Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2010, 08:30   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard Waarom Pedagogische studiedagen niet tijdens de vakantie ?

Waar ik mij nu al een halve eeuw bijna aan erger, is waarom vallen die pedagogische studiedagen tijdens het schooljaar ??

Je moet het effect daarvan zien:
1° de leraars hebben al allemaal 3 maand vakantie. Dus sowieso tijd zat om pedagogie te organiseren
2° de kinderen moeten allemaal opvang weten te vinden ?? Immens probleem want de ganse maatschappij wordt toch verondersteld te werken... Dus al wie kinderen heeft, zit met een opvangprobleem
3° de kinderen krijgen allemaal die dag geen les: nu moest die pedagogische studiedag zo toevallig de enige snipperdag zijn, dan zou je daar nu geen topic aan weiden, maar enfin wat hebben we allemaal
- bij elke examen, eindigt het examen steevast op maandag, of van de maandagmiddag tot de vrijdag zitten uw kinderen zonder les, zonder opleiding, zonder schooltoezicht te lummelen op straat. Dat is al 3 weken
- ze moeten dan steevast op schoolreis, en uiteraard ook niet te organiseren tijdens de vakantie...
- ze moeten uiteraard nog zeker 3 keer aan cultuur doen, meestal een film bekijken... uiteraard ook tijdens het lesrooster
- dan hebben we die fameuze pedagogische studiedag.

Dus als je ons zo bejubeld onderwij bekijkt, dan slagen we erin volgend contrast in systeem te komen:
wij werkmens krijgen amper 21 werkdagen vrijaf.
en onze kindjes, zitten 4 maand of NOTEER GOED 1/3 van het jaar THUIS... zonder toezicht, zonder opleiding

NEDERLAND doet het weer beter, de scholen zijn daar verplicht die toezicht te organsieren. EN noteer goed, het MONOPOLIE spelletje van het onderwijzend personeel die probeert zo weinig mogelijk te werken (want daar lijkt het toch sterk op !) is op die manier geneutraliseerd !

Laatst gewijzigd door brother paul : 27 januari 2010 om 08:32.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 11:44   #2
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Horen we hier jaloezie?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 11:54   #3
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Dus het opvoeden moet volledig aan de school overgelaten worden?
Oud 27 januari 2010, 12:46   #4
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Die kinderen zijn nog zo blij als ze eens een dag vrij hebben.
Overigens moeten leraren tijdens de vakantieperiode ook werken hoor..Het beroep van leraar wordt hier zwaar onderschat.
Oud 27 januari 2010, 12:48   #5
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Waar ik mij nu al een halve eeuw bijna aan erger, is waarom vallen die pedagogische studiedagen tijdens het schooljaar ??

1° de leraars hebben al allemaal 3 maand vakantie. Dus sowieso tijd zat om pedagogie te organiseren
2° de kinderen moeten allemaal opvang weten te vinden ?? Immens probleem want de ganse maatschappij wordt toch verondersteld te werken... Dus al wie kinderen heeft, zit met een opvangprobleem
3° de kinderen krijgen allemaal die dag geen les: nu moest die pedagogische studiedag zo toevallig de enige snipperdag zijn, dan zou je daar nu geen topic aan weiden, maar enfin wat hebben we allemaal
- bij elke examen, eindigt het examen steevast op maandag, of van de maandagmiddag tot de vrijdag zitten uw kinderen zonder les, zonder opleiding, zonder schooltoezicht te lummelen op straat. Dat is al 3 weken
- ze moeten dan steevast op schoolreis, en uiteraard ook niet te organiseren tijdens de vakantie...
- ze moeten uiteraard nog zeker 3 keer aan cultuur doen, meestal een film bekijken... uiteraard ook tijdens het lesrooster

Dus als je ons zo bejubeld onderwij bekijkt, dan slagen we erin volgend contrast in systeem te komen:
en onze kindjes, zitten 4 maand of NOTEER GOED 1/3 van het jaar THUIS... zonder toezicht, zonder opleiding

NEDERLAND doet het weer beter, de scholen zijn daar verplicht die toezicht te organsieren. EN noteer goed, het MONOPOLIE spelletje van het onderwijzend personeel die probeert zo weinig mogelijk te werken (want daar lijkt het toch sterk op !) is op die manier geneutraliseerd !
goed idee, geldt trouwens voor uw eigen bijscholing ook, doe dat maar in uwe congé.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:53   #6
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Ze zouden beter de job van een leerkracht eens volledig normaliseren hier in België. 38 uur per week werken, waarvan minstens 33 voor het klaslokaal. In de overige uren en vrije tijd kunnen ze hun testen en taken verbeteren. Voor de rest, geef ze 25 dagen verlof in het jaar (en geen maanden) en laat ze in die dagen hun lessen voorbereiden, cursussen volgen en taken opstellen. En ook pas op pensioen als ze 65 zijn.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:58   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind eerlijk gezegd niet dat het de taak van de school is om als goedkope babysit op te draaien.

Voor kinderen in de basisschool is dat misschien wat moeilijker, maar gasten die naar het middelbaar gaan, kunnen toch zelf hun plan wel trekken zeker ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:58   #8
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom?
gebeuren bijscholingen, uitstapjes, teambuilding etc. in de privé dan tijdens het verlof van 't personeel?

Citaat:
het loon van leraars wordt op 10 maanden berekend en in 12 keer uitbetaald.
het fabeltje van 3 maanden 'betaald verlof' is daarmee hopelijk ook de wereld uit.

Citaat:
dat onze prestatie- en consumptiegerichte maatschappij opvoeding van de kinderen kennelijk niet zo belangrijk vindt is niet de verantwoordelijkheid van de leerkracht.
het is ook nogal gemakkelijk om de school op te zadelen met verantwoordelijkheden die eigenlijk van de ouders zijn.

Citaat:

nederland doet het vooral niét beter op vlak van onderwijs.
nederlanders die op minder dan een uur rijden van de grens wonen sturen hun kinderen niet zonder reden in belgië naar school.

dat er enkele oudere, vastbenoemde leerkrachten zijn die er de kantjes wat aflopen (veel ziekteverzuim e.d.) is misschien zo, maar dat is in de privé niet anders. zeker beginnende leerkrachten hebben het zeer druk. en als het toch zo'n luxeleventje is moet je toch gewoon leerkracht worden?
hopelijk worden je achterhaalde clichés over het onderwijs op die manier geneutraliseerd.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 27 januari 2010 om 12:59.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 13:06   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou het echt niet willen doen, ...

Dan mogen ze mij nog even veel betalen als nu (of nog meer)

Zo uw vak wat staan uitleggen aan een bende gedemotiveerde onozele pubers, nee merci, trouwens ik zou er ook gene goeie voor zijn. heb daar totaal geen geduld voor.

Als iets niet goed is, is het ook niet goed, ik zou niet iemand kunnen laten passeren zoals dat tegenwoordig de mode is om de subsidies maar veilig te stellen of om er vanaf te zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 13:08   #10
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
dat er enkele oudere, vastbenoemde leerkrachten zijn die er de kantjes wat aflopen (veel ziekteverzuim e.d.) is misschien zo, maar dat is in de privé niet anders. zeker beginnende leerkrachten hebben het zeer druk.
Met als verschil dat je in de privé wordt buitengesmeten obv zo'n gedrag, terwijl een vastbenoemde leerkracht rustig zijn gang kan gaan.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 13:18   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ze zouden beter de job van een leerkracht eens volledig normaliseren hier in België. 38 uur per week werken, waarvan minstens 33 voor het klaslokaal.
Ik denk dat je het beroep van leerkracht zwaar onderschat, hoor. Hier in Frankrijk geldt de regel: 1 uur in de klas komt overeen met 2 uur "effectief" werken (voorbereiding, verbetering, organisatie, vergaderingen). Ik weet niet welke de officiele verdeelsleutel is in Belgie, maar 't geeft een idee.

Citaat:
In de overige uren en vrije tijd kunnen ze hun testen en taken verbeteren. Voor de rest, geef ze 25 dagen verlof in het jaar (en geen maanden) en laat ze in die dagen hun lessen voorbereiden, cursussen volgen en taken opstellen.
Gezien (eerder gezegd) het loon van leraren op 10 maanden is berekend, hebben ze dus 2 maanden gedwongen onbetaald verlof, en kunnen ze hun verlofdagen niet kiezen. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat je tijdens de schoolvakanties op vakantie moet gaan (drukker, duurder etc...).

Ik weet het ook niet in Belgie, maar wat ziekteverzuim betreft, scoort het lesgevend personeel niet hoger dan andere beroepen... alleen valt het meer op. De postbediende die een week met griep in zijn bed steekt, dat zie je niet, maar de leraar die ziek is, dat wordt opgemerkt.

Eerlijk gezegd, ik zou niemand aanraden om het beroep van leraar aan te nemen, tenzij die er een heel erg grote passie voor heeft, en kan beroep doen op het "familiefortuin". Louter als baan beschouwd, is het vrij slecht betaald voor iets dat heel stressvol, arbeidsintensief en weinig geapprecieerd is.
Oud 27 januari 2010, 13:25   #12
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Met als verschil dat je in de privé wordt buitengesmeten obv zo'n gedrag, terwijl een vastbenoemde leerkracht rustig zijn gang kan gaan.
onzin.
ik ken mensen uit de banksector (toch een van de meest commerciële en competitieve sectoren) die soms een half jaar thuis zitten, doktersbriefje met 'depressie' op.
goed beschermde, oudere kaderleden uiteraard.
die meer dan 2500 euro netto per maand verdienen.
of op 55ste een mooie uitstapregeling, volle pot doorbetaald tot hun 60ste.
moet je in het onderwijs niet proberen.
Oud 27 januari 2010, 13:25   #13
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Horen we hier jaloezie?
bane toch, gewoon een nuchtere vastelling dat een groep zijn vakanties debudgetteert ten koste van de economie, ook dat bepaalt de slagkracht van een economie.
Oud 27 januari 2010, 13:26   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
onzin.
ik ken mensen uit de banksector (toch een van de meest commerciële en competitieve sectoren) die soms een half jaar thuis zitten, doktersbriefje met 'depressie' op.
goed beschermde, oudere kaderleden uiteraard.
die meer dan 2500 euro netto per maand verdienen.
of op 55ste een mooie uitstapregeling, volle pot doorbetaald tot hun 60ste.
moet je in het onderwijs niet proberen.
heeft niets te maken, met het probleem van vakanties waar werkende ouders hun kinderen niet kwijtgeraken
Oud 27 januari 2010, 13:46   #15
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze zouden beter de job van een leerkracht eens volledig normaliseren hier in België. 38 uur per week werken, waarvan minstens 33 voor het klaslokaal. In de overige uren en vrije tijd kunnen ze hun testen en taken verbeteren. Voor de rest, geef ze 25 dagen verlof in het jaar (en geen maanden) en laat ze in die dagen hun lessen voorbereiden, cursussen volgen en taken opstellen. En ook pas op pensioen als ze 65 zijn.
Wellicht zul je op die manier maar weinig leerkrachten vinden en leerlingen tussen 10 en 15 jaar die les krijgen van een oud p/meeke (in hun ogen) van tussen de 55 en 65???
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 13:56   #16
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
als je niet weet waarover je spreekt kun je beter zwijgen.
Oud 27 januari 2010, 13:59   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom?
gebeuren bijscholingen, uitstapjes, teambuilding etc. in de privé dan tijdens het verlof van 't personeel?
Wel als je maar 20 vakantiedagen hebt waarvan 10 verplichte op 250 weekdagen, kun je moeilijk nog eens een teambuilding gaan organiseren tijdens iedereen zijn vakantie. Echter de ruimte die het onderwijs heeft om dit te organiseren buiten de lesoren is vele malen groter zou je toch denken ?
Citaat:

het loon van leraars wordt op 10 maanden berekend en in 12 keer uitbetaald.
het fabeltje van 3 maanden 'betaald verlof' is daarmee hopelijk ook de wereld uit.
Heeft niets te maken met het probleem dat iedereen opgezadeld zit met kinderen die langs straat lummelen.
En zo ik het begrijp ben je betaald. Dus dat is ok, je bent ook niet onderbetaald dat is ook OK, en je krijgt een dubbel pensioen dan de privé, dat is feitelijk weggegeven maar kom
Citaat:

dat onze prestatie- en consumptiegerichte maatschappij opvoeding van de kinderen kennelijk niet zo belangrijk vindt is niet de verantwoordelijkheid van de leerkracht.
typische uitspraak voor een gedemotiveerde onderwijzer, ze zijn niet verantwoordelijk voor de opvoegding van ons kind, ze hebben het voorrecht en het vertrouwen om ons kind gedurende 8u per dag te indoctrineren met al hun sarcasme en kritiek op de maatschappij , en toch zijn ze niet verantwoordelijk... sterk feitelijk alsof je zegt ik doe de verkoop van Opel, maar ik ben niet verantwoordelijk als de consument niet koopt... Dat is juist hoor, maar feitelijk is verkopen toch een verantwoordelijkheid, je moet zoeken naar de reden waarom ze willen kopen en de wagen maken zodat ze hem willen kopen...
Bij het onderwijs is dat hetzelfde... Je moet zoeken hoe je een kind kunt opvoeden, en het product onderwijs maken zodat het kind opgevoed wordt
Citaat:

het is ook nogal gemakkelijk om de school op te zadelen met verantwoordelijkheden die eigenlijk van de ouders zijn.

nederland doet het vooral niét beter op vlak van onderwijs.
nederlanders die op minder dan een uur rijden van de grens wonen sturen hun kinderen niet zonder reden in belgië naar school.
En toch doen ze dan de opvang weer beter...
Citaat:

dat er enkele oudere, vastbenoemde leerkrachten zijn die er de kantjes wat aflopen (veel ziekteverzuim e.d.) is misschien zo, maar dat is in de privé niet anders. zeker beginnende leerkrachten hebben het zeer druk. en als het toch zo'n luxeleventje is moet je toch gewoon leerkracht worden?
Manneke, ik ben geen beetje jaloers op dat luxeleventje, en ken een pak privé werknemers die uitblussen in het onderwijs, het gaat mij absoluut daar niet over, het gaat mij over het eenvoudige feit dat zowat alle vrij tijd waarin de kinderen geduwd worden ten laste komt van de ouders, en met plezier ga ik mijn 14 dagen vakantie doorbrengen met mijn kinderen, maar met evenveel plezier wens ik dat ze op een educatieve creatieve manier begeleid worden tijdens de vakantie periode. Waarom moeten ze blokfluit leren spelen s'avonds, als dit in de vakantie kan ? Waarom moeten die scholen leeg staan 3 maand, als je er nog 3 maand toneelschool kunt geven etc...
Citaat:

hopelijk worden je achterhaalde clichés over het onderwijs op die manier geneutraliseerd.
Het gaat mij niet over de cliché dat onderwijs niets doet tijdens de vakantie, daar heb je gewoon het voordeel van de twijfel, het gaat mij vooral over het eenvoudige feit dat het onderwijs 4 maand niets doet ipv de ogenschijnlijke 2 maand vakantie, en dat ze vanalles nog tijdens het schooljaar organsieert die op het dak komt van de ouders die dan in de problemen komen om opvang te vinden voor hun kinderen inderdaad[quote]
Oud 27 januari 2010, 17:34   #18
Sam M.
Lokaal Raadslid

Standaard

Een kind mag kind zijn, en daar hoeft de school niet steeds bij betrokken te worden, als ze pedagogische uitstapkes willen doen in de vakantie zullen ze dat ook wel doen, maar dan eens met de ouders, zo zien die mensen hun kind ook nog is, wat me wel nodig lijkt.
Sam M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 18:17   #19
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Pedagogische studiedagen worden vooral ingevuld als verkapte vrije dagen voor leerkrachten. De laatste dag van het schooljaar is de ultieme dag voor een pedagogische brainstorm. Ah.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 18:30   #20
Mitgard
Banneling

Standaard

vooral veel afgeven op het onderwijs en leerkrachten.
is er straks helemaal niemand meer die het wil doen en kunnen de klagers en zagers hun dutskes zelf onderwijzen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be