Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2010, 21:00   #1
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard Treinramp tóch communautaire oorzaak?

Door de smakeloze wijze waarop die verschrikkelijke treinramp is uitgevent heb ik me expres niet gemoeid in draden als ''Zwarte dag voor Vlaanderen''.

Maar toch zit ik sinds enige dagen met iets: In de zevende dag kwam een aantal mensen aan het woord over veiligheidheidssystemen, waarschuwingssystemen e.d. Daarbij werd gesproken over de buurlanden (Luxemburg, dat het Europees systeem omarmde en Nederland, dat - omdat het eind jaren zestig in gang werd gezet - al in 1992 beschikte over een goed werkend systeem) waarvan de meeste wél een goed werkend systeem hebben. Er werden twee redenen gegeven waarom Belgie dat nog niet heeft:
1. De ligging tussen andere landen behoeft afstemming met die andere landen. (Dit lijkt me onzin want dit geldt voor elk land wat buurlanden heeft);
2. Het moeizame overleg tussen de verschillende gemeenschappen.

Heb ik nu écht goed gehoord dat Belgie nog geen efficient veiligheidssysteem heeft omdat dat initiatief is verzand in communautair overleg? Of heb ik het gewoon verkeerd begrepen?
Dit is een serieuze vraag en te ernstig om er spelletjes over te spelen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 21:12   #2
Shadowke

Standaard

hier is alles communautair beste Hertog.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 22:05   #3
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Sinds 92 al? Ik dacht dat we hier een paar jaar geleden nog door een rood sein konden rijden zolang je het maar met minder dan 45 km/h deed?
Oud 23 februari 2010, 22:18   #4
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Elk systeem kan falen. Het enige wat een beter systeem doet is de kans op een incident verkleinen. Bij kleinere kans zal een gebeurtenis zich dus minder vaak voordoen, of minder ernstige gevolgen hebben.

Maar uitsluiten, dat zal in geen van de buurlanden van België kunnen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 01:39   #5
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
hier is alles communautair beste Hertog.
Pffffffffffffffff
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 11:33   #6
respublica
Minister

Standaard

Ik kan me moeilijk voorstellen dat treinbeveiliging een communautair dossier zou zijn. Ik denk dat je moet kijken naar het Belgische immobilisme in het algemeen, dat veroorzaakt wordt door die communautaire meningsverschillen en onder andere de relatief slechte werking van de NMBS tot gevolg heeft.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 16:55   #7
monza
Gouverneur

Standaard

Ja het is communautair, dehaene snoeide in de budgetten van schoupe.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 18:28   #8
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Het systeem crocpdile van Franse makelij deugt voor geen meter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile_(spoorwegen)
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 18:50   #9
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik kan me moeilijk voorstellen dat treinbeveiliging een communautair dossier zou zijn. Ik denk dat je moet kijken naar het Belgische immobilisme in het algemeen, dat veroorzaakt wordt door die communautaire meningsverschillen en onder andere de relatief slechte werking van de NMBS tot gevolg heeft.
Dat is precies wat ik bedoelde.
Er zal niemand zijn die expres noodzakelijke vooruitgang tegenhoudt maar wat mij frappeerde is dat het klaarblijkelijk zo is dat sommige innovaties geen doorgang vinden omdat op voorhand al rekening wordt gehouden met stroperig en niet daadkrachtig overleg.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 19:53   #10
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Een mooi voorbeeld is in een andere 'draad' reeds door mijzelf aangehaald. In 2007 stelde de Vlaamse regering voor om het Belgische NMBS extra investeringen te laten uitvoeren in de Antwerpse haven om een bijkomende spoorverbinding te maken. Dat met het oog op het containertransport. De Vlaamse regering stelde toen voor om het project volledig met eigen centen te financieren. Het zou de NMBS (en de federale overheid) geen Euro gekost hebben. Er was stante pede een reactie van de Waalse federale ministers: 'Non!'. Anders gezegd: omdat zij het zich financieel niet konden permitteren dergelijk project ergens in Wallonië op het getouw te zetten mochten de Vlamingen het dus ook niet. Oók bij de NMBS weegt het communautaire zwaar door.
Oud 25 februari 2010, 20:03   #11
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een mooi voorbeeld is in een andere 'draad' reeds door mijzelf aangehaald. In 2007 stelde de Vlaamse regering voor om het Belgische NMBS extra investeringen te laten uitvoeren in de Antwerpse haven om een bijkomende spoorverbinding te maken. Dat met het oog op het containertransport. De Vlaamse regering stelde toen voor om het project volledig met eigen centen te financieren. Het zou de NMBS (en de federale overheid) geen Euro gekost hebben. Er was stante pede een reactie van de Waalse federale ministers: 'Non!'. Anders gezegd: omdat zij het zich financieel niet konden permitteren dergelijk project ergens in Wallonië op het getouw te zetten mochten de Vlamingen het dus ook niet. Oók bij de NMBS weegt het communautaire zwaar door.

Heb nu toch eens de ballen en hak die knoop door daar in Vlaanderen en roep gewoon eenzijdig de onafhankelijkheid uit. En al die communautaire zeveraars kunnen verder ongezien de tering genieten, met de tyfus er gratis en voor niets bij.

*wacht op de reacties van de belgicistische systeemknechten*
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be