![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hieronder een bericht dat ik schreef voor een andere draad in verband met besnijdenissen uit religieuze gronden. Naderhand bleef ik met de vraag zitten in hoeverre er vrijheid van geloof bestaat in de samenleving, in hoeverre religies en geloofsovertuigingen de vrijheid van geloof respecteren van hun eigen leden en van andersdenkenden. Is het accepteren van 'vrijheid van geloof' niet tegenstrijdig met de opvatting het ware geloof te menen aanhangen?
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 september 2009 om 16:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() De geloofsvrijheid houd op, wanneer men het individu van zijn geweten en zijn ziel ontlast.
Het geloof is strikt persoonlijk en kan als dusdanig dwangmatig niet worden opgelegd. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik wil er nog iets aan toevoegen, het doopsel mag enkel toegelaten worden op minstens de 18e levensjaar.
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is het niet een angstige religie die haar leden niet in vrijheid wil laten kiezen voor lidmaatschap? En is het niet een nog angstigere religie die dit lidmaatschap wil tonen door een permanent merkteken achter te laten bij een kind dat niet zelfstandig voor die religie heeft kunnen kiezen? Als een religie niet zelfstandig de vrijheid van religie kan accepteren, uit angst of wat voor reden dan ook, dan stelt deze religie zich buiten de maatschappij, en dan is het de taak van een democratische samenleving haar principes te doen gelden en die vrijheid van religie te garanderen voor ál haar burgers.
Waar is de oprechte relatie tot God bij een religie die de vrije keuze van godsdienst in de weg staat? Is zo'n God dan geen onderdrukker en zijn volgelingen met hem? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 september 2009 om 20:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als een 'lidmaatschap' omkeerbaar is heb ik daar minder problemen mee dan de onomkeerbaarheid die de besnijding inhoudt. Het zou ook niet goed zijn religies te discrimineren. Als je dopen wil verbieden, waarom zou je dan andere lidmaatschappen die ouders voor hun kinderen wensen, als is het maar de vakantieclub, wel kunnen toestaan? Kunnen ouders hun kinderen in een bepaalde traditie op te voeden zonder het principe van godsdienstvrijheid te schenden? Ik denk van wel, zolang er geen onomkeerbare keuzes gemaakt worden in naam van het kind. Het domein waarop deze onomkeerbaarheid het sterkste gesteld wordt is het lichamelijke domein. Vandaar dat ik voorstel dat daar prioritair actie ondernomen wordt. Een 'waardenvrije' opvoeding is onmogelijk, ja zelfs ongewenst. Het gevaar bestaat dat een religie, een staat of een private corporatie(s) de enige waardenbepaler worden voor de opvoeding van kinderen. Het is steeds oppassen totalitarisme te vermeiden van welke oorsprong ook. Besnijdenis van kinderen uit religieuze redenen beschouw ik als zo'n vorm van totalitarisme, maar het kan ook van een andere kant komen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 september 2009 om 23:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Burgemeester
|
![]() Logischerwijs zou godsdienstvrijheid over de ganse lijn ondergeschikt moeten zijn aan de wetgeving in plaats van over privileges te beschikken.
Laatst gewijzigd door Sean : 7 september 2009 om 08:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Johan, je bent goed op dreef. Ik kan er geen letter tussenkrijgen, you covered all bases.
En je hebt gelijk btw. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Algemener interesseert me hoe religies en levensopvattingen dichter tot elkaar gebracht kunnen worden door het aanvaarden en implementeren van bepaalde principes, zoals het recht om te kunnen kiezen voor een religie. Het belang hiervan voor de toekomst van bijvoorbeeld europa in deze eeuw lijkt me moeilijk te overschatten. Het doordacht verdedigen van 'godsdienstvrijheid' lijkt me een positieve wijze om een leefbare samenleving te creeëren. Discussies over hoofdoeken en dergelijke lijken me daarentegen slechts symptoombestrijding, korte termijndenken, en soms zelfs niet meer als godsdienstvervolging. Niet de eigen principes opgeven (zoals vrijheden) maar juist de eigen principes consequent verdedigen, dat sta ik voor. En daarbij, die 'eigen' principes zijn universeel aanvaarde principes. Wie daar tegen in gaat isoleert zich. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 september 2009 om 15:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik geloof in de geestenwereld van de planten...
![]()
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk, maar geeft je dat geloof automatisch het recht om kettingzagen te saboteren, of beter, om je kinderen te verbieden alles behalve tortillas met zout te eten met bijvende gevolgen voor het kind.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 september 2009 om 13:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik weet het ni...
Daar heb ik mijn eigen mening over die ik ook niet uitdruk. Maar 't is toch een jammer feit dat we anno 2010 bijna nog bomen moeten kappen he.
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil ook niet de bomen kappen in mijn tuin maar de buren zouden me willen verplichten vrees ik (als ik zoiets als inwoner van dat tehuis zou meemaken, ik zou het in heel mijn wezen als een aanslag aanvoelen). Ik herinner me dat een bejaardentehuis ergens in Vlaanderen de bomen in haar tuin moest verweideren omdat de bladeren in de goot van de buren vielen. Ik ben sinds lang tot de conclusie gekomen dat vele vlamingen bomenhaters zijn (minder in de kempen denk ik), en de overheid aan de kant staat van die bomenhaters, die slechts tevreden zijn met totale dominantie van de natuur. Ik kan je fotos tonen van La Paz waar het voetpad omgeleid wordt voor een oude boom, waar bomen midden op de weg weg staan (aangeduid om geen verkeersproblemen te veroorzaken natuurlijk), waar voetpaden nog mógen omhooggeduwd worden. Nu ja, ze willen hier ook 'modern' worden, en beginnen zich voor hun respect voor bomen te schamen. Zeer spijtig. Een topic waard misschien...want ondanks voorgaande kan je van houten meubels houden. Het kappen is niet zozeer het probleem, maar de mentaliteit waarmee het gebeurd.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 september 2009 om 13:39. |
![]() |
![]() |