Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2010, 11:02   #1
Fred123
Vreemdeling

Standaard Menselijkheid ten koste van alles?

We mogen Ronald Janssen niet doen lijden zoals zijn slachtoffers hebben geleden, maar moeten hem eerlijk berechten. Da’s menselijk, zeggen ze. Da’s laf, zeg ik. Ja, maar we mogen geen beesten worden zoals die moordenaars, hoor je sommigen preken. Ontroerend. “Ik was niet de dader,” verklaart Janssen overigens, “maar wel het roofdier in mij.”. Het enige wat een roofdier kan doen lijden in de natuur, is een ander roofdier. Maar wij geven hem de kans om zich te verdedigen. Zo ontnemen we de slachtoffers het recht om slachtoffer te zijn. Hun lijden is geen wraak waard, zij zijn hun dader niet waard. Dat is de hoge prijs van menselijkheid.
Fred123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 11:04   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred123 Bekijk bericht
We mogen Ronald Janssen niet doen lijden zoals zijn slachtoffers hebben geleden, maar moeten hem eerlijk berechten. Da’s menselijk, zeggen ze. Da’s laf, zeg ik. Ja, maar we mogen geen beesten worden zoals die moordenaars, hoor je sommigen preken. Ontroerend. “Ik was niet de dader,” verklaart Janssen overigens, “maar wel het roofdier in mij.”. Het enige wat een roofdier kan doen lijden in de natuur, is een ander roofdier. Maar wij geven hem de kans om zich te verdedigen. Zo ontnemen we de slachtoffers het recht om slachtoffer te zijn. Hun lijden is geen wraak waard, zij zijn hun dader niet waard. Dat is de hoge prijs van menselijkheid.
De slachtoffers zijn heus wel volwaardige slachtoffers hoor
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 11:40   #3
Fred123
Vreemdeling

Standaard

Natuurlijk. Je begrijpt de zin verkeerd: zijn slachtoffers hebben zich niet kunnen verdedigen, hij nu wel. Hij besliste bovendien over hun leven en dood. De slachtoffers en nabestaanden hebben niets te beslissen, wat hun goed recht zou moeten zijn. En dat is wat de maatschappij hen ontneemt door menselijk te zijn.
Fred123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 11:48   #4
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Je begrijpt de zin verkeerd: zijn slachtoffers hebben zich niet kunnen verdedigen, hij nu wel. Hij besliste bovendien over hun leven en dood. De slachtoffers en nabestaanden hebben niets te beslissen, wat hun goed recht zou moeten zijn. En dat is wat de maatschappij hen ontneemt door menselijk te zijn.
Klopt, dat zou je een discrepantie kunnen noemen. Ik roem echter de 'menselijkheid' van een juridisch systeem dat weigert daders moedwillig te doden. Daar is, in de huidige tijden van gemediatiseerd snelrecht en massahysterie, moed voor nodig.

Dit mondt hier weer uit in de zoveelste discussie rond de doodstraf, maar ik heb ondertussen geleerd dat je met materiële argumenten nergens komt. Meer nog, je kan gerust stellen dat het gemakkelijker, sneller en goedkoper zal zijn om R. Janssen gewoon de kop af te hakken/op te hangen/...

Gelukkig hanteert onze samenleving ook ethische argumenten.
Oud 3 februari 2010, 12:39   #5
Alvas
Schepen

Alvas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Klopt, dat zou je een discrepantie kunnen noemen. Ik roem echter de 'menselijkheid' van een juridisch systeem dat weigert daders moedwillig te doden. Daar is, in de huidige tijden van gemediatiseerd snelrecht en massahysterie, moed voor nodig.

Dit mondt hier weer uit in de zoveelste discussie rond de doodstraf, maar ik heb ondertussen geleerd dat je met materiële argumenten nergens komt. Meer nog, je kan gerust stellen dat het gemakkelijker, sneller en goedkoper zal zijn om R. Janssen gewoon de kop af te hakken/op te hangen/...

Gelukkig hanteert onze samenleving ook ethische argumenten.
Ik denk dat je de meerderheid nog beloond wordt met de doodstraf, levenslang opsluiten in een isoleercel lijkt me eerder erger.
Alvas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 15:22   #6
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvas Bekijk bericht
Ik denk dat je de meerderheid nog beloond wordt met de doodstraf, levenslang opsluiten in een isoleercel lijkt me eerder erger.
Dat moet zelfs geen isoleercel zijn. Enkele dagen geleden pleegde er nog een levenslang veroordeelde zelfmoord, zelfs al zat hij al jaren in de cel en had hij daar een zeker leven en status opgebouwd. Maar het vooruitzicht nooit nog vrij te komen deed hem letterlijk de das om. Kben nu even zijn naam kwijt.
Oud 4 februari 2010, 10:29   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Menselijkheid ten koste van alles?
Menselijkheid ten koste van de economie, dat gaat niet, zoals de overwinning van het kapitalisme bewezen heeft.
Oud 4 februari 2010, 19:48   #8
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Menselijkheid ten koste van de economie, dat gaat niet, zoals de overwinning van het kapitalisme bewezen heeft.
Het kapitalisme; menselijkheid ten koste van de economie; bewijst ook dat het niet werkt.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 19:51   #9
skaldis
Banneling

Standaard

Duw die mens een levenseindepil in zijn hand en laat hem zelf beslissen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 20:12   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Dat moet zelfs geen isoleercel zijn. Enkele dagen geleden pleegde er nog een levenslang veroordeelde zelfmoord, zelfs al zat hij al jaren in de cel en had hij daar een zeker leven en status opgebouwd. Maar het vooruitzicht nooit nog vrij te komen deed hem letterlijk de das om. Kben nu even zijn naam kwijt.
Je zou denken dat hij tenminste nog zou proberen van wat cipiers mee te pakken.

Wat een mietjes die gevangenen tegenwoordig.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 20:13   #11
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je zou denken dat hij tenminste nog zou proberen van wat cipiers mee te pakken.

Wat een mietjes die gevangenen tegenwoordig.
Das omdat ze het echte krapuul niet durven oppakken
Mcnab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 01:09   #12
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Als zijn schuld 100 % bewezen is : doodstraf. In België is die dus automatisch omgezet in levenslange opsluiting, zonder mogelijkheid ooit vrij te komen. En..gewoon tussen de andere gevangenen zetten, dan zal die " levenslang " niet al te lang duren.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 10:29   #13
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Het kapitalisme; menselijkheid ten koste van de economie; bewijst ook dat het niet werkt.
Het kapitalisme werkt van geen kanten, het zijn alleen de werkers die werken.
Oud 5 februari 2010, 10:34   #14
Quentin
Vreemdeling

Standaard

De straf 'levenslang' zou gewoon effectief levenslang moeten zijn in België.
Het is makkelijker en goedkoper om gewoon af te maken maar ik denk in eerste plaats aan de familie en vrienden van de slachtoffers. Volgens mij hebben zij meer aan het gedacht dat de dader levenslang opgesloten zit.

Laatst gewijzigd door Quentin : 5 februari 2010 om 10:38.
Quentin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be