Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2010, 11:50   #1
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard Solidariteit

Omdat ik al een tijdje probeer te achterhalen wat men gemiddeld genomen onder 'solidariteit' verstaat (in Belgische context) hierbij dan maar de directe vraag aan jullie.

Het is zaterdag, dus maak je er niet te makkelijk van af

Zou je in objectieve termen willen beschrijven wat het begrip 'solidariteit' in Belgische context in zou moeten houden. (objectief, dus los van 'de Flamins willen Brussel annexeren of de Walen pikken ons geld')

zou je er tevens bij willen vermelden met welk gewest of welke gemeenschap je jezelf het meest betrokken voelt. Dus of je

Vlaming,
Nederlandstalige Belg,
Waal,
Franstalige Belg,
Duitstalige Belg,
Brusselaar,
Belg bent of 'buitenstaander' (zoals ondergetekende) (vergeet ik een groep?)

dat maakt analyses wat interessanter.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 12:11   #2
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Omdat ik al een tijdje probeer te achterhalen wat men gemiddeld genomen onder 'solidariteit' verstaat (in Belgische context) hierbij dan maar de directe vraag aan jullie.

Het is zaterdag, dus maak je er niet te makkelijk van af

Zou je in objectieve termen willen beschrijven wat het begrip 'solidariteit' in Belgische context in zou moeten houden. (objectief, dus los van 'de Flamins willen Brussel annexeren of de Walen pikken ons geld')

zou je er tevens bij willen vermelden met welk gewest of welke gemeenschap je jezelf het meest betrokken voelt. Dus of je

Vlaming,
Nederlandstalige Belg,
Waal,
Franstalige Belg,
Duitstalige Belg,
Brusselaar,
Belg bent of 'buitenstaander' (zoals ondergetekende) (vergeet ik een groep?)

dat maakt analyses wat interessanter.
Solidariteit is het zoveelste codewoord dat moet dienen om de koloniale machtsverhoudingen die in 1830 geïnstalleerd werden, tegen elke evolutie naar democratisering in te kunnen behouden.

Ik verwijs in dit verband ook naar mijn bericht over schuldinductie.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 21 augustus 2010 om 12:13.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 12:13   #3
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Solidariteit is het zoveelste codewoord dat moet dienen om de koloniale machtsverhoudingen die in 1830 geïnstalleerd werden, tegen elke evolutie naar democratisering in te kunnen behouden.

Ik verwijs in dit verband ook naar mijn bericht over schuldinductie.
in zou moeten houden?
Oud 21 augustus 2010, 12:15   #4
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in zou moeten houden?
U bedoelt?
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 13:07   #5
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
U bedoelt?
wat zou solidariteit volgens u in het ideale geval in moeten houden. We zijn België aan het herontwerpen, nietwaar?
Oud 21 augustus 2010, 13:18   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat zou solidariteit volgens u in het ideale geval in moeten houden. We zijn België aan het herontwerpen, nietwaar?
Solidariteit betekend dat men elkaar helpt.
Dit betekent dus niet dat de ontvanger van financiele hulp het recht heeft met het ontvangen geld te doen wat hij/zij wil, maar elke cent moet verantwoorden. En moet bewijzen dat die hulp ook daadwerkelijk nodig is en goed en juist word gebruikt.

Zo moet wie solidariteit ontvangt in de vorm van leefloon van het ocmw, niet denken met dat geld te doen wat hij/zij wil, maar bepaald het ocmw wat er mee gebeurd en hoeveel de hulpzoeker ontvangt.

Op dit ogenblik speelt Vlaanderen gedwongen voor ocmw van België en heeft Vlaanderen dus het recht om de beide ontvangers ter verantwoording te roepen en zelf te bepalen hoeveel beide echt nodig hebben. Wat door beide gewesten word geweigerd onder het mon van inmening in de gewestelijke aangelegenheden.

Het is in dit land zelfs zo erg gesteld, dat zelfs de federale regering bij Vlaanderen komt aankloppen om haar kosten over te nemen en een deel van de door de federale regering veroorzaakte staatschulden over te nemen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 14:12   #7
respublica
Minister

Standaard

Binnen de Belgische context is 'interpersoonlijke solidariteit' een codewoord voor 'intergewestelijke miljardentransfers.' De Belgische solidariteit is pervers, omdat ze zowel nadelig is voor de zender als voor de ontvanger. Er is bijvoorbeeld een solidariteitsmechanisme in onze financieringswet dat er voor zorgt dat een gewest dat minder werklozen heeft, meer geld krijgt. Als een deelstaat dus moeite doet om minder werklozen te hebben, krijgt zij dus minder geld.

In de Waals-Vlaamse context moet solidariteit volgens mij vooral transparant, doelgericht en eindelijk productief (in plaats van schadend voor beide partners) worden.

Ik voel mij in de eerste plaats Vlaming, dan Nederlandstalige of Nederlander, dan Europeaan en westerling. Ik heb geen band met een bepaalde streek of met België, noch kan ik mijzelf een wereldburger noemen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be