Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juni 2009, 14:33   #1
dominatrix
Minister-President
 
dominatrix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
Standaard Opel Antwerpen gaat dicht.

De Opel-fabriek in Antwerpen gaat de deuren sluiten. Over de sluiting doen al langer geruchten de ronde, maar ze wordt voor het eerst officieel hard gemaakt in een document van het Duitse federale ministerie van Economie, meldt het weekblad Trends.

"Antwerpen en Luton sluiten"
"Er zijn enkel fabriekssluitingen voorzien in Luton en Antwerpen". Dat staat in een document dat op woensdag 27 mei werd voorgelegd aan de leden van de Duitse federale parlementaire commissie van economie. Het was een geheime zitting van de parlementaire commissie.

11.600 ontslagen gepland
Op die woensdag 27 mei werden de plannen van de diverse investeerders in Opel bekeken. De commissieleden kregen in een document een stand van zaken. Op dat moment waren nog drie kandidaten in de running: Fiat, Magna en Ripplewood. De plannen van de drie kandidaten worden in het rapport verduidelijkt. Het plan van Magna voorziet volgens dat verslag de sluiting van Antwerpen en Luton. Het ging gepaard met 9.600 ontslagen in Europa. Volgens de Duitse krant Die Welt zou Magna 11.600 ontslagen plannen. Ook Ripplewood wou Antwerpen niet. De fabriek zou worden gesloten of verkocht.

"Weten niks over sluiting"
"We weten dat er overcapaciteit is, maar er zijn ook plannen om die capaciteit eerlijk te verdelen", zegt Luc Van Grisven van het ACV bij Opel Antwerpen. "De komende weken moet duidelijk worden in hoeverre de investeerder mee in dat plan wil stappen." Van Grisven zegt nog dat ze "niet in kennis zijn gesteld" over berichten dat overnemer Magna de vestiging in Antwerpen zou willen sluiten.

Werkbezoek Magna
Vrijdag brengt een delegatie van Magna een kort werkbezoek aan de Antwerpse Opel-fabriek. "Ze doen dat in het kader van een Europese ronde langsheen alle assemblagevestigingen van General Motors", zegt Van Grisven nog. "We zullen de directie zeker interpelleren, zodat we Magna hierover vragen kunnen stellen." Maandag staat er dan overleg op het programma tussen Magna en de Vlaamse regering. Er werken bij General Motors in Antwerpen ongeveer 2.600 mensen, van wie 385 bedienden. (belga/vsv)
11/06/09 14u49



De melktandjes van Peeters die al smekend op zijn knieën richting Europa moest trekken om toch maar iets te kunnen in brengen tegen de 'eigen volk eerst' retoriek van Duitsland bleken een maat voor niets... maar goed dat dit net na de verkiezingen uitkomt niet?
__________________
www.vlaamsbelang.org
dominatrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 15:10   #2
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
[i]


De melktandjes van Peeters die al smekend op zijn knieën richting Europa moest trekken om toch maar iets te kunnen in brengen tegen de 'eigen volk eerst' retoriek van Duitsland bleken een maat voor niets... maar goed dat dit net na de verkiezingen uitkomt niet?
Wat zou Peeters hieraan kunnen gedaan hebben? Een paar miljarden belastingsgeld hebben ingepompt?
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 15:11   #3
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Wat zou Peeters hieraan kunnen gedaan hebben? Een paar miljarden belastingsgeld hebben ingepompt?
Niks. Maar hij liet het voor de verkiezingen wel anders uitschijnen.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 15:12   #4
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Wat zou Peeters hieraan kunnen gedaan hebben? Een paar miljarden belastingsgeld hebben ingepompt?
Spijtig hé, geen vakanties naar amerika of canada in de toekomst.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 15:17   #5
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Back to reality. Staatshervorming, begroting, OPEL. Allemaal zaken die in de campagne niet aan bod kwamen en opeens bovenaan de agenda staan.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 17:04   #6
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Back to reality. Staatshervorming, begroting, OPEL. Allemaal zaken die in de campagne niet aan bod kwamen en opeens bovenaan de agenda staan.
Omdat U alleen de vlaamze zaak ziet, wat dat ook mag betekenen........
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 17:23   #7
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

In ruil voor alle gegeven staats- en gewesthulp zouden ze misschien gewoon alles kunnen confisceren en van de fabriekssite een centrum maken voor milieubewuste ontwikkelingen.
Onder VHS werden dergelijke projecten steevast weggeveegd als oninteressant!!!

We staan qua ontwikkeling van dergelijke projecten serieus op achterstand, niettegenstaande de knowhow en de animo wel aanwezig waren/zijn.

Laat het gewest daar geld in pompen ipv de auto-industrie te willen verder helpen.

Laat het Vlaams gewest nu eens Vlaamse projecten steunen , zodat het al dan niet voortbestaan later ook enkel en alleen van Vlaanderen afhangt!!

Europees???? jaja, als alles goed gaat en voor de rest is het ieder land voor zich!!!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 17:51   #8
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Wat zou Peeters hieraan kunnen gedaan hebben? Een paar miljarden belastingsgeld hebben ingepompt?
waarom niet ronduit gaan voor de VLAAMSE AUTO?

Het Nieuwsblad toonde aan:
- de know how is er

- de techniek en fabrieken zijn er

- als de Vlaamse Regering wil, is het geld er
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 18:00   #9
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.378
Standaard

Is dat allemaal niet wat voorbarig op dit moment ? Misschien nog wat afwachten.
Er is ook een belangrijk deel van Russische aandeelhouders in deze deal dacht ik, en de Russen hebben nogal wat belangen in de haven van Antwerpen ook, enfin vroeger toch, misschien is dat nu veranderd.
Ze zijn met velen om hierover te beslissen. De Vlaamse regering heeft hier vermoedelijk een heel minoritaire rol.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 19:40   #10
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Wat zou Peeters hieraan kunnen gedaan hebben? Een paar miljarden belastingsgeld hebben ingepompt?
Ik heb het al eerder gezegd, en ik herhaal het : zo nu en dan slagen de Vlamingen er in van mij om hun ontstellende naïviteit in de hoogst mogelijke mate te verbazen.

Niet enkel was er de verkiezingsuitslag van vorige zondag, waarbij diegenen die inmiddels ruimschoots bewezen hebben dat ze het NIET kunnen, nog maar eens volop carte blanche krijgen om hun gebricoleer verder te zetten, wat het ook moge kosten.

En nu bijvoorbeeld duidelijk is dat Opel Antwerpen zal sluiten, zijn er nog mensen die geloven in de goede trouw van Peeters en zijn mannetjes.

Denkt u nu werkelijk dat Peeters en de CD&V (en OpenVLD, overigens) één en ander niet wisten van vòòr de verkiezingen ? Kom kom…..

Ik zeg u : gans de show die Peeters als redder is gaan opvoeren in verband met Opel, had slechts één doel : van de deciders verkrijgen dat ze het slechte nieuws pas na 7 juni zouden bekendmaken. That’s all.

Bon, nu zou je denken dat de Vlamingen uiteindelijk snappen dat de werknemers van Opel Antwerpen dik bij de bok gezet zijn en aan den lijven zullen ondervinden wat een vuile tsjevenstreek is, maar neen dus : Peeters is een goeie, en hij kan er niets aan doen, die jongen.

Ongelooflijk…..
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 19:46   #11
fransV
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 juni 2007
Berichten: 1.025
Standaard kleur

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
waarom niet ronduit gaan voor de VLAAMSE AUTO?

Het Nieuwsblad toonde aan:
- de know how is er

- de techniek en fabrieken zijn er

- als de Vlaamse Regering wil, is het geld er
zo ne gele met zwart dak
fransV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 19:50   #12
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Hallebarde: blijft natuurlijk het feit dat Peeters moeilijk Opel kon redden.
Tenzij we dringend de belastingen kunnen verlagen tot een aanvaardbaar niveau.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 19:55   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Back to reality. Staatshervorming, begroting, OPEL. Allemaal zaken die in de campagne niet aan bod kwamen en opeens bovenaan de agenda staan.
Omdat het alledrie zeer fundamentele kwesties zijn die het systeem onder druk zetten.
Uiteraard komen die in de campagne niet aan bod...
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 20:05   #14
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 29.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Hallebarde: blijft natuurlijk het feit dat Peeters moeilijk Opel kon redden.
Tenzij we dringend de belastingen kunnen verlagen tot een aanvaardbaar niveau.
Nee hoor, maar Peeters kan nog wel even een "sociaal rondje" maken. Dus er komen weer heel wat brugpensioeners bij van in de veertig.
De rekening volgt later pas....
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 20:07   #15
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

We mogen niet dezelfde fout maken als de Walen met hun staalindustrie.

Indien de auto-assemblage geen toekomst meer heeft, moeten we deze op tijd en stond sluiten. En geen honderde miljoenen of miljarden in pompen om ze dan later toch te moeten sluiten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 20:07   #16
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransV Bekijk bericht
zo ne gele met zwart dak
al zijn ze groen met lila stippen, blijkbaar durft geen enkele politicus het aan om voor deze piste te kiezen, of op zijn minst de haalbaarheid ervan te laten bestuderen!
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 20:51   #17
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik heb het al eerder gezegd, en ik herhaal het : zo nu en dan slagen de Vlamingen er in van mij om hun ontstellende naïviteit in de hoogst mogelijke mate te verbazen.Niet enkel was er de verkiezingsuitslag van vorige zondag, waarbij diegenen die inmiddels ruimschoots bewezen hebben dat ze het NIET kunnen, nog maar eens volop carte blanche krijgen om hun gebricoleer verder te zetten, wat het ook moge kosten.

En nu bijvoorbeeld duidelijk is dat Opel Antwerpen zal sluiten, zijn er nog mensen die geloven in de goede trouw van Peeters en zijn mannetjes.

Denkt u nu werkelijk dat Peeters en de CD&V (en OpenVLD, overigens) één en ander niet wisten van vòòr de verkiezingen ? Kom kom…..

Ik zeg u : gans de show die Peeters als redder is gaan opvoeren in verband met Opel, had slechts één doel : van de deciders verkrijgen dat ze het slechte nieuws pas na 7 juni zouden bekendmaken. That’s all.

Bon, nu zou je denken dat de Vlamingen uiteindelijk snappen dat de werknemers van Opel Antwerpen dik bij de bok gezet zijn en aan den lijven zullen ondervinden wat een vuile tsjevenstreek is, maar neen dus : Peeters is een goeie, en hij kan er niets aan doen, die jongen.

Ongelooflijk…..
Dat klopt Hallebarde,en dat getuigd niet van naïviteit maar gewoon van lafheid.....

Ieder land én bedrijf past in tijden van crisis hetzelfde motto steeds weer toe,eigen volk eerst.....

Alléén in belgië is zulks strafbaar als zijnde racisme....

Sabena, renault vilvoorde en nu opel antwerpen ,telkens wéér weten de desbetreffende politici dit al wéken op voorhand...

En telkens wéér trappen de mensen hier er in....

Maar wat wilt U dan dat wij doen,een revolutieke ontkenenen,of ons maar verder laten uitmelken door het bedrijfswezen en de staat...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 20:52   #18
Abraxas
Lokaal Raadslid
 
Abraxas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2009
Locatie: Waasland
Berichten: 331
Standaard

Er is overproductie dus uiteindelijk zal je toch enkele fabrieken moeten sluiten.
Ik zou zeggen: Als ze willen sluiten, laat ze en begin met iets nieuws.
Abraxas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 20:58   #19
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Hallebarde: blijft natuurlijk het feit dat Peeters moeilijk Opel kon redden.
Tenzij we dringend de belastingen kunnen verlagen tot een aanvaardbaar niveau.
Dixit Peeters zelf, stoer en vòòr de verkiezingen : "We gaan er ALLES aan doen om Opel Antwerpen te redden".

Kunt ons eens een beknopt overzicht geven van WAT hij precies aan nuttigs gedaan heeft ?

Dank bij voorbaat.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2009, 21:01   #20
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.663
Standaard

Toen Vlaams Minister president Peeters en enkele ministers enkele maanden geleden van hot naar her reisden om met GM-kopstukken te kunnen spreken was de ineenstorting (met bijgevolg prompte sluiting-) van het ganse GM-concern schijnbaar imminent.Vandaar dat de politici (ook Duitsers en Spanjaarden.... ) hun intenties aan de direkties kenbaar maakten om prompt kortetermijn hulp te bieden (en aldus de ongeregelde ineenstorting te vermijden)

Ik denk niet dat Opel uiteindelijk Vlaams geld heeft opgenomen....

Dit is geheel begrijpelijk.....uiteindelijk kan de overcapaciteit in de automobielsektor niet uit het oog verloren worden.We zijn weer een paar maanden verder en het is nu steeds duidelijker dat de Magna-groep niet geinteresseerd is in de schroevendraaierfabrieken in Groot-Brittanie en Belgie...

Productie-efficiency is geen unieke "Vlaamse" eigenschap,het is een algemeen verspreide industriele wetenschap...

Een zeer ernstig probleem is dat de auto's die in Antwerpen gemaakt worden eigenlijk niet meer zo populair zijn,zowel hier als elders...Je ziet van hier dat de andere fabrieken hun "goudstukjes" naar Antwerpen zullen verschuiven.

Wat er ook van zij,er zullen nu "ordentelijke" sluitingen volgen binnen GM Europe.....hopelijk lijden de toeleveranciers niet te erg

Laatst gewijzigd door kelt : 11 juni 2009 om 21:05.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be