![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Voor wie het geluk heeft dit niet te kennen, linkje volgen en dan kan u gezellig meekeuvelen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Waterboarding . Op bbc zijn de opinies verdeeld of folterpraktijken in guantanamo bay al dan niet ok zijn. Wat is uw mening hierover ? Vooreerst is er het feit dat de cia de tapes heeft laten verdwijnen. Ik vraag me af waarom. Er is bij mijn weten weinig kans dat ze als oorlogscriminelen zouden kunnen worden berecht. Het enige gevaar is dat de tapes publiek worden gemaakt en ze wellicht voor relletjes zouden kunnen zorgen. Dan is er ook nog de vraag of folteringen efficiënt zijn. Is die informatie betrouwbaar ? Is de informatie belangrijk genoeg om tot folteringen over te gaan in een tijd waarbij men de beschikking heeft over zoveel technologisch vernuft ? Waarom folteren ?
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Zijn er geen veiligere manieren om mensen te folteren, elektroshocks bv...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Bovendien kan de folteraar zeggen : "onze gevangenen een bad gegeven" op de vraag van zijn zoontje : Wat heeft papa vandaag op het werk gedaan ? ![]()
![]() |
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarvoor men het doet? Om informatie te verkrijgen over de terroristen die er nog rondlopen natuurlijk, over de werking van de cel waar hij/zij deel van uitmaakte, mogelijke doelwitten in de toekomst,... genoeg redenen waarom. Misschien zou jij eens aan een terririst moeten vragen waarom ze onschuldige mensen opblazen elke dag?
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() Ik vind dit pure horror, wie dit doet met een mens is geen knijt beter dan de ergste terrorist die ik ken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En als ze veroordeeld zijn, dan is het via allerlei illegale en zelfs ongrondwettelijke constructies zoals 'militaire commissies' om toch maar te voorkomen dat het reguliere gerecht terroristen zou kunnen veroordelen of, nog erger, onschuldige verdachten vrijspreken. Als je in een rechtstaat al een buitengewoon "gerecht" moet instellen om met terroristen en bepaalde "verdachten" af te rekenen, dan heb je de 'War on Terror' verloren, want de rechtstaat heeft dan verloren. Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 12 december 2007 om 11:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Het gaat hier niet over heeft u die moord gepleegd, ja of nee! Het gaat hier over namen van mensen, locaties van cellen, plannen, als je niets weet weet je gewoon niets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Stel dat jou dochter is ontvoert door een moordenaar. De locatie van jou dochter is enkel bekent door de dader die men heeft opgepakt. De man wil de locatie niet geven...ben jij dan even slecht of zijn de agenten dan even slecht indien ze hem door martel technieken gaan ondervragen?
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet wat je wil zeggen maar je kan het niet behandelen als gewone situaties als hier met gewone feiten. Citaat:
Citaat:
Ander punt vind ik...het heeft geen enkel nut om onschuldigen te ondervragen en vast te houden, indien men dus vastzit zullen ze daar niet zomaar geld tegenaansmijten om je daar te houden en te ondervragen. Maar ik ga er wel mee akkoord dat sommige zaken niet mogen gebeuren en dat men andere oplossingen hiervoor uitdoktert.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wie zegt dat het over informatie moet gaan ? Dat iedereen eens zijn/haar fantasie gebruikt en bij zichzelf nagaat: hoe lang zou deze behandeling moeten duren voor ik toegeef dat ik terrorist ben ? En stel nu dat dat het enige is wat men van jou wilt weten.
![]() |
![]() |
#11 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Euhm, en hoe moet dat zijn standpunt nu juist veranderen? Laatst gewijzigd door Akufen : 12 december 2007 om 13:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Je weet het of je weet het niet. Men kan iemand zolang martelen totdat hij JA op iets zegt maar daar gaat het hier niet over, hier gaat het over plannen, locaties, namen, die zijn wel degelijk te controleren en weet onmiddellijk of hij de waarheid spreekt, zou trouwens niet zo erg zijn als hij dat niet deed. Die getuigenissen onder dwang zijn dus voor zo'n zaken wel belangrijk omdat het hier niet over ja-nee vragen gaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je iemand maar lang en hard genoeg martelt, zal die alles doen om dat te doen stoppen : verzinnen van namen, plaatsen, connecties, plannen enzovoort. Op de duur zal de gemartelde zelf geloven dat hij de waarheid vertelt omdat dat de enige uitweg uit zijn situatie is. En hoe ga jij dat allemaal checken? Niet dus. Het enige waar je zeker van kan zijn bij marteling, is dat -indien het slachtoffer zijn beul kan opsporen nadien- de wraakneming erger zal zijn dan de marteling zelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() Een mening die ik deel.
![]() |
#15 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Sommigen hier verdwalen soms nog in het waanidee dat de VS terrorisme aan het bestrijden is. De realiteit is eerder dat er een oorlog gaande is die zolang mogelijk moet duren, wie er daar voor moet opdraaien, en of dat nu echte terroristen zijn of niet, is van minder belang. Je mist dus een beetje de essentie van de hele zaak denk ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Onder marteling bekent zelfs iemand die niets weet dat hij plannen had om een aanslag te plegen. Citaat:
Trouwens, het lidmaatschap van terroristische organisaties is ook strafbaar op zich. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik blijf trouwens bij mijn standpunt, als je in een rechtstaat je rechtssysteem moet aanpassen of omzeilen voor die terroristen (en dat gaat ook over folteren), dan hebben de terroristen gewonnen en dan heeft de rechtstaat verloren. Er zijn talloze processen die aantonen dat je geen "buitengewone rechtbanken" en "militaire commissies" nodig hebt om het terrorisme te bestrijden en de terroristen te berechten.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 12 december 2007 om 21:16. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik ben jammer genoeg de tekst kwijt, maar er was een rapport ongeveer een jaar gelezen over "terrorist suspects" opgepakt in het verenigd koninkrijk... het resultaat was lachwekkend/wraakroepend.
---------------------------------------------------------------------- Democracy is the name we give the people whenever we need them. (Marquis de Flers Robert and Arman de Caillavet) Laatst gewijzigd door Sante : 12 december 2007 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |