Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is uw beeld van Vlaanderen?
De gelukkige bruid van Belgie 6 18,18%
De verloren zoon van Nederland 7 21,21%
Het lastige kind dat niet zelfstandig kan worden 2 6,06%
Slachtoffer en de gegijzelde van Belgie 12 36,36%
Anders ,namelijk 6 18,18%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2010, 13:30   #1
Sidharta
Minister

Standaard Wat is uw beeld van Vlaanderen

Wilt u ook uw beeld beschrijven , als uw iets anders vindt.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 21 februari 2010 om 13:34.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 13:46   #2
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Eerder de verloren broer van Nederland, maar soit, de verloren zoon voldoet.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 13:54   #3
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

spijtig dat je maar op één optie kunt stemmen.
opties 2 en 4 tesamen zijn de enige juiste

Laatst gewijzigd door Shadowke : 21 februari 2010 om 13:54.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 13:58   #4
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Ik zie dat system of Henri1 inmiddels ook al gestemd hebben:

De gelukkige bruid van Belgie 1 25,00%
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 14:41   #5
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Wilt u ook uw beeld beschrijven , als uw iets anders vindt.
Vlaanderen gedraagt zich als een persoon die in een sekte zit. Afzetten tegen de buitenwereld, afzetten tegen de familie (Nederland), maar tegelijkertijd ook heel graag wegwillen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 14:42   #6
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vlaanderen gedraagt zich als een persoon die in een sekte zit. Afzetten tegen de buitenwereld, afzetten tegen de familie (Nederland), maar tegelijkertijd ook heel graag wegwillen.
maw Vlaanderen worstelt met haar identiteit.
Oud 21 februari 2010, 15:32   #7
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een land waarmee de Franstalige Belgen niets (meer) gemeens hebben, een land dat ziek van zijn enge nationalisme is, een land dat anno 2010 nog dubieuze evenementen organiseert zoals de Ijzerwake of de Zangfeest bijvoorbeeld, zonder hun dubieuze organisaties zoals Voorpost of NSV te vergeten. Een land dat zijn tijd liever verliest door zandbakspelletjes (lees : het communautair) dan door de echte problemen van de mensen. Vlaanderen is niet alleen het Vlaams-Nationalisme, akkoord, maar zelfs als we andere aspecten bekijken, is het een totale andere wereld dan Franstalig België. Door mijn professionele ervaringen waar ik zowel met Franstaligen als met Vlamingen werkte, heb ik ook met de jaren gemerkt dat de kloof tussen de twee gemeenschappen groter is geworden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 15:44   #8
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik zie dat system of Henri1 inmiddels ook al gestemd hebben:

De gelukkige bruid van Belgie 1 25,00%
Met Frankrijk als schoonmoeder\vader zekers?
Amaai dan liet ik mij direc scheiden.
Schoonmoeders, niks dan ambras mee: man, man , man, miserie miserie !!
Oud 21 februari 2010, 15:46   #9
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een land waarmee de Franstalige Belgen niets (meer) gemeens hebben, een land dat ziek van zijn enge nationalisme is, een land dat anno 2010 nog dubieuze evenementen organiseert zoals de Ijzerwake of de Zangfeest bijvoorbeeld, zonder hun dubieuze organisaties zoals Voorpost of NSV te vergeten. Een land dat zijn tijd liever verliest door zandbakspelletjes (lees : het communautair) dan door de echte problemen van de mensen. Vlaanderen is niet alleen het Vlaams-Nationalisme, akkoord, maar zelfs als we andere aspecten bekijken, is het een totale andere wereld dan Franstalig België. Door mijn professionele ervaringen waar ik zowel met Franstaligen als met Vlamingen werkte, heb ik ook met de jaren gemerkt dat de kloof tussen de twee gemeenschappen groter is geworden.
Het verschil is evenwel. In Vlaanderen zijn de nationalisten overduidelijk de minderheid. In Franstalig België zijn ze mainstream, maar beseft men het gewoon niet. Volgens mij laat u zich te veel wijsmaken door uw nationalistische media die zich mits feitenverdraaiingen inzet voor 'onderdrukte Francofonen'. Bij ons zijn de nationalisten vaak independisten, en dat geeft de blijk van een opwelling van een 'romantisch nationalisme' in Vlaanderen. In Franstalig België willen ze in meerderheid België behouden en nestelen ze zich in alle grote partijen, omdat het hen beter uitkomt.
Zelfrelativering is wel ietsje hoger in Vlaanderen, maar het klopt dat dit forum u mogelijks een vertekend beeld heeft gegeven.

Maar dan nog! U bent zelf een hypernationalist. Het steekt telkens de kop op wanneer het over Franstaligen in Vlaanderen gaat. Uw grootste bezorgdheid is dat hun aantal groeiende blijft en dat ze Franstalig blijven. In Vlaanderen is zulke denkwijze eerder marginaal en doet men zelfs water bij de wijn.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 februari 2010 om 15:51.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 15:47   #10
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maw Vlaanderen worstelt met haar identiteit.

Just gelijk een overjarige puber die nie volwassen kan worde. Pubers wete nie wa ze willen.
Ik kies voor optie 2.3 & 4: zijn alle drie van toepassing.
Maar praktisch heb ik 2 gestemd
Vlaandrs wordt eens volwassen!!! De Vlaamse leeuw is toch geen welpke meer zekers?

Laatst gewijzigd door stropke : 21 februari 2010 om 16:11.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 15:56   #11
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Het verschil is evenwel. In Vlaanderen zijn de nationalisten overduidelijk de minderheid. In Franstalig België zijn ze mainstream, maar beseft men het gewoon niet. Volgens mij laat u zich te veel wijsmaken door uw nationalistische media die zich mits feitenverdraaiingen inzet voor 'onderdrukte Francofonen'. Bij ons zijn de nationalisten vaak independisten, en dat geeft de blijk van een opwelling van een 'romantisch nationalisme' in Vlaanderen. In Franstalig België willen ze in meerderheid België behouden en nestelen ze zich in alle grote partijen, omdat het hen beter uitkomt.
Zelfrelativering is wel ietsje hoger in Vlaanderen, maar het klopt dat dit forum u mogelijks een vertekend beeld heeft gegeven.
Met nationalisme bedoelde ik natuurlijk het Vlaams-Nationalisme en het wil België te laten splitsen. Een minderheid? Voeg het VB, N-VA en de Lijst Dedecker toe en men heeft bijna 40% separatisten. Plus enkelen binnen de andere partijen die ook voor de splitsing van het land zijn (Johan Sauwens bijvoorbeeld) en men komt bijna tot de 50%. Men kan dus zeggen dat de helft Vlamingen pro België is en dat de andere helft Vlamingen tegen België is.
Oud 21 februari 2010, 15:58   #12
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Met nationalisme bedoelde ik natuurlijk het Vlaams-Nationalisme en het wil België te laten splitsen. Een minderheid? Voeg het VB, N-VA en de Lijst Dedecker toe en men heeft bijna 40% separatisten. Plus enkelen binnen de andere partijen die ook voor de splitsing van het land zijn (Johan Sauwens bijvoorbeeld) en men komt bijna tot de 50%. Men kan dus zeggen dat de helft Vlamingen pro België is en dat de andere helft Vlamingen tegen België is.
Als België ooit zou splitsen, dan zou het niet door romanticisme zijn hoor. Als een Francofone minderheid al geshockeerd is omdat Vlamingen niet hard genoeg België (en dan nog hún België) prijzen is er meer een probleem met hen in dat opzicht.
Nu ja, dit is een gij-bak mijnerzijds, natuurlijk. Alleen is het wel zo dat die Vlaams-nationalistische partijen veel stemmen haalden door de onderdanige communautair nihilistische houding van zowat ALLE andere partijen. De wens voor een onafhankelijk Vlaanderen zou volgens een enquête slechts 30% van de N-VA-stemmers betreffen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 februari 2010 om 16:14.
Oud 21 februari 2010, 16:00   #13
Shadowke

Standaard

Citaat:
Als België ooit zou splitsen, dan zou het niet door romanticisme zijn hoor.
klopt Scara.
Oud 21 februari 2010, 16:14   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar dan nog! U bent zelf een hypernationalist. Het steekt telkens de kop op wanneer het over Franstaligen in Vlaanderen gaat. Uw grootste bezorgdheid is dat hun aantal groeiende blijft en dat ze Franstalig blijven. In Vlaanderen is zulke denkwijze eerder marginaal en doet men zelfs water bij de wijn.
Vindt u persoonlijk dat er teveel Franstaligen in Vlaanderen wonen?
Oud 21 februari 2010, 16:16   #15
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als België ooit zou splitsen, dan zou het niet door romanticisme zijn hoor. Als een Francofone minderheid al geshockeerd is omdat Vlamingen niet hard genoeg België (en dan nog hún België) prijzen is er meer een probleem met hen in dat opzicht.
Nu ja, dit is een gij-bak mijnerzijds, natuurlijk. Alleen is het wel zo dat die Vlaams-nationalistische partijen veel stemmen haalden door de onderdanige communautair nihilistische houding van zowat ALLE andere partijen. De wens voor een onafhankelijk Vlaanderen zou volgens een enquête slechts 30% van de N-VA-stemmers betreffen.
Mogelijk maar ik kan toch zeer moeilijk geloven dat de meeste N-VA stemmers pro België zijn terwijl de partij zelf meer dan duidelijk voor de splitsing van het land kiest.
Oud 21 februari 2010, 16:17   #16
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een land waarmee de Franstalige Belgen niets (meer) gemeens hebben, een land dat ziek van zijn enge nationalisme is, een land dat anno 2010 nog dubieuze evenementen organiseert zoals de Ijzerwake of de Zangfeest bijvoorbeeld, zonder hun dubieuze organisaties zoals Voorpost of NSV te vergeten.
Een land van mensen vol zelfhaat, zonder de minste fierheid of zelfvertrouwen. Een land waar schuimbekkend wordt gereageerd omdat er ocharme eens iemand met een vlag wil zwaaien.

Citaat:
Een land dat zijn tijd liever verliest door zandbakspelletjes (lees : het communautair) dan door de echte problemen van de mensen. Vlaanderen is niet alleen het Vlaams-Nationalisme, akkoord, maar zelfs als we andere aspecten bekijken, is het een totale andere wereld dan Franstalig België. Door mijn professionele ervaringen waar ik zowel met Franstaligen als met Vlamingen werkte, heb ik ook met de jaren gemerkt dat de kloof tussen de twee gemeenschappen groter is geworden.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 21 februari 2010 om 16:20.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 16:19   #17
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vindt u persoonlijk dat er teveel Franstaligen in Vlaanderen wonen?
Dat vind ik niet nee. Wat ik wel zorgwekkend vind is de annexistische en de taalconservatieve houding. Ik zie er niets minder in dan een irritatie voor de loskoppeling van Brussel van Wallonië. Het lijkt wel alsof sommige Franstalige de Rand als een 'bezet Brussel' aanzien (nu ja, dat zijn de extremisten).
Verder snap ik niet waarom Franstaligen zo vastklampen aan faciliteiten en velen vaak stilop dromen van het Frans als erkende taal waar ze zich ook vestigen. Dit is in Vlaams-Brabant zo, maar dat is ook in Duitstalig België zo bijvoorbeeld.

De communautaire spanningen in België zijn een kip-en-het-ei-verhaal verworden, maar we kunnen er niet naastkijken dat Vlamingen (en Duitstaligen nog meer) stoïcijnser omgaan met hun 'rechten'.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 februari 2010 om 16:23.
Oud 21 februari 2010, 18:42   #18
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen is de ondertussen "35-jarige zoon/dochter die maar niet op eigen benen durft te staan en op hotel blijft, maar wel eist dat-ie z'n eigen gangen mag gaan".
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 18:44   #19
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vlaanderen wordt bevolkt door een "aantal" mensen (niet de meerderheid) met een sterke Calimero-mentaliteit. Ze zouden zo graag onder de Hollandse sloef vertoeven want.... de Nederlanders hebben gezien hun geschiedenis veel meer ervaring in het "onder de knoet houden".
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 18:48   #20
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vlaanderen wordt bevolkt door een "aantal" mensen (niet de meerderheid) met een sterke Calimero-mentaliteit. Ze zouden zo graag onder de Hollandse sloef vertoeven want.... de Nederlanders hebben gezien hun geschiedenis veel meer ervaring in het "onder de knoet houden".
weer dezelfde nederlanderhaat als in de andere draad.
heb je echt niets beter te doen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be