Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is dit voldoende als genoegdoening naar de slachtoffers?
Ja 2 18,18%
Nee 5 45,45%
Keine ahnung 4 36,36%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2009, 21:37   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Billijke vergoeding?

Citaat:
De Leuvense correctionele rechtbank heeft woensdag twee scoutsleiders uit Leuven en Bierbeek de gunst van de opschorting verleend. Het tweetal was vervolgd voor stalking omdat ze tussen augustus 2005 en januari 2008 regelmatig in de brievenbus van een Leuvens koppel gingen plassen.

Bovendien lieten ze meer dan eens uitwerpselen achter in de tuin en vernielden ze de tuinbeplanting en verlichting. Pas nadat de slachtoffers een camera hadden geïnstalleerd, konden de twee geïdentificeerd worden.

De twee, de 22-jarige Karel T. uit Leuven en de 21-jarige Pieter A. uit Bierbeek, hadden geen duidelijk motief voor hun gedrag. Volgens de rechtbank konden ze, gezien de lange periode tijdens dewelke de feiten zich herhaalden, alleszins niet voorhouden dat het om een kwajongensstreek ging.

Omdat de twee geen eerdere veroordelingen hadden, genoten ze de gunst van de opschorting. Ze moeten zich wel laten begeleiden voor hun overmatig alcoholgebruik en een cursus daderinzicht volgen. Ze moeten hun slachtoffers ook een schadevergoeding van 1.671 euro en een rechtsplegingsvergoeding van 650 euro betalen.

Bron
Ik zit hier met elastische kaakspieren (ik ben niet groot maar het is toch knap dat ik gezeten op een bureaustoel mijn kin de grond heb weten raken... 20 minuten lang). Mijn behang is spontaan van de muur gevallen, er vormen zich vulkanen in mijn straat en het aantal UFO-meldingen in de buurt is ook toegenomen na het lezen van dit artikel.

Vooreerst even duidelijk maken, voor Bhairav hier binnenstormt om over te leuteren over 'het volk' dat straffen wil zien, dat het me niet gaat om bestraffing. Het gaat me eerder over hoe laag geleden materiële en geestelijke schade wordt ingeschat.

Vindt u een 1.670 euro schadevergoeding (die 650 euro gaat naar de staat, dus daar hebben die mensen niets aan) genoeg om de stress van drie jaar van het gevoel van gestalkt te worden, om de materiële beschadigingen, de paranoia die je gaat kweken als je 's ochtends weer eens buitenkomt en je afvraagt of je post weer gaat doorweekt en stinkend naar verschaalde urine zal zijn met het extraatje dat je weer je brievenbus mag uitkuisen en die post er met plastieken handschoenen uithalen. Is dat voldoende om de stress drie jaar te dragen om je iedere dag weer af te vragen waar weer iemand in je tuin z'n gevoeg heeft gedaan? Om je deur te openen en vast te stellen dat er weer een stukje tuin is verwoest dat je dan weer moet herstellen. Is het genoeg dat je mensen zodanig uit hun slaap en geluk moet halen dat ze verdorie camerabewaking laten installeren (en ik denk niet dat dat onder renovatie-subsidies valt)?

Ik zeg neen. Nogmaals, het gaat me niet om bestraffing, maar het gaat me om wat die mensen hebben ondergaan in die 3 jaren en dat niet kan worden afgedaan als een eenmalig studentikoos grapje van een paar zatte jongelingen. En dus ook de vraag hoe ze best kunnen worden vergoed voor het aangedane leed.

Als die Scouts leiders al niet over geld beschikken, dan had ik de rechter op z'n minst in het oor willen fluisteren dat naast die schamele 1.670 euro voor drie jaar aan stress, die twee daarnaast nog een alternatieve straf krijgen die eruit bestaat om minstens 3 jaar alle tuinwerk van hun slachtoffers te doen. En dat op voorwaardelijke wijze. Indien ze daaraan verzaken, moeten ze een boete krijgen die overeenkomt met de echte mentale en fysieke schade die ze hebben aangericht.

Ik heb gezegd. We kunnen dat ook pollen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 21:43   #2
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Ze hebben nog chance gehad dat die mensen alleen maar een camera hebben geïnstalleerd. Ik had potverdorie mijn brievenbus onder stroom gezet. Ze zouden zich dan de volgende keer wel bedenken voor ze hun pietje door die gleuf staken!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 21:46   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Zo'n monsters kunnen niet zwaar genoeg gestraft worden!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 21:46   #4
Niitakayama Nobore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Als die Scouts leiders al niet over geld beschikken
Is er een reden waarom hun scoutsidentiteit hier benadrukt wordt?

M.i. is het niet vaak de gewoonte dat wetsovertreders worden gecatalogeerd volgens hun favoriete hobby, zoals daat zijn de darts-spelende mensensmokkelaar, de biljartende dubbelparkeerder of de world-of-warcraft spelende winkeldief.
Niitakayama Nobore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 21:47   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ze hebben nog chance gehad dat die mensen alleen maar een camera hebben geïnstalleerd. Ik had potverdorie mijn brievenbus onder stroom gezet. Ze zouden zich dan de volgende keer wel bedenken voor ze hun pietje door die gleuf staken!
Groot gelijk! Een pietje dient niet om in een gleuf te steken he Raf?

Oud 4 november 2009, 21:50   #6
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Groot gelijk! Een pietje dient niet om in een gleuf te steken he Raf?

Vind jij de gleuf van een brievenbus dan ook zo aanlokkelijk als die twee jongelingen? Nu ja, ieder zijn meug, zeg ik maar...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 4 november 2009, 22:00   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Vind jij de gleuf van een brievenbus dan ook zo aanlokkelijk als die twee jongelingen? Nu ja, ieder zijn meug, zeg ik maar...
Neen, dat nu ook weer niet.

(Ik heb weeral iets opgestoken van uw post Raf want ik had "vind" met dt geschreven.)
Oud 4 november 2009, 22:09   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo'n monsters kunnen niet zwaar genoeg gestraft worden!
Ik zei reeds dat het me niet om straffen gaat. Maar als het jou zou overkomen. Zou je genoegen nemen met zo'n uitspraak? Ik heb het enkel over de schadeloosstelling van die mensen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niitakayama Nobore Bekijk bericht

M.i. is het niet vaak de gewoonte dat wetsovertreders worden gecatalogeerd volgens hun favoriete hobby, zoals daat zijn de darts-spelende mensensmokkelaar, de biljartende dubbelparkeerder of de world-of-warcraft spelende winkeldief.
Voor mijn part waren ze lid van de lokale kaartersclub. Ik zeg het nog eens en ik mag hopen dat nu het kleinste brein het gaat begrijpen... Is 1670 euro iets wat dat soort van pesten, stalken en vernielen kan dekken. Ik vind van niet.

Ze moeten voor mijn part niet in de gevangenis of zo. Maar ik vind de vergoeding voor die materiële en vooral psychische onrust wel te laag.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 november 2009, 22:17   #9
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Geen idee of dit terecht is. IK weet niet wat de kost is van de aangerichte schade en of deze gedekt wordt door de boete. Daarbij vind ik het een beetje raar om geestelijke schade terug goed te maken met geld, ik betwijfel zelfs of dat kan.

Ik weet wel dat als iemand dit bij mij flikt, ik na de tweede keer de hele nacht in een donker hoekje zit te wachten met een slagwapen tot ik de daders in mijn vizier krijg.
Oud 4 november 2009, 22:20   #10
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat nu ook weer niet.
Dat is een hele opluchting.

Citaat:
(Ik heb weeral iets opgestoken van uw post Raf want ik had "vind" met dt geschreven.)
Kijk eens aan! Je bent nooit te oud om te leren hé...

Citaat:
Oud 4 november 2009, 22:26   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zei reeds dat het me niet om straffen gaat. Maar als het jou zou overkomen. Zou je genoegen nemen met zo'n uitspraak? Ik heb het enkel over de schadeloosstelling van die mensen.

Ik zou me neerleggen bij de wijsheid van de rechtbank... Uiteraard.

Maar in mijzelve zou ik zeggen, zo'n monsters kunnen niet zwaar genoeg gestraft worden.

Dat het weeral schurken zijn van een uitgesproken Belgicistische organisatie is veelzeggend.
Oud 4 november 2009, 23:05   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niitakayama Nobore Bekijk bericht
De scoutidentiteit is toch iets meer dan een hobby dacht ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 23:10   #13
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou me neerleggen bij de wijsheid van de rechtbank... Uiteraard.

Maar in mijzelve zou ik zeggen, zo'n monsters kunnen niet zwaar genoeg gestraft worden.

Dat het weeral schurken zijn van een uitgesproken Belgicistische organisatie is veelzeggend.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 23:11   #14
de Wandelaar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De scoutidentiteit is toch iets meer dan een hobby dacht ik.
Akela,wij doen ons best . Elke dag een goede daad doen...
de Wandelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 23:16   #15
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Geen idee of dit terecht is. IK weet niet wat de kost is van de aangerichte schade en of deze gedekt wordt door de boete. Daarbij vind ik het een beetje raar om geestelijke schade terug goed te maken met geld, ik betwijfel zelfs of dat kan.
Hier heeft u gelijk. Wat euro's kunnen die geestelijke schade niet dekken. Maar evenzeer kan het opsluiten van die twee voor pakweg een jaar of zo ook die schade niet dekken. Mijn punt is dat ik me afvraag hoe je zulke schade kan dekken en vooral waarom over zulke dingen niet wordt nagedacht. Ik stel gewoonweg vast, en u mag van mening verschillen met me, dat dat koppel eigenlijk door die rechter serieus in het nadeel is gesteld gezien de algehele schade die is aangericht. Ik hou daarbij rekening met het feit dat het artikel geen uitlokking of conflict met die twee daders vermeldt.

Citaat:
Ik weet wel dat als iemand dit bij mij flikt, ik na de tweede keer de hele nacht in een donker hoekje zit te wachten met een slagwapen tot ik de daders in mijn vizier krijg.
Hear hear. Ik ben doorgaans pacifist... maar of ik mezelf zoiets geen 3 jaar lang laten welgevallen voor er een camera staat? Hoogspanning op de brievenbus zou nog leuk zijn, maar je moet ergens opletten voor een aanklacht wegens doodslag of moord tegen jezelf. Dan ben je dubbel slachtoffer. Als kleinburger wil ik echt niet een paar jaar in een cel voor wraak op een paar idioten.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 4 november 2009 om 23:19.
Oud 4 november 2009, 23:22   #16
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik dacht zelf wel aan een hogere schadeloosstelling
+ gratis werken voor je slachtoffers. Alcoholisme is moeilijk te onderhouden als je 10 jaar moet werken in je vrije tijd om je slachtoffers terug te betalen. Tevens een lesje in verantwoordelijkheid. Geen celstraf nodig.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 november 2009, 23:27   #17
De Waal
Banneling

Standaard

2 jaar wc schoonmaken (aangezien dat die gasten toch pis en kak toch leuk vinden) in een of andere openbare instelling waar er nogal wat volk op afkomt, en dat 1 maal per week.
alhoewel dan pakt ge de broodwinning af van iemand anders, en dat is nu ook weer de bedoeling niet.
dus ik weet het echt niet.

Laatst gewijzigd door De Waal : 4 november 2009 om 23:30.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 23:31   #18
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zit hier met elastische kaakspieren (ik ben niet groot maar het is toch knap dat ik gezeten op een bureaustoel mijn kin de grond heb weten raken... 20 minuten lang). Mijn behang is spontaan van de muur gevallen, er vormen zich vulkanen in mijn straat en het aantal UFO-meldingen in de buurt is ook toegenomen na het lezen van dit artikel.

Vooreerst even duidelijk maken, voor Bhairav hier binnenstormt om over te leuteren over 'het volk' dat straffen wil zien, dat het me niet gaat om bestraffing. Het gaat me eerder over hoe laag geleden materiële en geestelijke schade wordt ingeschat.

Vindt u een 1.670 euro schadevergoeding (die 650 euro gaat naar de staat, dus daar hebben die mensen niets aan) genoeg om de stress van drie jaar van het gevoel van gestalkt te worden, om de materiële beschadigingen, de paranoia die je gaat kweken als je 's ochtends weer eens buitenkomt en je afvraagt of je post weer gaat doorweekt en stinkend naar verschaalde urine zal zijn met het extraatje dat je weer je brievenbus mag uitkuisen en die post er met plastieken handschoenen uithalen. Is dat voldoende om de stress drie jaar te dragen om je iedere dag weer af te vragen waar weer iemand in je tuin z'n gevoeg heeft gedaan? Om je deur te openen en vast te stellen dat er weer een stukje tuin is verwoest dat je dan weer moet herstellen. Is het genoeg dat je mensen zodanig uit hun slaap en geluk moet halen dat ze verdorie camerabewaking laten installeren (en ik denk niet dat dat onder renovatie-subsidies valt)?

Ik zeg neen. Nogmaals, het gaat me niet om bestraffing, maar het gaat me om wat die mensen hebben ondergaan in die 3 jaren en dat niet kan worden afgedaan als een eenmalig studentikoos grapje van een paar zatte jongelingen. En dus ook de vraag hoe ze best kunnen worden vergoed voor het aangedane leed.

Als die Scouts leiders al niet over geld beschikken, dan had ik de rechter op z'n minst in het oor willen fluisteren dat naast die schamele 1.670 euro voor drie jaar aan stress, die twee daarnaast nog een alternatieve straf krijgen die eruit bestaat om minstens 3 jaar alle tuinwerk van hun slachtoffers te doen. En dat op voorwaardelijke wijze. Indien ze daaraan verzaken, moeten ze een boete krijgen die overeenkomt met de echte mentale en fysieke schade die ze hebben aangericht.

Ik heb gezegd. We kunnen dat ook pollen.
Wééral "jongeren".
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 23:36   #19
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wééral "jongeren".
Hou nu eens op met je allochtonen-fixatie. Het waren autochtonen en het gaat over hoe je de slachtoffers eventueel min of meer schadeloos kan stellen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 november 2009, 23:59   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wééral "jongeren".
Ja en niemand die het voor ze opneemt.
Kunt ge echt niets bedenken om hun daden te vergoelijken ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be