![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() flushing Blackwater van Jeremy Scahil toont de problemen met de private oorlogsmachine Blackwater en de privatizering van de oorlogsindustrie.
Citaat:
Als er aan oorlog verdiend kan worden zal er meer oorlog zijn. De tendens om oorlog te privatizeren ontrekt het laatste greintje moraliteit aan het idee van oorlogsvoering. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De eigenaar van Blackwater, Erik Prince, o.a. verantwoordelijk voor het bewapenenen van de drones die in Afghanistan en Irak bombarderen en verdacht van verschillende moorden, wordt door ex medewerkers beschreven als
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 augustus 2009 om 19:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() In feite probeer je hiermee gewoon alle contractors in deze gebieden te stigmatiseren? Je maakt bijvoorbeeld nergens in je betoog gewag van enige nuance tussen PMC's en PSC's en gaat vervolgens je boekje te buiten door hen op één lijn te plaatsen met moslimterroristen. Als je echt over zulke onderwerpen wil debateren mag je toch met wat meer diepgang op de proppen.
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Interessante vragen zijn mijns inziens: 1. Wat zijn de gevolgen van de privatizatie van de oorlog, een proces dat nog steeds uitbreiding neemt? Deze vraag lijkt me relevant aangezien private ondernemingen winst pogen te maximalizeren. Meer oorlog, meer contracten, meer winst... (?) 2. De vergelijking tussen Erik Prince (niet iedere contractor dus) en een terrorist mag gemaakt worden mijns inziens. De vraag mag op zijn minst gesteld worden. Heb je het artikel gelezen? 3. De vraag kan ook gesteld worden in hoever wat de droneoorlog aanricht geen bewuste poging is een bevolking te terrorizeren, gezien het hoge aantal burgerslachtoffers. Is dat slechts collateral damage, of zit er hier een stategie achter? 4. Blijft de VS verantwoordelijk voor het gedrag van de huurlingen van private firmas die taken van het leger overnemen? bv. folteringen begaan door het leger of door gecontracteerden. Waar ligt de verantwoordelijkheid? Wie is uiteindelijk verantwoordelijk bv. voor de moord op onschuldige burgers op 16 september 2007 in Irak, aan de hand van Blackwater huurlingen? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 augustus 2009 om 20:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Sinds zeer lang berust het militair apparaat op de know how van burgers en vica versa. Vele firma's zoals Boeing of wat dacht U van BARCO leveren en testen veel bij militairen. Vele pmc's leveren ook logistic support packages ed, heden ten dage broodnodig bij elke militaire operatie. Heeft dat iets te maken met buitensporig wapengekletter van hunnentwege? Natuurlijk niet. 2. Je vergelijking van Eric Prince slaat nergens op. Deze man leidt een firma die vooralsnog geen aanslagen of wat dan ook pleegt. Wie ooit met ze samenwerkte zal aan den lijve ondervinden dat ze op een gezonde dosis calvijnisme na absoluut geen goddelijke oorlog voeren. Het gaat om het uitvoeren van 'a job' waarvoor 'they got hired'. 3. Cijfers van de collateral damage van drones? En als je ze geeft mag je ze altijd afwegen tegenover de advantages. Ahja, eerlijk is eerlijk. Ik denk dat U vooral problemen heeft met de ROE's die gehanteerd worden bij het CP en LE handelingen. Deze zijn discutabel, maar net daarom het invraag stellen bepleiten van de noodzaak tot het gebruik van private middelen in onze defensie strategieën is absurd
www.vlaamsbelang.org Laatst gewijzigd door dominatrix : 29 augustus 2009 om 20:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
www.vlaamsbelang.org Laatst gewijzigd door dominatrix : 29 augustus 2009 om 20:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Prince lees ik soms omschreven als een blanke religieuze supremacist. Zijn priveleger heeft een slechte reputatie in Irak omwille van het doden van burgers. Zijn medewerkers omschrijven hem als een christelijke 'crusader'. Denkt u dat ze liegen?
Prince werd ook beschuldigd van het financieren van extremistische blanke groepen tegen de hispanos in de VS http://www.tribunahispanausa.com/det...p?noticia=2472 Ik hoop dat je Spaans begrijpt, want dit is echt extremistisch gedoe dat hier onthuld wordt. Blackwater wordt er omschreven als een theocratische fascistische organizatie. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Via een private frima kan je hopen verantwoordelijkheden te ontlopen. Blackwater Inc. wordt eventueel 'veroordeeld' maar ondertussen worden de contracten aan een nieuwe firma doorgespeeld, die dan het personeel van Blackwater overneemt. Dit is wat nu gebeurt onder Obama met de firma Triple Canopy. Men 'lijkt' alzo met een nieuwe lei te kunnen beginnen. Juridisch klopt dit mischien, maar ethisch... Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 augustus 2009 om 20:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Prince schijnt inderdaad een kruisridder te zijn. Heb gehoord dat de radiooproepnamen die hij gebruikt namen zijn van kruisridders, en de namen van operaties namen zijn van bekende veldslagen/plaatsen in het Heilige Land.
Overigens zou ik kunnen zeggen dat er twee generaties PMC's bestaan, en dat de Out of Africa-theorie hier toepasbaar is. Doch is de aard van de PMC-missies in Irak heel anders dan de oude veldslagen geleverd door huurlingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Prince heeft vele tegenstanders. Binnen en buiten het pmc wereldje. Het huidige Xe is een pmc belast met opdrachten van divers pluimage bevolkt door contractors van een nog meer divers pluimage. Zelfs hispanics...
Je hebt er een zekere vorm van aversie tegen gekregen neem ik aan. Ik denk vooral afkomstig uit enkele uit de hand gelopen en zeer zeker af te keuren acties onder hun toenmalige naam Blackwater Worldwide/USA. Ik ben er bijna zeker van dat je nog nooit in de dagelijkse omgang met ook maar contractor van Prince hebt samengewerkt. Je denkpiste is ingegeven door de nieuwsberichten over het inzetten van pmc's door de CIA, die dan weer natuurlijk uitmonden in discussies over 'geheime vluchten' en waterboardingtechnieken enz. De VS loopt vol met Christian Crusadors... 'et alors'? Zelfs hun presidenten refereren te pas en te onpas naar 'God'. Dat prince dat zou zijn zou me dus niet verbazen. Dat hem dat zou overwegen tot een heilige oorlog? Nogmaals de man leidt een firma, en ja ze is voor een groot deel afhankelijk van conflictsituaties... zoals er zoooooo veel zijn. De VS genieten een dominante en leidinggevende positie in de wereld vandaag de dag door hun mogelijkheden tot geweld eerder dan hun kapitalistische positie. Als je denkt dat ze die positie ooit uit handen gaan geven zonder slag of stoot heb je het mis. Met of zonder Obama, de Vs hebben iets te verliezen. ROE zijn rules of engagement LE is LAW ENFORCEMENT CP is close protection En neen ik spreek geen Spaans.
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Lichtjes diffuus, maar interessant als achtergrondsinfo en om de sfeer aan te voelen:
http://www.sandline.com/site/index.html http://en.wikipedia.org/wiki/32_Battalion_(South_Africa) http://en.wikipedia.org/wiki/Eeben_Barlow http://en.wikipedia.org/wiki/Executive_Outcomes http://en.wikipedia.org/wiki/Sandline_affair http://en.wikipedia.org/wiki/Casspir http://en.wikipedia.org/wiki/Force_Protection_Inc Wat EO deed in Sierra Leone beschouw ik, ethisch of niet, als een meesterwerk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Prince is een rijkeluiskindje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem van het (ontlopen van) verantwoordelijkheden gaf ik al eerder aan. Wat zullen de gevolgen van deze evolutie zijn op langere termijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik schat dat er een lange periode van 'overgang' zal zijn. Je hoeft iets ook niet te ontbinden. Kijk maar naar het koningshuis. Kan altijd van pas komen, vooral om te mobilizeren. Nu, door'fantaserend', het is ook mogelijk dat onmogelijk te ontbinden corporaties op een bepaald moment gedwongen zullen worden tot 'sociale verantwoordelijkheid'. Ik kan me voorstellen dat corporaties een soort van toekomstige 'ministeries' zullen worden. Het komt erop aan nu reeds te voorzien welke belangen dat daar verdedigd zullen worden. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Gouverneur
|
![]() Dat zal uiteindelijk leiden tot scheiding van corporatie & staat.
![]()
"Military justice is to justice what military music is to music." G. Marx Laatst gewijzigd door Sodomis : 29 augustus 2009 om 21:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit droomde ik van het 'algemeen enkelvoudig aandelenrecht' ![]() 'Dromen' zei ik, niet noodzakelijk wensen. 'Wat macht verdeeld is goed voor de mens' (de genen zullen het met me eens zijn schat ik)...dat principe hou ik nog aan. Veel van de rest is pragmatiek voor mij. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 augustus 2009 om 21:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Artikel hier: http://www.guardian.co.uk/world/2009...-name-xe/print Nog een interessant weetje: Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 29 augustus 2009 om 21:50. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]()
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=filosoof;4304545]Een kleine aanvulling:
Citaat:
Eigenlijk zou hier Cheney evengoed kunnen terechtstaan. Een voordeel van de privatizatie zou je kunnen zeggen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 augustus 2009 om 21:56. |
|
![]() |
![]() |