![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Door de smakeloze wijze waarop die verschrikkelijke treinramp is uitgevent heb ik me expres niet gemoeid in draden als ''Zwarte dag voor Vlaanderen''.
Maar toch zit ik sinds enige dagen met iets: In de zevende dag kwam een aantal mensen aan het woord over veiligheidheidssystemen, waarschuwingssystemen e.d. Daarbij werd gesproken over de buurlanden (Luxemburg, dat het Europees systeem omarmde en Nederland, dat - omdat het eind jaren zestig in gang werd gezet - al in 1992 beschikte over een goed werkend systeem) waarvan de meeste wél een goed werkend systeem hebben. Er werden twee redenen gegeven waarom Belgie dat nog niet heeft: 1. De ligging tussen andere landen behoeft afstemming met die andere landen. (Dit lijkt me onzin want dit geldt voor elk land wat buurlanden heeft); 2. Het moeizame overleg tussen de verschillende gemeenschappen. Heb ik nu écht goed gehoord dat Belgie nog geen efficient veiligheidssysteem heeft omdat dat initiatief is verzand in communautair overleg? Of heb ik het gewoon verkeerd begrepen? Dit is een serieuze vraag en te ernstig om er spelletjes over te spelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() hier is alles communautair beste Hertog.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Sinds 92 al? Ik dacht dat we hier een paar jaar geleden nog door een rood sein konden rijden zolang je het maar met minder dan 45 km/h deed?
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Elk systeem kan falen. Het enige wat een beter systeem doet is de kans op een incident verkleinen. Bij kleinere kans zal een gebeurtenis zich dus minder vaak voordoen, of minder ernstige gevolgen hebben.
Maar uitsluiten, dat zal in geen van de buurlanden van België kunnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Ik kan me moeilijk voorstellen dat treinbeveiliging een communautair dossier zou zijn. Ik denk dat je moet kijken naar het Belgische immobilisme in het algemeen, dat veroorzaakt wordt door die communautaire meningsverschillen en onder andere de relatief slechte werking van de NMBS tot gevolg heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() Ja het is communautair, dehaene snoeide in de budgetten van schoupe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het systeem crocpdile van Franse makelij deugt voor geen meter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile_(spoorwegen) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Er zal niemand zijn die expres noodzakelijke vooruitgang tegenhoudt maar wat mij frappeerde is dat het klaarblijkelijk zo is dat sommige innovaties geen doorgang vinden omdat op voorhand al rekening wordt gehouden met stroperig en niet daadkrachtig overleg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Heb nu toch eens de ballen en hak die knoop door daar in Vlaanderen en roep gewoon eenzijdig de onafhankelijkheid uit. En al die communautaire zeveraars kunnen verder ongezien de tering genieten, met de tyfus er gratis en voor niets bij. *wacht op de reacties van de belgicistische systeemknechten* |
|
![]() |
![]() |