![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Wat vinden jullie van de inhoud van dit subforum? | |||
Ik ben best tevreden! |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Soms eens goed, dan weer barslecht. |
![]() ![]() ![]() |
14 | 53,85% |
Dat trekt hier op niks! |
![]() ![]() ![]() |
7 | 26,92% |
Iets anders |
![]() ![]() ![]() |
5 | 19,23% |
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat vinden jullie van de inhoud van dit subforum?
Dat vraag ik mij nu eens af se. Ja, we weten dat er veel corruptie en hypocrisie is binnen geloofsinstituties, dat vele gelovigen geweld plegen in naam van hun geloof, dat geloof niet verenigbaar is met de moderne wetenschappelijke methode, dat vele gelovigen idiote uitspraken doen over wetenschap, dat vele atheïsten niet begrepen hebben waar 't om draait en dat zij hysterische kruistochten voeren tegen geloof, enzovoorts enzovoorts. Kortom; we weten dat er problemen zijn, héél veel problemen zelfs. Maar is dat nu werkelijk waar jullie interesse ligt? Elkaar om het meest bashen om het Grote Gelijk te halen? Kunnen we het over iets anders hebben dan de zoveelste variatie op wat we al wisten? Aan gelovigen; durf jullie te distantiëren van cargo-cult geloof en tirades tegen wetenschap. Meer zelfs; durf er tegen in te gaan! Aan atheïsten; durf openstaan voor andere invullingen van het concept 'goddelijkheid' dan wat de makkelijk neer te halen creationistische types poneren. Kom van jullie heilige troon, wees niet arrogant in jullie wijsheid en scheer niet elke gelovige over dezelfde kam. Aan creationisten; ga toch eens iets nuttig doen, hier valt niemand te overtuigen. Aan iedereen; sta open, stel vragen, torpedeer niet alles wat niet binnen de lijnen past! Discussies die werkelijk over spirituele en levensbeschouwelijke vragen gaan, die mis ik hier. Aanvullend daarop; levensovertuiging hoeft niet eens om 'godsdienst' te gaan. Atheïsten, vertel ons over uw levensovertuigingen, ik weiger te geloven dat jullie allemaal nihilisten zijn! Laat ons eens luisteren naar wat hippies en psychonauten te vertellen hebben! ... Maar laat het gebash ophouden. Laatst gewijzigd door Heftruck : 19 februari 2010 om 06:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Ieder mens discussieerd op zijn manier, de ene al wat groffer als de andere, loopt het de spuigaten uit dan negeer ik deze gewoon. Er zijn ergere dingen op deze aardbol.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je wiegert te geloven dat atheisten nihilisten zijn. Heel mooi, maar waar haal je dat vandaan?
![]() |
#4 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() 2
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Bashen. Klinkt primitief. Uitgevoerd door primitieve mensen.
Maar aan de andere kant, als hier iemand komt oproepen tot bijvoorbeeld actieve pedofilie, dan denk ik niet dat iemand zich aantrekt dat die promotor wordt gebashed. En daardoor gaat er hier niet veel veranderen. Als de ene partij denkt dat de andere schadelijk is voor de mensheid (en ik denk dat inderdaad als atheist, gelovigen moeten dat denken van hun geloof) dan is de restrictie tot bashen gauw weg. Kort gezegd, als het allemaal inderdaad geen kwaad kan, dan blijft alles luchtig. Maar als het wel kwaad kan, dan MAG je niet sereen blijven. De vraag of dat bashen verkeerd is, kan pas gesteld worden nadat duidelijk is of het onderwerp schadelijk is of niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kritiek geven? Provoceren? ![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Ik moet zeggen dat ik hier al redelijk wat interessante dingen gelezen heb, maar ook een hele hoop rotzooi.
Mij fascineert religie & geloof in het algemeen wel omdat het zo abstract & onlogisch is, ik kan persoonlijk niet vatten hoe iemand gelovig kan zijn, laat staan dat sommigen dan ook nog eens de realiteit verwerpen omdat dit conflicteert met hun religie/god. Maar er zijn hier wel enkele gelovigen waar ik veel respect voor heb, en hun posts zijn meestal zeer doordacht & boeiend te lezen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Spiritualiteit is per definitie onzin, en dit soort discussies lopen altijd op gebash en getouwtrek uit, overal, ook op plaatsen waar niet alle andere subfora ook uit gebash en getouwtrek bestaan. Hoe komt dat? Omdat de verschillende wereldbeelden elkaar uitsluiten. Elke vorm van god is voor mij onlogisch, druist in tegen alles wat we weten over ons universum. Het uitsluiten van goden op die maier is voor iemand die op basis van vage filosofie of gevoel beweert dat er vast wel iets is dan weer een onacceptabel wereldbeeld. Stel je voor dat je in de auto zit, je weet zeker dat je hier links moet maar naast je zit iemand die beweert dat je rechts moet, rij je dan recht vooruit de sloot in alleen maar om van je "heilige troon" af te komen? Ik luister graag naar andere invullingen van god, maar ik debunk ze ook graag, en zolang goden onlogisch zijn zal dat niet veranderen.
![]() |
![]() |
#12 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik zou zeggen: bestudeer alles, wees kritisch, maar hou de 'God' optie open. Je weet maar nooit. Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 19 februari 2010 om 11:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Er kan hier maar één antwoord op zijn: namelijk dat God geen begin had. Wat ik dus zelf ook niet kan begrijpen. ![]() Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Je kan evengoed zeggen dat realiteit geen begin had, er is ook geen enkele reden om te veronderstellen dat er maar één big bang was, we weten niet wat er buiten de ruimte nog allemaal is. Dit lijkt me trouwens ook logischer dan een intelligentie die geen begin had.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Volgens mij is het eigen aan de natuur en de fysieke werkelijkheid dat ze werkt met causaliteit. M.a.w., zij kan er niet altijd geweest zijn, want dan volgt ze haar eigen principe niet meer. God is echter niet gebonden door het causaliteitsprincipe, en daarmee lijkt het mij aannemelijker dat God er altijd geweest is dan dat de fysieke werkelijkheid er altijd was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Inderdaad!
Citaat:
Citaat:
Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() Het probleem is dat men blijkbaar evolutietheorie maar niet als wetenschap kan zien. Tijd voor een nieuw subforum misschien?
Voor de rest zal'k mij proberen in te houden, maar 't jeukt soms te erg.
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 februari 2010 om 11:46. |
|
![]() |
![]() |