Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2009, 07:08   #1
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard Alle loon- en weddetrekkenden hetzelfde pensioen.

Wat denkt dit forum over de idee alle werknemers hetzelfde pensioen te geven? Een bedrag zou moeten worden vastgelegd waar de meerderheid van de bevolking mee akkoord kan gaan. De meeste loon- en weddetrekkenden hebben doorgaans een kleiner pensioen dan de ambtenaren, maar ze zijn met meer.

De regeling zou gelden voor mensen die nu nog geen pensioen hebben aangevraagd. Voor mensen in een lopend systeem bijft alles bij het oude zeg maar.

Persoonlijk denk ik dat het een goed idee is, maar zoals alles heeft elk idee zo zijn voor en nadelen. Misschien kan een sereen debat op ons forum, ons helpen om alle aspecten eens naast elkaar te zien.

Ik som alvast enkele logische gevolgen op.

Als alle werknemers hetzelfde pensioen zou krijgen, is het gemakkelijker om te berekenen hoeveel de pensioenen gaan kosten voor de komende begrotingen.

Daaruit volgt dat de leeftijdsgrens, voor het met pensioen gaan gemakkelijker te berekenen is, in functie van de betaalbaarheid.

Niemand moet jaloers zijn van elkaar.

Rusthuisprijzen moeten daarop worden afgestemd.

De totaalsom zal wellicht goedkoper worden.

Enz.., enz...

Paulus.

P.S. Ik heb de idee niet bedacht en wil niet overkomen alsof ik dat wel zou gedaan hebben.

Laatst gewijzigd door Paulus : 5 oktober 2009 om 07:09.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 08:14   #2
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Wat denkt dit forum over de idee alle werknemers hetzelfde pensioen te geven? Een bedrag zou moeten worden vastgelegd waar de meerderheid van de bevolking mee akkoord kan gaan. De meeste loon- en weddetrekkenden hebben doorgaans een kleiner pensioen dan de ambtenaren, maar ze zijn met meer.

De regeling zou gelden voor mensen die nu nog geen pensioen hebben aangevraagd. Voor mensen in een lopend systeem bijft alles bij het oude zeg maar.

Persoonlijk denk ik dat het een goed idee is, maar zoals alles heeft elk idee zo zijn voor en nadelen. Misschien kan een sereen debat op ons forum, ons helpen om alle aspecten eens naast elkaar te zien.

Als alle werknemers hetzelfde pensioen zou krijgen, is het gemakkelijker om te berekenen hoeveel de pensioenen gaan kosten voor de komende begrotingen.

Daaruit volgt dat de leeftijdsgrens, voor het met pensioen gaan gemakkelijker te berekenen is, in functie van de betaalbaarheid.

Enz.., enz...

Paulus.

P.S. Ik heb de idee niet bedacht en wil niet overkomen alsof ik dat wel zou gedaan hebben.
Is dat al niet zo in sommige Scandinavische landen ? Elk een zelfde basis-pensioen, en als je meer wil - en kunt - sparen voor je oude dag, doe je dat zelf maar.
Maar iedereen heeft eenzelfde verzekerd pensioen, genoeg om van te kunnen leven.
webzwerver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 09:38   #3

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Enz.., enz...

Paulus.

Ik ben voor ... heb dit enkele dagen geleden hier nog neergezet ergens ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 09:56   #4
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Alle loon- en weddetrekkenden hetzelfde pensioen.
hetzelfde hoge of hetzelfde lage?

Er moet een basispensioen komen van anderhalf keer het leefloon, maar het leefloon moet eerst opgetrokken worden, naar een leefbaar loon.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 10:25   #5
Tavek
Banneling

Standaard

In Nederland is dit ook al het geval. Per werkjaar krijg je 1/40 recht op een "pensioen". Maar daar bovenop spaar je via een pensioenfonds voor extras.

Dat werkt goed, de gemiddelde pensioenen zijn in Nederland pakken hoger als in Belgie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 11:33   #6
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

En dan ook allemaal evenveel bijdragen?
Oud 5 oktober 2009, 12:19   #7

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In Nederland is dit ook al het geval. Per werkjaar krijg je 1/40 recht op een "pensioen". Maar daar bovenop spaar je via een pensioenfonds voor extras.

Dat werkt goed, de gemiddelde pensioenen zijn in Nederland pakken hoger als in Belgie.
Probleem is dat het binnenkort reeds een probleem is om pensioenen uit te betalen. Voor een hele generatie is er dus niet veel tijd over om nog te investeren in een pensioenfonds (wat eigenlijk niet meer dan een fiscaal aftrekbare spaarboek is).
Alle mensen die nu rond de vijftig zijn hebben eigenlijk altijd geloofd dat hun pensioen "in orde was". Velen hebben dan ook niet bijgespaard en die hebben daar nu geen tijd meer voor.

Ik blijf er dus voor pleiten om de pensioenleeftijd effectief op te trekken maar dan ook te verzekeren dat er genoeg in de maand zal zijn.
Werken tot 70 bijvoorbeeld maar daarna 2.000 euro per maand (natuurlijk aangepast aan de index).
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 12:24   #8
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Wat zijn eigenlijk de tegenargumenten?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 12:24   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Hoe dan ook is het primordiaal dat pensioenen worden ingesteld naar aantal jaren dienst en niet naar leeftijd. Uiteraard met provisies voor zwangerschappen, langdurige ziektes, economische werkloosheid &c.
Oud 5 oktober 2009, 13:46   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
En dan ook allemaal evenveel bijdragen?
Idd, hier lees ik weinig van.

De hoogte van het pensioen bestaat toch hoofdzakelijk uit de hoogte x duur van de eigen bijdrage.

Wie meer bijdraagt krijgt meer pensioen.

Wilt iemand meer pensioen als dat van zijn loon afgaat, dan weet hij zeker waar hij/zij daarvoor moet zijn (als er nog geld over is)
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 16:27   #11
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, hier lees ik weinig van.

De hoogte van het pensioen bestaat toch hoofdzakelijk uit de hoogte x duur van de eigen bijdrage.

Wie meer bijdraagt krijgt meer pensioen.
Wilt iemand meer pensioen als dat van zijn loon afgaat, dan weet hij zeker waar hij/zij daarvoor moet zijn (als er nog geld over is)
Neen, zo gaat in 't belgiekske niet. Voor de privé is er door de staat een max pensioen bepaald Je mag zoveel bijdragen als je wil, over die max (en die max ligt laag), kom je niet over.
Oud 5 oktober 2009, 17:31   #12
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Wat zijn eigenlijk de tegenargumenten?
Dat het evenredig zou moeten zijn met de lasten die je betaalt?

Voor mij mogen ze het pensioen afschaffen, allé, ik bedoel dat het deel dat je nu voor je pensioen aflegt, dat je dit op een bankrekening stort waar je niet aankan tot je effectief op pensioen gaat. Zo ben je tenminste zeker dat je effectief ook een pensioen zal hebben.

Iedereen moet zelf voor zijn pensioen zorgen. Of is dit te extreem gesteld?
Oud 5 oktober 2009, 17:34   #13
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak Bekijk bericht
Dat het evenredig zou moeten zijn met de lasten die je betaalt?

Voor mij mogen ze het pensioen afschaffen, allé, ik bedoel dat het deel dat je nu voor je pensioen aflegt, dat je dit op een bankrekening stort waar je niet aankan tot je effectief op pensioen gaat. Zo ben je tenminste zeker dat je effectief ook een pensioen zal hebben.

Iedereen moet zelf voor zijn pensioen zorgen. Of is dit te extreem gesteld?
Dus mensen die meer verdienen krijgen meer pensioen.

Oud 5 oktober 2009, 17:40   #14
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus mensen die meer verdienen krijgen meer pensioen.
Er moet verschil opzetten, ja. Het verschil moet niet zo veel zijn, maar er moet wel verschil zijn. Mensen willen gelijk behandeld worden als het hun uitkomt.

Of iedereen hetzelfde pensioen en degene die beter verdient, vult zijn pensioen zelf aan, privé.
Oud 5 oktober 2009, 17:42   #15
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Ik volg de stelling dat de looncurve in tijd omgedraaid moet worden. Mensen krijgen nu een groot pensioen en verdienen op het einde van hun carriere grof geld, als ze niets meer nodig hebben. Je zou veel moeten verdienen rond je 30-40 (je koopt huis, kinderen,...) en dan afbouwen naar, wie weet, iedereen hetzelfde pensioen.

Laatst gewijzigd door farak : 5 oktober 2009 om 17:43.
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 17:44   #16
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Waarom zou iemand die niet veel verdient een lager pensioen moeten hebben dan iemand die veel verdient? De persoon die veel verdient heeft doorgaans reeds spaargeld.

Jouw voorstel is ronduit idioot, daar er mensen bestaan die niet voor eigen pensioen kunnen zorgen omdat ze het geld ervoor niet hebben.
Jouw voorstel is een typisch frustre-liberaal "mijn geld!!1"-voorstel.
Oud 5 oktober 2009, 17:47   #17
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jouw voorstel is ronduit idioot, daar er mensen bestaan die niet voor eigen pensioen kunnen zorgen omdat ze het geld ervoor niet hebben. Jouw voorstel is een typisch frustre-liberaal "mijn geld!!1"-voorstel.
Komt de situatie van vandaag niet op hetzelfde neer?

Met 'mijn' voorstel heeft iedereen op het einde dan een basispensioen, goed genoeg om tegen normale welvaart te leven. En vraag nu aub niet iets debiels als: wat is normale welvaart?

Laatst gewijzigd door farak : 5 oktober 2009 om 17:54.
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 17:51   #18
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jouw voorstel is een typisch frustre-liberaal "mijn geld!!1"-voorstel.
Jouw tegenvoorstel is het typische lammekloot "geef mij alles zonder ik er zelf moeite voor moet doen"-voorstel, ook wel gekend als het "laat de anderen maar hun kloten afdraaien voor mij"-voorstel.

Zeer populair in sos-kringen.
Oud 5 oktober 2009, 17:53   #19
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Enz.., enz...

Paulus.

Volledig mee eens. Enkel de zelfstandigen een veel kleiner pensioentje (een symbolische €1? )want die frauderen gebdurende hun "loopbaan" toch tegen de sterren op, van zodra die fraude waterdicht aangepakt wordt, kunnen zij ook hetzelfde pensioen krijgen.
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 18:57   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
Volledig mee eens. Enkel de zelfstandigen een veel kleiner pensioentje (een symbolische €1? )want die frauderen gebdurende hun "loopbaan" toch tegen de sterren op, van zodra die fraude waterdicht aangepakt wordt, kunnen zij ook hetzelfde pensioen krijgen.
't is natuurlijk bij die frauderende zelfstandigen dat jan modaal zijn pensioentje weet samen te garen nietwaar?
Waar anders zou je ooit werken?
Nee zelfstandigen zouden moeten vrijgesteld worden van bijdragen vanwege hun pionierswerk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be