![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Sommigen hadden het misschien al door wat mijn bedoeling was. Ik had een thread gestart over de verschrikkingen van het eten van tomaten. Bij wijze van experiment. Die thread was inderdaad niet ernstig bedoeld, en werd intussen verplaatst naar "over koetjes en kalfjes".
Wat was mijn bedoeling? Vorig jaar heb ik een thread gestart over dierenrechten en vleesconsumptie. Daar kwamen toen massa's reacties op, met allerlei argumenten (over het doden van een mier, over de honger van eskimo's, over de evolutie van ons omnivoor gebit, over de leeuw die een zebra vangt, over het gebrek aan intelligentie bij dieren, over dieren die geen sociaal contract kunnen lezen en tekenen, over het aangename leven van de veedieren,...). Het werd een lange discussie waar emoties soms hoog opliepen. Ik kreeg de indruk dat sommigen werkelijk geirriteerd werden door mijn stellingen. En nu starte ik een gelijkaardig onderwerp over het eten van tomaten, over de rechten van tomaten. En ik heb het zelfs nog hard gespeeld door letterlijk te schrijven dat tomateneters moordenaars zijn. Maar wat zien we nu als reacties? Lachbuien! nog geeneens een poging tot argumentatie... Zelfs niet op de paar waarheden die ik er had tussen gezet: het energieverbruik van verwarmde kas, de pesticiden,... Is dat niet vreemd? Bij de vleesdiscussie riep men "maar varkens zijn geen mensen!" Waarom roept men hier niet "maar tomaten zijn geen mensen!"? Waarom reageerde men nu niet met de stelling dat mensen van nature tomateneters zijn, dat wij het recht hebben om tomaten te eten omdat andere dieren ook nog tomaten mogen eten, dat tomaten geen rationeel denkvermogen hebben, dat het verbieden van tomaten gevolgen gaat hebben voor de producenten, dat we tomaten nodig hebben om gezond te leven, dat we mensenrechten ontnemen als we tomaten meer rechten toekennen dan mensen,......??? Waarom nog geeneens drogredenen? Geen stromannen, geen argument ad populum,... Geen agressieve reacties. Geen "Ben je daar nu weer met je verbieden!", geen "De wereld volgens Dipico: "VERBOTEN!! VERBOTEN!!" Niets! Gewoon wat lachen en zwanzen en de beslissing van de moderator om het onderwerp te verplaatsen naar een ander forum voor ludiekere dingen. Is dat niet vreemd allemaal? Iemand had wel door waarover het ging, door te antwoorden "red de tomaten, eet meer KOE". Mijn vraag is: vanwaar dat totale verschil in reacties? Mij ga je niet wijsmaken dat hier meer achter schuilt. De vraag is: wat?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() PS: het is niet de bedoeling om hier opnieuw een discussie over dierenrechten te beginnen. De vraag is of er psychologische mechanismen aan het werk zien die het totale verschil in reacties kunnen verklaren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien omdat we uw zwakke poging tot misleiding doorzien? Jaja, wij carnivoren hebben af en toe een heldere bui.
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() lang leve de vleestomaat
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom lachbuien ? Omdat dit natuurlijk ridikuul is. Hoewel men ergens wel de "rechten" van dieren zou kunnen erkennen omdat men de hypothese kan maken dat het wezens zijn met enige vorm van bewustzijn, grenst dit toch wel aan het krankzinnige voor tomaten (tenzij men een animist is die zelfs denkt dat stenen een bewustzijnservaring hebben, wat ook niet uitgesloten is he). De discussie is dus anders: tomaten "lijden" niet. Enfin, daar is toch wel redelijke consensus over. Dieren kunnen wel lijden. Dieren dus ergens kweken, mishandelen en/of doden is een kwestie van ons welbehagen boven dat lijden te verkiezen. Daar kan over gediscussieerd worden. Maar tomaten lijden niet. Daar is de discussie dus ridikuul. We hadden dat wel door, hoor. Aan de andere kant, puur filosofisch gezien kan je redenen bedenken om aan dieren (of aan andere mensen) geen bewustzijn toe te kennen, of kan je redenen bedenken om dat voor tomaten wel te doen, waardoor de grens vervaagt tussen de twee voorbeelden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat had nog zinniger geweest, gezien de naam van dat forum... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() waarom veranderen de mods de naam van dat forum niet ineens in koetjes, kalfjes en groentjes ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het gaat niet gewoon om "daar kan over gediscussieerd worden", want waarom dan zoveel drogredenen en harde reacties bij de dierendiscussie? Ik had nog geeneens letterlijk geschreven dat vleeseters moordenaars zijn. Er zit meer achter dan dat... Btw, over die vleeseters als moordenaars, ik heb al wel eens in een discussie meegemaakt dat mensen mij daarop wilden aanvallen, door hun reacties zoals "Jij zegt dat wij moordenars zijn, of wat?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ook nu we weten dat een varken kan lijden, trekken we ons dat toch ook niet aan, waarom zouden we dat bij tomaten wel moeten doen ? zowel tomaat al varken zijn gewoon lekker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als men dat leed van dat varken niet aantrok, waarom dan al die pogingen tot rechtvaardiging? Waarom die argumenten die ik men zelfs meerdere tegenargumenten kon weerleggen? Ja, gewoon, waarom argumenteren als men het toch niet aantrekt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals ik al schreef, het was van moment 1 al duidelijk dat je een karikatuur van een persiflage aan't maken was. Ook de moderatoren hadden dat blijkbaar door.
En waarom dit niet verplaatst is naar de Koetjes en kalfjes draad van't forum, weet ik ook niet.
![]() |
#14 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Jonathan Safran Foer schrijft in zijn interessant boek Dieren eten ook dat hij varbaasd was over de reacties van mensen telkens wanneer hij vertelde over zijn boek. Als Foer zei dat hij een boek over het eten van dieren aan het schrijven is, dan is automatisch de verwachting van mensen dat het een (verdoken) pleidooi voor vegetarisme is. Is dat niet vreemd? Daar zit meer achter... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deepeco, als er iemand anders dan U hier een pleidooi komt houden over het niet eten van tomaten op basis van esthetische overwegingen ,krijgt ie dezelfde reacties.
Maar speciaal voor U dit gore groentenzelfmoordfeestje.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 8 februari 2010 om 18:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij lijkt het nog te menen ook...
Eerst mogen we geen vlees meer eten omdat dat moord is en bijzonder slecht voor het milieu, nu zijn de tomaten blijkbaar aan de beurt omdat die ook blijkbaar slecht zijn voor het milieu. Linksen moeten eens stoppen om constant met dat vingertje te wijzen en ons een schuldgevoel proberen te geven. Hou uw psychologisch gestoorde waanbeelden voor uzelf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) Laatst gewijzigd door cookie monster : 8 februari 2010 om 18:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Op den duur mogen we alleen nog maar mekaar opeten...ik stel voor dat de TS het goede voorbeeld geeft en zichzelf opoffert om zo het leven van enkele tomaten en een varken te redden.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een lekker slagveld. ![]()
![]() |