Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2010, 17:19   #1
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard Rijen of glijen?

Duizenden gewonden door gladheid AMSTERDAM -
In de periode van 16 december tot 15 januari hebben 17.000 mensen zich gemeld bij de eerste hulp van een ziekenhuis omdat zij door gladheid ten val waren gekomen. Bij 16 procent was het letsel zo ernstig dat ziekenhuisopname noodzakelijk was. De totale directe medische kosten van deze glijpartijen zijn 38 miljoen euro.


Veel pijnlijke valpartijen door de sneeuwellende van de afgelopen maanden. Dat meldde Consument en Veiligheid maandag. Gemiddeld komen vijfhonderd mensen per dag op de spoedeisende hulp terecht, nadat zij buiten zijn uitgegleden. Op dagen dat het extreem glad is door bevriezing of sneeuwval loopt dit op tot wel duizend slachtoffers per dag. Het zijn vrijwel allemaal voetgangers.

Het meest voorkomende letsel is botbreuk (69 procent). Vooral de polsen zijn kwetsbaar (29 procent). De helft van alle slachtoffers is 55 jaar of ouder.

Binnenwegen en voetpaden zijn het gevaarlijkst. Zij zorgen voor de meeste slachtoffers (67 procent). 13 procent ging onderuit in de tuin of rond de eigen woning.

Consument en Veiligheid vindt dat gemeenten meer moeten doen aan het ijs- en sneeuwvrij houden van de binnenwegen en voetpaden. „Gemeenten die zich laten weerhouden door de kosten, moeten beseffen dat alleen al de directe medische kosten in de tientallen miljoenen lopen. Daar komen dan nog de indirecte kosten bij, bijvoorbeeld van het arbeidsverzuim. Nog los van het leed dat het veroorzaakt”, lichtte een woordvoerder toe.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5...__.html?p=13,1

Zal in Vlaanders al niet veel beter zijn vrees ik.
Heb zelf vanmorge de gemeente nog gebed. Woon tegen over de Aldi, de straat was één ijsbaan. Kon bijna nie oversteken en dat voor een beetje grotere weg.
Wat zegt de madam aan telefoon: het zout is op, das voor de provinciale wegen en autostrades.
Ja maar die sneeuw wordt vanzelf weg gereden door veel verkeer en den Aldi lig nie aan de snelweg maar in een woonwijk.
Just hier in woonwijken is strooien belangrijk. Een oudje zal nie vallen op de grote weg maar voor de deur, in de woonwijk enz.
En maar belasting betalen. Ik peis da ik de belastingbrief ook ga bevriezen.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 17:22   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Het lijkt me meer een kwestie dat de Nederlandse overheid blijkbaar aan het besparen is op strooizout.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 17:45   #3
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Consument en Veiligheid vindt dat gemeenten meer moeten doen aan het ijs- en sneeuwvrij houden van de binnenwegen en voetpaden. „Gemeenten die zich laten weerhouden door de kosten, moeten beseffen dat alleen al de directe medische kosten in de tientallen miljoenen lopen. Daar komen dan nog de indirecte kosten bij, bijvoorbeeld van het arbeidsverzuim. Nog los van het leed dat het veroorzaakt”, lichtte een woordvoerder toe.
Wat kost er meer Henri, strooien of al die andere kosten? Weer verkeerde zuinigheid.
Zouden ze het Wallonie of Vlaandrs beter doen?
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!

Laatst gewijzigd door stropke : 1 februari 2010 om 17:46.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 20:39   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Bij te weinig strooizout denk ik altijd aan winterbanden...

In Nederland (Vlaanderen ook schat ik) zou maar 10% van de automobilisten over winterbanden beschikken, mss dat het na deze winter 15% is...

Natuurlijk verwachten die miljoenen andere automobilisten op hun glijdende zomersloffen -die de wegen nog sneller gladder maken- dat ook op bijna elke weg gestrooid wordt... het strooizout was al op begin januari:

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/tekort+strooizout
http://www.google.be/search?hl=de&rl...tryBE&aq=f&oq=

Gladde winterwegen heeft men nooit zelf in de hand, aangepaste banden wel.

Duitsland heeft nochtans een goed vb gegeven in 2006 ("winterbandenwet").

In D is strooizout zelfs verboden -zonder aanvraag-, naargelang waar en hoe: 3 vbn
http://www.hamburg.de/hamburg-nord/u...rstrassen.html
http://www.muenchen.de/Rathaus/bau/s...700/index.html
Citaat:
http://www.berlin.de/umwelt/aufgaben...taumittel.html
Verwendung von Auftaumitteln (Tausalz)

Nach dem Berliner Naturschutzgesetz ist die Verwendung von Streusalzen oder anderen Auftaumitteln auf Grundstücken verboten und stellt eine Ordnungswidrigkeit dar. Von diesem Verbot kann gemäß § 50 NatSchGBln auf Antrag eine Befreiung gewährt werden.

Das Verfahren zur Erteilung einer Befreiung setzt einen begründeten Antrag voraus. Antragsberechtigt ist jeder, dessen Rechte durch die Verbote beeinträchtigt sein können, so auch ein Nachbar, wenn ihn die Verbote betreffen.

Streusalz ist eine echte Gefahr für die Straßenbäume. Wer Gehwege von Eis und Schnee durch den Einsatz von Streusalz befreien möchte, nimmt in Kauf, unsere Bäume unwiderruflich krank zu machen. Das Salz reichert sich im Boden und anschließend in den Wurzeln der Bäume an, die Bäume werden nicht mehr ausreichend versorgt und sterben ab. Der Einsatz von Streusalz wird mit bis zu 10.000 Euro Bußgeld belegt.

Hintergrund des Verwendungsverbotes sind auch Aspekte des Bodenschutzes. Hier gilt es, Vorsorge gegen das Entstehen schädlicher Bodenveränderungen zu betreiben, die durch eine Nutzung auf dem Grundstück oder in dessen Einwirkungsbereich hervorgerufen werden können.

Auch aus Gründen des Gewässerschutzes stellt die Verwendung von Auftaumitteln ein Problem dar, weil sie über die in Berlin vorhandene Trennwasserkanalisation zu Gewässerbelastungen führt.
ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gladheidbestrijding
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 februari 2010 om 21:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 16:40   #5
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Van mij moeten ze helemaal niet zoveel strooien. Ik vraag me overigens af wat de gevolgen zijn voor het milieu van al dat zout dat massaal op de wegen wordt gekapt en vervolgens in waterlopen en grond terecht komt. Enkel op gevaarlijk punten zoals bruggen, afritten en grote hoofdwegen. Je kan overigens moeilijk verwachten dat ze op ieder weggetje gaan strooien. Nu hoor ik vaak dat automobilisten na ongeval hun verantwoordelijkheid trachten af te wentelen op de strooidiensten terwijl ze zelf eigelijk verantwoordelijk zijn doordat ze hun rijstijl niet onvoldoende aanpassen.

Op het voetpad voor uw deur ben je zelf verantwoordelijk. De burger kan dus ZELF ook meehelpen i.p.v. steeds naar de gemeente te wijzen.

Dus voor mijn part minder zout strooien, meer sneeuw ruimen en alternatieve methodes zoals zand en grind gebruiken waar mogelijk.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 3 februari 2010 om 16:41.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 07:26   #6
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het lijkt me meer een kwestie dat de Nederlandse overheid blijkbaar aan het besparen is op strooizout.
Geen nood:

Citaat:
Eurlings adviseert gemeenten en provincies om op alternatieven over te stappen als zand en grind. Er is nog zo'n 10.000 ton zout beschikbaar voor snelwegen, volgens Eurlings voldoende. Vanaf volgende week komen er nieuwe voorraden uit België en Turkije.
http://www.omroepgelderland.nl/web/N...de-snelweg.htm
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 07:28   #7
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Van mij moeten ze helemaal niet zoveel strooien. Ik vraag me overigens af wat de gevolgen zijn voor het milieu van al dat zout dat massaal op de wegen wordt gekapt en vervolgens in waterlopen en grond terecht komt. Enkel op gevaarlijk punten zoals bruggen, afritten en grote hoofdwegen. Je kan overigens moeilijk verwachten dat ze op ieder weggetje gaan strooien. Nu hoor ik vaak dat automobilisten na ongeval hun verantwoordelijkheid trachten af te wentelen op de strooidiensten terwijl ze zelf eigelijk verantwoordelijk zijn doordat ze hun rijstijl niet onvoldoende aanpassen.

Op het voetpad voor uw deur ben je zelf verantwoordelijk. De burger kan dus ZELF ook meehelpen i.p.v. steeds naar de gemeente te wijzen.

Dus voor mijn part minder zout strooien, meer sneeuw ruimen en alternatieve methodes zoals zand en grind gebruiken waar mogelijk.
Dat is ook mijn mening.
Maar sommigen vinden kankeren op de overheid leuker.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 13:31   #8
Johnny Blaze
Minister
 
Johnny Blaze's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bij te weinig strooizout denk ik altijd aan winterbanden...
Dit.
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 22:34   #9
delcom
Burgemeester
 
Geregistreerd: 22 juni 2007
Locatie: Zelzate
Berichten: 564
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bij te weinig strooizout denk ik altijd aan winterbanden...

In Nederland (Vlaanderen ook schat ik) zou maar 10% van de automobilisten over winterbanden beschikken, mss dat het na deze winter 15% is...

Natuurlijk verwachten die miljoenen andere automobilisten op hun glijdende zomersloffen -die de wegen nog sneller gladder maken- dat ook op bijna elke weg gestrooid wordt... het strooizout was al op begin januari:

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/tekort+strooizout
http://www.google.be/search?hl=de&rl...tryBE&aq=f&oq=

Gladde winterwegen heeft men nooit zelf in de hand, aangepaste banden wel.

Duitsland heeft nochtans een goed vb gegeven in 2006 ("winterbandenwet").

In D is strooizout zelfs verboden -zonder aanvraag-, naargelang waar en hoe: 3 vbn
http://www.hamburg.de/hamburg-nord/u...rstrassen.html
http://www.muenchen.de/Rathaus/bau/s...700/index.html


ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gladheidbestrijding
ik ga zeker de bekwaamheid van winterbanden niet in vraag stellen maar zoals je bij andere van mijn quotes reeds kon lezen doe ik enorm veel kilometers met de wagen en de bestelwagen. ik geef eerlijk toe dat ik nog nooit winterbanden heb laten plaatsen, ik heb ook nog nooit een ongeluk gehad terwijl ik op de vele gladde dagen ook de nodige (lees vele) kilometers afleg.
Het belangrijkste om slippen met de wagen te vermijden is aangepaste snelheid, je komt wel later of te laat toe daar waar je moet zijn maar je geraakt er tenminste.
die winterbanden lijken mij eerder geldklopperij die voor mij nergens voor nodig is (en dit zonder hun bekwaamheid in vraag te stellen).
__________________
If you think you can beat me,try it,
don't cry when you fail
delcom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 00:37   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
ik ga zeker de bekwaamheid van winterbanden niet in vraag stellen maar zoals je bij andere van mijn quotes reeds kon lezen doe ik enorm veel kilometers met de wagen en de bestelwagen. ik geef eerlijk toe dat ik nog nooit winterbanden heb laten plaatsen, ik heb ook nog nooit een ongeluk gehad terwijl ik op de vele gladde dagen ook de nodige (lees vele) kilometers afleg.
Het belangrijkste om slippen met de wagen te vermijden is aangepaste snelheid, je komt wel later of te laat toe daar waar je moet zijn maar je geraakt er tenminste.
die winterbanden lijken mij eerder geldklopperij die voor mij nergens voor nodig is (en dit zonder hun bekwaamheid in vraag te stellen).
Hmm..winterbanden zijn veel zachter bij koude temperaturen.
Ze zijn wel degelijk beter.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 03:02   #11
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Op het voetpad voor uw deur ben je zelf verantwoordelijk. De burger kan dus ZELF ook meehelpen i.p.v. steeds naar de gemeente te wijzen.
Inderdaad, als er iemand valt op het stuk voetpad voor je deur en je hebt niet gestrooid of geruimd (en er zijn onafhankelijke getuigen van) dan kan die persoon je aanklagen voor 'nalatigheid' en de medische kosten aan je doorrekenen. Als een gemeente of andere overheid echter weigert ergens stooizout te leggen of het niet meer beschikbaar is en je doet daardoor een auto-ongeval, wie is er dan verantwoordelijk? Dan moet je niet gaan klagen bij de instanties, want dan ben je zogezegd zelf in fout. Van een onrechtvaardigheid gesproken ! De overheid moet instaan voor de veiligheid van haar burgers, maar als ze dit nalaat, kan ze hier niet ter verantwoording worden geroepen. Zou de argumentatie werken moest er iemand voor mijn deur vallen dat ik zou zeggen dat mijn zout op is of ik niet in de mogelijkheid was om te ruimen? We schrijven hier weer eens met dubbel krijt.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 12:03   #12
Johnny Blaze
Minister
 
Johnny Blaze's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
ik ga zeker de bekwaamheid van winterbanden niet in vraag stellen maar zoals je bij andere van mijn quotes reeds kon lezen doe ik enorm veel kilometers met de wagen en de bestelwagen. ik geef eerlijk toe dat ik nog nooit winterbanden heb laten plaatsen, ik heb ook nog nooit een ongeluk gehad terwijl ik op de vele gladde dagen ook de nodige (lees vele) kilometers afleg.
Het belangrijkste om slippen met de wagen te vermijden is aangepaste snelheid, je komt wel later of te laat toe daar waar je moet zijn maar je geraakt er tenminste.
die winterbanden lijken mij eerder geldklopperij die voor mij nergens voor nodig is (en dit zonder hun bekwaamheid in vraag te stellen).
Het is een éénmalige investering. Daarna wissel je gewoon af met je zomerbanden en slijt je ze allebei maar half (in een ideaal scenario). Voor mij is het zelfs goedkoper op een jaar als je de prijs van mijn zomersloffen bekijkt (235/35/19 voor en 265/30/19 achter, vergeleken met 205/65/16 winterbanden rondom)

edit: trouwens naar effectiviteit toe, mooi voorbeeldje, voor mij was het echt een verschil tussen letterlijk niet wegraken van een parking zonder geduwd te worden en chill gewoon wegrijden alsof er niets aan de hand is. Op zomerbanden kon ik nog niet eens fatsoenlijk een rond punt pakken zonder uit te breken, terwijl ik op winterbanden laatst nog op mijn gemak berg op een taffelende SUV inhaalde

Laatst gewijzigd door Johnny Blaze : 9 februari 2010 om 12:09.
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 12:24   #13
delcom
Burgemeester
 
Geregistreerd: 22 juni 2007
Locatie: Zelzate
Berichten: 564
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
Het is een éénmalige investering. Daarna wissel je gewoon af met je zomerbanden en slijt je ze allebei maar half (in een ideaal scenario). Voor mij is het zelfs goedkoper op een jaar als je de prijs van mijn zomersloffen bekijkt (235/35/19 voor en 265/30/19 achter, vergeleken met 205/65/16 winterbanden rondom)

edit: trouwens naar effectiviteit toe, mooi voorbeeldje, voor mij was het echt een verschil tussen letterlijk niet wegraken van een parking zonder geduwd te worden en chill gewoon wegrijden alsof er niets aan de hand is. Op zomerbanden kon ik nog niet eens fatsoenlijk een rond punt pakken zonder uit te breken, terwijl ik op winterbanden laatst nog op mijn gemak berg op een taffelende SUV inhaalde
Zoals ik reeds zei twijfel ik er niet aan dat ze ten opzichte van zomerbanden efficienter zijn bij koude temperaturen doch zou ik het geldklopperij vinden als dit verplicht zou worden.
ik rijd continu met regenbanden op al mijn voertuigen en heb nog nooit en ongeluk gehad.
ik heb uiteraard ook wel eens geschoven doch kan je dit perfect gecontroleerd doen en er zo zelfs uw voordeel uit halen.
de meeste kilometers doe ik met mijn bestelwagens die een continu gewicht van minstens 3200 kg heeft (zonder mijn aanhangwagen gerekend), een groter risico op schuiven wegens de belasting doch zoals reeds vermeld, nog steeds ongevalvrij.

ik wou dus enkel pleiten dat een verplichting geldklopperij zou zijn, ik wou zeker niet stellen dat het geen verschil maakt.
__________________
If you think you can beat me,try it,
don't cry when you fail

Laatst gewijzigd door delcom : 10 februari 2010 om 12:25.
delcom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 12:34   #14
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Ik vind het altijd raar dat men in België zo goed als stilstaat als er sneeuw ligt.
Als je op wintervakantie gaat, neem je wel je voorzorgen, maar in eigen land niet??

Ik verwijt vooral de internationale truckers die het vertikken om kettingen mee te hebben en dan maar onze wegen blokkeren . Bovendien zijn ze dan nog kwaad dat ze niet direct worden geholpen . Op veel wegen (tweevaksbanen) mogen ze zelfs niet voorbijsteken en in ieder geval mogen ze nog bredere wegen nooit op het meest linkse vak rijden, maar toch blokkeren ze ALLE rijstroken en kunnen personenwagens ook niet meer verder!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 16:14   #15
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik vind het altijd raar dat men in België zo goed als stilstaat als er sneeuw ligt.
Als je op wintervakantie gaat, neem je wel je voorzorgen, maar in eigen land niet??

Ik verwijt vooral de internationale truckers die het vertikken om kettingen mee te hebben en dan maar onze wegen blokkeren . Bovendien zijn ze dan nog kwaad dat ze niet direct worden geholpen . Op veel wegen (tweevaksbanen) mogen ze zelfs niet voorbijsteken en in ieder geval mogen ze nog bredere wegen nooit op het meest linkse vak rijden, maar toch blokkeren ze ALLE rijstroken en kunnen personenwagens ook niet meer verder!!
Iedereen heeft zo’n beetje zijn eigen verklaring. Het ligt aan de strooidiensten, het ligt aan automobilisten die geen winterbanden hebben, het ligt aan de weerman, het ligt aan de verkeersremmers…
Zou het niet iets fundamenteler zijn zoals het feit dat Vlaanderen overbevolkt is en dat mede daardoor de wegen gewoon oververzadigd zijn. Het minste dat er dan gebeurt resulteert meteen in een hoop ellende.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 16:17   #16
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

in't stad gaat alles vlot, al de rest is parking.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 16:32   #17
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Iedereen heeft zo’n beetje zijn eigen verklaring. Het ligt aan de strooidiensten, het ligt aan automobilisten die geen winterbanden hebben, het ligt aan de weerman, het ligt aan de verkeersremmers…
Zou het niet iets fundamenteler zijn zoals het feit dat Vlaanderen overbevolkt is en dat mede daardoor de wegen gewoon oververzadigd zijn. Het minste dat er dan gebeurt resulteert meteen in een hoop ellende.
Het zou ook kunnen liggen aan de wegkwaliteit en slecht verwaarloosd onderhoud ervan. Debat nu aant kijke op VRT1.
Belziek staat beroemd om zijn wegkwaliteit.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 17:04   #18
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Terwijl veel chauffeurs knikkebolden
werd her en der fameus gescholden.
Tot baat van de spits
en Mia Crevits
brengt Gamma de sneeuwschop nu in solden.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 20:03   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
ik wou dus enkel pleiten dat een verplichting geldklopperij zou zijn.
En waarom is het geldklopperij ?
Je hebt geen enkel argument aangebracht, integendeel uit jouw tekst lees ik dat je tijd=geld verspilt, en dat je ook jezelf en anderen onnodig in gevaar brengt, ook al rij je met aangepaste snelheid.

Ik rij met winterbanden ook met aangepaste snelheid, dus eigenlijk irrelevant.

Daarbij heb je eerlijk toegegeven dat je er nog nooit hebt laten plaatsen, en dat je er hopen tijd mee verliest, wie betaalt die tijd ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom
ik ga zeker de bekwaamheid van winterbanden niet in vraag stellen maar zoals je bij andere van mijn quotes reeds kon lezen doe ik enorm veel kilometers met de wagen en de bestelwagen. ik geef eerlijk toe dat ik nog nooit winterbanden heb laten plaatsen, ik heb ook nog nooit een ongeluk gehad terwijl ik op de vele gladde dagen ook de nodige (lees vele) kilometers afleg.
Het belangrijkste om slippen met de wagen te vermijden is aangepaste snelheid, je komt wel later of te laat toe
Het is en blijft een eenmalige investering voor de verkeersveiligheid, een betere bestaat er niet, en door het veiligheids- en tijd-gewin wint men er veel geld mee.

Men is ook niet alleen op de baan vergeet dat niet, ik kan hier een rij aframmelen waarom voertuigen met zomerbanden andere weggebruikers onnodig in gevaar brengen of hinderen, maar die ken je ook wel.

Citaat:
ik rijd continu met regenbanden op al mijn voertuigen en heb nog nooit en ongeluk gehad.
Mss nog een vraag waarom rij je met regenbanden in de zomer en niet met profielloze banden ? ; als het regent kun je toch ook je snelheid aanpassen...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2010 om 20:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2010, 20:10   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Iedereen heeft zo’n beetje zijn eigen verklaring. Het ligt aan de strooidiensten, het ligt aan automobilisten die geen winterbanden hebben, het ligt aan de weerman, het ligt aan de verkeersremmers…
Gladde wegen ligt enkel aan het wegdek en aan je banden: wat kunt ge doen ?
Maar zolang de overgrote meerderheid "te lui, of... " is om met winterbanden te rijden gaan ze de anderen natuurlijk hinderen, ze slippen meer= maken de sneeuw sneller glad, ze rijden enkel achter de camions = de inhaalvakken worden niet voldoende vrijgereden, enz...

Voordelen winterband op sneeuw, ijzel:
Tractie = ~ 4 maal beter
Zijdelingse grip = ~ 2 maal beter
Remmen = x maal beter
enz...
Een gemiddelde winterband is op elk ander soort wegdek (droog, nat) beter als een gemiddelde zomerband, als de temperatuur lager is als 5°C. Hoe lager hoe meer het verschil.
M.a.w. quasi de ganse winter, daarvoor hoeft het niet eens te sneeuwen of te ijzelen.

Citaat:
Zou het niet iets fundamenteler zijn zoals het feit dat Vlaanderen overbevolkt is en dat mede daardoor de wegen gewoon oververzadigd zijn. Het minste dat er dan gebeurt resulteert meteen in een hoop ellende.
Vlaanderen overbevolkt met 456 inw/km² ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Rijnland-Westfalen 529 inw/km²

Toen in Be alles stil stond, is mijn vrouw naar D gereden midden door het Roergebied, 200 km snelweg en nog 50 km gewone weg: totaal 250 km : rijtijd 3 uur.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2010 om 20:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be