![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Een zonneboiler is natuurlijk beter, maar ook duurder en niet altijd makkelijk in te passen.
Ik had vorig jaar reeds gemerkt dat het water van een gieter die een hele dag in de zon had gestaan behoorlijk warm geworden was. Ik heb in één of andere thread die aan energiebesparing gewijd was zelfs de suggestie uitgesproken dat men op deze manier op een vrij eenvoudige manier douchewater kan bekomen. Omdat goede raad geven en zelf iets anders doen misschien wat flauw is heb ik enige verbeteringen aangebracht en zelf uitgeprobeerd. Eerst eens bekeken of de inspanning wel de moeite is. 100 l water 35° opwarmen zou 4kWh kosten (op één of andere site teruggevonden, correcties zijn welkom mocht er iets niet kloppen.) Daar water in de zomer wat warmer is gaan we er van uit dat slechts 30°opwarming nodig is om tot 40° te komen. Ik reken 2 gieters van 10 l (20l) waarmee het mogelijk is zich te douchen. Naarmate men meer verbruikt zal het gespaarde bedrag voor verwarming uiteraard toenemen. Het waterverbruik zal echter ook toenemen en vermits ook water een schaars product wordt neem ik 20 l voor mijn berekening. Met de regel van drie bekom ik aldus 0,7kwh/douchebeurt . Dit is de elektrische energie die ik bespaar mocht ik dezelfde hoeveelheid water (20l) 30° verhogen (tot 40°). Daar er meestal meer water verbruikt wordt (gemiddeld zeker het dubbele) is de schatting van hetgeen bespaard wordt eerder aan de lage kant. Wat is de waarde hiervan. Om een idee te krijgen volgende vergelijking. Om eenzelfde besparing met spaarlampen (hetgeen toch stevig gepromoot wordt) te bekomen, zou men 9 gloeilampen van 100 watt door 9 spaarlampen van 20 watt moeten vervangen, die en deze gedurende één uur laten branden. Als één persoon dit doet is het resultaat natuurlijk nogal beperkt. Mochten 10 miljoen Belgen dit doen zou je een besparing van 7Gwh/dag besparen (laag geschat, kan net zo goed het dubbel zijn). Dit betekend dat een vermogen van 7000Mwh/24u(in een dag)= 291MW niet geproduceerd hoeft te worden. Vermits er nog rond de 40% verliezen ontstaan tussen centrale en eindgebruiker mag je er dat ook nog bijtellen. Daarmee zit je al een eind boven hetgeen men via windenergie hoopt op te wekken op de thornton bank. Hetgeen ook overeenstemt met hetgeen men elke nacht gewoon via (overbodige?) verlichting de nacht inpompt. De moeite waard of niet ? De uitwerking: Vrij simpel zoals gezegd. Benodigdheden: (zie ook foto's) Een paar (je kan natuurlijk uitbreiden zoveel je wil) (liefst zwarte) plastiek bakken van 25l kost rond de 5euro. Een paar glasplaten om over de bakken te leggen (als je even uitkijkt kun je die wel gratis op verwerven) Een gieter (3 euro). Een ophangsysteem (metalen buis in de muur – kwam bij mij gratis binnewandelen ,) ) Werking: Water in bakken gieten, glasplaat bovenop leggen (broeikaseffect), in zon zetten, als het water warm is kan je douchen, voor de dapperen kan het ook met koud water ,) Het weer is tot nu toe nog niet echt schitterend geweest, toch bereikt het water gemakkelijk de 40° bij dagen met zon. Er zijn nog mogelijkheden tot verbetering (vb isolatie rond bakken aanbrengen). Ik heb ook al iets gelezen over zonneovens (geisoleerde bakken met glasplaat (waarschijnlijk dubbel) bovenop). Het zou mogelijk zijn om in dit soort van ovens brood te bakken? Iemand ervaring mee? Misschien een volgend projectje? Laatst gewijzigd door satiper : 26 mei 2006 om 11:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() 4.183 J/g*K is de specific heat capacity van vloeibaar water. Dus om 100 kg water op te warmen met een dT van 35 graden heb je 35*100 000*4.183 Joule aan energie nodig.
1 joule = 2.77777778 × 10-7 kilowatt hours. => 4.06 kWh nodig. Je bent dus correct ![]() [SIZE=4][/SIZE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Niks nieuws. Wordt al eeuwen toegepast, op bivaks ed. Uw systeem met gieters is wa simpel maar het principe werkt wel. Met een beetje handigheid en wat experimenteren kan je zelfs zo je woonst verwarmen in voor- en naseizoen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Toch lijkt het me wel de moeite om deze zeer simpele techniek onder de aandacht te brengen. Kost vrijwel niets, brengt onmiddelijk op en kan meer energie laten besparen dan de veelal (ook wel terecht) aangeprezen spaarlampen. Het kost wel een klein beetje moeite, maar ook dat schijnt voor ons westerlingen niet eens zo slecht te zijn. Is ook relatief, in Africa gaat men soms wel km's ver om water, dus ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Koud douchen?
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Een trucje om water te besparen: iedere keer je het toilet doorspoelt gaat er 7 liter zuiver drinkwater door. Indien je thuis nog enkele bakstenen hebt liggen van de bouw of er aan enkele kan komen uit een bouw in je buurt en die legt in het waterreservoir van je toilet scheelt dat al snel enkele liters!
Gerekend dat we ongeveer 4x/dag naar het tiolet gaan (dit is laag geschat denk ik, maar ik wil niet overkomen alsof ik de resultaten uitvergroot door cijfertjeste manipuleren) en iedere keer 7 liter water gebruiken en dat 365 dagen per jaar ... brengt mij op een verbruik van 10 220 liter water per Belg per jaar (laag geschat) enkel en alleen om het toilet door te sturen! Als je dan uitgaat van de optimistische schatting dat de helft van de personen reeds een toilet met spaartoets heeft of andere besparingsmaatregelen neemt vermenigvuldig je dit met 5 miljoen ... dan komt dat neer op een verbruik van 51 100 000 000 liter drinkbaar water per jaar om het toilet door te spoelen in België. Leggen we één of meerdere bakstenen in het reservoir en gaan we hierbij uit van een besparing van 2 liter per doorspoelbuurt en verder dezelfde cijfers, komt dit neer op een besparing van: 14 600 000 000 liter water per jaar door slechts één enkele simpele en kostenbesparende maatregel! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Voor te plassen is dit misschien een goede oplossing maar als je met meerdere personen dagelijks gebruikt maakt van een toilet dan ga je waarschijnlijk veel meer kans hebben op verstoppingen als je altijd met een paar liter minder doorspoelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Gewoon een waterput van 5000 liter steken, al uw regenwaterafvoeren (vant dak enzo) er op aansluiten und voila, water genoeg voor de toiletten en voor tuinbenodigdheden.
Zo doen wij het. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met 5000 liter kom je maanden zoals de voorbije juli maand niet toe, maar het is toch al een goed begin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben met dit systeem ergens eind mei gestart. In het begin geen al te vet weer gehad. Juli was dan weer top, water temperatuur klom zonder problemen boven de 50°c. Koud water bijvoegen was de boodschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het zal wel wat moeilijker worden in de winter. Maar tegen dan kan je misschien een bak kopen om aan de verwarming te hangen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toen ik zowat 7 jaar geleden voor het eerst op vakantie ging in Turkije (Antalya), was ik aangenaam verrast: op ieder dak van ieder Turks huis staat een zonneboiler voor 't warm water.
Je ziet potdorie aan het aantal zonneboilers op de daken van de appartementen hoeveel gezinnen er wonen. Ik denk dat het tijd wordt dat de Vlaamse overheid beslist dat een zonneboiler verplicht is bij nieuwbouw (net zoals nu toch reeds lang de waterput ook verplicht is, en zoals er minimumnormen zijn voor isolatie ...) Ik vind nu wel een probleem: bij welke loodgieter kan ik terecht voor zo'n spellement ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar jou voorstel om dit te verplichten steun ik ten volle en doe er ineens zonnenpanelen bij |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Nog eens in herinnering brengen.
Goedkoop systeem voor douchewater. Dit jaar extra vroeg kunnen starten. Systeem werkt al gans de maand april ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
![]() De overheid smijt het geld naar u toe alsof zelfs de engeltjes op je lachen. Maar dat is dan ook noodzakelijk wil je uw investering terugverdienen op 10-15 jaar, wat ongeveer de levensduur is van een goed-onderhouden zonnepaneel. Ben benieuwd hoe lang ze die subsidies kunnen volhouden naarmate meer mensen zonnepanelen installeren. Want zonder zulke waanzinnige subsidies.... ![]()
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 5 mei 2007 om 20:04. |
|
![]() |
![]() |