Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2009, 14:05   #1
ron kreike
Provinciaal Statenlid

ron kreike's schermafbeelding

Standaard Kunstmatige broeikasjes als daken op woningen?

Ik zag eens een korte documentaire waarin werd gezegd dat als
daken van woningen wit worden geschilderd, dat dan zonlicht meer
wordt weerkaatst en niet wordt omgezet in nutteloze warmte, en dat dat een goede bijdrage kan zijn om het broeikaseffect te verminderen

Ook zag ik een documentaire over kassen die in de zomer water gebruiken ter afkoeling, en dat dat opgewarmde water ondergronds kan worden bewaard ter verwarming in de winter, en dat dat ook zou kunnen bij andere gebouwen.

Ook zag ik een video over meer mogelijkheden met kunststof.

Zodoende dat ik dacht dat het misschien een goed idee kan zijn om kunststof-broeikasjes op daken van woningen te bouwen.
En dat kan dan misschien ook een vermindering van bouwkosten betekenen, vanwege verschillen tussen het gewicht van de bouwmaterialen.
(En er zou geen opwekking van nutteloze warmte meer zijn, en vermindering van CO2-uitstoot vanwege minder verbranding om warmte op te wekken.)

Goed idee of niet?
ron kreike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 22:03   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
wordt weerkaatst en niet wordt omgezet in nutteloze warmte, en dat dat een goede bijdrage kan zijn om het broeikaseffect te verminderen
Broeikas effect door zwarte daken lijkt me wat overdreven, maar voor steden zou het wel een graad of zo kunnen schelen.
Daarom dat de huisjes in zuiderse landen bv bijna allemaal wit gekalkt zijn.

Maar nog veel beter dan witte daken (wat misschien op een trendy villa wel eens heel hip zou kunnen zijn) zijn beplante daken (groendaken). Nu ook verkrijgbaar voor schuine daken. Zeer mooi en zeer isolerend zowel in de zomer als in de winter.

Citaat:
Ook zag ik een documentaire over kassen die in de zomer water gebruiken ter afkoeling, en dat dat opgewarmde water ondergronds kan worden bewaard ter verwarming in de winter, en dat dat ook zou kunnen bij andere gebouwen.

Zodoende dat ik dacht dat het misschien een goed idee kan zijn om kunststof-broeikasjes op daken van woningen te bouwen.
En dat kan dan misschien ook een vermindering van bouwkosten betekenen, vanwege verschillen tussen het gewicht van de bouwmaterialen.
(En er zou geen opwekking van nutteloze warmte meer zijn, en vermindering van CO2-uitstoot vanwege minder verbranding om warmte op te wekken.)

Goed idee of niet?
Als u wil kan ik u een dak laten zien dat fungeert als serre. U zal zeer rap een andere mening hierover krijgen.

Het is bij een architect in Gent.
Luizige boel.

Laatst gewijzigd door Mambo : 5 december 2009 om 22:05.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 15:49   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Het helpt een beetje, ware het niet dat het maken van duurzame verf ook niet netjes voor de natuur is, of wil je iedereen een wit marmeren dak aansmeren?

Citaat:
Als je een warmtepomp gebruikt is dat perfect te doen. Je moet alleen een goed opslagmedium hebben. Goed geïsoleerd en van voldoend groot volume. Is perfect uit te rekenen. Een onderlegde gok komt uit op een investering van €35 000 om voldoende zonnewarmte in een enorme tank onder de grond te steken om de winter door te komen zonder extra gebruik van aardgas, of electriciteit om warmte mee te maken. Maar dan gaan we van voldoende oppervlakte uit.

Citaat:
De meeste kunststoffen zijn niet blij met vol zonlicht.

Citaat:
Je mag het altijd proberen, maar waar gaat het voordeel van de witgeschilderde daken dan naartoe?

Citaat:
Kunststoffen zijn over het algemeen duurder dan natuurlijke bouwmaterialen, of veel minder duurzaam.

Citaat:
Zero enrgy woningen of earthships, ben er langzaam naar toe aan't weken, maar ik zit zeer gelimiteerd door de ligging, oppervlakte, bouwreglementen en de leeftijd van de woning.

Goed idee of niet?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be