Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2010, 21:18   #1
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard Eco - Tec

Wat doet u zoal om uw ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken?

Dit topic kan zowel gaan over technische zaken als over het aanpassen van uw doen en handelen.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2010, 21:45   #2
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Isoleren, groen dak aanleggen, zonnepanelen plaatsen, spaarlampen gebruiken, apparaten nooit in stand-by zetten, glazen flessen kopen, met de fiets gaan voor korte afstanden, de tram nemen.
Oud 17 januari 2010, 16:28   #3
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Een heel eenvoudig en goedkoop systeem (ongeveer 20 euro) om in de zomer warm douchewater mee te maken is beschreven in deze thread.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=51327

Enigszins primitief, maar het werkt wel en je hebt het weinige dat je investeert zo terugverdiend.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 17:33   #4
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Niet op vakantie gaan.
Oud 17 januari 2010, 17:57   #5
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Woning E40 EPC score. (Bijna) alle verlichting LED of TL.

En dat is alles.
Oud 17 januari 2010, 19:45   #6
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Niet op vakantie gaan.
Het zijn niet zozeer de éénmalige dingen die een grote impact hebben, wel de dagdagelijkse, repititieve zaken zoals vb met de auto naar het werk rijden.

De kunst is door nauwelijks aan comfort in te boeten toch een beduidend lagere ecologische voetafdruk te realiseren. Uw huis isoleren is er een perfect voorbeeld van. Een slecht geïsoleerd huis kan je even warm stoken als een goed geïsoleerd huis, alleen heb je daarvoor veel meer brandstof nodig ( en zorgt tevens voor een hoop extra vervuiling).
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 21:57   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Een keertje naar zuidelijk strand, een keertje naar een ski-oord, en 1 keer per 2 jaar een langere reis erbij. Geen eco-voetafdruk? Niet herhalend?

Laatst gewijzigd door maddox : 17 januari 2010 om 21:57.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 22:11   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het zijn niet zozeer de éénmalige dingen die een grote impact hebben, wel de dagdagelijkse, repititieve zaken zoals vb met de auto naar het werk rijden.

De kunst is door nauwelijks aan comfort in te boeten toch een beduidend lagere ecologische voetafdruk te realiseren. Uw huis isoleren is er een perfect voorbeeld van. Een slecht geïsoleerd huis kan je even warm stoken als een goed geïsoleerd huis, alleen heb je daarvoor veel meer brandstof nodig ( en zorgt tevens voor een hoop extra vervuiling).
Het spreekt vanzelf dat de uitgangsvoorwaarden bij de berekening een heel belangrijke rol spelen voor de uitkomst van het besparingscijfer. Het bijkomend isoleren van een reeds matig geïsoleerd gebouw bijvoorbeeld, is natuurlijk niet zo rendabel dan wanneer men van de nul-positie vertrekt. De eerste centimeters isolatie, of wat er eventueel moet voor doorgaan (bijvoorbeeld een onderdak, goed gesloten leien of pannen, toch al ergens wat isolatie of afdekking, ...) geven de hoogste winst per geïnvesteerd bedrag. Elke bijkomende centimeter isolatie draagt telkens weer wat minder bij tot de besparing,

Verder moet je er ook van uitgaan dat de te isoleren ruimte gedurende het hele stookseizoen verwarmd wordt. Als dat niet het geval is (bijvoorbeeld voor een zolder of zolderkamer), zal ook dan de besparing alweer minder zijn. Het is immers onmogelijk om te besparen op warmte die er niet is.

Heeft men een ongebruikte zolder boven een ongebruikte verdieping, dan is het evident dat dakisolatie veel minder opbrengt dan bij isolatie van een verwarmde zolderruimte

Echter er zijn nog twee zaken waar men meestal geen rekening mee aan het houden is.
1 dat is dat wat geïsoleerd is ook moet geventileerd worden ! minstens 1 kwartier per uur zelfs (wat men doorgaans nooit doet natuurlijk en in een zeer ongezonde woning leeft om den duur)

2 wat niet buiten kan kan ook niet binnen. Dus als de warmte niet buiten kan, dan kan de warmte ook niet binnen !
Oud 17 januari 2010, 22:31   #9
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Alle electrische apparatuur als koelkasten, wasmachines etc zijn met A-label (uiteraard bewust zo gekocht). Uiteraard wordt de standby-fuctie van toestellen gekilld door schakelaars te installeren.

Uitzonderlijk doe ik eens een kookwas maar meestal op 60°C (moet wegens allergie, vroeger wastte ik op lagere temperaturen...). Ik ben één van die mensen die nog een wasdraad hebben.

Er hangt een spaardouchekop om het waterverbruik te beperken.

Thermostatische kranen op de radiatoren, en uiteraard wordt er enkel verwarmd wanneer ik thuis en wakker ben. Zelfs bij deze temperaturen staat er geen verwarming op in de slaapkamer (winterdons) of de badkamer. Ik heb ook bewust extra dikke gordijnen om de kou zoveel mogelijk buiten te houden in de winter.

Ik gebruik zoveel mogelijk de fiets, en ga een bakfiets kopen om nog vaker de auto te kunnen laten staan.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 23:11   #10
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
Alle electrische apparatuur als koelkasten, wasmachines etc zijn met A-label (uiteraard bewust zo gekocht). Uiteraard wordt de standby-fuctie van toestellen gekilld door schakelaars te installeren.

Uitzonderlijk doe ik eens een kookwas maar meestal op 60°C (moet wegens allergie, vroeger wastte ik op lagere temperaturen...). Ik ben één van die mensen die nog een wasdraad hebben.

Er hangt een spaardouchekop om het waterverbruik te beperken.

Thermostatische kranen op de radiatoren, en uiteraard wordt er enkel verwarmd wanneer ik thuis en wakker ben. Zelfs bij deze temperaturen staat er geen verwarming op in de slaapkamer (winterdons) of de badkamer. Ik heb ook bewust extra dikke gordijnen om de kou zoveel mogelijk buiten te houden in de winter.

Ik gebruik zoveel mogelijk de fiets, en ga een bakfiets kopen om nog vaker de auto te kunnen laten staan.
Volgens mij is het niet zo energie zuinig om je huis niet te verwarmen wanneer je slaapt en wanneer je weg bent. (toch zeker wanneer je iet lang weg bent.) Je verwarming zal namelijk heel zwaar moeten stoken om terug op kamertemperatuur te geraken. Een lagere temperatuur instellen 's nachts en wanneer je weg bent is volgens mij een beter oplossing. Tenzij je natuurlijk lang weg bent maar dan nog is geen verwarming misschien niet zo slim om schade aan je waterleidingen te voorkomen.
Oud 17 januari 2010, 23:14   #11
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

gsm opladen in de trein, douchen in de fitness, ...

Laatst gewijzigd door Raven : 17 januari 2010 om 23:14.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 23:21   #12
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Volgens mij is het niet zo energie zuinig om je huis niet te verwarmen wanneer je slaapt en wanneer je weg bent. (toch zeker wanneer je iet lang weg bent.) Je verwarming zal namelijk heel zwaar moeten stoken om terug op kamertemperatuur te geraken. Een lagere temperatuur instellen 's nachts en wanneer je weg bent is volgens mij een beter oplossing. Tenzij je natuurlijk lang weg bent maar dan nog is geen verwarming misschien niet zo slim om schade aan je waterleidingen te voorkomen.
de thermostaat van de verwarmde delen kan niet onder de tien graden
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 06:57   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Trachten niet te vergeten het licht uit te doen 's nachts en als we weg gaan overdag. De TV+computers uitschakelen of ten minste in stand-by zetten als we naar 't werk gaan (geeft ook minder geluidsoverlast trouwens). Geen mop, vroeger lieten we dat meestal uit verwaarlozing aan, sinds ik spaarlampen had geinstalleerd, omdat die zo weinig verbruiken dat je voor 2 uur vroeger normaal verbruik, nu de lamp eigenlijk 24 uur op 24 kon laten branden.

Enfin, het valt soms nog voor, maar minder.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 07:36   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dit topic kan zowel gaan over technische zaken als over het aanpassen van uw doen en handelen.
Dit is een zeer moeilijke en ingewikkelde vraag.
Voor sommige mensen zijn sommige zaken namelijk gewoon de manier waarop ze als kind hebben leren leven.
Voor andere zijn ze het gevolg van de plaats waar ze wonen.
Sommige zaken lijken dan weer milieuvriendelijk terwijl ze meer milieubelastend zijn dan oude gebruiken.

Om je een voorbeeld te geven, hier zijn er mensen die de belbus gebruiken voor hun transporten omdat ze denken dat het zo milieuvriendelijker is om te gaan winkelen dan met de eigen auto. Terwijl die belbus dus enkel voor hen die verplaatsing doet, met een zwaardere motor en 2X meer km moet afleggen dan zij met hun auto zouden doen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 15:16   #15
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bwoaf, ik vond het de moeite niet waard om te vermelden dat wij ons huis zuiniger hebben gemaakt: zolder geïsoleerd, dak van keuken geïsoleerd, rolluiken voor de vensters van woonkamer en slaapkamer, geen verwarming op de logeerkamer, overal spaarlampen (die afzonderlijk aan en uit kunnen worden gedaan !) en waar het kan géén lampen (zoals de gang), zuinige apparatuur, te voet boodschappen doen (alleen voor grote hoeveelheden moet ik wel met de wagen naar de Colruyt, maar dan ook niet wekelijks !), zuinige stookketel, zuinige douchekop, led-knijpkat als zaklamp, en binnenkort worden badkamer en achtergevel geïsoleerd... *zucht* Bovendien gaan mijn levensgezel en ik nooit op vakantie. Wij gaan hoogstens een paar dagen bij mijn moeder in de Ardennen zitten, waar we gewoonlijk een grote stapel hout in de BBQ gooien en daarop een beest verbranden.

En vakantie is wel degelijk een repetitieve zaak die een zéér grote carbon-footprint heeft ! Kijk eens naar de overvolle autowegen bij de jaarlijkse vakantieuittochten (die tijdens de vakantiemaanden minstens 3 keer voorkomen...), de menige charter-vluchten aan het begin en einde van alle vakantieperiodes, de stomende en CO2-uitstotende file van het binnenland naar de kust bij het minste geringste zonnetje...
Oud 18 januari 2010, 15:48   #16
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Sorteren van afval
Gebruiken van spaarlampen
WC's op regenwater
Elektrische toestellen met het beste label
Zeer goed geisoleerd huis

Soit, dingen waar je nul moeite moet voor doen, maar die u wel op lange termijn financieel voordeel brengen.

Voor de rest kijk ik er amper naar, vooral het wagengebruik bij ons is schandalig. Naar de zee rijden omdat we zin hebben in garnaalkroketjes is geen uitzondering (120 km heen en terug). Misschien wordt het toch eens tijd dat we daar iets aan doen, maar dan bedenk ik me altijd weer waarom ik dat zou doen aangezien die hype me eigenlijk compleet gestolen kan worden.

Laatst gewijzigd door fox : 18 januari 2010 om 15:49.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 16:26   #17
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Bwoaf, ik vond het de moeite niet waard om te vermelden dat wij ons huis zuiniger hebben gemaakt: zolder geïsoleerd, dak van keuken geïsoleerd, rolluiken voor de vensters van woonkamer en slaapkamer, geen verwarming op de logeerkamer, overal spaarlampen (die afzonderlijk aan en uit kunnen worden gedaan !) en waar het kan géén lampen (zoals de gang), zuinige apparatuur, te voet boodschappen doen (alleen voor grote hoeveelheden moet ik wel met de wagen naar de Colruyt, maar dan ook niet wekelijks !), zuinige stookketel, zuinige douchekop, led-knijpkat als zaklamp, en binnenkort worden badkamer en achtergevel geïsoleerd... *zucht* Bovendien gaan mijn levensgezel en ik nooit op vakantie. Wij gaan hoogstens een paar dagen bij mijn moeder in de Ardennen zitten, waar we gewoonlijk een grote stapel hout in de BBQ gooien en daarop een beest verbranden.

En vakantie is wel degelijk een repetitieve zaak die een zéér grote carbon-footprint heeft ! Kijk eens naar de overvolle autowegen bij de jaarlijkse vakantieuittochten (die tijdens de vakantiemaanden minstens 3 keer voorkomen...), de menige charter-vluchten aan het begin en einde van alle vakantieperiodes, de stomende en CO2-uitstotende file van het binnenland naar de kust bij het minste geringste zonnetje...
Vakantie is erg milieu onvriendelijk maar ik kan het niet missen.
En ook ik wil de wereld zien nu het nog kan. Als de olie op is en er is geen goedkoop alternatief zullen vluchten wel wat duurder worden. Erg egoistische redenering ik weet het

Laatst gewijzigd door Pieter B : 18 januari 2010 om 16:26.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 09:08   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vakantie is erg milieu onvriendelijk maar ik kan het niet missen.
En ook ik wil de wereld zien nu het nog kan. Als de olie op is en er is geen goedkoop alternatief zullen vluchten wel wat duurder worden. Erg egoistische redenering ik weet het
Da's het punt, he. Je leeft maar 1 keer. Dat wil niet zeggen dat je de krimineel moet uithangen, maar om dat leven nu stukken minder interessant te maken, voor het hypothetische welzijn van anderen die ook maar 1 keer zullen leven, daar kan je vraagtekens bij plaatsen.

Het is ook de reden waarom we niet teveel zullen moeten rekenen op "goeie wil" om deze problemen aan te pakken, maar eerder op technologische verbeteringen. Want het grootste deel van de mensen gaat zo redeneren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 10:14   #19
FerdiEgb
Schepen

Standaard

Citaat:
Isoleren, groen dak aanleggen, zonnepanelen plaatsen, spaarlampen gebruiken, apparaten nooit in stand-by zetten, glazen flessen kopen, met de fiets gaan voor korte afstanden, de tram nemen.
Meeste daarvan OK, behalve glazen flessen kopen... Ik heb aan een onderzoek ter zake meegewerkt (VITO) in verband met de ecotax op wegwerpflessen (en het praktisch verbod op PVC flessen). Glazen herbruik flessen (40% glas, 60% water) zijn zowat het slechtst voor het milieu: voor 1 miljoen flessen mineraal water zijn 180 vrachtwagens nodig met gemiddeld 150 km (Spa) of 350 km (Vittel) enkele richting als dat glazen flessen zijn (herbruik: 2 x enkele afstand), 80 vrachtwagens voor wegwerpflessen + 30 km voor (ongeperst) stort of verbranding of 1 vrachtwagen (geperst/versnipperd) 150 km voor recyclage.

Inzake milieu is 100 km vrachtwagenverkeer even vervuilend als het produceren en verwijderen van de vervoerde plastic wegwerpflessen (96% water, 4% plastic)...

Uiteraard is kraantjeswater vele malen milieuvriendelijker, maar dat is wat anders als men frisdrank of fruitsappen gebruikt. Voor dat laatste zijn drankkartons het best (slechts 40 vrachtwagens nodig).
Zie:
http://home.scarlet.be/chlorophiles/...ompl.html#VITO

Laatst gewijzigd door FerdiEgb : 19 januari 2010 om 10:17.
FerdiEgb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 10:46   #20
Thanatos
Burger

Standaard

de clichés beetje proberen vermijden:

*in de reservoir van de wc enkele flessen water steken (zodat er minder water wordt gebruikt om door te spoelen)
*herlaadbare batterijen gebruiken ipv wegwerpbatterijen
*Na het nemen van een bad: niet het raam openzetten, maar de binnendeur openzetten, zodat de warmte binnen blijft. nog beter: douchen ipv een bad nemen
*ik draag mijn kleren tot ze versleten zijn en doe niet mee aan mode (kleren produceren is an sich ongelooflijk milieu-onvriendelijk)
*consumptiehoer-gedrag vermijden. Opnieuw: gsm, tv etc gebruiken tot ze kapot zijn ipv om het half jaar een nieuw modelletje te kopen.
*composteren
*'k heb geen auto van mezelf en gebruik meestal fiets/openbaar vervoer
*licht uitdoen in niet-gebruikte ruimtes

De meeste van die ecologische tips zijn eigenlijk gerommel in de marge. Het enige dat echt helpt is consuminderen. Al hetgene wat je niet koopt, is energie uitgespaard.

Laatst gewijzigd door Thanatos : 19 januari 2010 om 10:53.
Thanatos is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be