![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Welke Mis verkiest u als Katholiek? | |||
De Latijnse Mis |
![]() ![]() ![]() |
15 | 51,72% |
De "Novus Ordo" eucharistieviering in de volkstaal |
![]() ![]() ![]() |
14 | 48,28% |
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() En waarom?
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() De allereerste, die waarin ze voor leeuwen moesten lopen, om hun one-way ticket to paradise mee te verdienen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jezus sprak geen Latijn.
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Ik ben dan wel in het geheel niet gelovig maar indien ik moest kiezen zou ik voor de mis in het Latijn gaan, gewoon omdat ik Latijn een mooi klinkende taal vind.
De inhoud van wat de uitvoerend artiest, ook wel priester genaamd, verder te berde brengt, zal me een zorg zijn. Ik moet de katholieken nageven dat zij qua entertainment om hun boodschap te verspreiden het toch stukken beter doen dan die oersaaie protestanten. Ook de oosters-orthodoxen leveren een niet onaardige mystieke show af overigens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aramees trekt in de verste verte niet op Latijn, dat is een feit.
Wellicht een beetje Grieks en Hebreeuws ook.
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een gewone zondagse mis hoort in de volkstaal te zijn.
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Die paar bommakes die nog naar de mis gaan hebben geen baat bij latijn als voertaal in de kerk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik denk dat hij nooit geleefd heeft, maar veel passages in de Griekse evangeliën worden pas na terugvertaling in het Aramees duidelijk. Dan wordt ook een onderliggende mystieke "handleiding" duidelijk, die wellicht door de gnostici is gebruikt. Een boek dat dit gedeeltelijk behandelt, prachtig voor wie bereid is aan rare gedachten te wennen: Jésus parlait araméen van Eric Edelmann.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() zoals Lombas zegt, Jezus sprak geen Latijn. Het is puur omdat de Romeinen de godsdienst hebben opgepikt en er een staatsgodsdienst van gemaakt hebben, dat de latijnse taal de taal van de Kerk is geworden. Maar het heeft nul de botten te maken met de oorspronkelijke boodschap van jezus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() De mis? Is dat niet iets waarnaar enkel oude vrouwtjes naartoe gaan op zondagvoormiddag, terwijl normale mensen slapen?
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]()
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 18 juni 2009 om 11:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
als moslim heb ik eigenlijk niet veel recht om me te moeien met de interne keuken van mijn katholieke zusters en broeders. toch wil ik kort mijn mening geven. de kern van een gebedsdienst is het gezamenlijke gebed. gelovigen komen samen om als gemeenschap god te herdenken en te bidden. volgens mij hebben de deelnemers aan vaticanum ii hier een fout gemaakt. zij concentreerden zich op de vorm (latijn of volkstaal, priester met de rug of met het gezicht naar de congregatie...) en niet op de inhoud. als gevolg daarvan ontstonden er beat-missen, rock-missen en onlangs ook techno-missen. deze focus op de (modernisering van de) vorm heeft echter de leegloop van de kerken hier in het westen niet kunnen tegengaan. ik bid dat katholieke priesters en hun medewerkers in de parochies nog beter leren luisteren naar de spirituele vragen en verzuchtingen van hun parochianen. alleen als ze de vragen van de gelovigen door en door kennen, kunnen ze in de mis ook antwoorden proberen te geven waar die gelovigen iets mee zijn. een mis die echt een antwoord is op de verzuchtingen van de gelovigen, kan evengoed gregoriaans als techno zijn. als ik toch een keuze moet maken, dan zou ik zeker wat het zingen van de psalmen en hymnes betreft een voorkeur aan het gregoriaans geven. de bijna hypnotische en extatische rust die uitgaat van die muziek, wordt in de meeste hedendaagse pop-missen niet overtroffen, niet eens benaderd. ik wil hier ook wat sluikreclame plaatsen voor de gemeenschap van taizé en hun hele eigen oecumenische gebedsdiensten. sinds jaren ga ik daar jaarlijks naartoe om mijn spirituele batterijen op te laden. ook hier ten lande zijn op verschillende plaatsen regelmatig gebedsdiensten in de stijl van taizé. ik bid god dat hij ons allen helpt om van de broeders van taizé te leren hoe we onze onderlinge verschillen opzij kunnen zetten en samen bidden, danken en loven. vrede, redwasp