![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat doet u zoal om uw ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken?
Dit topic kan zowel gaan over technische zaken als over het aanpassen van uw doen en handelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() Isoleren, groen dak aanleggen, zonnepanelen plaatsen, spaarlampen gebruiken, apparaten nooit in stand-by zetten, glazen flessen kopen, met de fiets gaan voor korte afstanden, de tram nemen.
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Een heel eenvoudig en goedkoop systeem (ongeveer 20 euro) om in de zomer warm douchewater mee te maken is beschreven in deze thread.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=51327 Enigszins primitief, maar het werkt wel en je hebt het weinige dat je investeert zo terugverdiend. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Niet op vakantie gaan.
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Woning E40 EPC score. (Bijna) alle verlichting LED of TL.
En dat is alles.
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Het zijn niet zozeer de éénmalige dingen die een grote impact hebben, wel de dagdagelijkse, repititieve zaken zoals vb met de auto naar het werk rijden.
De kunst is door nauwelijks aan comfort in te boeten toch een beduidend lagere ecologische voetafdruk te realiseren. Uw huis isoleren is er een perfect voorbeeld van. Een slecht geïsoleerd huis kan je even warm stoken als een goed geïsoleerd huis, alleen heb je daarvoor veel meer brandstof nodig ( en zorgt tevens voor een hoop extra vervuiling). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een keertje naar zuidelijk strand, een keertje naar een ski-oord, en 1 keer per 2 jaar een langere reis erbij. Geen eco-voetafdruk? Niet herhalend?
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 17 januari 2010 om 21:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder moet je er ook van uitgaan dat de te isoleren ruimte gedurende het hele stookseizoen verwarmd wordt. Als dat niet het geval is (bijvoorbeeld voor een zolder of zolderkamer), zal ook dan de besparing alweer minder zijn. Het is immers onmogelijk om te besparen op warmte die er niet is. Heeft men een ongebruikte zolder boven een ongebruikte verdieping, dan is het evident dat dakisolatie veel minder opbrengt dan bij isolatie van een verwarmde zolderruimte Echter er zijn nog twee zaken waar men meestal geen rekening mee aan het houden is. 1 dat is dat wat geïsoleerd is ook moet geventileerd worden ! minstens 1 kwartier per uur zelfs (wat men doorgaans nooit doet natuurlijk en in een zeer ongezonde woning leeft om den duur) 2 wat niet buiten kan kan ook niet binnen. Dus als de warmte niet buiten kan, dan kan de warmte ook niet binnen !
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uitzonderlijk doe ik eens een kookwas maar meestal op 60°C (moet wegens allergie, vroeger wastte ik op lagere temperaturen...). Ik ben één van die mensen die nog een wasdraad hebben. Er hangt een spaardouchekop om het waterverbruik te beperken. Thermostatische kranen op de radiatoren, en uiteraard wordt er enkel verwarmd wanneer ik thuis en wakker ben. Zelfs bij deze temperaturen staat er geen verwarming op in de slaapkamer (winterdons) of de badkamer. Ik heb ook bewust extra dikke gordijnen om de kou zoveel mogelijk buiten te houden in de winter. Ik gebruik zoveel mogelijk de fiets, en ga een bakfiets kopen om nog vaker de auto te kunnen laten staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() gsm opladen in de trein, douchen in de fitness, ...
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 17 januari 2010 om 23:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Trachten niet te vergeten het licht uit te doen 's nachts en als we weg gaan overdag. De TV+computers uitschakelen of ten minste in stand-by zetten als we naar 't werk gaan (geeft ook minder geluidsoverlast trouwens). Geen mop, vroeger lieten we dat meestal uit verwaarlozing aan, sinds ik spaarlampen had geinstalleerd, omdat die zo weinig verbruiken dat je voor 2 uur vroeger normaal verbruik, nu de lamp eigenlijk 24 uur op 24 kon laten branden.
Enfin, het valt soms nog voor, maar minder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor sommige mensen zijn sommige zaken namelijk gewoon de manier waarop ze als kind hebben leren leven. Voor andere zijn ze het gevolg van de plaats waar ze wonen. Sommige zaken lijken dan weer milieuvriendelijk terwijl ze meer milieubelastend zijn dan oude gebruiken. Om je een voorbeeld te geven, hier zijn er mensen die de belbus gebruiken voor hun transporten omdat ze denken dat het zo milieuvriendelijker is om te gaan winkelen dan met de eigen auto. Terwijl die belbus dus enkel voor hen die verplaatsing doet, met een zwaardere motor en 2X meer km moet afleggen dan zij met hun auto zouden doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En vakantie is wel degelijk een repetitieve zaak die een zéér grote carbon-footprint heeft ! Kijk eens naar de overvolle autowegen bij de jaarlijkse vakantieuittochten (die tijdens de vakantiemaanden minstens 3 keer voorkomen...), de menige charter-vluchten aan het begin en einde van alle vakantieperiodes, de stomende en CO2-uitstotende file van het binnenland naar de kust bij het minste geringste zonnetje...
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sorteren van afval
Gebruiken van spaarlampen WC's op regenwater Elektrische toestellen met het beste label Zeer goed geisoleerd huis Soit, dingen waar je nul moeite moet voor doen, maar die u wel op lange termijn financieel voordeel brengen. Voor de rest kijk ik er amper naar, vooral het wagengebruik bij ons is schandalig. Naar de zee rijden omdat we zin hebben in garnaalkroketjes is geen uitzondering (120 km heen en terug). Misschien wordt het toch eens tijd dat we daar iets aan doen, maar dan bedenk ik me altijd weer waarom ik dat zou doen aangezien die hype me eigenlijk compleet gestolen kan worden. Laatst gewijzigd door fox : 18 januari 2010 om 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En ook ik wil de wereld zien nu het nog kan. Als de olie op is en er is geen goedkoop alternatief zullen vluchten wel wat duurder worden. Erg egoistische redenering ik weet het ![]()
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 18 januari 2010 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is ook de reden waarom we niet teveel zullen moeten rekenen op "goeie wil" om deze problemen aan te pakken, maar eerder op technologische verbeteringen. Want het grootste deel van de mensen gaat zo redeneren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Inzake milieu is 100 km vrachtwagenverkeer even vervuilend als het produceren en verwijderen van de vervoerde plastic wegwerpflessen (96% water, 4% plastic)... Uiteraard is kraantjeswater vele malen milieuvriendelijker, maar dat is wat anders als men frisdrank of fruitsappen gebruikt. Voor dat laatste zijn drankkartons het best (slechts 40 vrachtwagens nodig). Zie: http://home.scarlet.be/chlorophiles/...ompl.html#VITO Laatst gewijzigd door FerdiEgb : 19 januari 2010 om 10:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Burger
|
![]() de clichés beetje proberen vermijden:
*in de reservoir van de wc enkele flessen water steken (zodat er minder water wordt gebruikt om door te spoelen) *herlaadbare batterijen gebruiken ipv wegwerpbatterijen *Na het nemen van een bad: niet het raam openzetten, maar de binnendeur openzetten, zodat de warmte binnen blijft. nog beter: douchen ipv een bad nemen *ik draag mijn kleren tot ze versleten zijn en doe niet mee aan mode (kleren produceren is an sich ongelooflijk milieu-onvriendelijk) *consumptiehoer-gedrag vermijden. Opnieuw: gsm, tv etc gebruiken tot ze kapot zijn ipv om het half jaar een nieuw modelletje te kopen. *composteren *'k heb geen auto van mezelf en gebruik meestal fiets/openbaar vervoer *licht uitdoen in niet-gebruikte ruimtes De meeste van die ecologische tips zijn eigenlijk gerommel in de marge. Het enige dat echt helpt is consuminderen. Al hetgene wat je niet koopt, is energie uitgespaard.
Laatst gewijzigd door Thanatos : 19 januari 2010 om 10:53. |
![]() |
![]() |