Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Religieuze pamfletten op de treinen van de NMBS?
Zoiets kan niet! 5 25,00%
Tuurlijk mag dat! 15 75,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2009, 09:06   #1
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard Wegwijzer - Zekerheden

Deze maandagmorgen lagen er in de wagons van de trein naar Brussel boekjes met deze titel.

Op het eerste zicht dacht ik dat het om reclame ging over verzekeringen, gezien de titel 'zekerheden' en een foto van geld, maar iets later viel mijn oog op een foto van Bono (zanger van U2) onderaan in't klein, en ik ben iets dichter gaan kijken, blijkt nu dat dit propaganda is van de "Het goede boek vzw", propaganda voor het christelijk geloof dus, en op't eerste zicht staat het nog bol van de fouten ook.

Nu, zoiets doet mijn bloed koken, propaganda en fud die ons strot ingeramt wordt door enkele archaïsche idioten die menen het recht te hebben hun waanideeën in mijn gezicht te duwen, en ik vind dat zoiets niet kan, het is een verspilling van papier en inkt, om maar te zwijgen van geld, ze zouden godverdomme beter eens kijken naar hun idool Jezus en dat geld besteden om de mensen in nood te helpen, in plaats van de mensen lastig te vallen.

De reden waarom zoiets voor mij niet kan? De NMBS is een staatsbedrijf, de scheiding van staat & kerk betekend dat de NMBS dus geen pamfletten over religie mag verspreiden, ik vermoed echter dat de NMBS hier niet van op de hoogte was en dat gewoon vrijwilligers zijn die op de treinen stapten en die vodden voorzag, wat volgens mij van betwijfelbare legaliteit is...

Willen ze pamfletten verspreiden, dat ze het dan doen zoals iedereen, en gaan staan aan de ingangen & de boekskes persoonlijk uitdelen, dan kan ik ze direct ook mijn gedacht zeggen, zeker op een maandagmorgen!
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 09:09   #2
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Gratis toiletpapier -wat is het probleem ?
Oud 5 oktober 2009, 09:20   #3
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Der lopen hier verschillende van die fundies te klagen dat atheïsten constant proberen om de theisten te 'converteren', maar ik heb tot nu toe nog nooit een pamfletteke gezien dat het atheïsme aanprijst....

Het probleem is dat ik een hekel heb aan fud.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 5 oktober 2009, 09:37   #4
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Vrijheid van meningsuiting.

Maar ook het bewust verspreiden van zwerfafval.
Oud 5 oktober 2009, 10:42   #5
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Vrijheid van meningsuiting.
Ik heb geen probleem met vrijheid van meningsuiting, ik heb een probleem met hoe & waar ze hun vodden verspreiden.

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 5 oktober 2009 om 10:44.
Oud 5 oktober 2009, 12:01   #6
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Maar ook het bewust verspreiden van zwerfafval.
Amon Re weet waar hij dat moet deponeren, laten we hopen dat anderen zijn goed voorbeeld volgen.Naam: re.gif
Bekeken: 255
Grootte: 5,6 KB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Het verstopt de afvoerbuizenNaam: re2.gif
Bekeken: 260
Grootte: 8,7 KB
Oud 5 oktober 2009, 12:12   #7
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Nu, zoiets doet mijn bloed koken, propaganda en fud die ons strot ingeramt wordt door enkele archaïsche idioten die menen het recht te hebben hun waanideeën in mijn gezicht te duwen, en ik vind dat zoiets niet kan, het is een verspilling van papier en inkt, om maar te zwijgen van geld, ze zouden godverdomme beter eens kijken naar hun idool Jezus en dat geld besteden om de mensen in nood te helpen, in plaats van de mensen lastig te vallen.

De reden waarom zoiets voor mij niet kan? De NMBS is een staatsbedrijf, de scheiding van staat & kerk betekend dat de NMBS dus geen pamfletten over religie mag verspreiden, ik vermoed echter dat de NMBS hier niet van op de hoogte was en dat gewoon vrijwilligers zijn die op de treinen stapten en die vodden voorzag, wat volgens mij van betwijfelbare legaliteit is...
http://nl.wikipedia.org/wiki/D/t-regels

Nu, over het verspreiden van flyers. Dit is inderdaad verboden op treinen, in stations en zelfs(!) binnen een straal van 50 meter rond de uitgang van een station. Ook wanneer dit op de openbare weg is. Je moet er toestemming voor vragen bij Publyrail. Tot daar de wet.

We hebben al verschillende keren ambras gehad met de Security daarvoor. Want we pikken niet dat we toestemming moeten vragen aan een privébedrijf om onze mening te uiten op de openbare weg. ("We" = LSP-Mechelen.)

Ik heb gestemd dat dat natuurlijk kan. De openbare ruimte moet heroverd worden!

Laatst gewijzigd door driewerf : 5 oktober 2009 om 12:15.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 12:43   #8
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Yaay! Eindelijk die link

Citaat:
Nu, over het verspreiden van flyers. Dit is inderdaad verboden op treinen, in stations en zelfs(!) binnen een straal van 50 meter rond de uitgang van een station. Ook wanneer dit op de openbare weg is. Je moet er toestemming voor vragen bij Publyrail. Tot daar de wet.
Hmm..... vraag me af of ze toestemming hadden....

Citaat:
We hebben al verschillende keren ambras gehad met de Security daarvoor. Want we pikken niet dat we toestemming moeten vragen aan een privébedrijf om onze mening te uiten op de openbare weg. ("We" = LSP-Mechelen.)

Ik heb gestemd dat dat natuurlijk kan. De openbare ruimte moet heroverd worden!
De vraag is, is de trein zelf een openbare weg? En valt deze niet onder de scheiding van kerk & staat?
Oud 5 oktober 2009, 12:45   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Je bent niet verplicht zoiets te lezen, en misschien heeft iemand anders er iets aan. Ik ben in elk geval blij met veel lectuur die ik op de trein vind (metro's, kranten, aldi-bladjes, ...) sinds ik geen laptoptas meer meeneem (waarom zou je ook - naar je werk ).
Oud 5 oktober 2009, 13:09   #10
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je bent niet verplicht zoiets te lezen, en misschien heeft iemand anders er iets aan. Ik ben in elk geval blij met veel lectuur die ik op de trein vind (metro's, kranten, aldi-bladjes, ...) sinds ik geen laptoptas meer meeneem (waarom zou je ook - naar je werk ).
Ik erger me persoonlijk aan al die achtergelaten papieren boekskes en zo, lijkt me zo'n verspilling
Oud 5 oktober 2009, 13:13   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik erger me persoonlijk aan al die achtergelaten papieren boekskes en zo, lijkt me zo'n verspilling
Ik bezie het als recyclage. Ben blij dat ze niet allemaal ineens in de vuilmand geraken.
Oud 5 oktober 2009, 16:37   #12
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik bezie het als recyclage. Ben blij dat ze niet allemaal ineens in de vuilmand geraken.
Ooit in de trein heeft een zure, bejaarde conducteur, zo'n type die de liefde van zijn leven zou aangeven bij de politie als ze illegaal ging downloaden, mij tegengehouden omdat ik een metro achterliet.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 16:55   #13
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer hoort de krant in een trein-vuilmand?

Trouwens, bepaalde Belgische treinen (NMBS dubbeldekkers dacht ik) hebben helemaal geen mandjes! Waarom is dat eigenlijk?
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 21:58   #14
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Sinds wanneer hoort de krant in een trein-vuilmand?

Trouwens, bepaalde Belgische treinen (NMBS dubbeldekkers dacht ik) hebben helemaal geen mandjes! Waarom is dat eigenlijk?
De nmbs is gestopt met het uitvoeren van treinstellen met papiermandjes omdat die toch maar vol geraakten met wachttorens.

Er wordt dus verondersteld dat men die rotzooi in eigen vuilnisbak gooit onder het motto 'eigen vuilbak eerst'.
Temeer door de opeenvolgende economische _ en financiële crisissen die ons landje kende in combinatie met de groene alles-moet-gerecycleerd-worden golf wilden mensen dat ook gaan gebruiken als wc-papier.
Echter ... er bleek bij het wachten op de noeste arbeid ook in gelezen te worden ... en toen maakte jij je opmars op dit forum

Laatst gewijzigd door praha : 5 oktober 2009 om 21:58.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 08:38   #15
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Ik heb "kan niet" gestemd. Maar helaas kan ik enkel het "vervuilings" argument inroepen.
Van mij mag de verantwoordelijke uitgever opdraaien voor het verwijderen van die idiote rommel.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 08:55   #16
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

tada!
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 6 oktober 2009, 16:25   #17
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Tuurlijk mag dat!
Oud 8 oktober 2009, 03:20   #18
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

ik heb het niet voor fundamentalisten, gelijk van welk merk ze zijn. ik vind echter dat ook zij (zelfs zij) het recht hebben om hun mening te uiten in de openbare ruimte. het gebeurt niet veel dat ik het met mijn zusters en broeders van de LSP eens ben, maar hier kan ik alleen maar beamen dat de openbare ruimte opnieuw veroverd moet worden.

vrede,

redwasp
Oud 8 oktober 2009, 03:25   #19
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Hmm..... vraag me af of ze toestemming hadden....

De vraag is, is de trein zelf een openbare weg? En valt deze niet onder de scheiding van kerk & staat?
de scheiding van kerk en staat betekent dat de staat zich niet moeit met het religieuze leven van zijn onderdanen, niet dat de staad het uiten van religieuze meningen door zijn burgers aan banden legt.

vrede,

redwasp
Oud 8 oktober 2009, 06:44   #20
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
tada!
Dat ziet er wel heel sektarisch uit, alsof ze leentjebuur gespeeld hebben bij scientology en the secret. Als je alles wat je weet verwerpt en onze waarheid uit je hoofd leert komt het geld vanzelf binnenstromen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be