![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Heb net een paar thermoelectrische elementjes besteld om die op een paar houtgasstoofjes te plakken. Beter vroeg dan laat beginnen hé, nu we volop de overgang maken naar zoiets als een "solid state"-economie.
Wat denkt u van die nieuwe economie? Welke leuke en minder leuke consequenties verbind je hieraan? Wanneer denkt u dat we al onze energie uit "solid state" elementen zullen putten? Binnenkort of helemaal nooit? Ik kijk toch alvast uit naar die heerlijke nieuwe wereld. P.S. voor wie niet mee is (zoals ikzelf tot voor kort): "solid state" elementen zijn onderdelen van een energiesysteem die geen bewegende delen bevatten én tegelijkertijd onderhevig zijn aan Moore-achtige wetten (om de zoveel tijd verdubbeling van efficiëntie, capaciteit of een andere cruciale factor). Brandstofcellen zijn solid state. Thermoelectrische elementen zijn solid state. Zonnepanelen zijn solid state. Microchips zijn solid state. Batterijen zijn solid state.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door C2C : 8 juli 2010 om 17:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
|
![]() Technologisch utopisme van uw kant, vrees ik.
Speaking of electrochemistry, batteries certainly have not seen Moore's Law-like progress. Battery technology is progressing, but incrementally and often frustratingly slowly, whether the application is laptops, cell phones or cars. Bron. De commentaren zijn ook interessant om te lezen.
__________________
auction your future!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Citaat:
Maar los daarvan blijft de vraag: wat vind je de voordelen van de solid-state economie (die er zowiezo komt), en wat zie je als nadelen?
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.734
|
![]() Citaat:
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 113.750
|
![]() Voor wanneer de solid-state auto's, vliegtuigen en treinen ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
|
![]() Citaat:
SSD : geen bewegende delen. Bestaat uit flash memory(non volatile) Te vergelijken met een USB-stick |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Citaat:
Een goed voorbeeld is de productie van electriciteit uit warmte. Neem brandhout. Je kan dat verbranden en er stoom mee opwekken, waarmee je een stoomturbine laat draaien. Maar je kan dat ook verbranden en tegen die hitte een thermoelectrisch element plaatsen, die de hitte rechtstreeks, door chemische interacties, omzet in electriciteit. In de eerste optie werk je met mechanische conversie ("bewegende delen" van de stoomturbine), in de tweede werk je met chemische conversie. In de volksmond wordt gezegd dat solid-state elementen allemaal te maken hebben met semi-conductoren. Zo kan je dat ook zien. Maar het principe is wel breder.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door C2C : 12 juli 2010 om 19:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Citaat:
Carbon nanotube electrodes dramatically increase lithium battery capacity By Dario Borghino 22:59 July 14, 2010 Researchers at MIT have found that using specially treated thin layers of carbon nanotubes in batteries can boost the amount of power delivered per unit of weight by up to ten times. http://www.nature.com/nnano/journal/....2010.116.html Net nu je dacht dat er geen Moore-achtige exponent inzat... ![]()
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
|
![]() Citaat:
![]() Dan zou dat gezaag en getwijfel over werkelijke reikwijdtes van E-auto´s echt verstommen. Reikwijdtes tot 1500 km stel je voor, na 1500 km moet je toch zeker een nachtje slapen en kunnen de Hp-Li-accus aan het gewone net opgeladen worden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
|
![]() Citaat:
Er zit trouwens al genoeg technologie in de kast voor minstens de komende 5 tot 10 decennia. De allesomvattende macht die vandaag de dag heerst houdt dit alsnog voorlopig -soms angstvallig- tegen.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |