![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
|
![]() Citaat:
Het communisme, de idee dat de meerderheid van burgers een politiek steunt, die een grote mate van gelijkheid brengt, is in de 20e eeuw in diverse landen in verschillende vormen uitgeprobeerd. Maar het lukt niet. Mensen zijn verschillend. Dat verschil wil men uitgedrukt zien in de politiek. Daarom zijn er verschillende politieke partijen. En gelukkig maar. Stel dat je steeds een compromis moet zoeken met een politieke gek als AdrianHealey. Daar zou je toch niet goed van worden. De burgerlijke democratie is tot nog toe het stelsel dat het best functioneert. Natuurlijk is het niet ideaal. Het kapitaal, dat veel geld beschikbaar heeft om propaganda te bedrijven, krijgt meer invloed dan waar het objectief gezien recht op zou hebben. Maar de experimenten uit de 20e eeuw hebben getoond dat een goed alternatief niet zo gemakkelijk te ontwikkelen is. Dat draaide meestal uit op dictatuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
|
![]() Het communisme is nog nergens uitgeprobeerd. Wat is uitgeprobeerd is de overgangsfase tussen kapitalisme en communisme: het socialisme. T.t.z. de arbeidersklasse heeft in een aantal landen de macht gegrepen en de dictatuur van het kapitaal over de arbeid omgedraaid. Maar nergens is men erin geslaagd om de noodzakelijke volgende stap te zetten en de staat overbodig te maken. Over het waarom van die mislukking zullen hier waarschijnlijk bijna evenveel meningen circuleren als er (linkse) leden van het subforum zijn.
Om uit de mislukking van de socialistische experimenten te concluderen dat de burgerlijke democratie de beste is, is gewoon bespottelijk. De burgerlijke 'democratie' toont elke dag wel ergens ter wereld dat ze alles behalve een democratie is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 3.002
|
![]() Citaat:
Volledig mee eens.
__________________
We are everywhere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 8.396
|
![]() het wereld (vrije) markt kapitalisme moet wellicht eerst sterven vooraleer er een nieuw ekonomisch systeem levensvatbaar kan zijn.
(socialistische plan-ekonomieën werden (worden) steeds ingepast in het wereld kapitalisme, ze maakten er deel van uit ,kunnen daaraan niet ontsnappen) Ondemocratische regimes zijn geen hinderpaal en zelfs openlijk suksesvol in het mondiaal kapitalisme (denk aan China) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 3.002
|
![]() Goed, wat ben jij concreet van plan? Wat denk je dat er vorige keer is misgegaan dat de volgende keer beter moet?
__________________
We are everywhere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Waar dat?
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2. Het gaat dan ook niet louter om de wil van de mensen. Het is een vraagstuk van de ideologie. Quasi niemand gelooft nog in het kapitalisme als systeem, maar de ideologie functioneert nog steeds binnen de alledaagse reproductie van de klassenrelaties. What makes capital exceptional is its unique combination of the values of freedom and equality and the facts of exploitation and domination: the gist of Marx's analysis is that the legal-ideological matrix of freedom -equality is not a mere "mask" concealing exploitation-domination, but the very form in which the latter is exercised. S. Zizek 3. Het communisme draait rond het vraagstuk van de productieverhoudingen in een klassenmaatschappij. Conflicten zullen blijven bestaan, alleen zal er een consensus bestaan betreffende de productie & distributie van sociaal meerproduct. Wat een kwalitatieve sprong voorwaarts is. Het communisme is gewoon de democratisering van de economische sfeer, het sluitstuk van de verlichting. En net zoals de politieke verlichting zal deze gevestigd worden na een ellenlange periode van conflict. 4. In het communisme zal AH dan ook niet bestaan, er bestaan geen bovenhistorisch a-ideologisch bewustzijn. In het huidige conflict is hij gewoon een tegenstander als een ander, behalve het feit dat hij geen wetenschappelijke pretenties heeft. Laatst gewijzigd door Praetorian : 30 november 2009 om 14:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
|
![]() Citaat:
Abou Anis is over het alternatief zeer oprecht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Weinig mensen geloven werkelijk dat het kapitalisme kan brengen wat het pretendeert te brengen. Het is een beetje zoals het hoefijzer:"Ik geloof niet dat het geluk brengt, maar desalniettemin hang ik het toch maar op."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
|
![]() Citaat:
Die geen idee sloeg enkel op de vragen "wat ben jij concreet van plan? Wat denk je dat er vorige keer is misgegaan dat de volgende keer beter moet?". En eigenlijjk was dat geen eerlijk antwoord. Ik heb daar wel een idee over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
|
![]() Citaat:
Een bezoeker komt bij Niels Bohr, de bekende wetenschapper, thuis en merkt daar een hoefijzer op. Waarop die bezoeker vraagt aan Bohr: "Jij gelooft toch zeker niet in die zever dat dat zorgt dat slechte geesten je huis niet kunnen binnendringen?" Bohr antwoordt dan: "Natuurlijk niet! Wie denk je wel dat ik ben! Maar ik heb gehoord dat het werkt zelfs als je er niet in gelooft." Bohr gelooft op een indirecte manier in de kracht van het hoefijzer. Natuurlijk gelooft ie niet in de kracht van het hoefijzer zelf, maar hij gelooft in het geloof van anderen in de kracht van het hoefijzer. Of om het in Lacaniaanse termen uit te drukken: Ik geloof niet, maar de Ander gelooft en ik geloof in het geloof van de Ander.
__________________
auction your future!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
|
![]() Citaat:
![]() Ik wou er eigenlijk gewoon op wijzen dat er wel degelijk iets achter die "desalniettemin" schuilgaat. Dat het dus niet zonder reden is dat Bohr dat hoefijzer ophing.
__________________
auction your future!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
|
![]() Citaat:
Nu toch nog eventjes wat opmerkingen maken over je tekst. Eerst eventjes voor alle duidelijkheid: ik ben geen communist noch denk ik te kunnen spreken in naam van het communisme of communisten. Ik praat dus enkel over het communisme-zoals-ik-het-begrijp. Je stelt communisme voor als een stroming die streeft naar gelijkheid. Dat is natuurlijk een zienswijze, maar een andere is ook mogelijk. Namelijk dat het gelijkheidsstreven geen streven naar iets nieuws is moor een restauratie van een oorspronkelijke gelijkheid. Zo'n denkwijze vinden we bvb terug in de speech van de bandieten in het uitstekende Celine van de Sade: La nature nous a fait naître tous égaux; si le sort se plaît �* déranger ce premier plan des lois générales, c'est �* nous d'en corriger les caprices. Je hebt volgens mij gelijk met je opmerking dat de kapitalistische klasse in onze burgerlijke democratie meer invloed op het democratisch proces heeft dan eigenlijk te verantwoorden is. We kunnen dan misschien stellen dat onze democratie opgebouwd is met de kapitalistische klasse in een centrale rol. Volgens mij streeft het communisme er dan weer naar om via een socialistische tussenfase een democratie uit te bouwen met net de uitgebuitte klasse in die rol. Met dan, uiteraard, die uitgebuitte klasse die dan zwaarder op het democratisch proces zal drukken, net als hier de kapitalistische klasse dat doet. Ik zou er ook op willen wijzen dat onze westerse maatschappij gestoeld is op twee componenten: sociaaldemocratie en kapitalisme. We hebben ook altijd gedacht dat als we het kapitalisme maar genoeg aanmoedigen we de ingang van een sociaaldemocratie kunnen versnellen (zie daarvoor bvb bijna alle handelingen van de Wereldbank). Die ingang van de sociaaldemocratie wordt zelfs bekeken als een effect dat automatisch voortvloeit vanaf men maar een voldoende kapitalistische ("vrije markt"-) basis heeft. Nu is de vraag, met de opkomst van China, of dit nog wel waar is. China is namelijk nog steeds geen sociaaldemocratie. Is het dan niet mogelijk dat misschien wel het authoritair-kapitalistisch bewind effectiever blijkt te zijn in het genereren van welvaart dan ons model? Ik zeg niet dat dit zo is, maar wel dat de maximale efficiëntie van onze burgerlijke democratie niet zomaar als een voldongen feit mag voorgesteld worden.
__________________
auction your future!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
|
![]() Citaat:
Citaat:
John Rawls heeft in zijn beroemde A Theory of Justice middels zijn denkoefening van de 'sluier der onwetendheid' betoogd dat we in diepste wezen voor rechtvaardige gelijkheid kiezen. Alleen werkt die gelijkheid niet in de praktijk. Daarom formuleerde hij het 'verschilprincipe'. Verschillen zijn gerechtvaardigd als ze aan bepaalde criteria voldoen. Wat die 'rechtvaardige verschillen' dan zijn, dat is een politieke kwestie. Maar er van uitgaan dat er vaststaande gelijkheid of zelfs maar vaststaande verhouding in (kleine) verschillen bestaat en dat we daar naar moeten streven is hovaardig (C'est �* nous d'en corriger). Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||
Gouverneur
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Oostende
Berichten: 1.055
|
![]() Citaat:
1. van nature gelijk geboren worden 2. evenzeer van nature onderlinge verschillen ontwikkelen 3. 'vervolgens' op een kunstmatige of hovaardige manier die verschillen terug moeten uitvlakken. Vooral stap 2 is niet juist. Het ontwikkelen van verschillen gedurende de levensloop in abstracto, evengoed als de specifieke concrete verschillen tussen pakweg jij en je buurman, is geen 'gegeven', maar een functie van de historisch specifieke maatschappelijke (machts)configuratie waarin we leven en produceren. De eigen belangen of 'individuele preferenties' fungeren niet als een soort Onbewogen Beweger (tenzij in de ideologische hersenspinsels van liberalen), maar zijn zelf veroorzaakt of zelfs gedetermineerd. Derhalve kan ook stap 3 niet meer kloppen. Een 'kunstmatige' maatschappelijke configuratie kan niet 'kunstmatig' worden overstegen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://mises.org/books/egalitarianism.pdf Gelijkheid gedefinieerd als 'gelijkheid van alle kenmerken', wat natuurlijk onzin is. Dit zou veronderstellen dat marxisten ernaar streven iedereen gelijke kledij op te leggen of zelfs (theoretisch) dat iedereen op elk moment op dezelfde plaats moet vertoeven ('locatie' is ook een 'kenmerk'). Het is absurd, maar het vormt in gelinkt artikel wel mee de basis voor de rest van de argumentatie, de gekende stroman-tactiek. Ik denk dat hier wordt gediscussieerd met een gelijkaardige begripsverwarring. Het gaat, zoals Praetorian al zei, niet om verschillen (in 'kenmerken') tussen mensen, wel om verschillen in macht inzake het nemen van beslissingen. Het gaat er voor egalitairen dus om economische macht en economische beslissingen (die in wezen eigenlijk ook 'politiek' zijn) te democratiseren en iedereen maximaal en met minimale machtsverschillen te laten participeren in alle beslissingen die hem/haar aangaan. Daar is niets kunstmatig, laat staan totalitair, aan.
__________________
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini Laatst gewijzigd door Samsa : 2 december 2009 om 14:34. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
In ieder geval; wat je hier doet, is ook helemaal niet correct. Wat Rothbard doet is er op wijzen dat het gelijkheidsideaal, indien consequent doorgedacht, moet leiden tot een absolute gelijkheid. Maar 'dat' doen ze niet; ze 'beperken' zich tot de zaken die zij gelijk willen maken. Dát is het punt dat Rothbard maakt. Verder wijst hij op nog enkele andere vaak gemaakte drogredenen van de 'linkerzijde', die jullie eerder zouden moeten bestuderen, in plaats van gewoon ter zijde te schuiven. Een voorbeeld: Citaat:
Ook, for the record, iedereen die een beetje met de zaak bezig is - Sjaax valt daar duidelijk niet onder - weet dat het communistisch ideaal niet gaat over 'gelijkheid', maar over arbeiderscontrole van de productie. Gelijkheid heeft daar in de eerste plaats niets mee te maken - maar is eerder iets dat altijd onderhuids ligt te sluimeren. De relatie die communisten hebben met het concept gelijkheid is iets curieus; het ('financiële ongelijkheid') wordt systematisch gebruikt om het kapitalisme te bekritiseren, maar het is geen dominante eis - in de eerste plaats - als het gaat over hun eigen ideaalbeeld. Ik vermoed dat ze denken dat indien de communistische fase is bereikt, er ook geen (grote) financiële ongelijkheid zal zijn, door dat de arbeiders 'alles' controleren, maar ik zie daar de logische stap niet in. Maar dat is een andere kwestie. Citaat:
Het totalitaire karakter van het socialisme/communisme komt naar boven wanneer we beseffen dat - of het nu democratisch is of dictatoriaal - alle economische beslissingen worden genomen door 1 enkel orgaan, i.e. dat orgaan heeft de allomvattende macht over het gehele economische leven, incluisief (logischerwijze) gezondheidszorg, cultuur, sport, kleren, huizing, etc. Want dit is allemaal 'economisch'. Daarom, zo zeggen de critici, is het communistische ideaal - los van praktische problemen over hoe je deze beslissingsprocedures gaat creëren; want ook daar bestaan wel wat kritieken op; dat het socialisme/communisme zijn eigen ideaal niet eens gaan waarborgen - totalitair. En ik heb nog nooit een schema gezien dat mij kon overtuigen dat het niet totalitair was. (Dit staat nog los van de kritiek op het feit dat indien er geen markt voor productiemiddelen is, er geen rationele economische calculatie kan zijn. En nog van een hele hoop andere kritieken.) Puur het concept dat 1 organisatie - want alle productiemiddelen zijn van 'de samenleving' - alle economische beslissingen mag nemen (en niemand daar buiten mag stappen) is, naar mijn aanvoelen, totalitair. Waarschijnlijk zie jij het anders, maar dan zou ik het toch graag horen.
__________________
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Maar wat moet ik begrijpen onder 'een consensus bestaan betreffende de productie en distrubitie van sociaal meerproduct'? Dat het gros van de mensen akkoord is met hoe het verspreid wordt? Waarschijnlijk; maar hoe ga je de beslissingsprocedures organiseren die dat gaan regelen? Welke organen gaan beslissen dat we nu meer zullen investeren in x en niet in y? Op welke manier zullen deze beslissingen genomen worden? En hoe kan je weten dat deze beslissingen correct of fout waren? Op welke manier zullen de beslissingen genomen worden dat er aan kapitaalsaccumulatie wordt gedaan in plaats van aan kapitaalsconsumptie? Op welke manier gaan we ervoor zorgen dat elke arbeider zijn eigen arbeidswaarde krijgt - en er dus geen diefstal van meerwaarde meer is? Hoe gaan we ervoor zorgen dat alle economische/culturele/etc. verschillen zodanig zijn dat mensen het in eigen handen hebben - want dat is toch ook een vaak gehoorde kritiek op het kapitalisme. Hoe gaat er omgegaan worden met de spanning tussen economische gelijkheid enerzijds en sociale/culturele/individuele ongelijkheid? Is er bijvoorbeeld nog een staat? Waarom niet? Hoe worden de beslissingen genomen binnenin de staat of bij abscentie van de staat? Dat zijn toch allemaal prangende praktische vragen, denk ik dan. Sommige daarvan zijn hardcore kritieken op het kapitalisme - maar het is mij toch niet duidelijk hoe een socialistische (of communistische) samenleving daar om mee zou gaan. Citaat:
Het is natuurlijk wel eenvoudig om je eigen systeem voor te stellen als het alpha en omega - waar er dan logischerwijze geen dissidente stemmen meer zullen zijn - maar ik zie toch niet al te veel reden om dat zomaar aan te nemen.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 2 december 2009 om 15:16. |
|||
![]() |
![]() |