Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2010, 11:45   #1
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard Gezocht: mannen (terug) voor de klas, dringend !

Gisteren vernomen (via teletekst) dat tegenwoordig 75 % van de leerkrachten in het lager onderwijs van het vrouwelijk geslacht is en in het secundair onderwijs maken ze 58 % van het onderwijzend personeel uit. En hun aandeel zal nog stijgen vanwege het grote percentage vrouwen dat nu studeert in de lerarenopleidingen. Bij mij in de buurt heb ik weet van enkele (lagere) scholen waar geen enkele man meer lesgeeft.

Op zich ben ik principieel tegen opgelegde quota (wat dan meestal bedoeld is om vrouwen en/of allochtonen te laten instromen in bepaalde 'mannenbastions'), maar toch stel ik me de vraag of we geen reactiveringsbeleid moeten voeren om mannen opnieuw meer voor de klas te krijgen. Als ik kinderen zou hebben zou ik het toch op prijs stellen moesten ze minstens in één leerjaar van de lagere school een meester hebben, en niet enkel juffen. Niet omdat ik iets tegen vrouwen in het onderwijs heb, maar mij lijkt het maatschappelijk het meest gezonde dat kinderen te maken krijgen met een correcte afspiegeling van de maatschappij en geen vertekend of eenzijdig beeld. Zo zou ik er ook geen problemen mee hebben, moesten mijn kinderen eens een jaar les krijgen van een allochtoon / allochtone (weliswaar goed geïntegreerd en uiteraard zonder 'doekje').

Hoe we het ook draaien of keren, alle feministische golven en gelijkheidspogingen ten spijt, mannen redeneren en reageren toch iets anders voor de klas en hun leerlingen dan vrouwen. Zeker niet beter, maar de verschillende aanpak van de beide geslachten, kan de kinderen / jongeren een evenwichtiger leerproces bijbrengen. Voor het overgrote deel van de schoolloopbaan enkel met (autochtone) vrouwen geconfronteerd worden, zal het aanzien namens 'autoriteiten' (en laten we hopen dat leerkrachten toch nog enige autoriteit genieten) toch enigzins verengen en 'vervrouwelijken'. Ik maak hierbij overigens ook de kanttekening dat een vervrouwelijking van het onderwijzend personeel blijkbaar parallel loopt met de danling van het prestige en gezag dat van leerkrachten uitgaat (uitging). Maar dit heeft uiteraard ook veel andere oorzaken.

En dan nog in de marge: waar blijven bij deze 'tendens' alle schreeuwers (ik denk maar aan bijvoorbeeld schrijfster Kristien Hemmerechts) die luidkeels en tot vervelens toe in de media ijveren voor opgelegde quota voor vrouwen, allochtonen en andere 'kansengroepen' in traditionele (blanke) mannenbastions ? Of mogen vrouwen ineens weer wel een arbeidssector domineren ?
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 11:50   #2
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Gisteren vernomen (via teletekst) dat tegenwoordig 75 % van de leerkrachten in het lager onderwijs van het vrouwelijk geslacht is en in het secundair onderwijs maken ze 58 % van het onderwijzend personeel uit. En hun aandeel zal nog stijgen vanwege het grote percentage vrouwen dat nu studeert in de lerarenopleidingen. Bij mij in de buurt heb ik weet van enkele (lagere) scholen waar geen enkele man meer lesgeeft.

Op zich ben ik principieel tegen opgelegde quota (wat dan meestal bedoeld is om vrouwen en/of allochtonen te laten instromen in bepaalde 'mannenbastions'), maar toch stel ik me de vraag of we geen reactiveringsbeleid moeten voeren om mannen opnieuw meer voor de klas te krijgen. Als ik kinderen zou hebben zou ik het toch op prijs stellen moesten ze minstens in één leerjaar van de lagere school een meester hebben, en niet enkel juffen. Niet omdat ik iets tegen vrouwen in het onderwijs heb, maar mij lijkt het maatschappelijk het meest gezonde dat kinderen te maken krijgen met een correcte afspiegeling van de maatschappij en geen vertekend of eenzijdig beeld. Zo zou ik er ook geen problemen mee hebben, moesten mijn kinderen eens een jaar les krijgen van een allochtoon / allochtone (weliswaar goed geïntegreerd en uiteraard zonder 'doekje').

Hoe we het ook draaien of keren, alle feministische golven en gelijkheidspogingen ten spijt, mannen redeneren en reageren toch iets anders voor de klas en hun leerlingen dan vrouwen. Zeker niet beter, maar de verschillende aanpak van de beide geslachten, kan de kinderen / jongeren een evenwichtiger leerproces bijbrengen. Voor het overgrote deel van de schoolloopbaan enkel met (autochtone) vrouwen geconfronteerd worden, zal het aanzien namens 'autoriteiten' (en laten we hopen dat leerkrachten toch nog enige autoriteit genieten) toch enigzins verengen en 'vervrouwelijken'. Ik maak hierbij overigens ook de kanttekening dat een vervrouwelijking van het onderwijzend personeel blijkbaar parallel loopt met de danling van het prestige en gezag dat van leerkrachten uitgaat (uitging). Maar dit heeft uiteraard ook veel andere oorzaken.

En dan nog in de marge: waar blijven bij deze 'tendens' alle schreeuwers (ik denk maar aan bijvoorbeeld schrijfster Kristien Hemmerechts) die luidkeels en tot vervelens toe in de media ijveren voor opgelegde quota voor vrouwen, allochtonen en andere 'kansengroepen' in traditionele (blanke) mannenbastions ? Of mogen vrouwen ineens weer wel een arbeidssector domineren ?
Moest ik meer flexibliteit hebben op mijn huidige job, ik ging voor een D-cursus om daarna het onderwijs in te duiken.
Oud 3 februari 2010, 11:56   #3
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Moest ik meer flexibliteit hebben op mijn huidige job, ik ging voor een D-cursus om daarna het onderwijs in te duiken.
Respect voor de moedige en gemotiveerde mensen 'op leeftijd' die vaak een beter betaalde en rustigere job opofferen om zich de huid te laten volschelden door leerlingen (in het beste geval) of 'collega's' (in het slechste geval) door vrijwillig in het onderwijs te gaan ! Dit zijn heuse lichtpuntjes die ons toch wel enigzins verziekte scholenlandschap nodig heeft. Erg om te zeggen, maar het is niet anders.
Oud 3 februari 2010, 12:00   #4
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Misschien moet je blij zijn dat dat grote geluk je bespaard blijft op die manier... Er zijn al heel wat jonge leerkrachten begonnen om er na een tijdje weer mee te stoppen vanwege te plezant werken, zeker in bepaalde steden en zo...
Wat het onderwijs nodig heeft is een beetje meer orde en tucht, leerlingen met opvoeding die beseffen waarvoor ze op de schoolbanken zitten...
En de kommentaren hierop ken ik op voorhand. Heb lang genoeg zelf in het onderwijs gestaan en het zien evolueren om te weten waarover ik het heb...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 12:03   #5
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

http://www.digilife.be/teleducatie/gbspol/klassen_.htm

1 mannelijke leerkracht, in de laatste 2 jaren.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 12:16   #6
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Toen ik naar school ging, was de leerkracht met de meeste autoriteit, een vrouw. Maar het was ook een zeer goede lerares, die erin slaagde door haar manier van lesgeven de aandacht te trekken. Lesgeven is wel wat meer dan "wat stof uit een boek afdreunen".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 12:29   #7
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Misschien moet je blij zijn dat dat grote geluk je bespaard blijft op die manier... Er zijn al heel wat jonge leerkrachten begonnen om er na een tijdje weer mee te stoppen vanwege te plezant werken, zeker in bepaalde steden en zo...
Wat het onderwijs nodig heeft is een beetje meer orde en tucht, leerlingen met opvoeding die beseffen waarvoor ze op de schoolbanken zitten...
En de kommentaren hierop ken ik op voorhand. Heb lang genoeg zelf in het onderwijs gestaan en het zien evolueren om te weten waarover ik het heb...
Kan dit met mijn beperkte ervaring enkel maar onderschrijven. Heb vele oud-studiegenoten en leeftijdsgenoten die met veel enthousiasme het onderwijs zijn ingedoken, maar velen zijn gedesillusioneerd naar ander werk gaan zoeken. Sommigen hebben er een heuse depressie aan over gehouden, wat ze te verduren kregen is ook niet min. Als de leerlingen je koudweg 'mededelen' dat ze je op je smoel zullen slaan, nadat je voor hen een heel weekend hebt voorbereid om de les wat interessant te maken, dan zou je voor minder een dipje hebben.
Oud 3 februari 2010, 13:02   #8
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

idioten genoeg trouwens die menen dat het onderwijs enkel maar rozegeur en maneschijn is
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 17:24   #9
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het niet zo'n probleem dat er vooral vrouwen in het onderwijs staan. Mannen mogen er ook komen, maar blijkbaar komen ze niet. Ook goed. Of het een meerwaarde zou zijn om als kind ook eens van een man les te krijgen? Dat hangt veel meer af van de vraag welke man dat dan zou zijn dan van zijn geslacht.

Is er eigenlijk een probleem?
Oud 3 februari 2010, 17:30   #10
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Raakt m'n kouwe kleren niet. Er is ontzettend veel verschil tussen de manier van lesgeven van het onderwijzend personeel onderling, ongeacht hun geslacht.

Ik zie geen enkele meerwaarde inzake quota voor onderwijzend personeel. Veel liever een vrouwelijke gemotiveerde leerkracht dan een uitgebluste mannelijke.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 18:00   #11
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Toen ik naar school ging, was de leerkracht met de meeste autoriteit, een vrouw. Maar het was ook een zeer goede lerares, die erin slaagde door haar manier van lesgeven de aandacht te trekken. Lesgeven is wel wat meer dan "wat stof uit een boek afdreunen".
En wil je daardoor zeggen dat de problemen in de scholen eigenlijk maar de schuld van de leerkrachten zijn?
Natuurlijk zijn er mensen die meer autoriteit uitstralen dan andere, die beter zijn dan andere enz enz. Dat is overal in de maatschappij zo, in elk beroep zo! Wie niet voldoet als leerkracht zal daardoor rap genoeg last krijgen, wees maar gerust! De meeste problemen stellen zich wellicht in het middelbaar, en daar is het zo dat de leerlingen om het uur meestal een ander vak en een andere leerkracht krijgen. Wanneer één leerkracht last heeft en de andere niet kan men zich die vraag stellen. Maar er zijn ook leerlingen/klassen die met elke leerkracht moeilijkheden hebben! Over die gaat het.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 18:31   #12
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

het loon in het onderwijs is niet geweldig hé...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 21:05   #13
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
het loon in het onderwijs is niet geweldig hé...
Nuance: als starter krijg je wel een relatief hoog loon, vergelijken met andere sectoren.
Oud 3 februari 2010, 21:44   #14
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Nuance: als starter krijg je wel een relatief hoog loon, vergelijken met andere sectoren.
Dat is te zien met welke andere sectoren je vergelijkt....
Als arts verdien je meer dan in het onderwijs

Laatst gewijzigd door lomeanor : 3 februari 2010 om 21:44.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 22:11   #15
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht

Bent u nu voor of tegen quota's?
Uit uw post kan ik het niet meteen opmaken.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 3 februari 2010 om 22:12.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 00:44   #16
Tavek
Banneling

Standaard

Geen quotas, gewoon de loopbaan in het onderwijs wat aantrekkellijker maken voor mannen. Nu is het echt een vrouwenberoep (veel verlof, relatief vlakke loopbaan, geen carrieremogelijkheden, geen individuele beloningen, weinig aanzien....)

Mannen hebben toch liever andere dingen. Vaste benoeming afschaffen, belonen op basis van prestaties, doorgroeimogelijkheden, afschaffen idiote D-cursus toestanden, ancienniteit prive laten gelden.....

Lesgeven leer je niet op schoolbanken. Dat leer je niet door vakjes er over te studeren. Dat zit in je of niet. Meestal merk je dat wel als je wat presentaties of lessen hebt gegeven. Gaat het vlot of niet ?

Ik ben er vrij zeker van dat de meerderheid der leerkrachten die het een zwaar beroep vinden, er gewoon niet thuishoren. Een leerkracht wiskunde die goed is, hoeft zijn lessen niet voor te bereiden, of toch maar minimaal. Die kan die uitleg gewoon zo geven omdat hij of zij gewoon al die kennis paraat heeft zitten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2010, 04:25   #17
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Bent u nu voor of tegen quota's?
Uit uw post kan ik het niet meteen opmaken.
Principieel tegen, hier dus ook. Wat niet wil zeggen dat men wat meer mannen mag aanporren om in het onderwijs te gaan. En eerlijk gezegd: als ik schooldirecteur was en ik kreeg voor een openstaande betrekking twee evenwaardige sollicitanten op bezoek, een man en een vrouw, en indien mijn school een vrouwenbastion was, dan kies ik automatisch voor die man om meer evenwicht onder mijn personeel te krijgen.
Oud 4 februari 2010, 04:30   #18
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Geen quotas, gewoon de loopbaan in het onderwijs wat aantrekkellijker maken voor mannen. Nu is het echt een vrouwenberoep (veel verlof, relatief vlakke loopbaan, geen carrieremogelijkheden, geen individuele beloningen, weinig aanzien....)

Mannen hebben toch liever andere dingen. Vaste benoeming afschaffen, belonen op basis van prestaties, doorgroeimogelijkheden, afschaffen idiote D-cursus toestanden, ancienniteit prive laten gelden.....

Lesgeven leer je niet op schoolbanken. Dat leer je niet door vakjes er over te studeren. Dat zit in je of niet. Meestal merk je dat wel als je wat presentaties of lessen hebt gegeven. Gaat het vlot of niet ?

Ik ben er vrij zeker van dat de meerderheid der leerkrachten die het een zwaar beroep vinden, er gewoon niet thuishoren. Een leerkracht wiskunde die goed is, hoeft zijn lessen niet voor te bereiden, of toch maar minimaal. Die kan die uitleg gewoon zo geven omdat hij of zij gewoon al die kennis paraat heeft zitten.
Met je maatregelen om het beroep voor mannen aantrekkelijker te maken ben ik akkoord, met je laatste alinea evenwel niet volledig. Er zijn ook bekwame leerkrachten die hun klas onder controle hebben en het goed kunnen uitleggen, die lesgeven een zwaar beroep vinden. Dat is volgens mij geen uiting van zwakte of onkunde. Sommige leerlingenpopulaties zijn tegenwoordig zelfs voor de 'besten' moeilijk in toom te houden. Zelfs als je daarin slaagt, zal dat je toch veel energie vergen. Bovendien kan 'zwaar beroep' ook nog op andere zaken slaan, ik denk aan de vele extra 'onbetaalde' overuren (die officieel in het onderwijs zelfs niet bestaan) en de massa's voorbereidingen die leerkrachten in hun 'vrije tijd' er nog bij moeten nemen.
Oud 4 februari 2010, 04:43   #19
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Nuance 1: op financieel gebied: extra-legale voordelen (auto, tankkaart, GSM, maaltijdcheques, bonussen, dertiende maand, winstdeelnameopties, ...): in het onderwijs voor de leerkrachten zo goed als onbestaande. Daar gaat je 'relatief' hoog loon ...

Nuance 2: op 'temporeel' gebied: overuren bestaan niet in het onderwijs, men veronderstelt maar dat je zelf in de weekends, 's avonds ('s nachts ?) en in de vakanties je cursussen maakt, voorbereidingen doet, taken verbeterd, leerlingen begeleid en voor allerlei extra activiteiten moet opdraven. 's avonds thuiskomen en een heel weekend in de zetel ploffen is voor leerkrachten die hun werk serieus nemen er niet bij. Tenzij misschien in de grote vakantie van begin juli tot half augustus (want dan beginnen de inschrijvingen op school waarvoor je door de directie wordt opgevorderd en de herexamens), heb je als leerkracht nooit gedaan.

Nuance 3: carrièremogelijkheden in het onderwijs: zo goed als onbestaande, een vlakke loopbaan gegarandeerd. Met veel geluk (en de juiste vriendjes en partijkaart) kan je het schoppen tot directie of inspectie, maar zelfs dat is zeer veel werk voor relatief weinig geld.

Ik krijg altijd het zuur van werknemers uit de privé die afgeven op en jaloers zijn op het onderwijzend personeel. Ik stel dan voor dat ze onmiddellijk hun jobke opgeven en zich aanmelden om te gaan lesgeven, als dit toch volgens hen het 'walhalla' is (zogezegd goed loon en veel verlof). Onnodig te zeggen dat niemand op mijn voorstel al is ingegaan. I rest my case.
Oud 4 februari 2010, 06:08   #20
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Ik heb altijd gedroomd om lesgever te kunnen zijn, zou het nog overwegen, maar ik heb geen zin om met een bende gangsters opgescheept te zijn. Nu als je in een normale klas zit moet het wel leuk zijn om les te geven.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be