![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Het lijkt zo makkelijk zich op te beroepen op het eigen volk. Maar als je het concreet maakt, blijkt een Vlaming onmogelijk te definiëren.
Is een Vlaming in Vlaanderen geboren? Hoeft niet persé natuurlijk. Iemand kan toevallig in het buitenland worden geboren, omdat z'n ouders daar op een bepaald moment wonen en werken. Klapt een Vlaming Vlaams? Ja, dat lijkt me wel logisch. Maar wat is Vlaams? Er bestaat geen standaard Vlaams, zoals er standaard Nederlands bestaat. Is verder iedereen die Vlaams spreekt, ook met een niet-Belgische nationaliteit een Vlaming? Zijn Zeeuws-Vlamingen Vlamingen? Of zijn het Nederlanders? Een soortgelijke vraag geldt voor Frans Vlamingen. Zou er een Vlaams paspoort moeten worden ingevoerd? Maar dan krijg je dezelfde problemen als met een Belgisch paspoort. Er lopen tal van mensen rond met een Belgisch paspoort, waarvan je pas gelooft dat het Belgen zijn als je het paspoort ziet. Herken je een Vlaming aan zijn kop? Laten we het daar maar helemaal niet over hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ne Vlaming? Doorgaans een achterbaks mormel, karakterieel een slappe vod en zo ambitieloos als een glas water.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een inwoner van de provincies Oost- of West-Vlaanderen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() lap, nog zo enen die de realiteit negeert. Dus volgens jou kunnen enkel de Oost- en West-Vlamingen voor het Vlaams Parlement kiezen en mogen enkel Oost-en West-Vlamingen in de Vlaamse regering zitten?
en wat doe je met de Zeeuws-Vlamingen en de Frans-Vlamingen????
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Zelfs Limburgers en Brabanders mogen dat, wat mij betreft. Antwerpenaren natuurlijk niet. Da's nogal evident. ![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 Laatst gewijzigd door Raf : 23 augustus 2009 om 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Ja, wees gerust, in het Onafhankelijke Vlaanderen zwaaien zij de plak. Antwerpenaren zijn dandy's met grote muilen, Vlaams-Brabanders moeten den Waalschen bezetter trotseren en de Limburgers zijn te zachtmoedig.
Ik weet niet hoe het bij u op het bedrijf zit, maar alle grote mannen hier zijn West-Vlamingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Goede vraagjes, trouwens, die je daar stelt in je openingspost. Niet zo 1-2-3 te beantwoorden. Je kan het nog verder trekken: ik voel me bijvoorbeeld niet zo'n Belg, maar betekent dat dat ik er effectief geen ben?
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is een Vlaming? Je kan die vraag stellen in gelijk welk volk. Wat is een Duitser? Een Beier en een Pruis zijn heel verschillend. Wat is een Fransman? Vergelijk een Frans-Vlaming (!?) met een Provencaal. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het land waar je woont met respect behandelen, daar draait het om. En als je er geboren bent en je ouders en mogelijk hun ouders ook is liefde voor dat land dat je op zijn bodem laat leven, heel normaal.
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Gebiedsdenken is wel heel simpel. Misschien moeten we het inderdaad wel zo simpel houden. Als je toevallig verhuist, naar Brussel bvb, houd je op Vlaming te zijn. Daarentegen kan bvb een Chinees die een restaurant in Brugge opent meteen ook Vlaming zijn. Maar ik denk dat velen het niet eens zullen zijn met zo'n simpele definitie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Een Vlaming is een droedel, niet te verwarren met branding.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() Enkele jaren geleden vroeg een Ierse vriend me eens "hoe zit dat nu feitelijk in mekaar in jullie land met de vlamingen en de walen en brussel en zo.. ?"
Een zestal landgenoten van verschillende pluimage (en politieke overtuiging) hebben toen getracht om het politieke landschap een beetje te schetsen en een voor een buitenlander zo verstaanbaar mogelijk situatiebeeld te geven... mijn ierse vriend David luisterde gedurende enkele uren naar het relaas dronk nog eens van zijn guiness en zei toen "So, as I get it.... a Flamish guy is someone who spreads his legs, you kick him in his balls and he says thank you !" (een vlaming is iemand die in spreidstand staat, je schopt hem in z'n ballen..... en hij zegt dank u !) erg.... om dit van een buitenlander te moeten horen, maar eigelijk heeft hij gelijk ! ![]()
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementslid
|
![]() Blijkbaar heb je nog nooit eens de vraag gekregen in het buitenland door iemand die ons land niet kent, of ben je mss nog nooit buiten de landsgrenzen geweest ??? je mag het van mij altijd eens proberen, k'wens je véél succès en als je gaat vertellen hoe het er hier werkelijk aan toe gaat geloven ze je voor geen meter !
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 Laatst gewijzigd door Raf : 23 augustus 2009 om 14:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vraag het anders es aan de Walen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() is het niet wie?
Vlamingen komen uit Vlaanderen, net zoals Limburgers uit Limburg komen en Brabanders uit Brabant. Waarom deze 2 laatsten hun territorium niet willen erkennen en altijd maar over vlaanderen spreken vraag ik mij ook dikwijls af.
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Volgens uw redenering zouden Limburgers zich Loonse Graafschappers moeten noemen.
|
![]() |
![]() |