Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2010, 10:17   #1
eno2
Banneling

Standaard Waarom armoede hier meer voorkomt dan gemiddeld in de EU

Armoede onder huurders komt meer voor dan gemiddeld in de EU omdat ons land geen huursubsidies heeft.
Woningeigenaars kennen minder armoede omdat huiseigenaars van de overheid allerlei fiscale stimulansen krijgen.

2 De armoede onder gepensioneerden is hoger dangemiddels in de EU omdat onze pensioenen zo laag zijn

3 Ook de armoede onder de niet-werkenden is hoger, omdat zoveel werkloosheidsvergoedingen betaald worden, dat die wel laag moeten zijn.

Zie ook het artikel van Guy Tegenbos in de standaard van 22/1/10

Laatst gewijzigd door eno2 : 5 februari 2010 om 10:47.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 11:39   #2
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Armoede onder huurders komt meer voor dan gemiddeld in de EU omdat ons land geen huursubsidies heeft.
Woningeigenaars kennen minder armoede omdat huiseigenaars van de overheid allerlei fiscale stimulansen krijgen.
Huurders moeten het vaak stellen met slecht geïsoleerde huizen (enkel glas, geen dakisolatie, ...). Welke verhurende woekeraar wil daar zijn geld insteken ? En dan maar klagen dat de eco-cheques niet gebruikt worden. Men zou het isoleren moeten verplichten op straffe van een forse supplementaire taks. Het kan ook flink wat werk verschaffen in deze barre tijden ....
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 11:54   #3
Tavek
Banneling

Standaard

Blijf weg van de prive huurmarkt, dat is alles wat ik kan zeggen. Als je 600-700 per maand kan uitgeven aan een appartement, kan je evengoed kopen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 12:03   #4
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Blijf weg van de prive huurmarkt, dat is alles wat ik kan zeggen. Als je 600-700 per maand kan uitgeven aan een appartement, kan je evengoed kopen.
Dat is nu echt eens een structurele maatregel, zie. Kop in de grond steken en de poenpakkers verder de armoede laten uitbuiten. Heel christelijk.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 17:10   #5
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om te kopen moet men een voorschot geven. Ook willen de kredietinstellingen zeker zijn van het feit dat de potentiële huurder een vast inkomen heeft en regelmatig zijn hypotheek kan afbetalen.
Wie dus geen beetje geld in handen heeft en niet aan vast werk geraakt, mag het vergeten om iets te kopen. Net die mensen die reeds in een financieel zwakke situatie zitten, zijn verplicht om iedere maand veel geld aan een huiseigenaar te betalen en kunnen dus niet sparen enzovoort. Ze komen in een vicieuze cirkel terecht.
Oud 5 februari 2010, 17:13   #6
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Dat is nu echt eens een structurele maatregel, zie. Kop in de grond steken en de poenpakkers verder de armoede laten uitbuiten. Heel christelijk.
Waarom een huisbaas rijk maken als je zelf ook iets kan kopen ?

Veel arme gepensioneerden zijn dat omdat ze met huurlast zitten. Als je 900 per maand hebt, maar geen huurlast hebt, dan trek je het wel nog. Als daar 400-500 vanaf gaat aan huur zit je in de problemen.
Oud 5 februari 2010, 20:42   #7
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Om te kopen moet men een voorschot geven. Ook willen de kredietinstellingen zeker zijn van het feit dat de potentiële huurder een vast inkomen heeft en regelmatig zijn hypotheek kan afbetalen.
Wie dus geen beetje geld in handen heeft en niet aan vast werk geraakt, mag het vergeten om iets te kopen. Net die mensen die reeds in een financieel zwakke situatie zitten, zijn verplicht om iedere maand veel geld aan een huiseigenaar te betalen en kunnen dus niet sparen enzovoort. Ze komen in een vicieuze cirkel terecht.
Kwatsj. Toen ik mijn huis kocht, had ik geen rooie cent spaargeld. Ik heb bij mijn bank 110% geleend en dat was geen enkel probleem. Ik had natuurlijk wel vast werk. Voor mensen die liever lui dan moe zijn en die liever parasiteren op kap van de werkende mens (en daar nog fier op zijn ook) ligt dat enigszins anders natuurlijk...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 20:46   #8
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Kwatsj. Toen ik mijn huis kocht, had ik geen rooie cent spaargeld. Ik heb bij mijn bank 110% geleend en dat was geen enkel probleem. Ik had natuurlijk wel vast werk. Voor mensen die liever lui dan moe zijn en die liever parasiteren op kap van de werkende mens (en daar nog fier op zijn ook) ligt dat enigszins anders natuurlijk...
Ik weet niet of de banken dit nu nog zouden doen ? Het lijkt me dat ze tegenwoordig voorzichtiger zijn met hun kredietverstrekkingen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 21:40   #9
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Net zoals rijkdom is armoede erfelijk.
Je moet serieus op je tanden kunnen bijten en geduldig zijn om uit deze vicieuze cirkel te geraken. Als het dan lukt, dan kan je het zeer ver schoppen! De meeste groten uit de geschiedenis of wat dan ook hebben vaak eerst moeten afzien.
Als je karakter en een tikkeltje geluk hebt dat kan je dat zwaar nadeel in een voordeel veranderen!
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 21:55   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Ik weet niet of de banken dit nu nog zouden doen ? Het lijkt me dat ze tegenwoordig voorzichtiger zijn met hun kredietverstrekkingen.
Ambtenaren en hoger opgeleiden krijgen vrij gemakkelijk een lening zonder enig voorschot.

"Hoe groot is de kans dat ze de lening niet zouden kunnen afbetalen" is hier een goeie richtgever....
Oud 6 februari 2010, 14:10   #11
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Huurders moeten het vaak stellen met slecht geïsoleerde huizen (enkel glas, geen dakisolatie, ...). Welke verhurende woekeraar wil daar zijn geld insteken ? En dan maar klagen dat de eco-cheques niet gebruikt worden. Men zou het isoleren moeten verplichten op straffe van een forse supplementaire taks. Het kan ook flink wat werk verschaffen in deze barre tijden ....

Mijn vorige huisbaas kon inderdaad niet verkroppen dat ik, eerst de hele, en daarna zelfs niet de de helft van de kosten voor mijn rekening nam om de immer falende badkamerboiler te vervangen.

Toen zette hij mij eruit, en verhuurde het appart niet meer, omdat het niet verhuurbaar meer is (er zijn geen afzonderlijke meters voor verbruik bv...)

Dat zwaar verslaafde alcoholcrapuul van beneden, waarvoor om de haverklap de politie moet komen, dat mag wél blijven...

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 februari 2010 om 14:13.
Oud 8 februari 2010, 22:15   #12
vervreemdebelg
Partijlid

vervreemdebelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

2 De armoede onder gepensioneerden is hoger dangemiddels in de EU omdat onze pensioenen zo laag zijn

3 Ook de armoede onder de niet-werkenden is hoger, omdat zoveel werkloosheidsvergoedingen betaald worden, dat die wel laag moeten zijn.

Zie ook het artikel van Guy Tegenbos in de standaard van 22/1/10
Wat een gezever. Poverty and social exclusion indicators voor de EU hier:
http://www.poverty.org.uk/summary/eu.htm

Belgie valt wel mee. Tenzij je Turk, Marrokaan of Italiaan bent natuurlijk:

Citaat:
Bear with me, there are a lot of statistics in this posting, but they are interesting ones (I think). When it comes to poverty and unemployment, Belgium does not so badly, on national averages. The poverty line in Belgium is set at 777 euros (pounds 523, US dollars 973) income a month, which is 60 per cent of the average income.

When you look at the whole of Belgium, only 12.6 per cent of the population lives below this line. But look at the different communities – 60 per cent of Turks live below the poverty line, and 55.5 per cent of Moroccans, 10 per cent of “Belgians”, and 21 per cent of people of Italian origin.

The picture is even more skewed for extreme poverty, defined as a monthly income of less than 499 euros (pounds 335, US dollars 624). Only four per cent of the Belgian population falls below that line, but 38.7 per cent of people of Turkish origin, and 25 per cent of Moroccans.

Look at unemployment rates: they are 38 per cent among Turks and Moroccans, six per cent among Belgians, and 12 per cent among residents from other EU nations.
http://blogs.telegraph.co.uk/news/da...on_in_Belgium/
Oud 8 februari 2010, 23:59   #13
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Kopen is toch al snel een 1250 euro per maand afbetalen. Meestal moet je ook een 10% zelf hebben.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 00:18   #14
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Net zoals rijkdom is armoede erfelijk.
Je moet serieus op je tanden kunnen bijten en geduldig zijn om uit deze vicieuze cirkel te geraken. Als het dan lukt, dan kan je het zeer ver schoppen! De meeste groten uit de geschiedenis of wat dan ook hebben vaak eerst moeten afzien.
Als je karakter en een tikkeltje geluk hebt dat kan je dat zwaar nadeel in een voordeel veranderen!
Niet iedereen heeft het geluk om bouwgrond in handen te krijgen zonder een sterfgeval in de familie. Het heeft ons goed geholpen. Beginkapitaal is het moeilijkst de rest gaat vrij vanzelf.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 11:13   #15
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Vervreemde belg:
Wat een gezever. Poverty and social exclusion indicators voor de EU hier:
Zeveren doe je zelf.

En wel profuus, Truus..

Maak je beklag liever bij Tegenbos.

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 februari 2010 om 11:13.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be