Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2010, 15:13   #1
hallenaar
Vreemdeling

Standaard B.U.B zet zijn masker af.

De zogezegd pro-Belgische (lees franstalige) partij laat op zijn website duidelijk merken hoe het over het Nederlands denkt:

Wat is het probleem? (1) En dan zegt men: Als we de Franse olievlek niet indijken, dan zal het Nederlands op die manier geleidelijk aan overal verdwijnen (!) Maar eerlijk, ook die gedachte boezemt mij geen angst in. Als het Nederlands zou verdwijnen, zal het zijn omdat onze kinderen er mogelijks voor zullen kiezen om zich (ook) van een andere taal te bedienen: het Frans, het Engels, .... Ik hoop dan dat ze zullen kiezen voor een fiets (want taal is in essentie een vehicle) waarmee ze zogoed (qua bereik, moeilijkheidsgraad, variaties, 'rijk of kaal')als mogelijk kunnen communiceren met de ander. Het enige wat ik hoop over die communicatie van mijn (klein)kinderen is, dat de inhoud goed mag klinken. Dat ze zoveel mogelijk in vriendschap en genegenheid met elkaar zullen omgaan.

Laatst gewijzigd door hallenaar : 19 januari 2010 om 15:13.
hallenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 15:25   #2
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hallenaar Bekijk bericht
De zogezegd pro-Belgische (lees franstalige) partij laat op zijn website duidelijk merken hoe het over het Nederlands denkt:

Wat is het probleem? (1) En dan zegt men: Als we de Franse olievlek niet indijken, dan zal het Nederlands op die manier geleidelijk aan overal verdwijnen (!) Maar eerlijk, ook die gedachte boezemt mij geen angst in. Als het Nederlands zou verdwijnen, zal het zijn omdat onze kinderen er mogelijks voor zullen kiezen om zich (ook) van een andere taal te bedienen: het Frans, het Engels, .... Ik hoop dan dat ze zullen kiezen voor een fiets (want taal is in essentie een vehicle) waarmee ze zogoed (qua bereik, moeilijkheidsgraad, variaties, 'rijk of kaal')als mogelijk kunnen communiceren met de ander. Het enige wat ik hoop over die communicatie van mijn (klein)kinderen is, dat de inhoud goed mag klinken. Dat ze zoveel mogelijk in vriendschap en genegenheid met elkaar zullen omgaan.
Vlamingen zouden liever stoppen over olievlek te spreken. Die Franstalige aanwezigheid in de Rand is een realiteit die ze moeten accepteren, dat ze het willen of niet. Denken dat die Franstaligen Vlaanderen zullen verlaten enkel en alleen omdat bepaalde Vlamingen dit willen, is echt naïef.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 15:42   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vlamingen zouden liever stoppen over olievlek te spreken. Die Franstalige aanwezigheid in de Rand is een realiteit die ze moeten accepteren, dat ze het willen of niet. Denken dat die Franstaligen Vlaanderen zullen verlaten enkel en alleen omdat bepaalde Vlamingen dit willen, is echt naïef.
Ik lig niet wakker van hoeveel % er in Brussel Frans spreekt, het maakt niets uit.

Hoe sneller die mensen beseffen dat er geen uitbreiding komt van Brussel en dat er nooit een corridor komt naar Wallonie hoe beter.

Ook dat is een realiteit die men beter zou accepteren, willen of niet.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 15:45   #4
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Wie trekt het zich nog aan wat die drie man denken?
Oud 19 januari 2010, 16:00   #5
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die Franse aanwezigheid in de Rand moet inzien dat ze in Vlaanderen wonen, waar de bestuurstaal Nederlands is, is een realiteit die ze moeten accepteren, dat ze willen of niet. Wat ze thuis of op straat spreken interesseert me geen bal, maar alle correspondentie zou in het Nederlands moeten gebeuren. Waarom ze dan nog moeilijk willen doen om Nederlands te leren is mij een raadsel. Dat ze niet eens de moeite willen doen om het te proberen stoort de meeste mensen nog het meest.

Laatst gewijzigd door Schelfie : 19 januari 2010 om 16:00.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 16:27   #6
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Die Franse aanwezigheid in de Rand moet inzien dat ze in Vlaanderen wonen, waar de bestuurstaal Nederlands is, is een realiteit die ze moeten accepteren, dat ze willen of niet. Wat ze thuis of op straat spreken interesseert me geen bal, maar alle correspondentie zou in het Nederlands moeten gebeuren. Waarom ze dan nog moeilijk willen doen om Nederlands te leren is mij een raadsel. Dat ze niet eens de moeite willen doen om het te proberen stoort de meeste mensen nog het meest.
De meesten passen zich aan en dat weten de Vlamingen zeer goed. Maar ja, kan men nog iets positiefs over de Franstaligen in Vlaanderen zeggen? Is dat niet verboden?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 18:39   #7
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Men maakt zich voortdurend zorgen over het "overleven" van de eigen taal en gelijktijdig aanvaardt men de kolonisatie door een of andere "machtige" taal : momenteel in onze contreien het engels. Dat gaat zelfs veel verder dan de taal op zich : vroeger waren er veel meer TV feuilletons en andere programma's van diverse oorsprong : Zweedse, Duitse, Franse, Spaanse enz.. momenteel is het alles Engelstalig wat de klok slaat : Amerikaans, Canadees, Brits, Nieuw-Zeelands... Ook in de boekenwereld is de naar het Nederlands vertaalsde literatuur de literatuur van engelstalige oorsprong doorslaggevend.

Er is een alternatief : in de Esperanto-webwinkels is er behalve een aanbod van originele Esperanto-literatuur ook een groot aanbod van vertaalde literatuur uit kleinere taalgebieden beschikbaar.

Het probleem lijkt me oplosbaar op lange of middenlange termijn : indien ook de engelstalige intelligentia gaat inzien dat door de imperialistische cultuurhouding van de angelsaksisiche wereld er een wereld van culturele diversiteit dreigt ondergenseeuwd te geraken en de oplossing slechts te vinden is in taalrechtvaardigheid en middels een neutrale brugtaal.

Het voortdurend oproepen ttot meertaligheid vanuit de EU heeft als enig gevolg dat iedereen zich vlijtig zet aan het aanleren van het Engels : een moeilijke taal met 1 miljoen verschillende woorden, om vlioeiend engels te leren zijn verschillende jaren van intense studie vereist. Het Esperanto leert men op een korte termijn (bij intense studie
gemiddeld 3 maanden - bij extensieve studie op 2 jaar).

Mede dank zij het internet is de vooruitgang van deze taal voelbaar - ook door de internationale politieke gebeurtenissen raakt de populariteit van de engelse taal in verdrukking.

Solidariteit onder de mensen mag en kan niet gepaard gaan lmet taalimperialisme ! De teloorgang van de typische Waalse talen zoals p.m. het Picardisch is geen overwinning voor een franskiljons België, eerder een verarming zoals ook de teloorgang van het brusselse nederlandse dialect door de opkomst van een "algemeen belgisch frans" een verarming is voor onze cultuur !

De Benelux is een gebied rijk aan culturele diversiteit ook op taalgebied ! Letzemburgisch, Tchansès, Picardisch, Fries, Saksisich, Limburgs, Westvlaams,
aantwaarps enz.. straalt de eigenheid van ons volk uit !

Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 19 januari 2010 om 18:41.
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 02:12   #8
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 02:44   #9
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 januari 2010 om 02:48.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 02:47   #10
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het voortdurend oproepen ttot meertaligheid vanuit de EU heeft als enig gevolg dat iedereen zich vlijtig zet aan het aanleren van het Engels : een moeilijke taal met 1 miljoen verschillende woorden, om vlioeiend engels te leren zijn verschillende jaren van intense studie vereist. Het Esperanto leert men op een korte termijn (bij intense studie

Mede dank zij het internet is de vooruitgang van deze taal voelbaar - ook door de internationale politieke gebeurtenissen raakt de populariteit van de engelse taal in verdrukking.

Solidariteit onder de mensen mag en kan niet gepaard gaan lmet taalimperialisme ! De teloorgang van de typische Waalse talen zoals p.m. het Picardisch is geen overwinning voor een franskiljons België, eerder een verarming zoals ook de teloorgang van het brusselse nederlandse dialect door de opkomst van een "algemeen belgisch frans" een verarming is voor onze cultuur !

De Benelux is een gebied rijk aan culturele diversiteit ook op taalgebied ! Letzemburgisch, Tchansès, Picardisch, Fries, Saksisich, Limburgs, Westvlaams,
aantwaarps enz.. straalt de eigenheid van ons volk uit !
Dode dialecten/talen/streektalen kan je terug tot leven wekken en als tweede taal bestuderen of terug als eerste taal aan kinderen leren. Zo is het Manx terug tot leven gewekt, waar het in de jaren '70 gestorven was en heeft het zelfs terug een kleine groep moedertaalsprekers (kinderen).
Nu goed, ik houd van het Esperanto en de boodschap die het voorstaat, maar ik ben enkel bang dat het op zichzelf zou uit de hand zou kunnen lopen als een imperialistische taal zoals menige andere. Om die reden ben ik eventueel voor een betere studie van streektalen, cultuur in streektaal, enz... maar uiteraard zonder het dynamische karakter daarvan te negeren. Vooral als een streektaal cultuur heeft geproduceerd dient deze bevorderd te worden en niet meer als een bedreiging aanzien te worden. Verder blijf ik vasthouden aan de 'daktalen' het Nederlands, het Frans en/of het Duits.
Daarná zou ik Esperanto een vruchtbare taal voor internationale basiscommunicatie aanzien, en vooral als taal voor hoger onderwijs en internationale media en vertaalde internationale literatuur. Alleen vraag ik me persoonlijk af hoe dit niet zou leiden tot een eventuele luiheid en totale Esperantoïsering in een sombere toekomst.

Als eerste vreemde taal (de daktaal noem ik niet 'vreemd') zou ik het Esperanto boven het Engels/Frans vruchtbaar vinden, juist wegens de snelheid waarin men de taal aanleert. Er zijn studies geweest waar men een klas eerst Esperanto leerde en daarna Frans gedurende een periode van 3 jaar. Een andere klas kreeg gedurende 4 jaar enkel Frans. De eerste groep bleek beter Frans te kunnen dan de tweede. Hierover zouden taalkundigen meer studie moeten voeren of het ook verifieerbaar is.
Zelf blijf ik het onontbeerlijk vinden om vreemde natuurlijke talen te leren en jezelf niet te beperken tot de daktaal en het Esperanto alleen. Dat zou bijna dezelfde armoede zijn als de daktaal en het Engels! Vertaalde literatuur blijft ergens ook een armoede en een barrière om de cultuur te leren kennen (naar mijn mening). De korte tijd die nodig is om het Esperanto te kunnen leren is een voordeel om jezelf snel verstaanbaar te kunnen maken over de hele wereld die verplicht zou zijn die taal te leren (stel). Alleen zou zoiets niet misbruikt mogen worden, naar mijn mening.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 januari 2010 om 03:11.
Oud 20 januari 2010, 08:16   #11
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Het Esperanto leert men op een korte termijn (bij intense studie
Het Esperanto was een nutteloze poging om een multicultaal te introduceren..het naar voor schuiven van dode talen als politiek correcte omgangstaal was bij voorbaat gedoemd om te mislukken..

Dan kan men beter gebarentaal aanleren daarmee komt je een heel stuk verder..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 08:18   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meesten passen zich aan en dat weten de Vlamingen zeer goed. Maar ja, kan men nog iets positiefs over de Franstaligen in Vlaanderen zeggen? Is dat niet verboden?
de meesten stemmen voor het FDF, zo goed aanpassen is dat nu ook weer niet.
Oud 20 januari 2010, 08:20   #13
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Telepathie! Dat is taal in de toekomst. Primitieve gebaren zijn veel te traag.
Oud 27 januari 2010, 15:23   #14
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hallenaar Bekijk bericht

Heb je ook een link?
Oud 27 januari 2010, 15:49   #15
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Zoals die van de Baarle-bazar of die van het plan ter heriniging van de Nederlanden ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 18:04   #16
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Het Esperanto was een nutteloze poging om een multicultaal te introduceren..het naar voor schuiven van dode talen als politiek correcte omgangstaal was bij voorbaat gedoemd om te mislukken..

Dan kan men beter gebarentaal aanleren daarmee komt je een heel stuk verder..
Zei de blinde ..........
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be