Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 december 2009, 21:54   #1
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard De school doodt creativiteit

Zelden heb ik zo genoten van een speech, als die van Ken Robinson op de TED conferentie in Californië.
Met veel flegma en onevenaarbare Britse humor weet hij het publiek te boeien en brengt hij zijn boodschap dat scholen een eenzijdige academische en bedrijfsgerichte opleiding bieden en dat creativiteit en lichamelijke activiteiten grandioos worden verwaarloosd.
Werkelijk immens grappig !
Ken Robinson op TED
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2009, 23:39   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Zelden heb ik zo genoten van een speech, als die van Ken Robinson op de TED conferentie in Californië.
Met veel flegma en onevenaarbare Britse humor weet hij het publiek te boeien en brengt hij zijn boodschap dat scholen een eenzijdige academische en bedrijfsgerichte opleiding bieden en dat creativiteit en lichamelijke activiteiten grandioos worden verwaarloosd.
Werkelijk immens grappig !
Ken Robinson op TED
Het is feitelijk niet grappig maar doodserieus en juist.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2009, 23:40   #3
Sam M.
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 7 december 2009
Berichten: 384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Zelden heb ik zo genoten van een speech, als die van Ken Robinson op de TED conferentie in Californië.
Met veel flegma en onevenaarbare Britse humor weet hij het publiek te boeien en brengt hij zijn boodschap dat scholen een eenzijdige academische en bedrijfsgerichte opleiding bieden en dat creativiteit en lichamelijke activiteiten grandioos worden verwaarloosd.
Werkelijk immens grappig !
Ken Robinson op TED
Filmpje die zeer veel waarheid bevat. Bedankt daarvoor.
Sam M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 00:06   #4
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Prachtig.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 00:22   #5
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is feitelijk niet grappig maar doodserieus en juist.
Uiteraard. Maar dat is net het meesterlijke. Hij verpakt zijn belangrijke boodschap in een toespraak vol 'witty jokes' zodat je geconcentreerd blijft luisteren.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 00:23   #6
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Zelden heb ik zo genoten van een speech, als die van Ken Robinson op de TED conferentie in Californië.
Met veel flegma en onevenaarbare Britse humor weet hij het publiek te boeien en brengt hij zijn boodschap dat scholen een eenzijdige academische en bedrijfsgerichte opleiding bieden en dat creativiteit en lichamelijke activiteiten grandioos worden verwaarloosd.
Werkelijk immens grappig !
Ken Robinson op TED
Enerzijds wordt dan toch wel het bericht gegeven dat scholen (en zelfs opvoeding) een belemmering zijn voor de creativiteit maar anderzijds wordt dan weer de boodschap gegeven dat de opvoeding en de scholen falen wegens hun gebrek aan discipline ... ja jongens en meiskes .. ge moet weten wat ge wilt hé
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 01:04   #7
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Educationists should build the capacities of the spirit of inquiry, creativity, entrepreneurial and moral leadership among students and become their role model.
Avul Pakir Jainulabdeen Abdul Kalam

Ik hou van dat woord!
In Amerika schrijven ze Inquiry en Enquiry in GB. Oorspronkelijk in het Latijns zou dat "de waarheid nastreven" moeten betekenen, maar vandaag zal het meer gebruikt worden in de zin van ... Questioning.

Er is een culturele revolutie nodig, niet gewoon de kerk omdat de ouders zo waren, en gewoon het atheïsme en geen bepaalde religie volgen of er niet wakker van worden omdat het de mode is, maar er is een revolutie nodig in de cultuur die verder het onderwijs kan laten beïnvloeden.

"De Koran vraagt geen blind aanvaarden, maar moedigt een dynamische verhouding aan tot de werkelijkheid en schrijft daarvoor bevraging en observatie voor." schrijft Linda Bogaert .. "Tradities mag men niet zomaar verder zetten. Er wordt herhaaldelijk gesteld dat het feit dat een vorige generatie er een bepaalde opvatting op nahield, op zich geen voldoende reden is om die opvatting te blijven huldigen.".
Bevraging en observatie

Laatst gewijzigd door porpo : 22 december 2009 om 01:07.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 14:49   #8
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Enerzijds wordt dan toch wel het bericht gegeven dat scholen (en zelfs opvoeding) een belemmering zijn voor de creativiteit maar anderzijds wordt dan weer de boodschap gegeven dat de opvoeding en de scholen falen wegens hun gebrek aan discipline ... ja jongens en meiskes .. ge moet weten wat ge wilt hé
Het hoeft hier geen 'of-of' varhaal te zijn, maar zou een 'en-en' verhaal moeten zijn. Ik denk dat men er eerst alles aan moet doen om kinderen/jongeren voldoende 'bouwstenen' te geven, d.w.z. degelijke kennis (vb. goede taalbeheersing, wiskunde, maatschappijleer, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurwetenschappen, politiek bewustzijn, ...). Deze kennis moet men er desnoods lekker ouderwets 'inrammen', dat onthoudt goed. Vervolgens kan men de jongeren met deze bouwstenen motiveren om een 'designhuis' neer te zetten (dus de creatieve inbreng). Creativiteit is belangrijk, maar is vrijwel waardeloos als ze niet gebaseerd is op een degelijke kennis.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 14:59   #9
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Het hoeft hier geen 'of-of' varhaal te zijn, maar zou een 'en-en' verhaal moeten zijn. Ik denk dat men er eerst alles aan moet doen om kinderen/jongeren voldoende 'bouwstenen' te geven, d.w.z. degelijke kennis (vb. goede taalbeheersing, wiskunde, maatschappijleer, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurwetenschappen, politiek bewustzijn, ...). Deze kennis moet men er desnoods lekker ouderwets 'inrammen', dat onthoudt goed. Vervolgens kan men de jongeren met deze bouwstenen motiveren om een 'designhuis' neer te zetten (dus de creatieve inbreng). Creativiteit is belangrijk, maar is vrijwel waardeloos als ze niet gebaseerd is op een degelijke kennis.
Hear ! Hear !
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 15:01   #10
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Educationists should build the capacities of the spirit of inquiry, creativity, entrepreneurial and moral leadership among students and become their role model.
Avul Pakir Jainulabdeen Abdul Kalam

Ik hou van dat woord!
In Amerika schrijven ze Inquiry en Enquiry in GB. Oorspronkelijk in het Latijns zou dat "de waarheid nastreven" moeten betekenen, maar vandaag zal het meer gebruikt worden in de zin van ... Questioning.

Er is een culturele revolutie nodig, niet gewoon de kerk omdat de ouders zo waren, en gewoon het atheïsme en geen bepaalde religie volgen of er niet wakker van worden omdat het de mode is, maar er is een revolutie nodig in de cultuur die verder het onderwijs kan laten beïnvloeden.

"De Koran vraagt geen blind aanvaarden, maar moedigt een dynamische verhouding aan tot de werkelijkheid en schrijft daarvoor bevraging en observatie voor." schrijft Linda Bogaert .. "Tradities mag men niet zomaar verder zetten. Er wordt herhaaldelijk gesteld dat het feit dat een vorige generatie er een bepaalde opvatting op nahield, op zich geen voldoende reden is om die opvatting te blijven huldigen.".
Bevraging en observatie
Geen religie op de scholen !!! Dat is al het belangrijkste begin. Want religie zal altijd trachten het lessenpakket te vormen naar diens idealen en opvattingen.
Wie in vraag stelt zal tot nieuwe kennis komen, maar wie in vraag stelt zal tevens vroeg of laat op de meedogenloze wetten van de heersende religie stoten.
En dan sneeft de kennis.
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 15:24   #11
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Het hoeft hier geen 'of-of' varhaal te zijn, maar zou een 'en-en' verhaal moeten zijn. Ik denk dat men er eerst alles aan moet doen om kinderen/jongeren voldoende 'bouwstenen' te geven, d.w.z. degelijke kennis (vb. goede taalbeheersing, wiskunde, maatschappijleer, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurwetenschappen, politiek bewustzijn, ...). Deze kennis moet men er desnoods lekker ouderwets 'inrammen', dat onthoudt goed. Vervolgens kan men de jongeren met deze bouwstenen motiveren om een 'designhuis' neer te zetten (dus de creatieve inbreng). Creativiteit is belangrijk, maar is vrijwel waardeloos als ze niet gebaseerd is op een degelijke kennis.
Hebt gij dat filmpke eigenlijk wel bekeken?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 15:51   #12
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Deze kennis moet men er desnoods lekker ouderwets 'inrammen', dat onthoudt goed.
Is die 'kennis' er bij u ook zo lekker ouderwets ingeramd ?
Voor de afgemeten wijsheid van deze ravissante opmerking, kan je steeds hier terecht:
http://www.waaromonderwijs.nl/index....d=43&Itemid=72

Dat er tegelijk iets is 'uitgeramd', spreekt voor zich.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 15:53   #13
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Hebt gij dat filmpke eigenlijk wel bekeken?
Ik denk dat je daar een pertinente vraag stelt.
Ze hebben dus niet gekeken want dat hebben ze niet nodig om hun eigen gelijk hier te verkondigen.

Jammer, want het is mijn een van mijn favoriete speeches.
Trouwens, Heftruck en de anderen die van dit filmpje hebben genoten, ik kan jullie alleen maar aanraden de website www.TED.com eens grondig te verkennen. Het is er vergeven van dergelijke juweeltjes over de meest diverse onderwerpen.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 16:23   #14
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Trouwens, Heftruck en de anderen die van dit filmpje hebben genoten, ik kan jullie alleen maar aanraden de website www.TED.com eens grondig te verkennen. Het is er vergeven van dergelijke juweeltjes over de meest diverse onderwerpen.
2
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 17:51   #15
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Ik denk dat je daar een pertinente vraag stelt.
Ze hebben dus niet gekeken want dat hebben ze niet nodig om hun eigen gelijk hier te verkondigen.

Jammer, want het is mijn een van mijn favoriete speeches.
Trouwens, Heftruck en de anderen die van dit filmpje hebben genoten, ik kan jullie alleen maar aanraden de website www.TED.com eens grondig te verkennen. Het is er vergeven van dergelijke juweeltjes over de meest diverse onderwerpen.
Mijn reactie was er geen op dat filmpje (dat ik overigens geniaal vind), maar op een reactie hier gepost door één of andere forummer. Mag het effe ?!
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 17:59   #16
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Is die 'kennis' er bij u ook zo lekker ouderwets ingeramd ?
Voor de afgemeten wijsheid van deze ravissante opmerking, kan je steeds hier terecht:
http://www.waaromonderwijs.nl/index....d=43&Itemid=72

Dat er tegelijk iets is 'uitgeramd', spreekt voor zich.
Hier kan ik niet veel op zeggen. Ik constateer alleen in de realiteit: bij ons op den unief zie ik studenten, vrijwel allemaal met een 'keurig' ASO-verleden uiteraard, die op een paper van 3000 woorden er in slagen 17 DT-fouten te integreren ! Dat hebben we bereikt met 'ons creatieve onderwijs' ! Iets aanleren is bijna een vies gegeven geworden, want het zou per definitie dodend zijn voor het creatieve denkproces en de spontane vaardigheden van de leerlingen. Als zelfs bij ons zogenaamd 'goede studenten' een rekenmachientje nodig hebben om een aanvoudige optelling uit te voeren of bij elk moeilijk woord een spellingcorrector moeten raadplegen, dan zitten we met een probleem. Dat probleem vindt zijn kiemen al in eht basisonderwijs, waar vele kennis naar de achtergrond is verschoven. Ik stelde het een beetje extreem met dat 'inrammen', maar ik denk dat het duidelijk was. En voor het overige: 'I rest my case'.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 18:29   #17
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Tja, ik heb ook een keurig ASO-verleden en ik heb ook geen oog voor DT-fouten.
Ik moet echt bij elk werkwoord stoppen dat eindigt op d of t en actief (luidop)
gaan vervoegen om te controleren of de uitgang klopt, het gaat niet automatisch.

Het vreemde is : na het basisonderwijs spelde ik perfect. Pas nadien in de eerste 3 jaar latijn hebben ze die regels herhaald op een andere manier en sindsdien vind ik het een lelijke soep, idem met de tussen-n.

Spellingscheckers zijn een zegen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 18:35   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

DT fouten zie je overal, men zou het eens moeten vervangen door iets anders. Gedaan met dat eeuwig gezeik.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 20:18   #19
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

kennis kan ook een vereiste tot creativiteit zijn.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 22:09   #20
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Het hoeft hier geen 'of-of' varhaal te zijn, maar zou een 'en-en' verhaal moeten zijn. Ik denk dat men er eerst alles aan moet doen om kinderen/jongeren voldoende 'bouwstenen' te geven, d.w.z. degelijke kennis (vb. goede taalbeheersing, wiskunde, maatschappijleer, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurwetenschappen, politiek bewustzijn, ...). Deze kennis moet men er desnoods lekker ouderwets 'inrammen', dat onthoudt goed. Vervolgens kan men de jongeren met deze bouwstenen motiveren om een 'designhuis' neer te zetten (dus de creatieve inbreng). Creativiteit is belangrijk, maar is vrijwel waardeloos als ze niet gebaseerd is op een degelijke kennis.
Daar ben ik het niet mee eens in de meeste gevallen. "Creativiteit" en "ouderwets inrammen" zijn twee tegenpolen. Persoonlijk ben ik van mening dat men voor "leervakken" nog steeds best is met de ouderwetse conditioneringsmethode oftewel zoals bovengenoemd het "inrammen".
Eigenlijk herinner ik me vooral het tweede middelbaar op dat gebied en specifieker het vak frans (waar ik een bloedige hekel aan had omdat ik er geen woord van verstond). De leerkracht had de gewoonte om IEDERE LES een overhoring te geven. De opdracht was doodsimpel de vertaling van enkele woorden uit de vorige les. Hij gaf het woord in het Nederlands ... wij moesten het neerpennen in het Frans. Ontsnappen er aan kon men niet. Eerlijk gezegd ... (na eerst enkele nullen en enen op het rapport) was dat het jaar dat ik heel veel franse woorden geleerd heb. Eigenlijk heb ik op dat jaar meer Frans geleerd dan op alle andere vijf jaren tesamen. Echter ... van enige creativiteit kan men met zo'n methodes toch echt niet spreken.

Anders ligt het natuurlijk met vakken als "tekenen", "muziek", "lichamelijke opvoeding" enz... Daar gaat men nu best wel uit van de creativiteit van de jongere (onder deskundige leiding uiteraard)
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be