de jaren 70 gemaakte afspraken met die indianen over grondgebruik niet wil nakomen, nu er olie gevonden is. Maar doen alsof de corporaties van niets weten en helemaal 'onschuldig' zijn is echter afschuiven van verantwoordelijkheid. Er is een gedeelde verantwoordelijkheid.

De regering in Peru heeft de licentie van 'Radio La Voz de Bagua' ongedaan gemaakt. Dat is de radio die informeerde over het geweld in de regio met dezelfde naam als de radio. Daar zal je de corporatieve westerse pers niets horen over zeggen (tenzij het misschien in Venezuela zou gebeuren). Dus ja, er is zeker een gedeelde verantwoordelijkheid. Volgende slachtpartij zou wel eens de media helemaal niet meer kunnen halen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 juni 2009 om 00:34.
Oud 13 juni 2009, 09:56   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Dt is toch normaal. De Amerikanen zijn er ook bij.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 09:59   #19
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jones Bekijk bericht

Op Amerika Bashen is natuurlijk veel makelijker
Ik lees geen degelijke antwoorden op deze post. Zijn er hier geen China-bashers dan? Ik vermoed dat er stilte zal volgen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 14:27   #20
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik lees geen degelijke antwoorden op deze post. Zijn er hier geen China-bashers dan? Ik vermoed dat er stilte zal volgen.
Dat lijkt me iets voor een andere draad. China is voor zover ik weet niet betrokken bij het conflict in Peru. Daar gaat het over amerikaanse en Europese corporaties. Moest China iets gelijkaardigs aan de hand hebben in Afrika, dan denk ik dat de westerse pers het niet zou nalaten China daarvoor met de vinger te wijzen. Wie in de westerse pers heeft het echter over de betrokken corporaties in Peru?...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be