![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Louis Tobback, stelde gisteravond in Terzake nog eens duidelijk, dat hij Brabander is en geen Vlaming ,omdat Vlamingen van de profincies Vlaanderen komen.
Deelt u deze mening en definitie van Vlaming. Hoe ziet u uzelf in dit verband? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Natuurlijk heeft hij gelijk. Ik voel me ook Limburger. En zoals ik reeds zoveel malen heb gezegd, de term 'Vlaming' om de Vlaamsspekenden in België aan te duiden is zeer slecht gekozen. 'Vlaming' duidt op mensen die in de 'Vlaanders' wonen. Dat is toch de evidentie zelf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tobback heeft gelijk,Wat veel Belgen Vlaanderen noemen, is in feite Zuid Nederland.Vlaanderen is in dit geval pars pro toto , twee provincies in Zuid Nederland Zoals Holland ook pars pro toto is, twee provincies in Noord Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 december 2009 om 11:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() België is ook een slecht gekozen term. De laatste eeuwen werd de term België gewoon gebruikt om de Nederlanden mee aan te duiden: kijkt u maar naar deze kaart met de LEO BELGICUS (Belgische leeuw) erop:
![]() Zo is 'Lingua Belgica' zelfs een synoniem voor Nederlandse taal. In feite zijn 'Nederland' en 'België' dus synoniemen van elkaar, want beide betekenen 'Lage landen.' In de praktijk is er echter de consensus ontstaan om over België en Vlaanderen te spreken. Beiden zijn echter partes pro toto, maar daar moet je echt niet over struikelen. Ik zie mezelf als Vlaming, maar je mag me ook Zuid-Nederlander noemen. Laatst gewijzigd door respublica : 22 december 2009 om 11:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Louis is vooral een belgicist met heimwee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat is dit voor een logica ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In de tijd van Karel de Grote en van Napoleon was het inderdaad anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Hij is niet de enige, zijn partij zit er vol van en de VLD ook.
Laatst gewijzigd door Sidharta : 22 december 2009 om 12:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja dat beweert men dan snel. En u beweert dat dus ook. Maar als u goed kijkt naar die leeuw hier beneden (openklikken), dan zijn er ook Frans- en Duitssprekende gedeelten in die 'lage landen'. Luxemburg, Namen, Saint-Hubert, enz behoren ook tot de 'Leo Belgicus'. En daar spraken ze toch geen 'Nederlands' voor zover ik weet. http://upload.wikimedia.org/wikipedi...o_Belgicus.jpg Laatst gewijzigd door system : 22 december 2009 om 12:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
http://www.volkskrant.nl/archief_bet...n_de_jaren_nul |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Studenten mogen het beslist niet gebruiken voor het schrijven van hun scriptie. Het is een verzamelingen van verhalen en ideeen van mensen. Niet meer en niet minder. Dus iedereen kan er een andere mening tegenover stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik ben Zuid-Brabander, net als Tobback
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Leo Belgicus ![]() Laatst gewijzigd door system : 22 december 2009 om 12:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu, de Leo Belgicus van Jodocus, omvatte of bevatte Franstalige en Duitstalige gebieden. Dus juist het tegenovergestelde van wat u beweert. Laatst gewijzigd door system : 22 december 2009 om 12:59. |
|
![]() |
![]() |