Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2009, 09:50   #1
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard Wat is een Vlaming?

Het lijkt zo makkelijk zich op te beroepen op het eigen volk. Maar als je het concreet maakt, blijkt een Vlaming onmogelijk te definiëren.

Is een Vlaming in Vlaanderen geboren? Hoeft niet persé natuurlijk. Iemand kan toevallig in het buitenland worden geboren, omdat z'n ouders daar op een bepaald moment wonen en werken.
Klapt een Vlaming Vlaams? Ja, dat lijkt me wel logisch. Maar wat is Vlaams? Er bestaat geen standaard Vlaams, zoals er standaard Nederlands bestaat. Is verder iedereen die Vlaams spreekt, ook met een niet-Belgische nationaliteit een Vlaming?
Zijn Zeeuws-Vlamingen Vlamingen? Of zijn het Nederlanders? Een soortgelijke vraag geldt voor Frans Vlamingen.
Zou er een Vlaams paspoort moeten worden ingevoerd? Maar dan krijg je dezelfde problemen als met een Belgisch paspoort. Er lopen tal van mensen rond met een Belgisch paspoort, waarvan je pas gelooft dat het Belgen zijn als je het paspoort ziet.
Herken je een Vlaming aan zijn kop? Laten we het daar maar helemaal niet over hebben.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 09:53   #2
Omar Torrijos
Banneling

Standaard

Ne Vlaming? Doorgaans een achterbaks mormel, karakterieel een slappe vod en zo ambitieloos als een glas water.
Omar Torrijos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 10:23   #3
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Wat is een Vlaming?
Een inwoner van de provincies Oost- of West-Vlaanderen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 10:26   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
lap, nog zo enen die de realiteit negeert. Dus volgens jou kunnen enkel de Oost- en West-Vlamingen voor het Vlaams Parlement kiezen en mogen enkel Oost-en West-Vlamingen in de Vlaamse regering zitten?

en wat doe je met de Zeeuws-Vlamingen en de Frans-Vlamingen????
Oud 23 augustus 2009, 10:34   #5
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
lap, nog zo enen die de realiteit negeert. Dus volgens jou kunnen enkel de Oost- en West-Vlamingen voor het Vlaams Parlement kiezen en mogen enkel Oost-en West-Vlamingen in de Vlaamse regering zitten?

en wat doe je met de Zeeuws-Vlamingen en de Frans-Vlamingen????
Ach, ik ben ruimdenkend. Die mogen van mij ook voor het Vlaams Parlement kiezen en in de Vlaamse regering zitten.

Zelfs Limburgers en Brabanders mogen dat, wat mij betreft. Antwerpenaren natuurlijk niet. Da's nogal evident.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:

Laatst gewijzigd door Raf : 23 augustus 2009 om 10:35.
Oud 23 augustus 2009, 10:53   #6
Starkad
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, wees gerust, in het Onafhankelijke Vlaanderen zwaaien zij de plak. Antwerpenaren zijn dandy's met grote muilen, Vlaams-Brabanders moeten den Waalschen bezetter trotseren en de Limburgers zijn te zachtmoedig.

Ik weet niet hoe het bij u op het bedrijf zit, maar alle grote mannen hier zijn West-Vlamingen.
Starkad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 11:15   #7
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Herken je een Vlaming aan zijn kop? Laten we het daar maar helemaal niet over hebben.
Ja. Er zijn mensen met wat ik ervaar als een Vlaamse kop en die herken ik wel in het buitenland.

Goede vraagjes, trouwens, die je daar stelt in je openingspost. Niet zo 1-2-3 te beantwoorden.
Je kan het nog verder trekken: ik voel me bijvoorbeeld niet zo'n Belg, maar betekent dat dat ik er effectief geen ben?
Oud 23 augustus 2009, 12:30   #8
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt zo makkelijk zich op te beroepen op het eigen volk. Maar als je het concreet maakt, blijkt een Vlaming onmogelijk te definiëren.

Is een Vlaming in Vlaanderen geboren? Hoeft niet persé natuurlijk. Iemand kan toevallig in het buitenland worden geboren, omdat z'n ouders daar op een bepaald moment wonen en werken.
Klapt een Vlaming Vlaams? Ja, dat lijkt me wel logisch. Maar wat is Vlaams? Er bestaat geen standaard Vlaams, zoals er standaard Nederlands bestaat. Is verder iedereen die Vlaams spreekt, ook met een niet-Belgische nationaliteit een Vlaming?
Zijn Zeeuws-Vlamingen Vlamingen? Of zijn het Nederlanders? Een soortgelijke vraag geldt voor Frans Vlamingen.
Zou er een Vlaams paspoort moeten worden ingevoerd? Maar dan krijg je dezelfde problemen als met een Belgisch paspoort. Er lopen tal van mensen rond met een Belgisch paspoort, waarvan je pas gelooft dat het Belgen zijn als je het paspoort ziet.
Het is een moeilijke vraag. Het heeft vooral met gevoel te maken. Ik ben geboren en getogen in Vlaanderen, ik hou van Vlaanderen, ik voel me 100 % Vlaming. Mijn zuster zegt dat ze in België geboren is en voelt zich Belg.
Wat is een Vlaming? Je kan die vraag stellen in gelijk welk volk.
Wat is een Duitser? Een Beier en een Pruis zijn heel verschillend. Wat is een Fransman? Vergelijk een Frans-Vlaming (!?) met een Provencaal. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Het land waar je woont met respect behandelen, daar draait het om. En als je er geboren bent en je ouders en mogelijk hun ouders ook is liefde voor dat land dat je op zijn bodem laat leven, heel normaal.
Oud 23 augustus 2009, 13:34   #9
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gebiedsdenken is wel heel simpel. Misschien moeten we het inderdaad wel zo simpel houden. Als je toevallig verhuist, naar Brussel bvb, houd je op Vlaming te zijn. Daarentegen kan bvb een Chinees die een restaurant in Brugge opent meteen ook Vlaming zijn. Maar ik denk dat velen het niet eens zullen zijn met zo'n simpele definitie.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 13:36   #10
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gebiedsdenken is wel heel simpel. Misschien moeten we het inderdaad wel zo simpel houden. Als je toevallig verhuist, naar Brussel bvb, houd je op Vlaming te zijn. Daarentegen kan bvb een Chinees die een restaurant in Brugge opent meteen ook Vlaming zijn. Maar ik denk dat velen het niet eens zullen zijn met zo'n simpele definitie.
Waarom willen die flamins de zaken toch altijd nodeloos gecompliceerd maken? Het leven kan zo eenvoudig zijn...

Citaat:
Oud 23 augustus 2009, 13:40   #11
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkad Bekijk bericht

Ik weet niet hoe het bij u op het bedrijf zit, maar alle grote mannen hier zijn West-Vlamingen.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 13:42   #12
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Een Vlaming is een droedel, niet te verwarren met branding.

Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 13:51   #13
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Enkele jaren geleden vroeg een Ierse vriend me eens "hoe zit dat nu feitelijk in mekaar in jullie land met de vlamingen en de walen en brussel en zo.. ?"

Een zestal landgenoten van verschillende pluimage (en politieke overtuiging) hebben toen getracht om het politieke landschap een beetje te schetsen en een voor een buitenlander zo verstaanbaar mogelijk situatiebeeld te geven...

mijn ierse vriend David luisterde gedurende enkele uren naar het relaas dronk nog eens van zijn guiness en zei toen "So, as I get it.... a Flamish guy is someone who spreads his legs, you kick him in his balls and he says thank you !" (een vlaming is iemand die in spreidstand staat, je schopt hem in z'n ballen..... en hij zegt dank u !)

erg.... om dit van een buitenlander te moeten horen, maar eigelijk heeft hij gelijk !
Oud 23 augustus 2009, 13:53   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht
Enkele jaren geleden vroeg een Ierse vriend me eens "hoe zit dat nu feitelijk in mekaar in jullie land met de vlamingen en de walen en brussel en zo.. ?"

Een zestal landgenoten van verschillende pluimage (en politieke overtuiging) hebben toen getracht om het politieke landschap een beetje te schetsen en een voor een buitenlander zo verstaanbaar mogelijk situatiebeeld te geven...

mijn ierse vriend David luisterde gedurende enkele uren naar het relaas dronk nog eens van zijn guiness en zei toen "So, as I get it.... a Flamish guy is someone who spreads his legs, you kick him in his balls and he says thank you !" (een vlaming is iemand die in spreidstand staat, je schopt hem in z'n ballen..... en hij zegt dank u !)

erg.... om dit van een buitenlander te moeten horen, maar eigelijk heeft hij gelijk !
Je zou toch moeten proberen om je verzinseltjes ietwat geloofwaardig te maken.

Citaat:
Oud 23 augustus 2009, 13:59   #15
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zou toch moeten proberen om je verzinseltjes ietwat geloofwaardig te maken.
Blijkbaar heb je nog nooit eens de vraag gekregen in het buitenland door iemand die ons land niet kent, of ben je mss nog nooit buiten de landsgrenzen geweest ??? je mag het van mij altijd eens proberen, k'wens je véél succès en als je gaat vertellen hoe het er hier werkelijk aan toe gaat geloven ze je voor geen meter !
Oud 23 augustus 2009, 14:28   #16
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht
Blijkbaar heb je nog nooit eens de vraag gekregen in het buitenland door iemand die ons land niet kent, of ben je mss nog nooit buiten de landsgrenzen geweest ??? je mag het van mij altijd eens proberen, k'wens je véél succès en als je gaat vertellen hoe het er hier werkelijk aan toe gaat geloven ze je voor geen meter !
Ik ben in mijn leven al vaak in het buitenland geweest en in heel wat verschillende landen. ALS ze België (laat staan Vlaanderen) daar al kennen, kreeg ik nog nooit de vraag om de politieke situatie hier uit de doeken te doen om de doodsimpele reden dat dat de meeste mensen gewoon geen barst interesseert. En jij gaat ons hier komen wijsmaken dat een Ierse kennis enkele uren geluisterd heeft naar jouw relaas? Lamenielacheuh...

Citaat:

Laatst gewijzigd door Raf : 23 augustus 2009 om 14:29.
Oud 23 augustus 2009, 14:36   #17
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Vraag het anders es aan de Walen?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 14:37   #18
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

is het niet wie?
Vlamingen komen uit Vlaanderen, net zoals Limburgers uit Limburg komen en Brabanders uit Brabant. Waarom deze 2 laatsten hun territorium niet willen erkennen en altijd maar over vlaanderen spreken vraag ik mij ook dikwijls af.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 14:45   #19
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben in mijn leven al vaak in het buitenland geweest en in heel wat verschillende landen. ALS ze België (laat staan Vlaanderen) daar al kennen, kreeg ik nog nooit de vraag om de politieke situatie hier uit de doeken te doen om de doodsimpele reden dat dat de meeste mensen gewoon geen barst interesseert. En jij gaat ons hier komen wijsmaken dat een Ierse kennis enkele uren geluisterd heeft naar jouw relaas? Lamenielacheuh...
Misschien moet u eens buiten uw vertrouwd milieu komen.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 14:46   #20
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
is het niet wie?
Vlamingen komen uit Vlaanderen, net zoals Limburgers uit Limburg komen en Brabanders uit Brabant. Waarom deze 2 laatsten hun territorium niet willen erkennen en altijd maar over vlaanderen spreken vraag ik mij ook dikwijls af.
Volgens uw redenering zouden Limburgers zich Loonse Graafschappers moeten noemen.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be