Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2006, 11:06   #1
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard energiebesparen: warm water door zon (simpel kan ook)

Een zonneboiler is natuurlijk beter, maar ook duurder en niet altijd makkelijk in te passen.
Ik had vorig jaar reeds gemerkt dat het water van een gieter die een hele dag in de zon had gestaan behoorlijk warm geworden was.
Ik heb in één of andere thread die aan energiebesparing gewijd was zelfs de suggestie uitgesproken dat men op deze manier op een vrij eenvoudige manier douchewater kan bekomen.
Omdat goede raad geven en zelf iets anders doen misschien wat flauw is heb ik enige verbeteringen aangebracht en zelf uitgeprobeerd.

Eerst eens bekeken of de inspanning wel de moeite is.

100 l water 35° opwarmen zou 4kWh kosten (op één of andere site teruggevonden, correcties zijn welkom mocht er iets niet kloppen.)

Daar water in de zomer wat warmer is gaan we er van uit dat slechts 30°opwarming nodig is om tot 40° te komen.
Ik reken 2 gieters van 10 l (20l) waarmee het mogelijk is zich te douchen.
Naarmate men meer verbruikt zal het gespaarde bedrag voor verwarming uiteraard toenemen. Het waterverbruik zal echter ook toenemen en vermits ook water een schaars product wordt neem ik 20 l voor mijn berekening.

Met de regel van drie bekom ik aldus 0,7kwh/douchebeurt .
Dit is de elektrische energie die ik bespaar mocht ik dezelfde hoeveelheid water (20l) 30° verhogen (tot 40°).
Daar er meestal meer water verbruikt wordt (gemiddeld zeker het dubbele) is de schatting van hetgeen bespaard wordt eerder aan de lage kant.

Wat is de waarde hiervan.
Om een idee te krijgen volgende vergelijking.
Om eenzelfde besparing met spaarlampen (hetgeen toch stevig gepromoot wordt) te bekomen, zou men 9 gloeilampen van 100 watt door 9 spaarlampen van 20 watt moeten vervangen, die en deze gedurende één uur laten branden.

Als één persoon dit doet is het resultaat natuurlijk nogal beperkt.
Mochten 10 miljoen Belgen dit doen zou je een besparing van 7Gwh/dag besparen (laag geschat, kan net zo goed het dubbel zijn).
Dit betekend dat een vermogen van 7000Mwh/24u(in een dag)= 291MW niet geproduceerd hoeft te worden.
Vermits er nog rond de 40% verliezen ontstaan tussen centrale en eindgebruiker mag je er dat ook nog bijtellen.
Daarmee zit je al een eind boven hetgeen men via windenergie hoopt op te wekken op de thornton bank. Hetgeen ook overeenstemt met hetgeen men elke nacht gewoon via (overbodige?) verlichting de nacht inpompt.

De moeite waard of niet ?

De uitwerking:

Vrij simpel zoals gezegd.
Benodigdheden: (zie ook foto's)
Een paar (je kan natuurlijk uitbreiden zoveel je wil) (liefst zwarte) plastiek bakken van 25l kost rond de 5euro.
Een paar glasplaten om over de bakken te leggen (als je even uitkijkt kun je die wel gratis op verwerven)
Een gieter (3 euro).
Een ophangsysteem (metalen buis in de muur – kwam bij mij gratis binnewandelen ,) )

Werking:
Water in bakken gieten, glasplaat bovenop leggen (broeikaseffect), in zon zetten, als het water warm is kan je douchen, voor de dapperen kan het ook met koud water ,)
Het weer is tot nu toe nog niet echt schitterend geweest, toch bereikt het water gemakkelijk de 40° bij dagen met zon.
Er zijn nog mogelijkheden tot verbetering (vb isolatie rond bakken aanbrengen).

Ik heb ook al iets gelezen over zonneovens (geisoleerde bakken met glasplaat (waarschijnlijk dubbel) bovenop).
Het zou mogelijk zijn om in dit soort van ovens brood te bakken?
Iemand ervaring mee?
Misschien een volgend projectje?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  gietstand.jpg‎
Bekeken: 213
Grootte:  26,7 KB
ID: 8152  

Naam:  metglas.jpg‎
Bekeken: 198
Grootte:  44,5 KB
ID: 8153  

Naam:  IMGP2089.JPG‎
Bekeken: 184
Grootte:  123,5 KB
ID: 8156  

Laatst gewijzigd door satiper : 26 mei 2006 om 11:09.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 11:42   #2
Tavek
Banneling

Standaard

4.183 J/g*K is de specific heat capacity van vloeibaar water. Dus om 100 kg water op te warmen met een dT van 35 graden heb je 35*100 000*4.183 Joule aan energie nodig.
1 joule = 2.77777778 × 10-7 kilowatt hours.

=> 4.06 kWh nodig. Je bent dus correct

[SIZE=4][/SIZE]
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 11:58   #3
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Niks nieuws. Wordt al eeuwen toegepast, op bivaks ed. Uw systeem met gieters is wa simpel maar het principe werkt wel. Met een beetje handigheid en wat experimenteren kan je zelfs zo je woonst verwarmen in voor- en naseizoen.
Riksken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 19:56   #4
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
4.183 J/g*K is de specific heat capacity van vloeibaar water. Dus om 100 kg water op te warmen met een dT van 35 graden heb je 35*100 000*4.183 Joule aan energie nodig.
1 joule = 2.77777778 × 10-7 kilowatt hours.

=> 4.06 kWh nodig. Je bent dus correct

bedankt voor het allemaal nog eens na te gaan
Oud 26 mei 2006, 20:02   #5
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Niks nieuws. Wordt al eeuwen toegepast, op bivaks ed. Uw systeem met gieters is wa simpel maar het principe werkt wel. Met een beetje handigheid en wat experimenteren kan je zelfs zo je woonst verwarmen in voor- en naseizoen.
Ik weet wel dat ik het warm water niet opnieuw uitgevonden heb.
Toch lijkt het me wel de moeite om deze zeer simpele techniek onder de aandacht te brengen.
Kost vrijwel niets, brengt onmiddelijk op en kan meer energie laten besparen dan de veelal (ook wel terecht) aangeprezen spaarlampen.
Het kost wel een klein beetje moeite, maar ook dat schijnt voor ons westerlingen niet eens zo slecht te zijn.
Is ook relatief, in Africa gaat men soms wel km's ver om water, dus ...
Oud 22 augustus 2006, 22:35   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik weet wel dat ik het warm water niet opnieuw uitgevonden heb.
Toch lijkt het me wel de moeite om deze zeer simpele techniek onder de aandacht te brengen.
Kost vrijwel niets, brengt onmiddelijk op en kan meer energie laten besparen dan de veelal (ook wel terecht) aangeprezen spaarlampen.
Het kost wel een klein beetje moeite, maar ook dat schijnt voor ons westerlingen niet eens zo slecht te zijn.
Is ook relatief, in Africa gaat men soms wel km's ver om water, dus ...
Weet je dat zelfs water 7°c warmer kan maken dan als het direct uit de leidingen komt, door het eerst via leidingen in de stenen van je terras te laten gaan. En in de zomer kan dit zelfs tot 20°c meer zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 06:54   #7
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Koud douchen?
Oud 23 augustus 2006, 10:37   #8
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Een zonneboiler is natuurlijk beter, maar ook duurder en niet altijd makkelijk in te passen.
Ik had vorig jaar reeds gemerkt dat het water van een gieter die een hele dag in de zon had gestaan behoorlijk warm geworden was.
Ik heb in één of andere thread die aan energiebesparing gewijd was zelfs de suggestie uitgesproken dat men op deze manier op een vrij eenvoudige manier douchewater kan bekomen.
Omdat goede raad geven en zelf iets anders doen misschien wat flauw is heb ik enige verbeteringen aangebracht en zelf uitgeprobeerd.

Eerst eens bekeken of de inspanning wel de moeite is.

100 l water 35° opwarmen zou 4kWh kosten (op één of andere site teruggevonden, correcties zijn welkom mocht er iets niet kloppen.)

Daar water in de zomer wat warmer is gaan we er van uit dat slechts 30°opwarming nodig is om tot 40° te komen.
Ik reken 2 gieters van 10 l (20l) waarmee het mogelijk is zich te douchen.
Naarmate men meer verbruikt zal het gespaarde bedrag voor verwarming uiteraard toenemen. Het waterverbruik zal echter ook toenemen en vermits ook water een schaars product wordt neem ik 20 l voor mijn berekening.

Met de regel van drie bekom ik aldus 0,7kwh/douchebeurt .
Dit is de elektrische energie die ik bespaar mocht ik dezelfde hoeveelheid water (20l) 30° verhogen (tot 40°).
Daar er meestal meer water verbruikt wordt (gemiddeld zeker het dubbele) is de schatting van hetgeen bespaard wordt eerder aan de lage kant.

Wat is de waarde hiervan.
Om een idee te krijgen volgende vergelijking.
Om eenzelfde besparing met spaarlampen (hetgeen toch stevig gepromoot wordt) te bekomen, zou men 9 gloeilampen van 100 watt door 9 spaarlampen van 20 watt moeten vervangen, die en deze gedurende één uur laten branden.

Als één persoon dit doet is het resultaat natuurlijk nogal beperkt.
Mochten 10 miljoen Belgen dit doen zou je een besparing van 7Gwh/dag besparen (laag geschat, kan net zo goed het dubbel zijn).
Dit betekend dat een vermogen van 7000Mwh/24u(in een dag)= 291MW niet geproduceerd hoeft te worden.
Vermits er nog rond de 40% verliezen ontstaan tussen centrale en eindgebruiker mag je er dat ook nog bijtellen.
Daarmee zit je al een eind boven hetgeen men via windenergie hoopt op te wekken op de thornton bank. Hetgeen ook overeenstemt met hetgeen men elke nacht gewoon via (overbodige?) verlichting de nacht inpompt.

De moeite waard of niet ?

De uitwerking:

Vrij simpel zoals gezegd.
Benodigdheden: (zie ook foto's)
Een paar (je kan natuurlijk uitbreiden zoveel je wil) (liefst zwarte) plastiek bakken van 25l kost rond de 5euro.
Een paar glasplaten om over de bakken te leggen (als je even uitkijkt kun je die wel gratis op verwerven)
Een gieter (3 euro).
Een ophangsysteem (metalen buis in de muur – kwam bij mij gratis binnewandelen ,) )

Werking:
Water in bakken gieten, glasplaat bovenop leggen (broeikaseffect), in zon zetten, als het water warm is kan je douchen, voor de dapperen kan het ook met koud water ,)
Het weer is tot nu toe nog niet echt schitterend geweest, toch bereikt het water gemakkelijk de 40° bij dagen met zon.
Er zijn nog mogelijkheden tot verbetering (vb isolatie rond bakken aanbrengen).

Ik heb ook al iets gelezen over zonneovens (geisoleerde bakken met glasplaat (waarschijnlijk dubbel) bovenop).
Het zou mogelijk zijn om in dit soort van ovens brood te bakken?
Iemand ervaring mee?
Misschien een volgend projectje?
Awel Satpiper ... ik moet zeggen dat het me ontroerd dat er nog mensen zijn die zo begaan zijn met het milieu en zich ervoor inzetten om tot een betere leefomgeving te komen, echtwaar.
Oud 23 augustus 2006, 10:54   #9
Groentje-18

Standaard

Een trucje om water te besparen: iedere keer je het toilet doorspoelt gaat er 7 liter zuiver drinkwater door. Indien je thuis nog enkele bakstenen hebt liggen van de bouw of er aan enkele kan komen uit een bouw in je buurt en die legt in het waterreservoir van je toilet scheelt dat al snel enkele liters!
Gerekend dat we ongeveer 4x/dag naar het tiolet gaan (dit is laag geschat denk ik, maar ik wil niet overkomen alsof ik de resultaten uitvergroot door cijfertjeste manipuleren) en iedere keer 7 liter water gebruiken en dat 365 dagen per jaar ... brengt mij op een verbruik van 10 220 liter water per Belg per jaar (laag geschat) enkel en alleen om het toilet door te sturen!
Als je dan uitgaat van de optimistische schatting dat de helft van de personen reeds een toilet met spaartoets heeft of andere besparingsmaatregelen neemt vermenigvuldig je dit met 5 miljoen ... dan komt dat neer op een verbruik van 51 100 000 000 liter drinkbaar water per jaar om het toilet door te spoelen in België.
Leggen we één of meerdere bakstenen in het reservoir en gaan we hierbij uit van een besparing van 2 liter per doorspoelbuurt en verder dezelfde cijfers, komt dit neer op een besparing van: 14 600 000 000 liter water per jaar door slechts één enkele simpele en kostenbesparende maatregel!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 11:26   #10
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Leggen we één of meerdere bakstenen in het reservoir en gaan we hierbij uit van een besparing van 2 liter per doorspoelbuurt en verder dezelfde cijfers, komt dit neer op een besparing van: 14 600 000 000 liter water per jaar door slechts één enkele simpele en kostenbesparende maatregel!
Ik denk dat je dan beter voor een eenvoudiger regelbaar systeem gaat zoals een toilet met een spaarknop.

Voor te plassen is dit misschien een goede oplossing maar als je met meerdere personen dagelijks gebruikt maakt van een toilet dan ga je waarschijnlijk veel meer kans hebben op verstoppingen als je altijd met een paar liter minder doorspoelt.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 11:52   #11
Tavek
Banneling

Standaard

Gewoon een waterput van 5000 liter steken, al uw regenwaterafvoeren (vant dak enzo) er op aansluiten und voila, water genoeg voor de toiletten en voor tuinbenodigdheden.

Zo doen wij het.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 18:17   #12
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Gewoon een waterput van 5000 liter steken, al uw regenwaterafvoeren (vant dak enzo) er op aansluiten und voila, water genoeg voor de toiletten en voor tuinbenodigdheden.

Zo doen wij het.
That's the spirit!!!
Oud 23 augustus 2006, 18:52   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zo doen wij het.
Met 5000 liter kom je maanden zoals de voorbije juli maand niet toe, maar het is toch al een goed begin.
Oud 23 augustus 2006, 19:26   #14
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Awel Satpiper ... ik moet zeggen dat het me ontroerd dat er nog mensen zijn die zo begaan zijn met het milieu en zich ervoor inzetten om tot een betere leefomgeving te komen, echtwaar.
Blij met je compliment, bedankt groentje

Ik ben met dit systeem ergens eind mei gestart.
In het begin geen al te vet weer gehad.
Juli was dan weer top, water temperatuur klom zonder problemen boven de 50°c. Koud water bijvoegen was de boodschap.
Oud 23 augustus 2006, 20:16   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blij met je compliment, bedankt groentje

Ik ben met dit systeem ergens eind mei gestart.
In het begin geen al te vet weer gehad.
Juli was dan weer top, water temperatuur klom zonder problemen boven de 50°c. Koud water bijvoegen was de boodschap.
het zal wel wat moeilijker worden in de winter. Maar tegen dan kan je misschien een bak kopen om aan de verwarming te hangen.
Oud 23 augustus 2006, 21:06   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Toen ik zowat 7 jaar geleden voor het eerst op vakantie ging in Turkije (Antalya), was ik aangenaam verrast: op ieder dak van ieder Turks huis staat een zonneboiler voor 't warm water.
Je ziet potdorie aan het aantal zonneboilers op de daken van de appartementen hoeveel gezinnen er wonen.

Ik denk dat het tijd wordt dat de Vlaamse overheid beslist dat een zonneboiler verplicht is bij nieuwbouw (net zoals nu toch reeds lang de waterput ook verplicht is, en zoals er minimumnormen zijn voor isolatie ...)

Ik vind nu wel een probleem: bij welke loodgieter kan ik terecht voor zo'n spellement ?
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2006, 21:12   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Toen ik zowat 7 jaar geleden voor het eerst op vakantie ging in Turkije (Antalya), was ik aangenaam verrast: op ieder dak van ieder Turks huis staat een zonneboiler voor 't warm water.
Je ziet potdorie aan het aantal zonneboilers op de daken van de appartementen hoeveel gezinnen er wonen.

Ik denk dat het tijd wordt dat de Vlaamse overheid beslist dat een zonneboiler verplicht is bij nieuwbouw (net zoals nu toch reeds lang de waterput ook verplicht is, en zoals er minimumnormen zijn voor isolatie ...)

Ik vind nu wel een probleem: bij welke loodgieter kan ik terecht voor zo'n spellement ?
Gewoon op Google zonneboiler intikken. Maar ga wel eerst langs het gemeentehuis, je krijgt daar een premie voor van de belastingbetaler met dure mazout en gas.
Maar jou voorstel om dit te verplichten steun ik ten volle en doe er ineens zonnenpanelen bij
Oud 5 mei 2007, 19:20   #18
satiper
Minister-President

Standaard

Nog eens in herinnering brengen.
Goedkoop systeem voor douchewater.
Dit jaar extra vroeg kunnen starten.
Systeem werkt al gans de maand april
Oud 5 mei 2007, 19:59   #19
Graaf van Vlaanderen
Partijlid

Graaf van Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog eens in herinnering brengen.
Goedkoop systeem voor douchewater.
Dit jaar extra vroeg kunnen starten.
Systeem werkt al gans de maand april
Zo, nu kan ik meer water verbruiken
Oud 5 mei 2007, 20:01   #20
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Turkije heeft dan ook een veel geschikter klimaat voor zonne panelen dan België. Maar hier krijg je dan ook waanzinnige subsidies, dus het is idd de moeite waard om het te evalueren. Vermits de overheid 450 euro per 1000 kilowatt-h afkoopt die je zelf niet gebruikt. (in perspectief, je betaalt aan een gemiddelde energieleverancier zo'n 100 euro per 1000 kilowatt-h, dat is de beste belegging die je kan maken ). Je zou dus gek zijn om niet zelf een zonnepaneel op je dak te zetten, en de opgeleverde stroom naar het net te sturen.

De overheid smijt het geld naar u toe alsof zelfs de engeltjes op je lachen. Maar dat is dan ook noodzakelijk wil je uw investering terugverdienen op 10-15 jaar, wat ongeveer de levensduur is van een goed-onderhouden zonnepaneel.

Ben benieuwd hoe lang ze die subsidies kunnen volhouden naarmate meer mensen zonnepanelen installeren.

Want zonder zulke waanzinnige subsidies....

Laatst gewijzigd door Raven : 5 mei 2007 om 20:04.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be